Interpretacja Ministra Finansów
AE3/8012/2/FLL/08/5150
z 6 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
AE3/8012/2/FLL/08/5150
Data
2008.11.06



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
konfekcjonowanie
kosmetyk
podatek akcyzowy
podstawa opodatkowania
sprzedaż
stawki podatku
symbol statystyczny
umowa o dzieło
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
dotyczy: stawki podatku akcyzowego w przypadku sprzedaży perfum w butelkach z atomizarem/rozpylaczem



Wniosek ORD-IN 686 kB


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14 e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) w związku z art. 4 ust.1 pkt 3, art. 10 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), § 2 ust.1 pkt 1 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.)


Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną

z dnia 14 września 2007 r. Nr IPPP1/443-5/07-2/IG wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów na wniosek „C.” S.C. (…) stwierdzając, że:

  1. nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 14 września 2007 r., Nr IPPP1/443-5/07-2/IG wydanej w imieniu Ministra Finansów uznające za prawidłowe stanowisko„C.” S.C. (…) zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 6 lipca 2007 r.
  2. nie jest prawidłowe stanowisko „C.” S.C. (…) zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 6 lipca 2007 r.


UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku akcyzowego w zakresie podstawy opodatkowania.


We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma „C.” S.C. (…) zwana dalej Wnioskodawcą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, który to podatek jest odprowadzany do Urzędu Celnego w wysokości wyliczonej comiesięcznie w deklaracji AKC-3. Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnił, że firma również świadczy usługi konfekcjonowania polegające na nalaniu wytworzonych perfum w butelki będące własnością kontrahentów, nałożeniu atomizera/rozpylacza i klejeniu kartoników.

Sprzedaż perfum odbywa się po uprzednim nalaniu w buteleczki z atomizerem /rozpylaczem i zapakowaniu w kartoniki. Wnioskodawca zaznacza, iż bywają sytuacje, że produkcja odbywa się w całości z użyciem buteleczek firmy, ale zdarza się czasami, że odbiorcy mają swoje buteleczki.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca wniósł o dokonanie interpretacji art. 4 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, a ponadto o odpowiedź na następujące pytania:

  1. Czy podstawą opodatkowania wyrobów akcyzowych są same wyroby akcyzowe powstałe ze składników wg receptury znajdujących się w aktach weryfikacyjnych...
  2. Czy opodatkowanie akcyzą dokonuje się na podstawie przynależności poszczególnych grup PKWiU...
  3. Czy buteleczki, atomizery i kartoniki oraz folie w których są sprzedawane perfumy powinny być również opodatkowane akcyzą pomimo posiadania innego numeru PKWiU (nr PKWiU: Butelki – 26.13.11, atomizery/rozpylacze, pudełka – 21.21.14). Jeżeli tak, to czy palety na których stoją i są transportowane takie wyroby też podlegają opodatkowaniu akcyzą...
  4. Czy usługi polegające na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych, o których mowa w przepisie art. 4 ust. 2 pkt 8 są usługami polegającymi na połączeniu wg określonej procedury i w odpowiednich proporcjach określonych składników np. w przypadku perfum i ilości 84kg spirytusu skażonego ftalanom dwuetylu, 10kg kompozycji zapachowej i 6kg wody... Jeśli nie to jaka jest definicja usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych...


Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku świadczenia usług konfekcjonowania nie ma podstaw do opodatkowania podatkiem akcyzowym takich usług, gdyż nie są one wytwarzaniem wyrobów akcyzowych.

Stwierdzając powyższe wyjaśnia, że konfekcjonowanie polega na nalaniu wytworzonych już perfum w odpowiednie opakowania i zapakowaniu w kartoniki. Ponadto wyjaśnia, że perfumy składające się ze spirytusu skażonego ftalanem dwuetylu, kompozycji zapachowej i wody połączone w odpowiedni sposób i we właściwych proporcjach, podlegają wycenie po cenach sprzedaży, która zawiera w sobie koszty pośrednie poniesione na wytworzenie tego wyrobu oraz marżę. I to ta wycena w ocenie Wnioskodawcy powinna stanowić podstawę wyliczenia akcyzy. Brak jest natomiast jakichkolwiek przesłanek, aby do podstawy opodatkowania akcyzą wliczać składniki nie akcyzowe z woli samego ustawodawcy takie jak buteleczki, atomizery / rozpylacze i kartoniki, które mają inny niż perfumy symbol PKWiU.

Jednocześnie podnosi, iż to wytwarzanie wyrobów akcyzowych polegające na połączeniu składników, które składają się na perfumy stanowi usługę, o której mowa w art. 4 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym. Natomiast konfekcjonowanie polegające na nalaniu perfum w buteleczki niezależnie od tego czyje one są nie mieści się w żaden sposób w procesie rozumianym jako wytwarzanie wyrobów akcyzowych.


Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów:

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydając interpretację indywidualną Nr IPPP1/443-5/07-2/IG z dnia 14 września 2007 r. stwierdził, że stanowisko przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest prawidłowe.


Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uzasadnił swoją decyzję następująco:

Przepis art. 4 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym odnosi się do czynności, które uważa się za równoważne ze sprzedażą. Czyli jeżeli świadczy się usługi polegające na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy, to jest ona tożsama ze sprzedażą i podlega opodatkowaniu z mocy art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. Podmiot wytwarzający wyroby akcyzowe w ramach wymienionych umów staje się podatnikiem podatku akcyzowego.

W przypadku perfum opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają tylko i wyłącznie same wyroby akcyzowe powstałe ze składników wg receptury znajdującej się w aktach weryfikacyjnych, bez opakowań, w których wyrób akcyzowy się znajduje.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2006r. stawka akcyzy na perfumy i wody toaletowe PKWiU 24.52.11 wymienione w załączniku Nr 1 do rozporządzenia, wynosiła 10%. Obecnie jednak na podstawie pozycji 29 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, dla wyrobów takich jak perfumy, stawka wynosi 0 %.

O opodatkowaniu akcyzą decyduje symbol PKWiU, z wyjątkiem grup wyrobów wymienionych w załącznikach do ustawy o podatku akcyzowym z oznaczeniem „bez względu na symbol PKWiU”.

Mając na uwadze powyższe Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, iż buteleczki, atomizery, kartoniki oraz folie mające inny symbol PKWiU i stanowiące opakowania wyrobów akcyzowych, nie są wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym czyli wśród wyrobów podlegających akcyzie. I dalej, iż usługi wymienione w przepisie art. 4 ust. 2 pkt 8 ustawy zaliczają się do usług rodzących skutki podatkowe w podatku akcyzowym, z uwagi na wytwarzanie przez usługodawcę nowego wyrobu akcyzowego klasyfikowanego do innego symbolu PKWiU jakim są perfumy z alkoholu etylowego skażonego o innym symbolu PKWiU. W rozumieniu art. 4 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym będzie uznawane to za sprzedaż wyrobów akcyzowych.


Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:

Art. 4 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca sprzedaje perfumy w butelkach z atomizerem / rozpylaczem.

Stawka akcyzy na wyroby akcyzowe niezharmonizowane, do których zaliczane są perfumy została wyrażona w procencie podstawy opodatkowania, w związku z tym, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, podstawą opodatkowania w tym przypadku jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę VAT i kwotę akcyzy należne od sprzedaży tych wyrobów. Kwota należna z tytułu sprzedaży obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Zatem podstawą opodatkowania akcyzą jest w niniejszym przypadku cena netto perfum w butelkach z atomizerem / rozpylaczem wykazana na fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Należy zauważyć, iż w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 30 listopada 2006 r. stawka akcyzy na perfumy i wody toaletowe wynosiła 10%. Od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 30 listopada 2006 r. obowiązywał również przepis § 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, zgodnie z którym stawka 10% podatku akcyzowego stosowana była również w przypadku, gdy przed sprzedażą określonych wyrobów, w tym mających znaczenie w niniejszej sprawie-perfum, podatnik dokonywał czynności polegających na powiększaniu ich wartości użytkowej.

Natomiast od dnia 1 grudnia 2006 r., zgodnie z poz. 29 załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 10 listopada 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 210, poz. 1551) dla wyrobów takich jak perfumy stawka wynosi 0%.

W związku z tym, jeśli zdarzenie oparte w stanie faktycznym miało miejsce w okresie od 1 maja 2004 r. do dnia 30 listopada 2006 r. obowiązywały przepisy rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego w brzmieniu: „Stawki akcyzy określone w poz. 20-26 załącznika nr 1 do rozporządzenia stosuje się dla wyrobów wymienionych w tych pozycjach również, w przypadku gdy przed ich sprzedażą podatnik dokonał czynności polegających na powiększeniu ich wartości użytkowej.

Natomiast, jeżeli zdarzenie oparte w stanie faktycznym miało miejsce po 30 listopada 2006 r. do dnia złożenia wniosku (6 lipiec 2007 r.) obowiązywały przepisy rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, do którego wprowadzone zostały zmiany polegające na uchyleniu § 6 oraz poz. 20-26 w załączniku nr 1.

Jednakże w każdym z ww. przypadków, w przypadku sprzedaży na terytorium kraju podstawa opodatkowania określona została w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym i obejmuje całkowitą wartość wyrobu (perfum) sprzedanych nabywcy.

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 6 lipca 2007 r. i uwzględnia stan prawny obowiązujący w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 30 listopada 2006 r. oraz w okresie od dnia 1 grudnia 2006 r. do dnia 6 lipca 2007 r.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa..



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj