Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-6/08-3/SM
z 23 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-6/08-3/SM
Data
2008.12.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Przepisy wstępne --> Objaśnienie pojęć

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Paliwa silnikowe i oleje opałowe


Słowa kluczowe
olej opałowy
rejestracja
wyroby akcyzowe
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
sprzedaż izopropanolu do celów nieopałowych nie będzie opodatkowana podatkiem akcyzowym i Wnioskodawca nie będzie obowiązany zarejestrować się jako jego podatnik



Wniosek ORD-IN 276 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 02.10.2008 r. (złożono osobiście w dniu 03.10.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku rejestracji dla celów tego podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.10.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku rejestracji dla celów tego podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od 1995 r. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność jednoosobowo. Przedmiotem działalności jest sprzedaż detaliczna i hurtowa artykułami przemysłowymi. Dla celów podatku dochodowego prowadzi księgi rachunkowe.

W bieżącym roku ma zamiar wprowadzić do sprzedaży - na konkretne zamówienie Firmy: Cxx Polska Sp. z o.o. w Pxxxxx - 2-propanol o kodzie PKWIU 24.14.22-20.20 (izopropanol). Wyrób ten Firma Cxx Polska będzie zużywała do odtłuszczania tablic znamionowych produkowanych kombajnów.

Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż klejów i uszczelniaczy technicznych i w tym zakresie jest jednym z głównych dostawców dla tej Firmy. Ze względów proceduralnych, Firma Cxx Polska, nie może lokować swoich zamówień u dostawców, których lista nie została zatwierdzona w ich bazie, nie może więc dokonać zakupu bezpośrednio u producenta lub innego dystrybutora.

Ze względu na pozycję odbiorcy w dostawach, stałą umowę, Wnioskodawca ma zamiar podjąć się realizacji zamówienia na dostawę dla Firmy Cxx Polska Sp. z o.o. z Pxxxxx około 600 I izopropanolu.

Od Firmy Cxx Polska zamierza uzyskać stosowne oświadczenie, że izopropanol nie będzie zużyty jako paliwo silnikowe albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji firma Axxx Pxxxx Pxxxxxxx nie ma obowiązku zarejestrowania się w urzędzie celnym, jeżeli sprzedaż izopropanolu nie będzie przeznaczona, oferowana na sprzedaż lub używana jako paliwo silnikowe albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

2-propanol o kodzie PKWiU 24.14.22-20.20 (izopropanol) nie jest wyrobem akcyzowym (nie jest wymieniony w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym), a zatem w zakresie tego wyrobu przepisy ustawy o podatku akcyzowym dotyczące rejestracji nie będą miały zastosowania do jego firmy do momentu, do którego nie będzie on przeznaczony do użycia, oferowany na sprzedaż lub używany jako paliwo silnikowe albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych. Dopiero, jeżeli do tych celów zużyto by izopropanol, wówczas należałoby zaliczyć go do wyrobów akcyzowych wskazanych w zał. nr 1 poz. nr 6 do ustawy, a działalność gospodarczą w tym zakresie uznać za działalność polegającą na obrocie wyrobami akcyzowymi, która stosownie do przepisu art. 14 ustawy o podatku akcyzowym będzie podlegała zgłoszeniu rejestracyjnemu właściwemu urzędowi celnemu. Podobne stanowisko spotkał on w interpretacji indywidualnej Urzędu Celnego w Białymstoku na wniosek podatnika z dnia 16.02.2005 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą określa ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), zwana dalej „ustawą”.

Stosownie do postanowień art. 2 pkt 1 cytowanej ustawy wyrobami podlegającymi akcyzie są wyroby określone w załączniku nr 1 do ustawy. W załączniku tym stanowiącym „Wykaz wyrobów akcyzowych” nie został wymieniony jako wyrób akcyzowy 2-propanol o kodzie PKWiU 24.14.22-20.20 (izopropanol). Jednakże w poz. 6 zał. nr 1 ustawodawca zaliczył do wyrobów akcyzowych pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU.

Na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy - do paliw silnikowych i olejów opałowych, w rozumieniu ustawy, oprócz wyrobów wymienionych w poz. 1-12 załącznika nr 2, zalicza się także pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

W związku z powyższym ww. 2-propanol, jako samoistne paliwo silnikowe lub jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych, stanowi wyrób akcyzowy w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Z powyższego wynika zatem, że ustalając zakres pojęciowy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych nie można ograniczyć się wyłącznie do treści załącznika nr 2 do ustawy, ale należy brać pod uwagę także inne przepisy ustawy o podatku akcyzowym, w tym przypadku art. 62 ust. 1, a szczególności pkt 2 cytowanego przepisu.

Wyjaśnić należy, iż w świetle art. 62 ust. 1 o kwestii uznania danego wyrobu za akcyzowy zharmonizowany, winno decydować jego bezpośrednie przeznaczenie do celów napędowych.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca zamierza sprzedawać 2-propanol (izopropanol) o symbolu PKWiU 24.14.22-20.20, który będzie używany przez nabywcę do odtłuszczania tablic znamionowych produkowanych kombajnów. Nabywca będzie składał oświadczenie, że wyrób nie będzie zużyty jako paliwo silnikowe albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych.

Uwzględniając powyższe, przedmiotowy wyrób nie będzie uznany za wyrób akcyzowy, zatem nie będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany (w myśl art. 14 ustawy), do zarejestrowania się jako podatnik tego podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odpowiedź na drugie pytanie zawarte w przedmiotowym wniosku (w zakresie obowiązku składania do naczelnika właściwego urzędu celnego miesięcznych zestawień otrzymanych oświadczeń) będzie rozstrzygnięta w odrębnym postępowaniu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj