Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-501/08/JS
z 30 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-501/08/JS
Data
2008.09.30


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
remonty
środek trwały
wydatki na ulepszenie


Istota interpretacji
Możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wymienionych i poniesionych wydatków na remont pomieszczeń piwnicznych oraz wymianę elewacji w budynku.



Wniosek ORD-IN 620 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2008r. (data wpływu do tut. BKIP 17 czerwca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 15 lipca 2008r. i 15 września 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do koszt uzyskania przychodów poniesionych wydatków:

  • na remont pomieszczeń piwnicznych- jest prawidłowe,
  • wymianę elewacji budynku – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2008r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków na remont pomieszczeń piwnicznych oraz wymianę elewacji budynku.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 3 lipca 2008r. oraz 1 września 2008r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 15 lipca 2008r. oraz 15 września 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Nieruchomości Spółki składają się m.in. z budynków: Wysokiego i Niskiego powstałych w latach 1962-1965, w oparciu o projekt techniczny z 1959 roku - nieruchomości pod względem architektury (elewacje aluminiowe), wyposażenia i instalacje wewnętrzne były najnowocześniejsze w tym czasie.

Budynek wysoki, jest obiektem XV-kondygnacyjnym, niepodpiwniczonym, budynek niski jest obiektem VI-kondygnacyjnym, podpiwniczonym. Budynki: Wysoki i Niski przez cały okres użytkowania pełniły funkcję biurową. Budynki posiadają pełne uzbrojenie techniczne, obejmujące:

  • instalację elektryczną oświetleniową (wewnętrzną i zewnętrzną),
  • instalację elektryczną siły,
  • instalację elektryczną zasilającą,
  • instalację odgromową, uziemiającą i połączeń wyrównawczych,
  • instalację teletechniczną,
  • instalację grzewczą c.o.,
  • instalację wentylacji,
  • instalację wodociągową,
  • instalację sanitarną.

Budynki przez cały okres użytkowania zachowały pierwotną formę, wystrój elewacji i układ funkcjonalny. Obecnie budynki wymagają kapitalnego remontu z wymianą elewacji i instalacji wewnętrznych co pozwoli na dostosowanie do obowiązujących warunków technicznych, oraz wymagań w zakresie rozwiązań estetycznych, funkcjonalnych i ekonomicznych. Po kapitalnym remoncie zachowana zostanie obecna funkcja i przeznaczenie budynków. Remont ten w opinii Wydziału Architektury w Krakowie będzie poprzedzony procedurą pozwolenia na budowę. Piwnice Budynku Niskiego będą mieściły pomieszczenia techniczne i gospodarcze.

Budynek Wysoki

Remont nie wpłynie na charakterystyczne parametry budynku, nie ulegnie zmianie powierzchnia zabudowy i wysokość budynku. Projektuje się nową aranżację wszystkich pięter budynku, pozwalającą na użytkowanie biur w systemie "open space", projektuje się przebudowę klatki schodowej na poziomie parteru i I piętra (wyburzenie schodów wachlarzowych i przedłużenie istniejącej klatki schodowej do poziomu parteru), likwiduje się jeden szyb windowy i wymienione urządzenia dźwigowe w pozostałych istniejących szybach. projektuje się przebudowę istniejących węzłów sanitarnych na wszystkich kondygnacjach.

Budynek Niski

W wyniku przebudowy i nadbudowy budynek niski zostanie podwyższony o dwie kondygnacje. Zmianie ulega wysokość budynku oraz jego powierzchnia zabudowy, projektuje się nową aranżację wszystkich pięter budynku, pozwalającą na użytkowanie biur w systemie "open space", projektuje się aranżację nadbudowanych pięter budynku w systemie "open space ", w obrębie parteru projektuje się nowe wejścia do budynku, oraz nową aranżacje pomieszczeń handlowych, przewiduje się przebudowę istniejących węzłów sanitarnych na wszystkich istniejących kondygnacjach oraz budowę nowych. Na każdej kondygnacji przeznaczonej do użytkowania jako przestrzenie biurowe, zostały zaprojektowane toalety przystosowane dla osób niepełnosprawnych, przebudowany zostanie szyb windowy przy osi 10 i dobudowany drugi szyb windowy przy osi 14 wraz z wyposażeniem w nowe urządzenia dźwigowe.

Ze względu na zły stan techniczny istniejących elewacji (bardzo duże straty ciepła), konieczność uzyskania certyfikatu energochłonności budynku planuje się wymianę istniejącej elewacji w budynku wysokim i niskim: ściany parteru (ściany szczytowe, cokoły - okładzina z płyt granitowych, ściany podłużne - ściany osłonowe o konstrukcji aluminiowej, drzwi i okna przeszklenie przejrzyste, bezbarwne, o odcieniu neutralnym) ściany kondygnacji nad parterem (ściany szczytowe - okładzina z płytek elewacyjnych ceramicznych, ściany podłużne - ściany osłonowe o konstrukcji aluminiowej, przeszklenie przejrzyste, bezbarwne o odcieniu szaro-zielonkawym).

Piwnica

W pomieszczeniach piwnicy budynku znajdują się istniejące przyłącza wody pitnej wraz z urządzeniami wodomierzowymi, hydrofornia, węzeł ciepłowniczy wykorzystywane dla potrzeb zaplecza gospodarczego.Pomieszczenia te będą wyremontowane i przygotowane do zainstalowania tam m.in. agregatów chłodniczych, serwerowni, centrali telefonicznej, pomieszczenia ups, pomieszczenia rozdzielni głównej nn. oraz sanitariat i archiwum.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka będzie mogła zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatki na remont pomieszczeń w piwnicach...

Czy Spółka będzie mogła zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatki na wymianę elewacji Budynku Wysokiego...

Zdaniem wnioskodawcy, zamierzenie ma na celu wykonanie prac remontowych i konserwacyjnych nieruchomości i przywrócenie budynków do pierwotnego stanu technicznego i użytkowego przy niezmienionym sposobie użytkowania i przeznaczenia.

W oparciu o art. 15, art. 16 i art. 16a-16m ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przez koszty uzyskania przychodów rozumiemy, koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust 1.

Spółka poprzez wymianę elewacji w Budynku Wysokim chce przywrócić pierwotny stan techniczny zużytych w trakcie eksploatacji składników technicznych nie powodując zmiany charakteru i funkcji obiektu. Budynek wysoki w dalszym ciągu będzie obiektem biurowym, który będzie źródłem przychodów z najmu powierzchni biurowej. Remont pomieszczeń w piwnicach także nie zmieni przeznaczenia i funkcji tych powierzchni.

Zatem remont, o którym mowa wyżej będzie działaniem Spółki zamierzającym do przywrócenia pierwotnych cech użytkowych rzeczy lub nieruchomości, utraconych na skutek ich używania nieprzerwanie od 1962 roku.Prace te będą realizowane w ramach odrębnych umów o remont.

Wobec w/w przesłanek Spółka znaczne wydatki wymiany elewacji w Budynku Wysokim i remontu pomieszczeń piwnic uznaje, jako koszty o charakterze remontowym w dacie ich poniesienia.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm. określonej w dalszej części skrótem „ustawa o pdop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

W artykule tym ustawodawca określił katalog wydatków, które nawet pomimo poniesienia ich przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów, w rozumieniu przepisów podatkowych nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów. Wydatki poniesione na remont nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o pdop jako wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

W myśl natomiast art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o pdop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych (…). Wydatki te w momencie ich poniesienia nie stanowią bezpośrednio kosztów uzyskania przychodów. Jednakże zgodnie z treścią art. 15 ust. 6 ustawy o pdop, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne), dokonane zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Stosownie do art. 16g ust. 13 ustawy o pdop, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3 500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3 500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie precyzuje użytych w niej pojęć przebudowa, adaptacja, rozbudowa, rekonstrukcja, modernizacja. Brak jest także definicji pojęcia remont. Remontem – zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 07 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), jest wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Zgodnie z powyższą definicją, istotą remontu jest przywrócenie pierwotnego stanu technicznego użytkowanego środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych, niezmieniające jego charakteru i funkcji, a następujące w trakcie eksploatacji środka trwałego i będące wynikiem tej eksploatacji (zużycia) oraz niezwiększające jego wartości początkowej.

Według utrwalonego orzecznictwa sądowego, z ulepszeniem środków trwałych mamy do czynienia, gdy następuje ich:

  • przebudowa, czyli zmiana (poprawienie) istniejącego stanu środków trwałych na inny,
  • rozbudowa, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności budynków i budowli, linii technologicznych itp.,
  • adaptacja, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż ten, do którego był pierwotnie przeznaczony albo nadania mu nowych cech użytkowych,
  • rekonstrukcja, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych,
  • modernizacja, tj. unowocześnienie środka trwałego.

Przed zakwalifikowaniem określonych wydatków do inwestycji lub remontów należy każdorazowo w stosunku do konkretnego środka trwałego szczegółowo przeanalizować zakres rzeczowy wykonywanych robót, porównując je do stanu istniejącego na podstawie dokumentacji technicznej, a w przypadku wątpliwości co do prawidłowej kwalifikacji poniesionych wydatków oprzeć się na opinii biegłego do spraw budowlanych, który w oparciu o stosowną dokumentację i oględziny wypowie się co do charakteru poniesionych nakładów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że prace wykonywane będą w pomieszczeniach piwnicy Budynku Niskiego. W ocenie Spółki wykonane prace mają na celu przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego przedmiotowych pomieszczeń, wraz z wymianą zużytych składników technicznych. Nie zmieniają one charakteru ani funkcji tych pomieszczeń ani budynku. Należy je zatem uznać za remont, a poniesione wydatki zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast prace związane z wymianą elewacji budynku stanowią wydatki na ulepszenie, gdyż w wyniku modernizacji następuje wzrost wartości użytkowej budynku w stosunku do jego wartości z dnia przyjęcia go do używania, co skutkuje z kolei wydłużonym okresem używania oraz obniżonymi kosztami eksploatacji. Zatem zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o pdop, nie uważa się ich za koszty uzyskania przychodów. Będą one natomiast powiększać wartość początkową budynku, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych, które zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o pdop będą kosztem uzyskania przychodów.

W świetle powyższego, odnosząc się do pytania 1 zawartego we wniosku, stwierdzić należy, że koszty dotyczące prac remontowych pomieszczeń w piwnicach budynku, Spółka powinna zaliczyć bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów.

Ustosunkowując się natomiast do pytania 2, stwierdzić należy, iż koszty związane wymianą elewacji Budynku Wysokiego są wydatkami na ulepszenie środka trwałego w rozumieniu art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Będą one stanowiły koszty uzyskania przychodów jedynie w formie odpisów amortyzacyjnych

Reasumując, należy stwierdzić, że stanowisko Spółki dotyczące:

  • remontu pomieszczeń w piwnicach- jest prawidłowe,
  • wymiany elewacji budynku - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008r.W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków.Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj