Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-400/08/AJ
z 31 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-400/08/AJ
Data
2008.07.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
dzierżawa
nakłady
nieruchomości
towar używany
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy wydatki poniesione przez dzierżawcę (potencjalnego nabywcę) na ulepszenie należy traktować jako wydatki poniesione przez Gminę skoro nie pobierała czynszu z tytułu dzierżawy budynków i budowli, a jedynie za grunt? Czy w opisanym stanie faktycznym Gmina jako sprzedająca w/w nieruchomości organizacji pożytku publicznego będzie zobowiązana odprowadzić podatek należny w sytuacji, gdy wydatki na ulepszenie nieruchomości ponosił wydzierżawiający (potencjalny nabywca)?



Wniosek ORD-IN 983 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.), uzupełnione pismami z dnia 3 i 23 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanej modernizowanej na koszt wydzierżawiającego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 maja 2008 r. złożono wniosek, uzupełniony pismami z dnia 3 i 23 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanej modernizowanej na koszt wydzierżawiającego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina zamierza sprzedać zabudowaną nieruchomość o powierzchni 0,65 ha, w której mieściła się Szkoła w L., na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Budynki i budowle zostały wybudowane 36 lat temu i przeszły na własność Gminy 20 grudnia 1991 r. na podstawie decyzji Wojewody nr (...). W związku z tym, w stosunku do nich nie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu. W 1999 r. zlikwidowano Szkołę w L.

Od 2002 r. przedmiotową nieruchomość dzierżawi organizacja pożytku publicznego uiszczając czynsz wyłącznie za grunt, albowiem własnymi środkami dokonała adaptacji budynków dla swoich potrzeb. Dokonane przez dzierżawcę – potencjalnego nabywcę wydatki na ulepszenie stanowią więcej niż 30% wartości początkowej budynków i budowli. Na adaptację i rozbudowę budynków i budowli dzierżawca posiadał stosowne zezwolenie-decyzję, a organ nadzoru budowlanego wydał pozwolenie na użytkowanie tych budynków.

Dzierżawca nie płacił czynszu od budowli i budynków z uwagi na czynione nakłady na ich ulepszenie. Wskazano, że potencjalny nabywca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ponadto Gmina poinformowała, że żadne nakłady ponoszone przez organizację pożytku publicznego nie zostały przeniesione na Jej rzecz, a w aneksie do umowy dzierżawy zapisano, że „(…) Dzierżawca zobowiązuje się własnymi staraniem i na własny koszt dokonać modernizacji obiektów i przystosować całą nieruchomość do wymagań ustalonych odrębnymi przepisami dla domów pomocy społecznej, a Gmina nie będzie dokonywać zwrotu poniesionych nakładów.(…)”.

W piśmie z dnia 23 lipca 2008 r. Wnioskodawca wskazał, że dwukrotnie zamierzał sprzedać przedmiotową nieruchomość w drodze przetargu ustnego nieograniczonego. Z uwagi na brak zainteresowania kupnem nieruchomości przetargi okazały się bezskuteczne. W związku z tym postanowiono sprzedać przedmiotową nieruchomość w trybie bezprzetargowym. Zainteresowana kupnem okazała się organizacja pożytku publicznego, która miała dokonać zakupu na podstawie warunków zawartych w protokole uzgodnień dotyczących sprzedaży. Z uwagi jednak na brak środków finansowych organizacja pożytku publicznego odstąpiła od zamiaru zakupu.

W związku z tym przedmiotowa nieruchomość od 2002 r. była użytkowana przez organizację pożytku publicznego na podstawie umowy dzierżawy. Czynsz dzierżawny obejmował wyłącznie grunt, ponieważ zgodnie z zawartymi uzgodnieniami organizacja pożytku publicznego zobowiązała się własnym kosztem i staraniem dokonać modernizacji obiektów i przystosować całą nieruchomość do wymagań ustalonych odrębnymi przepisami dla domów pomocy. Wydzierżawiający zastrzegł sobie prawo do wypowiedzenia umowy dzierżawy w przypadku nie realizowania zobowiązań dotyczących wykorzystania przedmiotowej nieruchomości na prowadzenie domu pomocy społecznej oraz nie dokonania własnym kosztem i staraniem modernizacji obiektów i nie przystosowania całej nieruchomości do wymagań ustalonych odrębnymi przepisami dla domów pomocy społecznej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  • Czy wydatki poniesione przez dzierżawcę (potencjalnego nabywcę) na ulepszenie należy traktować jako wydatki poniesione przez Gminę skoro nie pobierała czynszu z tytułu dzierżawy budynków i budowli, a jedynie za grunt
  • ...
  • Czy w opisanym stanie faktycznym Gmina jako sprzedająca w/w nieruchomości organizacji pożytku publicznego będzie zobowiązana odprowadzić podatek należny w sytuacji, gdy wydatki na ulepszenie nieruchomości ponosił wydzierżawiający (potencjalny nabywca)
  • ...


Zdaniem Wnioskodawcy dostawa nieruchomości będzie zwolniona od podatku, ponieważ nie ponosił On wydatków na jej ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym. Art. 43 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że muszą to być wydatki poniesione przez podatnika czyli Wnioskodawcę. Zdaniem Gminy wydatki na ulepszenie poniesione przez dzierżawcę i to w wysokości co najmniej 30% wartości początkowej budynków i budowli mimo, że dzierżawca był zwolniony z czynszu z tytułu dzierżawy tych budynków i budowli nie stanowi przeszkody do zwolnienia od podatku dostawy w/w nieruchomości.

W ocenie Wnioskodawcy wydatków poniesionych przez dzierżawcę (potencjalnego nabywcę) na ulepszenie nieruchomości nie można traktować jako wydatków poniesionych przez Gminę, ponieważ Gmina ich nie poniosła a dzierżawca na podstawie stosownych zezwoleń dokonał adaptacji i rozbudowy budynków i budowli.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług za towary uważa się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem , że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części będących przedmiotem umowy najmu dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.


Przez towary używane rozumie się - według ust. 2 tego artykułu:


  1. budynki i budowle lub ich części – jeżeli od końca roku , w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat
  2. pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.


Jednak w myśl art. 43 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnienia, o którym mowa w ust.1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów używanych wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:


  1. miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków
  2. użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.


Zatem aby cytowany przepis art. 43 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług wyłączający zwolnienie od podatku od towarów i usług znalazł zastosowanie, wszystkie trzy wyżej wspomniane warunki muszą zostać spełnione łącznie. Niewystąpienie jednego z nich oznacza możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 43 ust. pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Kwestie opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z opisanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że zarówno grunt jak i budynki i budowle są własnością Gminy nieprzerwanie od 1999 r. oraz to, że Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu. Świadczy o tym fakt, że Gmina stała się właścicielem nieruchomości na podstawie decyzji Wojewody o przekazaniu placówek szkolnych i innych placówek oświatowo-wychowaczych, a nieruchomości te zostały wybudowane 36 lat temu.

Jak wynika z treści wniosku wydatki na ulepszenie nieruchomości, które przekroczyły 30% ich wartości początkowej poniósł dzierżawca.

Reasumując uznać należy, że dostawa przedmiotowej nieruchomości będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, jako towar używany.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj