Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3-423-1627/08-2/KK
z 19 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3-423-1627/08-2/KK
Data
2009.02.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
catering
film
koszt
kwiaty
prezent
spółki
wydatek


Istota interpretacji
Czy w związku z organizowaniem przez Spółkę uroczystych premier filmów, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na promocję filmu (tj. wydatki na catering, kwiaty i prezenty)?



Wniosek ORD-IN 474 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27.11.2008r. (data wpływu 02.12.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na promocję filmu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.12.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na promocję filmu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca organizuje uroczyste premiery filmów. Premiery są jednak promocją nie Spółki, ale konkretnego filmu. Powszechnie przyjętym zwyczajem jest, iż organizowanej uroczystej premierze towarzyszy poczęstunek, na który składają się: potrawy, kanapki, soki, wino i woda – zakupywane jako usługi cateringowe, klasyfikowane według faktur do PKWiU 55.52.13 oraz upominki i kwiaty dla autorów filmu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z organizowaniem przez Spółkę uroczystych premier filmów, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na promocję filmu (tj. wydatki na catering, kwiaty i prezenty)...

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydatki ponoszone przez Spółkę na poczęstunek towarzyszący organizowanej przez Spółkę uroczystości premierze filmu, tj. wydatki na potrawy, kanapki soki, wino i wodę – zakupywane jako usługi cateringowe, klasyfikowane według faktur do PKWiU 55.52.13 oraz upominki i kwiaty dla autorów filmu, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Spółka uważa iż przedmiotowe wydatki nie mogą być uznane jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.)

Zgodnie z powołanym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów w tym alkoholowych. Spółka stoi na stanowisku, iż brzmienie przedmiotowego przepisu wskazuje, że do kosztów uzyskania przychodów nie mogą być zaliczane wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, tylko wówczas gdy są to wydatki na reprezentację. Zdaniem Spółki ustawodawca dopuszcza w przypadkach gdy wydatki na usługi gastronomiczne nie są związane z wydatkami na reprezentację – możliwość zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Gdyby bowiem zamiarem ustawodawcy było całkowite wyeliminowanie przedmiotowych wydatków spośród kosztów uzyskania przychodów, nastąpiłoby to wprost w ustawie, bez odniesienia do kosztów reprezentacji.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. nie definiuje pojęcia „reprezentacja”; przy wykładni tego terminu należy posiłkować się definicją słownikową. Za słownikową wykładnią pojęcia „reprezentacja opowiedział się również Minister Finansów. W piśmie z dnia 17 lipca 1995 r., nr PO 4/AK-722-702/95 stwierdził, że wobec braku definicji legalnej pojęcia „reprezentacja”, należy przyjąć jego wykładnię językową, zgodnie z którą oznacza ono okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. Kosztem reprezentacji byłby więc wydatek, który jest ukierunkowany na stworzenie dobrego wizerunku firmy, który wiąże się z okazałością i ponad standardowym zachowaniem. Spółka uważa, że za takiego typu wydatki nie można uznać wydatków ponoszonych przez Spółkę na poczęstunek w trakcie uroczystej premiery filmu, którego Spółka jest dystrybutorem, to poczęstunek temu towarzyszący nie jest reprezentacją. W konsekwencji, razem z innymi wydatkami związanymi z organizacją imprezy, może być bezpośrednio zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Przedstawione przez Spółkę stanowisko jest prezentowane także w interpretacjach Ministra Finansów. Przykładowo Minister Finansów – z up. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 18 lutego 2008 r., sygn. Nr IP-PB3-423-471/07-2/DG stwierdził, że wydatki na usługę cateringową, jeżeli nie były wydatkiem samym w sobie służącym konsumpcji, lecz realizacji dalej idącego celu (prezentacja możliwości technicznych i konstrukcyjnych maszyn), stanowią koszt uzyskania przychodów. W związku z powyższym wydatki na usługi cateringowe niewykraczające poza główny cel spotkania i niemające charakteru reprezentacji są związane z głównym celem spotkania i tym samym są kosztem uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.

Podobne stanowisko Ministra Finansów – z up. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach przedstawił w interpretacji indywidualnej z dnia 17 stycznia 2008 r., sygn. Nr IBPB1/415-189/07/RM/KAN-1531/10/07, w której stwierdził że jeżeli wydatki na catering na spotkaniu promocyjno-informacyjnym były niezbędne i nie miały znamion okazałości czy też wystawności, to nie wystąpiły przesłanki uniemożliwiające zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze wyżej prezentowane stanowiska Spółka uważa, że poczęstunek, na który składają się: potrawy, kanapki, soki, wino i woda – zakupywane jako usługi cateringowe, klasyfikowane według faktur do PKWiU 55.52.13 oraz upominki i kwiaty dla autorów filmu – zakupione na premierę filmu, nie mogą być uznane za wydatki na reprezentację. Przedmiotowe wydatki nie są wydatkami stricte konsumpcyjnymi, ale wydatkami towarzyszącymi uroczystej premierze filmu. Wydatków tych nie można uznać za wydatki na reprezentację bowiem nie można ich uznać za „okazałe”, „wytworne” i „wystawne”. Przyjętym powszechnie standardem przy organizacji imprez tego typu jest zapewnienie poczęstunku dla gości zaproszonych na premierę filmu, ponadto również powszechnie przyjętym zwyczajem jest obdarowanie autorów filmu drobnymi upominkami) np. kwiatami). Ponadto Spółka podkreśla, iż zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia 17 marca 2008 r., nr IP-PB3-423-26/02-2/DG, wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.

W prezentowanym przez Spółkę przypadku, organizowane przez Spółkę premiery filmów nie służą wykreowaniu pozytywnego wizerunku firmy, uwypuklaniu jej zasobności, ale promocji konkretnego premierowego filmu. Wobec powyższego Spółka uważa, że wydatki na poczęstunek, na który składają się: potrawy, kanapki, soki, wino i woda – zakupywane jako usługi cateringowe, klasyfikowane według faktur do PKWiU 55.52.13 oraz upominki i kwiaty dla autorów filmu – mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych.

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że podatnik wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe, warunkami kwalifikującymi dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów są:

  • poniesienie kosztu w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • nie zakwalifikowanie kosztu do grupy kosztów nie uznawanych przez ustawę za koszty uzyskania przychodów.

Wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 wskazanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z uwagi na to, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji pojęcia reprezentacja, dlatego należy posłużyć się wykładnią słownikową. Reprezentacja oznacza „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną” (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. S D, Wydawnictwo Naukowe PWN, W 2007). Przenosząc tę definicję na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przyjąć należy, iż reprezentacja to występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych pomiędzy podmiotami gospodarczymi. W określeniu reprezentacja mieści się więc takie działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy. Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji „obraz przedsiębiorcy” przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług. Dobre reprezentowanie, wywołujące korzystne postrzeganie przedsiębiorcy przez podmioty zewnętrzne, może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów, czy też innych okolicznościach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika iż Spółka jest organizatorem uroczystych premier filmowych. Wnioskodawca jako organizator ponosi wydatki na poczęstunek towarzyszący organizowanej uroczystości, zapewniony przez firmę cateringową oraz drobne upominki dla autorów filmu np. kwiaty.

Biorąc pod uwagę fakt, iż powszechnie przyjętym zwyczajem przy organizacji tego typu imprez jest zapewnienie poczęstunku dla gości zaproszonych oraz obdarowanie autorów filmu drobnymi upominkami np. kwiatami, powyższe koszty można uznać za wydatki stanowiące integralną część premiery, które nie służą wykreowaniu pozytywnego wizerunku firmy, uwypukleniu jej zasobności, ale promocji konkretnego premierowego filmu. W związku z powyższym przedstawione we wniosku wydatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem, że nie noszą cech okazałości i wystawności wykraczającej poza przyjęte powszechnie zwyczaje.

Należy przy tym podkreślić, iż ciężar co do prawidłowego udokumentowania wydatku, jak i wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskaniem przychodu spoczywa na podatniku bo to on wywodzi ze zdarzenia skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego. Podatnik musi wykazać, że poniósł koszt celowy i zasadny z punktu widzenia prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej i pozostający w związku z przychodem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj