Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-296/09/PP
z 16 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-296/09/PP
Data
2009.03.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele mieszkaniowe
gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
potrącalność kosztów
spółdzielnie mieszkaniowe
wynagrodzenie za pracę
zasoby mieszkaniowe


Istota interpretacji
Czy prawidłowo ustalona jest struktura przyporządkowania kosztów uzyskania przychodów do działalności opodatkowanej i zwolnionej odnośnie niewypłaconych wynagrodzeń i wpłat na PFRON, czy prawidłowo odprowadzany jest podatek od wpłat na PFRON? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)?



Wniosek ORD-IN 694 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2008r. (data wpływu do tut. Biura 19 grudnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia struktury przyporządkowania kosztów uzyskania przychodów do przychodów z działalności opodatkowanej i zwolnionej odnośnie niewypłaconych wynagrodzeń i wpłat na PFRON (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2008r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia struktury przyporządkowania kosztów uzyskania przychodów do przychodów z działalności opodatkowanej i zwolnionej odnośnie niewypłaconych wynagrodzeń i wpłat na PFRON.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

  1. Spółdzielnia wynajmuje dodatkowe pomieszczenia: piwnice, komórki, wózkownie, pralnie, strychy, garaże stanowiące część wspólną budynku lokatorom i właścicielom mieszkań.
  2. Spółdzielnia osiąga przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i przychody z innych źródeł np. najem lokali użytkowych, przychody z działalności społeczno-wychowawczej, przychody z pozostałej sprzedaży, np. przychody z wykonanych usług remontowo budowalnych oraz pozostałe przychody operacyjne i przychody finansowe np. odsetki z lokat.


Nie wypłacone wynagrodzenia nie stanowią kosztów uzyskania przychodów i niemożliwe jest przypisanie ich bezpośrednio do określonej działalności zwolnionej i opodatkowanej. Koszty nie wypłaconych wynagrodzeń Spółdzielnia przypisuje strukturą sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej bez pozostałych przychodów operacyjnych i przychodów finansowych, gdyż koszty wynagrodzeń tych przychodów nie dotyczą. Tą samą strukturą sprzedaży do działalności podlegającej opodatkowaniu i zwolnionej przypisywane są koszty wpłat na PFRON jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatek płacony jest od wpłat na PFRON od tej części, która przypisana jest działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prawidłowo ustalona jest struktura przyporządkowania kosztów uzyskania przychodów do działalności opodatkowanej i zwolnionej odnośnie niewypłaconych wynagrodzeń i wpłat na PFRON, czy prawidłowo odprowadzany jest podatek od wpłat na PFRON... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)...

Zdaniem Spółdzielni, ustalona struktura przyporządkowania kosztów uzyskania do przychodów ustalona jest prawidłowo i podatek odprowadzony jest prawidłowo.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. – zwanej dalej „updop”) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 57 updop (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008r.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy.

O możliwości uznania za koszt uzyskania przychodu wskazanych wyżej należności, decyduje data ich faktycznej wypłaty, dokonania lub postawienia do dyspozycji osobie uprawnionej.

Wykładnia gramatyczna art. 16 ust. 1 pkt 57 updop prowadzi do wniosku, że o braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w/w wydatków decyduje wystąpienie co najmniej jednej z przesłanek wymienionych w tym artykule, czyli niewypłacenia, niedokonania lub niepostawienia do dyspozycji wynagrodzeń.W przedstawionym stanie faktycznym za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Spółdzielni, w zakresie ustalenia struktury przyporządkowania kosztów uzyskania przychodów do działalności opodatkowanej i zwolnionej. Jak wykazano powyżej niewypłacone wynagrodzenia (w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2008r.) nie mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów, a co za tym idzie nie było możliwe ich przyporządkowane ani do działalności opodatkowanej ani do działalności zwolnionej. Nadmienić należy, iż od 1 stycznia 2009r. przepis ten brzmi: nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4g.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. W świetle powyższego opodatkowaniu podlegać będą:

  1. dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,
  2. dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.


Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Zasadne jest więc zaliczenie do zasobów mieszkaniowych:

  1. budynków mieszkalnych wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
  2. pomieszczeń znajdujących się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związanych z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, w szczególności: budynków (pomieszczeń) administracji osiedlowej, kotłowni i hydroforni wolnostojących, osiedlowych warsztatów (zakładów) konserwacyjno-remontowych,
  3. urządzeń i uzbrojenia terenów, na których znajdują się w/w budynki, w szczególności: zbiorników-dołów gnilnych, szamb, rurociągów i przewodów sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej, ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznych i telefonicznych, budowli inżynieryjnych (studni itp.), budowli komunikacyjnych (np: drogi osiedlowe, ulice, chodniki), innych budowli i urządzeń związanych z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mających wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych (np: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).
  4. gruntów na których posadowione są budynki mieszkalne.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, jest przeznaczenie uzyskanego przez Spółdzielnię dochodu na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, które zostały wymienione powyżej. Jednakże wpłat na PFRON nie można uznać za przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Stanowią one bowiem swego rodzaju sankcję finansową dla pracodawców, którzy nie realizują zadań z zakresu polityki zatrudniania i rehabilitacji osób niepełnosprawnych wynikającej z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 36 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. z 2008r. Nr 14, poz. 92 ze zm.).

W przedstawionym stanie faktycznym Spółdzielnia wskazała, iż dokonuje wpłat na PFRON które kwalifikuje jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów. Jednocześnie opodatkowuje tę część wpłat na PFRON, którą przyporządkowuje działalności opodatkowanej.

Jak zostało wykazane powyżej dochód przeznaczony na wpłaty na PFRON nie jest dochodem wydatkowanym na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Wobec tego nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania. A zatem dochód przeznaczony na wpłaty na PFRON będzie w całości podlegał opodatkowaniu. Za nieprawidłowe należy uznać dzielenie go strukturą na część związaną z działalnością podlegającą opodatkowaniu i zwolnioną z opodatkowania.

Stanowisko Spółdzielni jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj