Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-313a/08/PS
z 12 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-313a/08/PS
Data
2008.08.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
kapitał zakładowy
kapitał zakładowy
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
podwyższenie kapitału zakładowego
podwyższenie kapitału zakładowego


Istota interpretacji
Czy wydatek z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych poniesiony przez Spółkę w związku z nabyciem dwóch przedsiębiorstw w drodze aportu stanowi koszt uzyskania przychodu Spółki?



Wniosek ORD-IN 6 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie możliwości zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów podatku od czynności cywilnoprawnych poniesionego w związku z nabyciem w drodze aportu dwóch przedsiębiorstw - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 maja 2008 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie możliwości zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów podatku od czynności cywilnoprawnych poniesionego w związku z nabyciem w drodze aportu dwóch przedsiębiorstw.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 7 listopada 2007 r. nadzwyczajne zgromadzenie wspólników Spółki podjęło uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego. Dwaj dotychczasowi wspólnicy Spółki objęli wszystkie nowo utworzone udziały, wnosząc na ich pokrycie swoje dotychczas działające przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego, obejmujące składniki majątkowe według stanu na koniec dnia 7 listopada 2007 r. W skład każdego z przedsiębiorstw wchodziły: zbywalne aktywa (środki trwałe, w tym grunty i budynki, wyposażenie, inne rzeczowe składniki majątkowe, takie jak np. zapasy, produkcja w toku, prawa majątkowe), pasywa (zobowiązania handlowe i kredytowe), umowy, rozpoczęte prace, bazy klientów i wszelkie inne składniki przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego - z wyłączeniem dotyczącym akcji spółki P. S.A. W ramach aportu Spółka przejęła także pracowników zatrudnionych dotychczas przez wspólników. Od dnia 8 listopada 2007 r. Jednostka kontynuuje działalność gospodarczą prowadzoną wcześniej przez jej wspólników zasadniczo w zakresie: produkcji chemikaliów nieorganicznych podstawowych pozostałych (jest to przeważająca działalność spółki), produkcji wyrobów chemicznych pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowaną oraz sprzedaży hurtowej wyrobów chemicznych. Stosowne zmiany dotyczące przedmiotu działalności Spółki zostały wprowadzone w jej umowie przed nabyciem aportów i zarejestrowane w rejestrze przedsiębiorców KRS w dniu 12 października 2007 r. W związku z nabyciem przedsiębiorstw od udziałowców i przejęciem ich działalności, Jednostka poniosła szereg wydatków, w tym podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu zmiany umowy spółki, w skutek której Podatnik nabył oba przedsiębiorstwa w zamian za wydane wspólnikom nowe udziały. Wskazany podatek został pobrany przez notariusza jako płatnika. Dodatkowo, stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka określiła w umowie spółki (i zawiadomiła właściwy organ podatkowy), że jej pierwszy rok podatkowy rozpoczęty w grudniu 2006 r. zakończy się 31 grudnia 2007 r. Mając na uwadze treść art. 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 16 listopada 2006 r., Podatnik zaznacza, że do dnia 31 grudnia 2007 r. powinien stosować ustawę w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. Zagadnienie dotyczące stosowania przepisów ustawy było przedmiotem zapytania Jednostki zawartego we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, złożonego w dniu 31 października 2007 r. W postanowieniu z dnia 30 stycznia 2008 r. (sygn. IP-PB3-423-411/07-2/AG) organ potwierdził stanowisko Spółki.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy wydatek z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych poniesiony przez Spółkę w związku z nabyciem dwóch przedsiębiorstw w drodze aportu stanowi koszt uzyskania przychodu Spółki...
  2. Jeżeli powyższy wydatek na podatek od czynności cywilnoprawnych jest kosztem uzyskania przychodów, to czy obciąża on koszty podatkowe Spółki w momencie jego poniesienia...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie pytania pierwszego. Wniosek Spółki w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.


Zdaniem Spółki, poniesiony przez Nią wydatek z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z nabyciem obu przedsiębiorstw w drodze aportu stanowi koszt uzyskania przychodu. Powyższe stanowisko pozostaje aktualne także na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. (które Jednostka stosuje od dnia 1 stycznia 2008 r.). Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z powyższego wynika, że zaliczenie danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów wymaga, aby jednocześnie zostały spełnione dwie przesłanki: wydatek został poniesiony w celu uzyskania przychodu, a zarazem nie kwalifikuje się on do żadnej z kategorii kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Co do pierwszej z wymienionych przesłanek, to w oparciu o dotychczasową praktykę organów podatkowych oraz sądów administracyjnych można wskazać następujące cechy charakteryzujące koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu:


  1. zasadnicze znaczenie ma cel, w jakim podatnik dokonuje danego wydatku; nie jest rozstrzygające, czy zamierzony skutek w postaci przychodu został osiągnięty. Wydatek jest poniesiony w celu osiągnięcia przychodów, gdy zmierza do uzyskania przychodu przez podatnika,
  2. wydatek powinien wiązać się z przychodem podatkowym podatnika. Sposób tego powiązania może być dwojaki. Koszty mogą bezpośrednio przekładać się na określone przychody. Wówczas poniesienie wydatku jest niezbędne dla uzyskania konkretnego przychodu. Możliwy jest także pośredni związek kosztu z przychodami. Zachodzi on w przypadku kosztów, które są ogólnie związane z przychodami podatnika, ale nie jest możliwe wskazanie bezpośredniej relacji pomiędzy danym kosztem a konkretnym przychodem. Uwzględniając dotychczasową praktykę organów podatkowych i orzecznictwo sądów administracyjnych dotyczące stanu prawnego sprzed dnia 1 stycznia 2007 r., nie ulega wątpliwości, że również koszty pośrednio związane z przychodami podatnika mogą stanowić koszty podatkowe,
  3. za koszty podatkowe mogą być uznane wydatki wykazujące związek z działalnością gospodarczą podatnika,
  4. ponosząc wydatek, podatnik powinien się racjonalnie spodziewać, że przy zachowaniu należytej staranności, koszt ten obiektywnie przyczyni się do osiągnięcia lub zwiększenia jego przychodów. Dokonując takiej oceny z perspektywy podatnika, należy uwzględnić całokształt okoliczności faktycznych towarzyszących wydatkowi,
  5. podatnik powinien wykazać, że dany wydatek stanowi jego koszt podatkowy uwzględniając powyższe kryteria oraz jego rzeczywiste poniesienie, co wymaga posiadania odpowiedniej dokumentacji.


Uwzględniając te kryteria, w badanym stanie faktycznym należy stwierdzić, że Spółka poniosła wydatki związane z nabyciem przedsiębiorstw (w tym podatek od czynności cywilnoprawnych), ponieważ jej zamiarem było przejęcie dotychczasowej działalności obu wspólników. Nabywając aportem oba przedsiębiorstwa, spółka dążyła do uzyskania przychodów z działalności gospodarczej, które generują oba przedsiębiorstwa. W konsekwencji obu nabyć cel ten został w pełni zrealizowany, ponieważ począwszy od dnia 8 listopada 2007 r. Spółka uzyskuje przychody z działalności prowadzonej w oparciu o składniki majątkowe tworzące oba przedsiębiorstwa. Dlatego też koszt podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zmiany umowy spółki powodującej podwyższenie jej kapitału zakładowego, który to wydatek Spółka musiała ponieść stosownie do obowiązujących przepisów prawa, aby zgodnie z nimi nabyć oba przedsiębiorstwa, należy uznać za poniesiony w celu uzyskania przychodu. Wydatki związane z nabyciem przedsiębiorstw w drodze aportu wiążą się z przychodami podatkowymi Jednostki - jak to wskazano powyżej, ponieważ bez ich poniesienia nie doszłoby do nabycia przedsiębiorstw, a co za tym idzie do osiągania przychodów z działalności gospodarczej. Z drugiej strony nie można przyporządkować badanego wydatku w sposób bezpośredni (ścisły) do konkretnych przychodów Spółki, uzyskanych po dniu 7 listopada 2007 r. Wydatek na podatek od czynności cywilnoprawnych wiąże się bowiem ogólnie z wszystkimi przychodami generowanymi po dniu nabycia aportów przez Podatnika, wykorzystującego w działalności nabyte przedsiębiorstwa. Przedmiotowy wydatek należy zatem uznać za ogólny koszt funkcjonowania Spółki, który dotyczy zorganizowania jej działalności. W niniejszym przypadku Spółka poniosła koszt organizacji związany z rozszerzeniem zakresu jej działalności i przejęciem dwóch działających przedsiębiorstw produkcyjnych należących dotąd do jej wspólników. Koszt ten przełożył się na przychody Spółki, jakie zaczęła ona realizować począwszy od dnia 8 listopada 2007 r., tj. od następnego dnia po nabyciu obu przedsiębiorstw, a wydatek w postaci podatku od czynności cywilnoprawnych wykazuje z tymi przychodami pośredni związek. Dla nabycia w drodze aportu majątku stanowiącego zorganizowane i działające przedsiębiorstwa, w tym baz klientów i zawartych z nimi umów, wymagało jednak, aby Jednostka podniosła kapitał zakładowy, wydając wspólnikom w zamian za przedsiębiorstwa udziały z nowej emisji, z czym wiązał się obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. W konsekwencji, wydatek na podatek od czynności cywilnoprawnych związany z nabyciem obu przedsiębiorstw w drodze aportu stanowi koszt pośrednio związany z przychodami podatkowymi Spółki. Co do związku z działalnością gospodarczą podatnika, Spółka wskazuje, że przygotowując przedsiębiorstwo organizacyjnie do nabycia przedsiębiorstw wspólników, zgromadzenie wspólników zmieniło przedmiot jej działalności. Stosowne zmiany zostały ujawnione w rejestrze przedsiębiorców w dniu 12 października 2007 r. W konsekwencji przedmiot działalności Spółki na dzień nabycia obu przedsiębiorstw obejmował m.in. produkcję chemikaliów nieorganicznych podstawowych pozostałych, produkcję wyrobów chemicznych pozostałych oraz sprzedaż hurtową wyrobów chemicznych. Przedmiot działalności Jednostki odpowiadał, zasadniczo, przedmiotowi działalności wspólników wnoszących aportem swoje przedsiębiorstwa. Począwszy od dnia 8 listopada 2007 r. Spółka rzeczywiście prowadzi działalność gospodarczą w powyższym zakresie, uzyskując z niej przychody podatkowe. W konsekwencji Podatnik uważa, że zapłacony podatek od czynności cywilnoprawnych pozostaje w ścisłym i bezpośrednim związku z działalnością gospodarczą Spółki. W przypadku analizowanego wydatku, Wnioskodawca spodziewał się, że między innymi jego poniesienie pozwoli na uzyskanie przychodów z działalności prowadzonej po nabyciu przedsiębiorstw. Począwszy od dnia 8 listopada 2007 r. Spółka zaczęła uzyskiwać przychody generowane za pośrednictwem nabytych przedsiębiorstw (np. ze sprzedaży wyrobów chemicznych). Dlatego też należy uznać, że badany wydatek w postaci podatku od czynności cywilnoprawnych związany z nabyciem majątku stanowiącego zorganizowane, funkcjonujące przedsiębiorstwa w drodze aportu, jest racjonalnie poniesiony w celu uzyskania przychodów. Spółka posiada dokumentację potwierdzającą, że analizowany wydatek został celowo poniesiony z zamiarem osiągnięcia przychodu, wykazuje pośredni związek z tymi przychodami, jest związany z działalnością gospodarczą Spółki oraz racjonalnie przyczynił się do uzyskiwania przez nią przychodów podatkowych. Ponadto, Jednostka dysponuje dokumentami potwierdzającymi, że przedmiotowy podatek od czynności cywilnoprawnych został rzeczywiście pobrany przez notariusza jako płatnika tego podatku. Biorąc pod uwagę, że badany wydatek spełnia wszystkie z powyższych przesłanek wymienionych w punktach od a) do e), należy uznać, że został poniesiony w celu uzyskania przychodów. Co do drugiej z przesłanek kosztowości wydatku, to art. 16 ust. 1 ustawy wymienia enumeratywne kategorie kosztów, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Zdaniem Spółki, analizowany wydatek w postaci podatku od czynności cywilnoprawnych nie mieści się w żadnej z kategorii kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W szczególności podatek od czynności cywilnoprawnych nie jest objęty dyspozycją przepisu art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy, gdyż nie jest wydatkiem bezpośrednio warunkującym nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (innych niż wymienione w lit. a) powołanego artykułu), wchodzących w skład nabytych przedsiębiorstw. Jednostka wskazuje także, że podwyższenie kapitału było wtórną konsekwencją nabycia przedsiębiorstw w formie aportu, które to nabycie przyczyniło się do uzyskania przychodów dla Spółki począwszy od następnego dnia po dokonanym aporcie. W związku z powyższym, bez wątpienia poniesiony koszt podatku od czynności cywilnoprawnych przyczynił się na bieżąco do uzyskania przychodów podatkowych. Ponadto należy zauważyć, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami przedmiotowa transakcja nabycia przedsiębiorstw mogła być przeprowadzona tylko poprzez podwyższenie kapitału zakładowego Spółki, z czym wiązał się obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. W związku z powyższym, mając na uwadze, ze wydatki Spółki związane z nabyciem przedsiębiorstw w drodze aportów zostały poniesione w celu uzyskania przychodów oraz nie można ich zaklasyfikować do żadnej z kategorii kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Jednostka stoi na stanowisku, że przedmiotowe wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż operacja podwyższenia kapitału zakładowego Spółki nastąpiła w miesiącu listopadzie 2007 roku, natomiast rok podatkowy Jednostki rozpoczął się w miesiącu grudniu 2006 roku i zakończył z dniem 31 grudnia 2007 roku. Stwierdzić należy więc, iż do przedmiotowej sytuacji ma zastosowanie art. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589), zgodnie z którym podatnicy, których rok podatkowy rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2007 r. i zakończy się po tym dniu, stosują do przyjętego przez siebie roku podatkowego ustawę, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.

Art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54 poz. 654 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 roku stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Podatnik ma zatem prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu. Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatników musi wystąpić związek przyczynowo-skutkowy. Związek ten może być natomiast bezpośredni lub pośredni, tzn. kosztem uzyskania przychodu będą wydatki, które mogą przyczynić się do powstania konkretnego przychodu oraz wydatki związane z funkcjonowaniem podatnika i wywiązywaniem się przez niego z obowiązków nałożonych innymi przepisami prawa.

Istotą podwyższenia kapitału zakładowego jest zgromadzenie środków niezbędnych dla funkcjonowania spółki jako osoby prawnej. Zgodnie z treścią art. 257 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. nr 94, poz. 1037 ze zm.) jeżeli podwyższenie kapitału zakładowego następuje nie na mocy dotychczasowych postanowień umowy spółki przewidujących maksymalną wysokość podwyższenia kapitału zakładowego i termin podwyższenia, może ono nastąpić jedynie przez zmianę umowy spółki. Podwyższenie kapitału zakładowego następuje przez podwyższenie wartości nominalnej udziałów istniejących lub ustanowienie nowych (art. 257 § 2). Kapitał zakładowy spółki to kapitał podstawowy spółki, (ewentualnie zmieniony później w ramach rozwoju firmy) będący wkładem właścicieli – wspólników spółki (udziałowców, akcjonariuszy) wniesiony przy jej założeniu lub rozszerzeniu. Kapitał musi być pokryty poprzez wniesienie wkładów w postaci gotówkowej, wkładami niepieniężnymi albo w jeden i drugi sposób. Podwyższenie kapitału zakładowego jest operacją gospodarczą, mającą na celu pozyskanie nowych środków na rozwój przedsiębiorstwa prowadzonego przez spółkę lub zastąpienie zewnętrznych źródeł finansowania zasobami wspólników.

Stwierdzić należy zatem, iż zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego (…). Zatem wartości majątkowe wniesione na pokrycie kapitału zakładowego spółki nie stanowią jej przychodu podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż nadzwyczajne zgromadzenie wspólników Spółki podjęło uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego. Udziały w podniesionym kapitale pokryte zostały wkładem niepieniężnym w postaci przedsiębiorstw dotychczasowych wspólników Spółki. Wkłady te w związku z dyspozycją art. 12 ust. 4 pkt 4 nie stanowią przychodów w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dokonanie przedmiotowej operacji podwyższenia kapitału zakładowego wymagało zmiany umowy Spółki. W związku z powyższym Podatnik poniósł szereg wydatków, między innymi podatek od czynności cywilnoprawnych. Wydatek ten był zatem niezaprzeczalnie związany z wniesieniem aportów przez wspólników na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego. Istnieje konkretny związek pomiędzy otrzymanymi środkami, za pomocą których podwyższono kapitał zakładowy, a poniesionym wydatkiem w postaci podatku od czynności cywilnoprawnych, będącym skutkiem jego podwyższenia. Dokonując analizy przedmiotowego wydatku związanego z podwyższeniem kapitału zakładowego, konieczne jest zatem odniesienie się do powołanego przepisu art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Skoro w świetle tej regulacji wartości majątkowe wniesione na pokrycie kapitału zakładowego spółki nie stanowią jej przychodu podatkowego, wobec tego wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego nie można traktować jako kosztów uzyskania przychodów. Nie odnoszą się one bowiem do przychodu podatkowego. Są bezpośrednio powiązane z przeprowadzeniem neutralnej podatkowo operacji na kapitale zakładowym Spółki.

Poszukiwanie natomiast związku pomiędzy przedmiotowym wydatkiem, a wszystkimi przychodami Spółki generowanymi po dniu nabycia aportów przez Podatnika, wykorzystującego w działalności nabyte przedsiębiorstwa – jest bezpodstawne, ponieważ wydatek ten nie generuje konkretnych przychodów podatkowych, które są wielkością wyjściową w obliczeniu podatku, lecz związany jest jedynie z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki, a zatem w konsekwencji wydatek ten może mieć jedynie wpływ na bliżej nie określone przysporzenia, które będą osiągnięte w niewiadomym czasie lub też nie będą osiągnięte w ogóle.

Spółka informuje, iż począwszy od dnia 8 listopada 2007 r. zaczęła uzyskiwać przychody generowane za pośrednictwem nabytych przedsiębiorstw (np. ze sprzedaży wyrobów chemicznych) oraz że wydatek na podatek od czynności cywilnoprawnych wiąże się z wszystkimi przychodami generowanymi po dniu nabycia aportów przez Podatnika, wykorzystującego w działalności nabyte przedsiębiorstwa. Oczywistym jest, że Podatnik może oczekiwać, iż w określonej perspektywie czasowej podwyższenie kapitału i związany z tym rozwój Spółki generować będzie zwiększone przychody, lecz będą to przychody dotyczące bieżącej działalności gospodarczej. Przychody takie stanowią odrębne przychody od przysporzeń otrzymanych na podwyższenie kapitału zakładowego. Z przychodami tymi związane będą wydatki odrębne, stanowiące koszt ich uzyskania. Nie można zatem powiązać wydatku w postaci podatku od czynności cywilnoprawnych, związanego ze zmianą umowy Spółki, dotyczącej podwyższenia kapitału zakładowego, z przychodami generowanymi po dniu dokonania aportu przedsiębiorstw wspólników. Jednak możliwość przypisania przedmiotowego wydatku do określonego przychodu (w tym wypadku przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego) jednocześnie przekreśla możliwość uznania go za koszt pośredni, a więc związany z całokształtem prowadzonej działalności po dokonaniu aportu.

Reasumując, wydatek w postaci podatku od czynności cywilnoprawnych, poniesiony przez Podatnika w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego, nie może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj