Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1248/08-2/MP
z 28 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1248/08-2/MP
Data
2008.08.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
dokumenty
kraj trzeci
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
terytorium Unii Europejskiej (Wspólnoty Europejskiej)
zakup towarów


Istota interpretacji
Podatnik – spółka z siedzibą w Polsce – nabywa towary w Chinach, które następnie przesyłane są bezpośrednio do kontrahenta również do kraju trzeciego - spółki mającej siedzibę w Rosji. Przedmiotowy towar nigdy nie trafia na terytorium Polski. A zatem, podatnik nie dokonuje dostawy na terytorium kraju, nie dokonuje również importu ani eksportu towarów bowiem towar nie wchodzi na polski obszar celny. Transakcja ta nie stanowi również wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.Wobec powyższego należy stwierdzić, iż dokonywana przez podatnika transakcja nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 680 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani …………. przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2008 r. (data wpływu 30 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji polegającej na zakupie towarów z Chin, które następnie odsprzedawane są do Rosji z pominięciem terytorium Polski - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji polegającej na zakupie towarów z Chin, które następnie odsprzedawane są do Rosji z pominięciem terytorium Polski.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik – spółka z siedzibą w Polsce – prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży towarów. Sprzedaż towarów następuje poza granicami Polski. Zamówienia na towar, które przyjmuje podatnik składane są przez spółkę mającą siedzibę w Rosji. Transakcja odbywa się w sposób następujący : podatnik po przyjęciu zamówienia na towar składa zamówienia u dostawcy towaru – spółki z siedzibą w Chinach. Dostawca towaru wystawia Fakturę, należność za towar zostaje uregulowana za pomocą przelewu bankowego. W celu zorganizowania transportu podatnik składa zamówienie do firmy transportowej, firma transportowa wystawia fakturę podatnikowi. Towar nigdy nie trafia na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Dostawa towaru następuje w dwojaki sposób.

  1. Dostawca towaru – spółka z siedzibą w Chinach – przekazuje towar do firmy transportowej, która dostarcza go do spółki mającej siedzibę w Rosji.
  2. Dostawca towaru samodzielnie wysyła towar do odbiorcy towaru – spółki mającej siedzibę w Rosji.

Po otrzymaniu od spółki z siedzibą w Rosji potwierdzenia odbioru towaru, podatnik wystawia Fakturę VAT spółce Rosyjskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  • czy wyżej przedstawiona transakcja (czynność) zawarta pomiędzy zamawiającą towar spółką z siedzibą w Rosji, a podatnikiem – spółką Polską podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiona wyżej transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Niemniej jednak wątpliwości może budzić kwestia wykładni art. 5 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535, dalej jako Ustawa). Zgodnie z przywołanym przepisem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają :

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Ponieważ opisana transakcja nie odbywa się ani w obrocie wewnątrzkrajowym ani w obrocie wewnątrzwspólnotowym wątpliwości może budzić jedynie kwestia ewentualnego zakwalifikowania przedstawionej transakcji do kategorii eksportu towarów. Taka kwalifikacja spowodowałaby powstanie obowiązku podatkowego. Zdaniem wnioskodawcy transakcji powyższej nie można jednak traktować jako eksportu towarów, gdyż nie mieści się ona w ramach definicji legalnej zawartej w art. 2 pkt 8 Ustawy, określającej czym w myśl Ustawy jest eksport towarów.

Zgodnie z przywołanym przepisem aby daną czynność można było uznać za eksport towarów muszą zostać spełnione trzy przesłanki:

  • wywóz towarów musi być potwierdzony przez urząd celny,
  • wywóz musi nastąpić z kraju poza terytorium Wspólnoty,
  • wywóz towarów musi nastąpić w wykonaniu czynności spełniających kryteria zaliczenia do pojęcia dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy i musi być on realizowany przez : dostawcę lub na jego rzecz lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz.

W przedstawionym stanie faktycznym nie może być mowy o wywozie towarów z kraju ponieważ towar ten nigdy nie znajduje się na terytorium Polski. Dostarczany jest on bezpośrednio od dostawcy towaru znajdującego się w Chinach do odbiorcy będącego w Rosji lub za pośrednictwem formy transportowej mającej siedzibę poza terytorium Polski. Transport towaru zorganizowany jest w sposób całkowicie pomijający przewóz przez terytorium Polski. Z tych samych powodów nie może być też mowy o potwierdzeniu wywozu towaru przez właściwy urząd celny.

Skoro zatem nie mogą zostać spełnione przedstawione wyżej przesłanki omawiana transakcja nie powinna być uznana za eksport towarów. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż dokonywana przez podatnika transakcja nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a zatem nie występuje obowiązek opodatkowania ww. czynności przez podatnika podatkiem VAT.

Przedstawione stanowisko wnioskodawcy znajduje potwierdzenie także w innych interpretacjach wydawanych przez Naczelników Urzędów Skarbowych w identycznych sprawach, m.in. w postanowieniu interpretacji prawa podatkowego wydanego w dniu 27 lipca 2005 roku przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław – Fabryczna, sygn. PP 443/1/120/127/05. Na pytanie podatnika dotyczące opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży towaru nabytego w Chinach dla kontrahenta w Bułgarii, tamtejszy Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził iż, dokonywana przez podatnika transakcja nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W uzasadnieniu Naczelnik Urzędu Skarbowego podniósł m.in. „towar nie wchodzi na polski obszar celny, nie występuje zatem import towarów, o którym mowa w ww. przepisie. Transakcja ta nie stanowi również wewnątrzwspólnotowego nabycia, bowiem towar nie trafia na terytorium kraju z innego państwa członkowskiego lecz transportowany jest bezpośrednio z terytorium państwa trzeciego na terytorium innego państwa trzeciego z pominięciem terytorium kraju.(…)

W opisanej przez podatnika sytuacji nie występuje wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a zatem nie zostają również spełnione warunki odnośnie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów”.

Podatek od towarów i usług jest podatkiem opartym na zasadzie terytorialności, z tego powodu obciąża on jedynie te transakcje, które są wykonywane na terytorium Polski. Zdaniem wnioskodawcy sprzedaż towarów dokonana poza granicami Polski nie może podlegać opodatkowaniu tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają :

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 2 pkt 7 ww. ustawy przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 8 ustawy przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 13 ust. 1 przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podatnik – spółka z siedzibą w Polsce – nabywa towary w Chinach, które następnie przesyłane są bezpośrednio do kontrahenta również do kraju trzeciego - spółki mającej siedzibę w Rosji. Przedmiotowy towar nigdy nie trafia na terytorium Polski. A zatem, podatnik nie dokonuje dostawy na terytorium kraju, nie dokonuje również importu ani eksportu towarów bowiem towar nie wchodzi na polski obszar celny. Transakcja ta nie stanowi również wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż dokonywana przez podatnika transakcja nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie występuje więc obowiązek opodatkowania ww. czynności przez podatnika podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj