Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1763/08-2/AS
z 16 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1763/08-2/AS
Data
2009.02.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Zwrot kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki


Słowa kluczowe
bilety
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
pośrednictwo
usługi transportowe


Istota interpretacji
zaliczkowy zwrot podatku



Wniosek ORD-IN 327 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2008r. (data wpływu 28 listopada 2008r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczkowego zwrotu podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczkowego zwrotu podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Od dnia 01.10.2008r. Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością powołaną do budowy bloku energetycznego o mocy 1000MW. Spółka została powołana przez E„K” S.A. i E S.A. z udziałem kapitałów 70% i 30%.

Zakończenie budowy planowane jest na rok 2014. W okresie realizacji inwestycji wystąpią tylko zakupy. Sprzedaż energii nastąpi dopiero po zakończeniu budowy bloku energetycznego. W chwili obecnej Spółka jest na etapie przygotowania inwestycji (okres przygotowania 2 lata), tj. przygotowanie terenu, projekty, wybór wykonawcy itp. Umowa na budowę bloku będzie zawarta z jednym wykonawcą, który będzie wystawiał Spółce faktury za zakupy urządzeń i usługi, które Spółka będzie księgować na konto środki trwałe w budowie. Przyjęcie na środki trwałe budynków, budowli i urządzeń będzie możliwe po zakończeniu budowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1..Czy zakup środków trwałych, tj. samochodu, sprzętu komputerowego, mebli Spółka może zaliczyć do zakupów na potrzeby inwestycji i po przekroczeniu kwoty 250.000,00 PLN wystąpić do Urzędu Skarbowego o zwrot podatku w formie zaliczki...

2.. Art. 93 ust. 2 pkt 3, czy faktury zakupu ujęte w deklaracji muszą być zapłacone w miesiącu, którego dotyczy deklaracja, czy do chwili złożenia deklaracji, tj. do dnia 25 następnego miesiąca...

3. Art. 93 ust. 2 pkt 4a, czy termin 6 m-cy dotyczy ostatniego zakupu inwestycyjnego przed zakończeniem budowy do chwili pierwszej sprzedaży...

4. Art. 93 ust. 4, czy dotyczy pozostałych zakupów (np. mat biurowych, czynsz, media) i czy Spółka przenosi je w deklaracji VAT aż do chwili zakończenia budowy i uzyskania pierwszej sprzedaży...

5..Czy podatek VAT od pozostałych zakupów Spółka może odzyskać we wcześniejszym terminie...

6..Czy w okresie budowy będzie możliwe odzyskanie podatku z faktur na inwestycje, które będą tylko podstawą gromadzenia nakładów na poszczególne środki trwałe, a przyjęcie ich odbędzie się po zakończeniu budowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku niewystąpienia sprzedaży zwrot podatku naliczonego może nastąpić według szczególnej procedury zwrotu, tj. zaliczkowego zwrotu podatku naliczonego. W związku z tą procedurę Spółka musi spełnić warunki wymienione w art. 93 ust. 2. Po przekroczeniu kwoty 250.000,00 PLN zakupów towarów na potrzeby inwestycji, Spółka występuje wraz z deklaracją VAT z wnioskiem do Urzędu Skarbowego o zwrot zaliczki oraz oświadczeniem, że należności za nabyte towary i usługi objęte zwrotem podatku naliczonego zostały uregulowane. Podatek VAT od pozostałych zakupów Spółka przenosi w deklaracji aż do wystąpienia sprzedaży. Natomiast faktury na inwestycje, które będą płacone wykonawcy, Spółka rozliczy według szczególnej procedury zwrotu podatku. Spółka przyjmie je do deklaracji w m-cu zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, przed dokonaniem sprzedaży opodatkowanej lub czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podmiotom dokonującym nabycia przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki. Prawo do zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki – ze względu na treść powołanego art. 87 ust. 3 ww. ustawy – związane jest z nabyciem towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W art. 93 ust. 2 ww. ustawy zawarte zostały szczegółowe warunki i wymogi formalne, od spełnienia których ustawodawca uzależnił zaliczkowy zwrot podatku. Z przepisu tego wynika, że zwrot kwoty podatku naliczonego przysługuje na wniosek podmiotu uprawnionego, jeżeli spełnione zostały jednocześnie następujące warunki:

1).podmiot został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie wykonał czynności opodatkowanych z wyjątkiem:

a).importu towarów,

b).wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

c).importu usług,

d).nabycia towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5;

2).wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 3, w okresie po dniu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego wynosi nie mniej niż 250.000 zł;

3).podmiot uprawniony uregulował w całości należność za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego, a w przypadku importu towarów zapłacił podatek należny od tego importu;

4).podmiot złożył oświadczenie, że:

a).nabyte towary i usługi służyć będą do czynności opodatkowanych lub do czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, które zostaną wykonane nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania ostatniej faktury stwierdzającej nabycie tych towarów lub usług albo w przypadku importu towarów - od dnia otrzymania ostatniego dokumentu celnego,

b).w okresie od dnia rozpoczęcia wykonywania czynności, o których mowa w lit. a, do końca następnego roku, nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku określonego w art. 113 ust. 1 lub 8.

Stosownie do art. 93 ust. 3 ww. ustawy, zwrot podatku naliczonego następuje w formie zaliczki w trzech równych ratach, przy czym pierwsza rata jest wypłacana w ciągu 60 dni od dnia złożenia wniosku, druga rata w ciągu 120 dni, a trzecia w ciągu 180 dni. Natomiast kwota podatku naliczonego, która nie może zostać wypłacona w formie zaliczki, podlega rozliczeniu na zasadach ogólnych (art. 93 ust. 4 ww. ustawy).

Dodatkowe warunki, jakie spełnić musi podmiot ubiegający się o zaliczkowy zwrot podatku określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

W § 4 rozdziału 3 powołanego rozporządzenia podano, iż podmiot występujący o zwrot kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki obowiązany jest posiadać:

1).oryginały faktur (faktur korygujących) oraz w przypadku importu towarów dokumenty celne – potwierdzające, że łączna wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego jest nie mniejsza niż określona w art. 93 ust. 2 pkt 2 ustawy, tj. nie mniejsza niż 250.000 zł;

2).dokumenty potwierdzające uregulowanie należności za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki, a w przypadku importu towarów potwierdzające zapłatę podatku należnego od tego importu, w tym:

a).dokumenty bankowe potwierdzające dokonanie przelewu lub innego rodzaju płatności,

b).oświadczenia sprzedawcy o przyjęciu zapłaty gotówką zgodnie z odrębnymi przepisami lub uregulowaniu należności w innej formie, jeżeli zapłata lub uregulowanie należności nie nastąpiło za pośrednictwem banku.

Zgodnie z § 5 ww. rozporządzenia, wniosek łącznie z oświadczeniem, o których mowa w art. 93 ust. 2 ustawy, należy złożyć wraz z deklaracją podatkową, nie wcześniej niż za okres rozliczeniowy, w którym spełnione zostały wszystkie warunki, o których mowa w art. 93 ust. 2 pkt 1-3 ustawy, uprawniające do zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki. Zaliczka wypłacana jest na rachunek bankowy wskazany przez podatnika w zgłoszeniu identyfikacyjnym (aktualizacyjnym) NIP-1 lub NIP-2 (§ 6 ww. rozporządzenia). Jednocześnie w § 7 ww. rozporządzenia określone zostały przypadki, w których podatnik jest zobowiązany do zwrotu wraz z oprocentowaniem, otrzymanej zaliczki.

Z cytowanego wyżej przepisu art. 93 ww. ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że otrzymanie zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki możliwe jest w przypadku nabycia towarów lub usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, przed dniem rozpoczęcia przez podatnika wykonywania czynności opodatkowanych lub czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1. Prawo do wystąpienia o taki zwrot obwarowane jest jednak szeregiem warunków.

Jeden z nich jest określony w art. 93 ust. 2 pkt 4 lit. a) ww. ustawy i stanowi, że zwrot kwoty podatku naliczonego przysługuje na wniosek podmiotu uprawnionego, jeżeli podmiot ten złoży oświadczenie, że nabyte towary i usługi służyć będą do czynności opodatkowanych lub do czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, które zostaną wykonane nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania ostatniej faktury stwierdzającej nabycie tych towarów lub usług albo w przypadku importu towarów - od dnia otrzymania ostatniego dokumentu celnego.

Ponieważ powołany wyżej przepis odnosi się towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, zatem wymagany sześciomiesięczny termin na rozpoczęcie wykonywania czynności opodatkowanych liczony jest od momentu otrzymania ostatniej faktury (dokumentu celnego) dotyczącej środka trwałego lub ostatniej faktury (dokumentu celnego) dotyczącej inwestycji objętej zaliczkowym zwrotem.

Reasumując uznać należy, iż Spółka, aby otrzymać zaliczkowy zwrot podatku naliczonego musi spełnić warunki wymienione w art. 93 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Po przekroczeniu kwoty 250.000,00 PLN zakupów towarów na potrzeby inwestycji, Spółka musi wystąpić wraz z deklaracją VAT z wnioskiem do urzędu skarbowego o zwrot zaliczki oraz oświadczeniem, że należności za nabyte towary i usługi objęte zwrotem podatku naliczonego zostały uregulowane. Podatek VAT od pozostałych zakupów Spółka przenosi w deklaracji do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 19 ww. ustawy), z prawem do zwrotu kwoty podatku naliczonego w miesiącu, w którym wystąpi sprzedaż. Natomiast faktury na inwestycje, które będą płacone wykonawcy, Spółka musi rozliczyć wg szczególnej procedury zwrotu podatku. Spółka powinna ująć je do deklaracji w miesiącu zapłaty.

Od 01 grudnia 2008r. ustawą z dnia 07 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320) zostały uchylone przepisy art. 93 – 95 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 93 ust. 5 ww. ustawy, tj. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), a zwrot kwoty podatku naliczonego podatnik ma możliwość uzyskać na podstawie zmienionego art. 87 ww. ustawy. Stosownie do z art. 87 ust. 5a ww. ustawy, w przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje, na jego umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową, zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na pisemny wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a i ust. 4a – 4f stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 12 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, do wniosków o zwrot kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy art. 93-95 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

W sytuacji, gdy Spółka do dnia 01 grudnia 2008r. nie złożyła wniosku – jak w art. 93 ustawy o podatku od towarów i usług (w poprzednim jej brzmieniu) – zwrot podatku może nastąpić w trybie powołanego art. 87 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj