Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-73/08-3/TW
z 27 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-73/08-3/TW
Data
2008.11.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Zabezpieczenie akcyzowe


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
paliwo silnikowe
podatek akcyzowy
procedura zawieszenia poboru akcyzy
zabezpieczenie akcyzowe


Istota interpretacji
Zauważyć należy, że w świetle szczególnej regulacji, jaką jest art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla potraktowania bioetanolu jako wypełniającego definicję paliwa silnikowego niezbędne jest stwierdzenie faktu jego wykorzystania w sposób określony w tym przepisie.



Wniosek ORD-IN 352 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 24 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wysokości zabezpieczenia akcyzowego dla bioetanolu – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wysokości zabezpieczenia akcyzowego dla bioetanolu.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wyjaśnia, że produkuje wyrób akcyzowy zharmonizowany w postaci alkoholu etylowego (bioetanolu), zgodnie z ustawą z dnia 25 sierpnia 2008 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, z przeznaczeniem jako dodatek do wytwarzania paliw silnikowych, który jest sprzedawany w całości producentom paliw ciekłych i biopaliw ciekłych.

Przemieszczanie tego wyrobu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wymaga złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe (art. 43 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

Obecnie wysokość zabezpieczenia akcyzowego na czas przemieszczania bioetanolu do producenta paliw, ustalana jest – jak wyjaśnia Wnioskodawca – w oparciu o pełną stawkę akcyzową w wysokości 4.550,00 zł od 1 hl alkoholu etylowego 100% vol.

Zgodnie natomiast z zapisem zawartym w poz. 4 załącznika nr 1 oraz w poz. 3 załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, do przedmiotowego wyrobu zastosowanie powinna mieć stawka podatku akcyzowego w wysokości 1.882,00 zł/1000 l. Taką bowiem stawkę – jak stwierdza Zainteresowany – stosuje się do wyrobów przeznaczonych do użycia lub na sprzedaż jako dodatki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Wnioskodawca wyjaśnia również, iż w jego przypadku takie jest faktyczne przeznaczenie wyrobu, co wynika z administracyjnych dokumentów towarzyszących (ADT) oraz, że pełna stawka podatku akcyzowego jako zabezpieczenie akcyzowe w znacznym stopniu utrudnia rozwój firmy ze względu na „zamrożoną” dużą kwotę pieniędzy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w świetle przepisów § 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego oraz zapisów w poz. 4 załącznika nr 1 i poz. 3 załącznika nr 2 do tego rozporządzenia, do obliczenia zabezpieczenia akcyzowego na czas przemieszczania dla alkoholu etylowego (bioetanolu) przeznaczonego jako dodatek do paliw silnikowych Wnioskodawca może stosować obniżoną stawkę podatku akcyzowego, tj. w wysokości 1.882,00 zł/1.000 l...

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnione są wszystkie przesłanki wynikające z przytoczonych ustaw i rozporządzeń, żeby zastosować do alkoholu etylowego (bioetanolu) przeznaczonego jako dodatek do paliw silnikowych obniżoną stawkę podatku akcyzowego na czas przemieszczania w wysokości 1.882,00 zł/ 1.000 l.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.

Z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że Zainteresowany produkuje alkohol etylowy (bioetanol), który jest sprzedawany producentom paliw ciekłych i biopaliw ciekłych. Zdaniem Wnioskodawcy zabezpieczenie akcyzowe na przemieszczanie ww. wyrobu powinno zostać obliczone z uwzględnieniem stawki 1.882,00 zł/1.000 l, gdyż taką stawkę stosuje się do wyrobów przeznaczonych do użycia lub na sprzedaż jako dodatki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Wobec powyższego wyjaśnić należy, iż zgodnie z treścią art. 62 ust. 1 ustawy, do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy;
  2. pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.


Zauważyć należy, że w myśl szczególnej regulacji, jaką jest art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla potraktowania bioetanolu jako wypełniającego definicję paliwa silnikowego, niezbędne jest stwierdzenie faktu jego wykorzystania w sposób określony w tym przepisie.

W sytuacji przemieszczania (transportu) przedmiotowego wyrobu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy można co najwyżej mówić o deklaracji zamiaru jego użycia do celów wskazanych w art. 62 ust. 1 pkt 2. Jednak sama deklaracja będzie niewystarczająca, aby potraktować bioetanol jako paliwo silnikowe.


Z kolei w świetle definicji zawartej w art. 72 ust. 1 ustawy, przemieszczany wyrób jest przede wszystkim alkoholem etylowym.

Zgodnie z tym przepisem alkoholem etylowym w rozumieniu ustawy, są wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10, 15.92.11 i 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego grupowania PKWiU i kodu CN oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10 i 15.92.11 oraz kodami CN 2208 i 2207 10 00, a także wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22% objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10, 2204, 2206 00 i 2205.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 72 ust. 5 ustawy, Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, dokonał obniżenia stawek podatku akcyzowego w tym i stawki podstawowej na alkohol etylowy wskazanej w art. 72 ust. 4 ustawy (6.300 zł od 1 hektolitra czystego alkoholu zawartego w gotowym wyrobie).

W świetle uregulowania § 2 ust. 1 rozporządzenia, stawki akcyzy określone m.in. w art. 72 ust. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, obniża się do wysokości określonej w:

  1. załączniku nr 1 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju;
  2. załączniku nr 2 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz importowanych.


Zgodnie z zapisami poz. 12 i poz. 13 zawartymi w załączniku nr 1 do rozporządzenia, który zawiera tabelę stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju, alkohol etylowy nieskażony o mocy alkoholu 80 % lub więcej oraz alkohol etylowy i inne alkohole, skażone, o dowolnej mocy opodatkowane zostały stawką 4.550,00 zł od 1 hl alkoholu etylowego 100% vol.

Zainteresowany wskazuje, iż w świetle uregulowań art. 43 ust. 1 ustawy, przemieszczanie bioetanolu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wymaga złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie bowiem z jego treścią prowadzący skład podatkowy, zarejestrowani handlowcy, a także podmioty, które nabywają wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz przedstawiciele podatkowi są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe.

Biorąc powyższe pod uwagę, obliczenie przez Wnioskodawcę wysokości składanego zabezpieczenia dotyczącego stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy w związku z przemieszczaniem alkoholu etylowego, powinno nastąpić z zastosowaniem stawki podatku akcyzowego w wysokości 4.550,00 zł od 1 hl alkoholu etylowego 100% vol.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj