Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1060/08/PC
Data
2009.02.09
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
likwidacja środka trwałego
środek trwały
Istota interpretacji
Czy koszty związanie z likwidacją grupowych węzłów cieplnych oraz zbędnych odcinków kanałowych sieci cieplnych stanowią koszty uzyskania przychodów?
Wniosek ORD-IN
591 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 14 listopada 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z likwidacją środków trwałych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 listopada 2008 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z likwidacją środków trwałych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Obowiązujące przepisy prawa oraz dbałość o podnoszenie komfortu cieplnego odbiorców energii cieplnej powodują konieczność dążenia do podjęcia działań w celu racjonalizacji wykorzystania energii paliw pierwotnych. W związku z tym w latach ubiegłych w Spółce prowadzone są prace inwestycyjne związane z zastąpieniem grupowych węzłów cieplnych indywidualnymi węzłami u odbiorców. Tam gdzie stan techniczny sieci na to pozwalał do zasilania tych węzłów wykorzystano użytkowane do tej pory jako niskoparametrowe sieci kanałowe. W takim przypadku granica dostawy ciepła uległa przesunięciu do miejsca faktycznego odbioru ciepła (bliżej odbiorcy). Było to możliwe, ponieważ proces wymiany ciepła w węzłach grupowych i indywidualnych węzłach przebiega jednakowo (różnica wielkości), a posiadane sieci cieplne przed i po przesunięciu pozostały wodnymi sieciami cieplnymi. Zmieniły się jedynie parametry racy sieci: max ciśnienie robocze z 0,6 MPa na 1,6 Mpa; max temperatura robocza z 90 st.C na 130 st.C. Wykorzystanie istniejących ciepłociągów pozwoliło w znaczący sposób obniżyć koszt inwestycji do poziomu umożliwiającego ich realizację bez zbędnego obciążania odbiorców. Likwidacja grupowych węzłów cieplnych pozwoliła na wprowadzenie indywidualnej regulacji podawanego ciepła, a co za tym idzie ograniczenie strat ciepła na przesyle oraz u odbiorcy. Zmiany te pozwalają na indywidualne prowadzenie eksploatacji i dotrzymanie standardów ilościowych i jakościowych określonych w Polskich Normach - Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 15 stycznia 2007r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemów ciepłowniczych (Dz.U. Nr 16 poz. 92 z dnia 1 lutego 2007r.) oraz w umowach o dostawę ciepła. Reasumując, zmiana granicy dostawy ciepła spowodowana zmianą parametrów sieci oraz montażem indywidualnych węzłów cieplnych nie wymusiła zmiany technologii procesu dystrybucji ciepła, przyniosła natomiast ekonomiczne i ekologiczne korzyści co w sumie zapewnia zadowolenie klientów oraz dostawcy ciepła.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy koszty związanie z likwidacją grupowych węzłów cieplnych oraz zbędnych odcinków kanałowych sieci cieplnych stanowią koszty uzyskania przychodów...
Zdaniem Wnioskodawcy, koszty związane z likwidacją grupowych węzłów cieplnych i sieci kanałowych stanowią koszty uzyskania przychodów, gdyż nie następuje tu zmiana procesu technologicznego, a jedynie następuje przesunięcie granicy dostawy ciepła do odbiorcy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm. - określonej w dalszej części skrótem „ustawy o pdop”) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zatem, aby uznać wydatek za koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione następujące warunki: - poniesiony wydatek musi mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na powstanie przychodu, albo
- poniesiony wydatek ma na celu zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,
- wydatek nie może znajdować się w katalogu kosztów określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o pdop.
Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ustawy o pdop), pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu bądź zachowania źródła tego przychodu. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 o pdop. Z przedstawionego przez Spółkę opisu stanu faktycznego wynika, iż decyzja o likwidacji grupowych węzłów cieplnych została podyktowana względami ekonomicznymi, a nie ich nieprzydatnością czy też zmianą rodzaju działalności.
Reasumując, jeśli poniesione koszty likwidacji grupowych węzłów cieplnych związane były z poprawieniem jakości wykorzystywanych sieci cieplnych co w konsekwencji zapewniło korzyści samej Spółce jak również jej klientom , to w myśl powołanego wyżej art. 15 ust. 1 ustawy o pdop będzie mogła ona zaliczyć powyższe wydatki do kosztów uzyskania przychodów.
Stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2008 r. jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
|