Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-712/08-2/MŚ
z 31 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-712/08-2/MŚ
Data
2008.07.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
agent
nagrody
pracownik
rozliczanie (rozliczenia)
towarzystwa emerytalne
wydatek


Istota interpretacji
Należy podzielić pogląd przedstawiony we wniosku, że koszty dotyczące nagród przeznaczonych dla agentów i firm brokerskich nie będą wyłączone z kategorii kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, gdyż nie stanowią one kosztów reprezentacji. Reprezentację należy rozumieć jako okazałość, wystawność i wytworność. Celem dokonywania przedmiotowych wydatków nie jest zaprezentowanie tych cech Towarzystwa, lecz motywowanie agentów do intensyfikacji swojej pracy, a tym samym zwiększenie przychodów Towarzystwa. Wydatki na nagrody rzeczowe będą stanowiły zachętę dla agentów i firm brokerskich do podnoszenia jakości usług świadczonych przez nich na rzecz Towarzystwa a w konsekwencji przyczynią się do pozyskania nowych klientów. Wydatki te będą więc stanowiły koszty uzyskania przychodów Towarzystwa



Wniosek ORD-IN 413 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02.05.2008r. (data wpływu 09.05.2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawidłowego rozliczenia kosztów uzyskania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.05.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia wydatków na nagrody dla agentów i pracowników firm brokerskich do kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność ubezpieczeniową w zakresie ubezpieczeń na życie. Przy sprzedaży swoich produktów ubezpieczeniowych Spółka korzysta z pomocy pośredników — agentów ubezpieczeniowych, którymi są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki prawa handlowego (brokerzy). W celu zmotywowania agentów (w przypadku spółek brokerskich — ich pracowników) do osiągania lepszych wyników, Spółka premiuje najlepszych z nich nagrodami rzeczowymi, organizując konkursy lub przyznając nagrody najlepszym agentom w danym okresie lub na danym obszarze geograficznym bez organizowania konkursu. Typowymi kryteriami, uwzględnianymi przy przyznawaniu przedmiotowych nagród, są:

  • największa ilość podpisanych wniosków o zawarcie umowy ubezpieczenia
  • największa ilość zawartych umów ubezpieczenia
  • największy przypis składki z zawartych umów
  • najmniejszy procent umów tracących moc, w tym głównie z powodu nieopłacenia składki Nagrody rzeczowe przyznawane ww. podmiotom mają różnorodny charakter, m. in. są to bilety wstępu na imprezy sportowe, wyjazdy turystycznie, drobny sprzęt elektroniczny, dyplomy, puchary etc.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ww. wydatki na nagrody dla agentów i pracowników firm brokerskich mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskana przychodów są, koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z powyższego przepisu wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodu — z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast stosownie do treści art. 16 ust.. 1 pkt 28 powołanej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Z uwagi na fakt, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują ani pojęcia „reprezentacji” należy — zgodnie z zasadami wykładni językowej przepisów prawa — odnieść się do definicji słownikowej tych pojęć. W słowniku języka polskiego Y pod redakcją T (X 2002 r.) pojęcie to zostało zdefiniowane jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Przedmiotowe wydatki nie mogą być zdaniem Spółki traktowane jako wydatki na reprezentację, celem ich nie jest bowiem tworzenie pozytywnego wizerunku Spółki, okazałość czy też wystawność, lecz zwiększenie przychodów Spółki poprzez zmotywowanie agentów do lepszej prasy, tj. głównie do zawierania większej ilości umów ubezpieczenia i monitorowania już zawartych um6w w celu ich podtrzymania. Ponieważ wydatki te pozostają w związku z osiąganymi przez Spółkę przychodami i są ponoszone w celu uzyskania tych przychodów, a ich ponoszenie jest racjonalnie uzasadnione, wydatki takie stanowią zdaniem Spółki w całości koszty uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego stany faktycznego i zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. Nr 54 z 2000r., poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i opisu zdarzenia przyszłego Spółka prowadzi sprzedaż swoich produktów ubezpieczeniowych za pośrednictwem agentów ubezpieczeniowych i brokerów. Chcąc zmotywować ich do lepszych wyników Spółka premiuje najlepszych z nich nagrodami rzeczowymi organizując konkursy, które maja na celu wyłonienie najlepszych agentów i brokerów na danym obszarze w określonym czasie.

Ponieważ celem ponoszonych wydatków jest motywowanie agentów i brokerów do zwiększania aktywności w zakresie zawieranych na rzecz Towarzystwa umów ubezpieczeniowych to należy uznać, iż wydatki te spełniają warunki do uznania ich za koszty o których mowa w powyższym przepisie.

Prawidłowe zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem przez podatnika jego celowości i związku z przychodem jak i prawidłowym udokumentowaniem. To na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia obciążenia podatkowego. Wśród dowodów poniesionych wydatków powinien z pewnością znajdować się regulamin określający zasady przyznawania nagród, ich wysokość, sposób wyłaniania zwycięzcy itd. oraz potwierdzenie otrzymanej nagrody przez zwycięzcę.

Należy podzielić pogląd przedstawiony we wniosku, że koszty dotyczące nagród przeznaczonych dla agentów i firm brokerskich nie będą wyłączone z kategorii kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, gdyż nie stanowią one kosztów reprezentacji. Reprezentację należy rozumieć jako okazałość, wystawność i wytworność. Celem dokonywania przedmiotowych wydatków nie jest zaprezentowanie tych cech Towarzystwa, lecz motywowanie agentów do intensyfikacji swojej pracy, a tym samym zwiększenie przychodów Towarzystwa. Wydatki na nagrody rzeczowe będą stanowiły zachętę dla agentów i firm brokerskich do podnoszenia jakości usług świadczonych przez nich na rzecz Towarzystwa a w konsekwencji przyczynią się do pozyskania nowych klientów. Wydatki te będą więc stanowiły koszty uzyskania przychodów Towarzystwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj