Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-1382/08-2/KB
z 21 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-1382/08-2/KB
Data
2008.11.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
okres rozliczeniowy
powstanie przychodu
telewizja
usługi telekomunikacyjne


Istota interpretacji
Czy wyżej wymienione usługi prawidłowo zostały przez Spółkę uznane za usługi telekomunikacyjne, przychód z tytułu których, na podstawie art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, rozpoznawany powinien być w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego określonego w umowie zawieranej z Podmiotem współpracującym?



Wniosek ORD-IN 1011 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04.09.2008r. (data wpływu 08 września 2008r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie przychodów podatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 września 2008r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodów podatkowych.

W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Spółka jest nadawcą sygnału telewizyjnego, równocześnie prowadzącym działalność w branży telekomunikacyjnej, czego potwierdzeniem jest między innymi wpis Spółki (nr wpisu ....) do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych. W toku prowadzonej działalności Spółka podejmuje współpracę z innym podmiotem z grupy kapitałowej - T Sp. z o.o., której celem jest umożliwienie widzom interaktywnego uczestnictwa w nadawanych przez Spółkę audycjach telewizyjnych za pośrednictwem połączeń telefonicznych. W konsekwencji Spółka współuczestniczy w organizowaniu i prowadzeniu telekomunikacyjnych usług odpłatnego dostępu fonicznego przy wykorzystaniu publicznej sieci telefonicznej, tj. usług telekomunikacyjnych o podwyższonej opłacie (znanych jako „usługi audiotele”). Spółka oraz T Sp. z o. o. podpisały umowę o współpracy dla realizacji wspólnego celu w postaci przygotowania i prowadzenia usługi audiotele na rzecz telewidzów, tzn. umożliwienia im interakcji w trakcie audycji telewizyjnych poprzez dostęp foniczny przy wykorzystaniu publicznej sieci telefonicznej. Umowa przewiduje podział zadań pomiędzy jej stronami w sposób opisany w dalszej części wniosku.

W praktyce występują różne modele interakcji widzów w trakcie nadawanych przez Spółkę audycji:

  1. W pierwszym modelu następuje realizacja konkursów telewizyjnych, których celem jest zachęcenie telewidzów Spółki do wysyłania sms-ów lub łączenia się z góry określonym numerem telefonicznym („numer konkursowy”). Konkursy organizowane są zwykle w związku ze specjalnie przygotowywanymi w tym celu i emitowanymi przez Spółkę audycjami.
  2. Drugi model dotyczy emitowanych przez Spółkę wydarzeń, zwykle sportowych lub kulturalnych. Podczas transmisji określonego wydarzenia (koncert, gala, mecz itd.) lub przekazu przygotowanej audycji telewidzom zostaje zaoferowana możliwość uzyskania określonych elementów związanych z emitowanym programem, w praktyce najczęściej dzwonków lub logo (muzyka z transmitowanego koncertu, logo wydarzenia, piosenki, zdjęcia etc.).
  3. Kolejny model opiera się na zapewnieniu aktywności telewidza w trakcie cieszących się największą popularnością programów, podczas których (w zależności od rodzaju programu) możliwa jest realizacja jednej lub kilku następujących opcji: wysłanie sms-ów w odpowiedzi na bezpośrednie pytania konkursowe, wysyłanie pozdrowień na rzecz przyjaciół i najbliższych (pozdrowienia takie pojawiają się w dolnej części ekranu podczas emisji audycji), głosowanie na ulubione postacie uczestniczące w programie. Widz może uzyskać nagrodę po spełnieniu warunków konkursowych.
  4. W ostatnim modelu Spółka współuczestniczy w organizacji konkursów antenowych przez producentów określonych dóbr lub usługodawców określonych usług.

Niezależnie od modelu interakcji z założenia telewidzowie ponoszą określone (wyświetlane podczas audycji na ekranie telewizora) płatności za wysyłane sms-y lub minutę połączenia. Zgodnie ze wskazanymi w umowie o współpracy zasadami współpracy z Podmiotem współpracującym, w zakresie zadań Spółki znajduje się emisja audycji, opracowanie koncepcji audycji, podczas której ma nastąpić interakcja z telewidzami. Dodatkowo, Spółka opracowuje również inne założenia audycji (takie jak: wysokość i rodzaj nagród przyznawanych w konkursie, czas trwania konkursu, osoby uprawnione do wzięcia udziału w konkursie, sposób wyłonienia zwycięzcy konkursu) oraz określa parametry techniczne związane z oferowaną usługą (wysokość taryfy za połączenie lub opłaty za sms, treść sms-a zwrotnego, wskazanie komunikatu, który powinien usłyszeć telewidz, który dodzwonił się pod numer konkursowy) i następnie przekazuje powyższe założenia Podmiotowi współpracującemu w formie każdorazowego zlecenia. W niektórych przypadkach Spółka może wskazać również podmiot będący właścicielem praw autorskich do utworu oferowanego w trakcie audycji (dokonujący wytworzenia utworu), od którego Podmiot współpracujący powinien nabyć dany utwór. Na podstawie zleceń otrzymywanych od Spółki Podmiot współpracujący zawiera we własnym imieniu umowy z operatorami telekomunikacyjnymi zmierzające do zapewnienia technicznej obsługi telewidzów. Na podstawie przedmiotowych umów operatorzy telefonii stacjonarnej i komórkowej rezerwują na określony czas pewną pulę numerów konkursowych, w celu wykorzystania ich dla potrzeb usługi audiotele (w praktyce rezerwacja ma miejsce na podstawie różnorodnych postanowień umownych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wyżej wymienione usługi prawidłowo zostały przez Spółkę uznane za usługi telekomunikacyjne, przychód z tytułu których, na podstawie art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, rozpoznawany powinien być w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego określonego w umowie zawieranej z Podmiotem współpracującym...

Zdaniem Wnioskodawcy dokonywane w okresach rozliczeniowych określonych w umowie z Podmiotem współpracującym rozliczenia związane ze świadczeniem usług audiotele powinny być traktowane jako rozliczenia z tytułu usług telekomunikacyjnych rozliczanych w okresach rozliczeniowych. W konsekwencji, zgodnie z art. 12 ust. 3c ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychód z tytułu takich usług powstawać powinien każdorazowo w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego określonego w umowie z Podmiotem współpracującym. W pierwszej kolejności, Spółka pragnie wskazać, iż w ocenie Spółki świadczone przez nią usługi audiotele uznane powinny być za usługi telekomunikacyjne, które są rozliczane w okresach rozliczeniowych, również dla celów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Mając na uwadze, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji usług telekomunikacyjnych, Spółka pragnie odwołać się do argumentów przytoczonych w opisie swojego stanowiska odnośnie pytania 1, wskazujących, iż przedmiotowe usługi mieszczą się w definicji usługi telekomunikacyjnej z art. 2 pkt 48 Prawa telekomunikacyjnego, jej szczególnego typu, tj. usługi o podwyższonej opłacie zdefiniowanej w art. 64 Prawa telekomunikacyjnego, a Spółka spełnia wymogi formalno-informacyjne związane ze świadczeniem ww. usług. Dodatkowo za uznaniem przedmiotowych usług jako usług telekomunikacyjnych wskazuje, przytoczona przez Spółkę w opisie swojego stanowiska odnośnie pytania 1, okoliczność otrzymania przez Spółkę ich klasyfikacji statystycznej do grupowania PKWIU 64.20 („usługi telekomunikacyjne”), do której to klasyfikacji, w opinii Spółki, Spółka powinna się zastosować.

Spółka pragnie następnie wskazać, iż w zakresie działalności gospodarczej Spółki znajduje się świadczenie usług telekomunikacyjnych. Powyższe potwierdza m.in. wpis Spółki do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych (numer ....), wskazujący na powyższe. W konsekwencji, przedmiotowy przychód uznać należy za przychód z działalności gospodarczej, wskazany w art. 12 ust. 3 ww. ustawy. Mając na uwadze, iż na bazie regulacji prawnych obowiązujących od 1 stycznia 2007r. brak jest wskazania szczególnego momentu rozpoznawania obowiązku podatkowego w odniesieniu do usług telekomunikacyjnych, zastosowanie znajdą ogólne zasady rozpoznawania przychodu należnego wskazane w art. 12 ust. 3a, ust. 3c i ust. 3e ww. ustawy. Zgodnie z art. 12 ust. 3c ww. ustawy, jeżeli strony ustalą iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

W ocenie Spółki przedmiotowa regulacja znajdzie zastosowanie do modelu rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych, jaki ustalony został w umowie z Podmiotem współpracującym. Zgodnie bowiem z postanowieniami umowy o współpracy, strony ustaliły, iż rozliczenia następować będą w okresach rozliczeniowych miesięcznych, Spółka zaś do 10 dnia każdego kolejnego miesiąca wystawiać będzie na Podmiot współpracujący fakturę dokumentującą wynagrodzenie za świadczenie w danym okresie usługi audiotele. W konsekwencji, strony ustaliły miesięczny okres rozliczeniowy w/w usług, który pokrywa się z miesiącem kalendarzowym. Tym samym, zdaniem Spółki, powinna rozpoznawać przychód podatkowy w ostatnim dniu ww. okresu. Przykładowo, Spółka wystawiając 10 kwietnia fakturę dokumentującą rozliczenie w okresie rozliczeniowym 01-31 marca, rozpoznawać będzie przychód podatkowy w dniu 31 marca jako w ostatnim dniu miesięcznego okresu rozliczenia usługi.

Spółka pragnie wskazać, iż powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, Spółka pragnie wskazać na postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 24 kwietnia 2007r. (1472/ROPi/423-59/07/AK), w którym to Naczelnik wskazał, iż „w sytuacji gdy opłata dotyczy okresu rozliczeniowego, który pokrywa się z miesiącem kalendarzowym, a faktura lub „Mój Rachunek” jest wystawiany z dołu po upływie przyjętego okresu rozliczeniowego, w związku z tym, że Spółka przy naliczaniu ww. opłaty stosuje okresy rozliczeniowe, do określenia momentu uzyskania przychodu z ww. tytułu zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tak więc Spółka powinna za moment powstania przychodu w sytuacji przedstawionej powyżej uznać ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, z zastrzeżeniem, że ustalony w ten sposób moment powstania przychodu musi mieć miejsce nie rzadziej niż raz w roku.” Dodatkowo, Spółka pragnie wskazać na interpretacje potwierdzające uznawanie usług telekomunikacyjnych rozliczanych zgodnie z umową w okresach rozliczeniowych za usługi wskazane w art. 12 ust. 3c ww. ustawy, tj. na: postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 24 kwietnia 2007r. (1472/ROP1/423-154/07/AK) i 10 kwietnia 2007r. (1472/ROP1/423-30/07/RM), Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 27 kwietnia 2007r. (1471/DPR2/423-23/07/JB) i 1 marca 2007r. (1471/DPR2/423-194/06/JB) oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu z 25 kwietnia 2007r. (PD-3/423-10/07).

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki, świadczone przez nią usługi audiotele stanowią usługi telekomunikacyjne rozliczane w okresach rozliczeniowych i, w konsekwencji, moment powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do nich określany powinien być ostatniego dnia okresu rozliczeniowego określonego w umowie o współpracy, zgodnie z art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj