Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-284/08-4/SM
z 25 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-284/08-4/SM
Data
2009.02.25


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Przepisy wstępne --> Objaśnienie pojęć

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Przepisy wstępne --> Stosowanie klasyfikacji


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
nabycie wewnątrzwspólnotowe
samochód ciężarowy
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
nabycie wewnątrzwspólnotowe i sprzedaż na terytorium kraju wymienionych samochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym



Wniosek ORD-IN 420 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18.12.2008 r. (data wpływu 22.12.2008 r.), uzupełnionego w dniu 28.01.2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-284/08-2/SM z dnia 13.01.2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą samochodów typu pickup – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.12.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą samochodów typu pickup. Wniosek został uzupełniony w dniu 28.01.2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-284/08-2/SM z dnia 13.01.2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące 2 zdarzenia przyszłe.

Ixxxx Bxxxxxx Spółka Akcyjna Oddział w Polsce, jest oddziałem zagranicznego przedsiębiorcy, Ixxxx Bxxxxxx NV, spółki prawa belgijskiego. Ixxxx Bxxxxxx Spółka Akcyjna Oddział w Polsce (dalej: „Oddział”) będzie dokonywał:

  • wewnątrzwspólnotowych nabyć samochodów Ixxxx xx (oznaczenie handlowe: x-xxx), tzw. pickupów (1. zdarzenie przyszłe),
  • oraz następnie sprzedaży tych samochodów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przed ich pierwszą rejestracją (2. zdarzenie przyszłe).

Samochody będące przedmiotem powyższych czynności są uprzednio importowane na terytorium Wspólnoty Europejskiej przez Ixxxx Bxxxxxx NV.

Samochody Ixxxx xx uzyskały zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym świadectwo homologacji, w którym pojazdy te zostały zakwalifikowane jako samochody ciężarowe (w załączeniu do wniosku uwierzytelniona za zgodność z oryginałem kopia świadectwa homologacji typu pojazdu, wydanego przez Ministra Infrastruktury).

Wątpliwości Oddziału budzi kwalifikacja transakcji wewnątrzwspólnotowych nabyć oraz sprzedaży na terenie Polski przed pierwszą rejestracją następujących samochodów Ixxxx xx w świetle ustawy o podatku akcyzowym:

Nazwa handlowa modelu

Typ Wariant Wersja

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xx xxx xxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xx xxx xxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xx xxx xxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xx xxx xxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xx xxx xxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xx xxx xxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xx xxx xxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xx xxx xxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xx xxx xxxxxxx

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 23.01.2009 r. (data wpływu 28.01.2009r.) na wezwanie nr IPPP3/443-284/08-2/SM z dnia 13.01.2009 r. w zakresie wyczerpującego przedstawienia opisu zdarzeń przyszłych, tj. podanie kodu CN (w związku z planowanym nabyciem wewnątrzwspólnotowym) oraz symbolu PKWiU (w związku z planowaną sprzedażą na terytorium kraju) Spółka poinformowała, że samochody te należy uznać za:

  • „pojazdy mechaniczne do przewozu towarów” (CN 8704),
  • „pojazdy mechaniczne przeznaczone do przewozu towarów” (PKWiU 34.10.4).

Ponadto w dniu 18.02.2009 r. Spółka przesłała opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi znak: OK-5672/KW-336/2009 z dnia 05.02.2009 r., potwierdzającą ww. klasyfikację przedmiotowych samochodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodów Ixxxx xx w wariantach i wersjach podanych powyżej powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym... (pytanie do zdarzenia przyszłego 1.)
  2. Czy sprzedaż samochodów Ixxxx xx w wariantach i wersjach podanych powyżej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przed ich pierwszą rejestracją powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym... (pytanie do zdarzenia przyszłego 2.)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1).

Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Podatnikami akcyzy są na podstawie art. 80 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym m. in. podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. Polskie przepisy z zakresu podatku akcyzowego przewidują, iż jednym z wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych są samochody osobowe (poz. 59 Załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym w związku z art. 2 pkt 1 oraz pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym). Oddział dokonywać będzie wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdów, które w Polsce są zakwalifikowane, zgodnie ze świadectwem homologacji, jako samochody ciężarowe. Oznacza to, iż nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów Ixxxx xx w wariantach określonych w poz. 50 formularza nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

Dla celów transakcji nabycia wewnątrzwspólnotowego stosowana jest klasyfikacja wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN). Samochody osobowe, według poz. 59 Załącznika nr 1 o ustawy o podatku akcyzowym, zaklasyfikowane są do kodu CN 8703: pojazdy samochodowe i mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi. Zgodnie z Notami Wyjaśniającymi do Scalonej Nomenklatury, pozycja 8703 obejmuje także pojazdy wielofunkcyjne takie jak pojazdy mechaniczne, które mogą przewozić zarówno osoby jak i towary; typu pickup, posiadające zazwyczaj więcej niż jeden rząd siedzeń i tworzone przez dwie oddzielne przestrzenie, zamkniętą kabinę do przewozu osób i otwartą lub zakrytą powierzchnię do transportu towarów. Jednakże takie pojazdy mają być klasyfikowane do pozycji 8704, jeżeli maksymalna wewnętrzna długość podłogi powierzchni do transportu towarów jest większa niż 50% długości rozstawu osi pojazdu lub jeżeli posiadają one więcej niż dwie osie. Jednakże, skoro samochody Ixxxx xx (także w wariantach i wersjach podanych w poz. 50 formularza) są traktowane w Polsce jako samochody ciężarowe (co potwierdza świadectwo homologacji), a zatem nieprzeznaczone zasadniczo do przewozu osób, nie dokonuje się sprawdzenia, o którym mowa wyżej co do kwalifikacji pickupa do kodu CN 8703 albo CN 8704. Takie sprawdzenie możliwe jest dopiero wtedy, jeśli pickup przeznaczony jest zasadniczo do przewozu osób, a taka sytuacja nie zachodzi w omawianym przypadku. Niniejsze stanowisko potwierdza wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 kwietnia 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 271/08). Biorąc zatem pod uwagę fakt, iż pickupy Ixxxx xx w wariantach i wersjach podanych w poz. 50 formularza są samochodami ciężarowymi, ich wewnątrzwspólnotowe nabycie nie jest opodatkowane podatkiem akcyzowym.

Ad 2). Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Podatnikami akcyzy są na podstawie art. 80 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed jego rejestracją na terytorium kraju. Polskie przepisy z zakresu podatku akcyzowego przewidują, iż jednym z wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych są samochody osobowe (poz. 59 Załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym w związku z art. 2 pkt 1 oraz pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym). Oddział dokonuje na terenie Polski sprzedaży pojazdów przed ich pierwszą rejestracją, które w Polsce są zakwalifikowane, zgodnie ze świadectwem homologacji, jako samochody ciężarowe. Oznacza to, iż sprzedaż na terenie Polski samochodów Ixxxx xx w wariantach określonych w poz. 50 formularza ORD-IN przed ich pierwszą rejestracją nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

W ww. uzupełnieniu do wniosku poinformowano, iż z racji przeznaczenia samochodów, o których jest mowa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, do przewozu towarów, zatem niebędących samochodami osobowymi, nie można ich uznać za samochody osobowe, opodatkowane podatkiem akcyzowym. Samochody te są zasadniczo przeznaczone do przewozu towarów, o czym świadczy dokument homologacji typu. Także porównanie możliwej wagi pasażerów samochodu, a dopuszczalnej masy przewożonych towarów (co potwierdza załączona tabela) świadczy o przeznaczeniu samochodów do przewozu towarów.

Zasadnicze przeznaczenie samochodów do przewozu towarów wyłącza zatem opodatkowanie akcyzą. Samochody, które będą przedmiotem nabyć wewnątrzwspólnotowych, nie mogą być zaklasyfikowane do kodu CN 8703, gdyż nie są „pojazdami samochodowymi i innymi pojazdami mechanicznymi przeznaczonymi zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi)”. Z tego punktu widzenia, samochody te należy uznać za „pojazdy mechaniczne do przewozu towarów” (CN 8704).

Z analogicznych względów samochody sprzedawane przez Oddział na terenie Polski przed ich pierwszą rejestracją nie można uznać za „samochody osobowe” (PKWiU 34.10.2), tylko za „pojazdy mechaniczne przeznaczone do przewozu towarów” (PKWiU 34.10.4).

Reasumując, za kluczowe do uznania, czy mamy do czynienia z pojazdem samochodowym opodatkowanym akcyzą, należy uznać zespół jego cech świadczących o jego zasadniczym przeznaczeniu do przewozu osób. Skoro samochody mające być przedmiotem czynności dokonywanych przez Oddział służą zasadniczo do przewozu towarów, nie mogą być opodatkowane podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym określa ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy wykaz wyrobów akcyzowych obejmuje załącznik nr 1 do ustawy, z którego wynika, iż wyrobami akcyzowymi są samochody osobowe ujęte w pozycji 59 przedmiotowego załącznika klasyfikowane do symbolu PKWiU 34.10.2 oraz do kodu CN 8703.

Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W myśl art. 80 ust. 2 ustawy - podatnikami akcyzy od samochodów są:

  1. podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju;
  2. importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Zgodnie z art. 3 ust. 1-2 ustawy – do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Zmiany w klasyfikacjach statystycznych nie powodują zmian w opodatkowaniu wyrobów akcyzowych, jeżeli nie zostały określone w ustawie (art. 3 ust. 3 wymienionej ustawy).

Z przedstawionego opisu zdarzeń przyszłych wynika, że Spółka będzie dokonywać wewnątrzwspólnotowego nabycia i sprzedaży na terytorium kraju samochodów, które sklasyfikowała do kodu CN 8704 (pojazdy mechaniczne do przewozu towarów) oraz symbolu PKWiU 34.10.4 (pojazdy mechaniczne przeznaczone do przewozu towarów).

Uwzględniając powyższe:

Ad. 1. Nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów wymienionych we wniosku nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Ad. 2. Sprzedaż przedmiotowych pojazdów na terytorium kraju nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić, czy wyrób podlega opodatkowaniu, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych towarów do odpowiednich symboli PKWiU lub kodów CN, jak również nie jest uprawniony do weryfikacji klasyfikacji dokonanej przez dany podmiot. W świetle zasad metodycznych polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia, sprzedawcy).

W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU lub kodu CN jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj