Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-1382/08-2/KB
z 21 listopada 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-1382/08-2/KB
Data
2008.11.21
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Słowa kluczowe
okres rozliczeniowy
powstanie przychodu
telewizja
usługi telekomunikacyjne
Istota interpretacji
Czy wyżej wymienione usługi prawidłowo zostały przez Spółkę uznane za usługi telekomunikacyjne, przychód z tytułu których, na podstawie art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, rozpoznawany powinien być w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego określonego w umowie zawieranej z Podmiotem współpracującym?
Wniosek ORD-IN 1011 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04.09.2008r. (data wpływu 08 września 2008r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie przychodów podatkowych - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 08 września 2008r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodów podatkowych. W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe: Spółka jest nadawcą sygnału telewizyjnego, równocześnie prowadzącym działalność w branży telekomunikacyjnej, czego potwierdzeniem jest między innymi wpis Spółki (nr wpisu ....) do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych. W toku prowadzonej działalności Spółka podejmuje współpracę z innym podmiotem z grupy kapitałowej - T Sp. z o.o., której celem jest umożliwienie widzom interaktywnego uczestnictwa w nadawanych przez Spółkę audycjach telewizyjnych za pośrednictwem połączeń telefonicznych. W konsekwencji Spółka współuczestniczy w organizowaniu i prowadzeniu telekomunikacyjnych usług odpłatnego dostępu fonicznego przy wykorzystaniu publicznej sieci telefonicznej, tj. usług telekomunikacyjnych o podwyższonej opłacie (znanych jako „usługi audiotele”). Spółka oraz T Sp. z o. o. podpisały umowę o współpracy dla realizacji wspólnego celu w postaci przygotowania i prowadzenia usługi audiotele na rzecz telewidzów, tzn. umożliwienia im interakcji w trakcie audycji telewizyjnych poprzez dostęp foniczny przy wykorzystaniu publicznej sieci telefonicznej. Umowa przewiduje podział zadań pomiędzy jej stronami w sposób opisany w dalszej części wniosku. W praktyce występują różne modele interakcji widzów w trakcie nadawanych przez Spółkę audycji:
Niezależnie od modelu interakcji z założenia telewidzowie ponoszą określone (wyświetlane podczas audycji na ekranie telewizora) płatności za wysyłane sms-y lub minutę połączenia. Zgodnie ze wskazanymi w umowie o współpracy zasadami współpracy z Podmiotem współpracującym, w zakresie zadań Spółki znajduje się emisja audycji, opracowanie koncepcji audycji, podczas której ma nastąpić interakcja z telewidzami. Dodatkowo, Spółka opracowuje również inne założenia audycji (takie jak: wysokość i rodzaj nagród przyznawanych w konkursie, czas trwania konkursu, osoby uprawnione do wzięcia udziału w konkursie, sposób wyłonienia zwycięzcy konkursu) oraz określa parametry techniczne związane z oferowaną usługą (wysokość taryfy za połączenie lub opłaty za sms, treść sms-a zwrotnego, wskazanie komunikatu, który powinien usłyszeć telewidz, który dodzwonił się pod numer konkursowy) i następnie przekazuje powyższe założenia Podmiotowi współpracującemu w formie każdorazowego zlecenia. W niektórych przypadkach Spółka może wskazać również podmiot będący właścicielem praw autorskich do utworu oferowanego w trakcie audycji (dokonujący wytworzenia utworu), od którego Podmiot współpracujący powinien nabyć dany utwór. Na podstawie zleceń otrzymywanych od Spółki Podmiot współpracujący zawiera we własnym imieniu umowy z operatorami telekomunikacyjnymi zmierzające do zapewnienia technicznej obsługi telewidzów. Na podstawie przedmiotowych umów operatorzy telefonii stacjonarnej i komórkowej rezerwują na określony czas pewną pulę numerów konkursowych, w celu wykorzystania ich dla potrzeb usługi audiotele (w praktyce rezerwacja ma miejsce na podstawie różnorodnych postanowień umownych). W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy wyżej wymienione usługi prawidłowo zostały przez Spółkę uznane za usługi telekomunikacyjne, przychód z tytułu których, na podstawie art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, rozpoznawany powinien być w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego określonego w umowie zawieranej z Podmiotem współpracującym... Zdaniem Wnioskodawcy dokonywane w okresach rozliczeniowych określonych w umowie z Podmiotem współpracującym rozliczenia związane ze świadczeniem usług audiotele powinny być traktowane jako rozliczenia z tytułu usług telekomunikacyjnych rozliczanych w okresach rozliczeniowych. W konsekwencji, zgodnie z art. 12 ust. 3c ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychód z tytułu takich usług powstawać powinien każdorazowo w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego określonego w umowie z Podmiotem współpracującym. W pierwszej kolejności, Spółka pragnie wskazać, iż w ocenie Spółki świadczone przez nią usługi audiotele uznane powinny być za usługi telekomunikacyjne, które są rozliczane w okresach rozliczeniowych, również dla celów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Mając na uwadze, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji usług telekomunikacyjnych, Spółka pragnie odwołać się do argumentów przytoczonych w opisie swojego stanowiska odnośnie pytania 1, wskazujących, iż przedmiotowe usługi mieszczą się w definicji usługi telekomunikacyjnej z art. 2 pkt 48 Prawa telekomunikacyjnego, jej szczególnego typu, tj. usługi o podwyższonej opłacie zdefiniowanej w art. 64 Prawa telekomunikacyjnego, a Spółka spełnia wymogi formalno-informacyjne związane ze świadczeniem ww. usług. Dodatkowo za uznaniem przedmiotowych usług jako usług telekomunikacyjnych wskazuje, przytoczona przez Spółkę w opisie swojego stanowiska odnośnie pytania 1, okoliczność otrzymania przez Spółkę ich klasyfikacji statystycznej do grupowania PKWIU 64.20 („usługi telekomunikacyjne”), do której to klasyfikacji, w opinii Spółki, Spółka powinna się zastosować. Spółka pragnie następnie wskazać, iż w zakresie działalności gospodarczej Spółki znajduje się świadczenie usług telekomunikacyjnych. Powyższe potwierdza m.in. wpis Spółki do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych (numer ....), wskazujący na powyższe. W konsekwencji, przedmiotowy przychód uznać należy za przychód z działalności gospodarczej, wskazany w art. 12 ust. 3 ww. ustawy. Mając na uwadze, iż na bazie regulacji prawnych obowiązujących od 1 stycznia 2007r. brak jest wskazania szczególnego momentu rozpoznawania obowiązku podatkowego w odniesieniu do usług telekomunikacyjnych, zastosowanie znajdą ogólne zasady rozpoznawania przychodu należnego wskazane w art. 12 ust. 3a, ust. 3c i ust. 3e ww. ustawy. Zgodnie z art. 12 ust. 3c ww. ustawy, jeżeli strony ustalą iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. W ocenie Spółki przedmiotowa regulacja znajdzie zastosowanie do modelu rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych, jaki ustalony został w umowie z Podmiotem współpracującym. Zgodnie bowiem z postanowieniami umowy o współpracy, strony ustaliły, iż rozliczenia następować będą w okresach rozliczeniowych miesięcznych, Spółka zaś do 10 dnia każdego kolejnego miesiąca wystawiać będzie na Podmiot współpracujący fakturę dokumentującą wynagrodzenie za świadczenie w danym okresie usługi audiotele. W konsekwencji, strony ustaliły miesięczny okres rozliczeniowy w/w usług, który pokrywa się z miesiącem kalendarzowym. Tym samym, zdaniem Spółki, powinna rozpoznawać przychód podatkowy w ostatnim dniu ww. okresu. Przykładowo, Spółka wystawiając 10 kwietnia fakturę dokumentującą rozliczenie w okresie rozliczeniowym 01-31 marca, rozpoznawać będzie przychód podatkowy w dniu 31 marca jako w ostatnim dniu miesięcznego okresu rozliczenia usługi. Spółka pragnie wskazać, iż powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, Spółka pragnie wskazać na postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 24 kwietnia 2007r. (1472/ROPi/423-59/07/AK), w którym to Naczelnik wskazał, iż „w sytuacji gdy opłata dotyczy okresu rozliczeniowego, który pokrywa się z miesiącem kalendarzowym, a faktura lub „Mój Rachunek” jest wystawiany z dołu po upływie przyjętego okresu rozliczeniowego, w związku z tym, że Spółka przy naliczaniu ww. opłaty stosuje okresy rozliczeniowe, do określenia momentu uzyskania przychodu z ww. tytułu zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tak więc Spółka powinna za moment powstania przychodu w sytuacji przedstawionej powyżej uznać ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, z zastrzeżeniem, że ustalony w ten sposób moment powstania przychodu musi mieć miejsce nie rzadziej niż raz w roku.” Dodatkowo, Spółka pragnie wskazać na interpretacje potwierdzające uznawanie usług telekomunikacyjnych rozliczanych zgodnie z umową w okresach rozliczeniowych za usługi wskazane w art. 12 ust. 3c ww. ustawy, tj. na: postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 24 kwietnia 2007r. (1472/ROP1/423-154/07/AK) i 10 kwietnia 2007r. (1472/ROP1/423-30/07/RM), Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 27 kwietnia 2007r. (1471/DPR2/423-23/07/JB) i 1 marca 2007r. (1471/DPR2/423-194/06/JB) oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu z 25 kwietnia 2007r. (PD-3/423-10/07). Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki, świadczone przez nią usługi audiotele stanowią usługi telekomunikacyjne rozliczane w okresach rozliczeniowych i, w konsekwencji, moment powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do nich określany powinien być ostatniego dnia okresu rozliczeniowego określonego w umowie o współpracy, zgodnie z art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.