Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-695/08/PK
z 17 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-695/08/PK
Data
2008.12.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe


Słowa kluczowe
akcyza
oświadczenia
przetwarzanie
skład podatkowy
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
składanie samemu sobie oświadczeń stwierdzających, że przekazywany do dalszej przeróbki cykloheksan zostanie zużyty na własne potrzeby do wytworzenia wyrobu nie będącego wyrobem akcyzowym



Wniosek ORD-IN 890 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2008r. (data wpływu 7 października 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie składania samemu sobie oświadczeń stwierdzających, że przekazywany do dalszej przeróbki cykloheksan zostanie zużyty na własne potrzeby do wytworzenia wyrobu nie będącego wyrobem akcyzowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie składania samemu sobie oświadczeń stwierdzających, że przekazywany do dalszej przeróbki cykloheksan zostanie zużyty na własne potrzeby do wytworzenia wyrobu nie będącego wyrobem akcyzowym .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy na podstawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego z dnia 22 lutego 2007 roku wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego, z numerem akcyzowym składu podatkowego PLXXX. Zezwolenie to obejmuje produkcję, przetwarzanie i magazynowanie oraz przyjmowanie i wysyłanie produktów rafinacji ropy naftowej.

Wnioskodawca kupuje benzen - symbol PKWiU 24.14.12-23 kod CN 2902 20 00 jest to zakup krajowy oraz nabycie wewnątrzwspólnotowe. We wszystkich przypadkach zakupu benzenu Wnioskodawca składa dostawcom stosowne oświadczenia, że zakupiony benzen nie będzie przeznaczony do celów napędowych lub opałowych lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych.

Przyjmowanie benzenu do składu podatkowego Wnioskodawcy odbywa się każdorazowo w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, a z czynności przyjęcia przesyłki sporządza się dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki potwierdzony przez pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. W składzie podatkowym prowadzony jest proces przetwarzania benzenu do mieszaniny cykloheksanolu i cykloheksanonu, które to produkty jako ostateczne są wyrobami nieakcyzowymi. Wszystkie czynności odbywają się zgodnie z regulaminem składu podatkowego. W trakcie procesu przetwarzania benzenu wyodrębnia się produkt pośredni przetwarzania benzenu - cykloheksan jest to wyrób akcyzowy zharmonizowany - symbol PKWiU 24.14.12-13.00 kod CN 2902 11 00. Cykloheksan jest magazynowany przed skierowaniem do przerobu na produkt finalny, tj. mieszaninę cykloheksanolu i cykloheksanonu. W składzie podatkowym prowadzi się wysyłkę niewielkiej ilości cykloheksanu w obrocie wewnątrzkrajowym i wewnątrzwspólnotowym; jest to sprzedaż na podstawie dokumentu ADT oraz po złożeniu przez nabywcę stosownych oświadczeń, że zakupiony cykloheksan nie będzie przeznaczony do celów napędowych lub opałowych lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych. Kilkakrotnie miała miejsce sprzedaż bez oświadczenia - w takim przypadku został naliczony i odprowadzony na konto izby celnej stosowny podatek akcyzowy.

W składzie podatkowym prowadzona jest szczegółowa ewidencja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (benzenu i cykloheksanu) przyjmowanych do składu, magazynowanych, przetwarzanych i przekazywanych poza skład podatkowy w postaci książki z ponumerowanymi stronami, przeszytej i ostemplowanej przez urząd celny, referat szczególnego nadzoru podatkowego. W składzie podatkowym sprawowany jest stały nadzór podatkowy przez pracowników SNP.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w świetle obowiązujących przepisów Wnioskodawca ma obowiązek wystawiania samemu sobie oświadczeń o których mowa w § 14 ust. 2a pkt 1 rozporządzenia ministra finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz. U. z 2006 roku nr 72, poz. 500 z późn. zm.) w momencie przekazywania cykloheksanu do dalszej przeróbki polegającej na jego utlenieniu do nieakcyzowej już mieszaniny cykloheksanolu i cykloheksanonu.
  2. Czy należy wykazywać ww. oświadczenia na sporządzanym i wysyłanym do naczelnika urzędu celnego miesięcznym zestawieniu otrzymanych oświadczeń - zgodnie z § 14 ust. 2b pkt 6 rozporządzenia ministra finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity dz. U. z 2006 roku nr 72, poz. 500 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy nie musi on wystawiać wewnętrznych oświadczeń celem zwolnienia od akcyzy cykloheksanu, gdyż oświadczenie takie zostało już wystawione przy zakupie benzenu i dotyczy całego procesu przetwarzania benzenu do mieszaniny cykloheksanolu i cykloheksanonu, a nie tylko jego I etapu. Zgodnie bowiem z § 18 regulaminu składu podatkowego „proces przetwarzania benzenu do mieszaniny cykloheksanolu i cykloheksanonu prowadzony jest na instalacji produkcyjnej i przebiega w dwóch etapach:

  1. uwodornienie benzenu do cykloheksanu przy użyciu wodoru lub gazu zawierającego wodór, z wyodrębnieniem cykloheksanu i magazynowaniem go w zbiornikach magazynowych,
  2. utlenianie cykloheksanu do mieszaniny cykloheksanolu i cykloheksanonu przy użyciu powietrza. Proces przetwarzania benzenu jest procesem ciągłym."

Tylko w momencie przerwania ciągłości tego procesu - jak to ma miejsce przypadku sprzedaży cykloheksanu - koniecznym jest ponowne wystawienie oświadczeń przez nabywców chcących skorzystać ze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie.W związku z powyższym Wnioskodawca nie musi wykazywać wewnętrznych oświadczeń w comiesięcznych zestawieniach przekazywanych do naczelnika urzędu celnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29 poz. 257 ze zm.) opodatkowaniu akcyzą podlegają:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
  2. wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;
  4. eksport i import wyrobów akcyzowych;
  5. nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ww. ustawy o podatku akcyzowym przez skład podatkowy rozumie się miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami.

Stosownie do art. 30 ust. 1-3 ww. ustawy o podatku akcyzowym w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce. Produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (…).

Prowadzącym skład podatkowy może być wyłącznie podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Stosownie do art. 36 ust. 3 ww. ustawy prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową umożliwiającą:

  1. ustalenie ilości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury;
  2. wyodrębnienie kwoty akcyzy należnej do zapłaty oraz kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu;
  3. określenie ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Zgodnie z § 3 rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych(Dz. U. Nr 35, poz. 311 ze zm.) Szczegółowe warunki dotyczące składu podatkowego określa regulamin funkcjonowania składu podatkowego, zawierający:

  1. zasady funkcjonowania składu podatkowego;
  2. rodzaj działalności gospodarczej prowadzonej w składzie podatkowym;
  3. wykaz wyposażenia składu podatkowego niezbędnego do:
    a) prowadzenia działalności gospodarczej,
    b) sprawowania szczególnego nadzoru podatkowego,
    c) wykonywania prac magazynowych oraz przeładunkowych;
  4. opis stosowanych zabezpieczeń technicznych;
  5. opis urządzeń służących do produkcji, przetwarzania i magazynowania wyrobów oraz technologii stosowanych w składzie podatkowym;
  6. opis infrastruktury technicznej, sanitarnej i komunikacyjnej;
  7. wskazanie wyrobów bezpośrednio służących do produkcji finalnej, o których mowa w § 2 ust. 5.

W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz.U. Nr 35, poz. 312 ze zm.) do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z zastrzeżeniem § 3a, należy dołączyć:

  1. dokument potwierdzający, iż wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT);
  2. dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, zawierający adres i numer ewidencyjny działki, na której znajdować się ma skład podatkowy;
  3. zaświadczenie o nadaniu statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON;
  4. decyzję o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP);
  5. potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego;
  6. zaświadczenie wydane przez:
    a) właściwego naczelnika urzędu
    skarbowego i naczelnika urzędu celnego o niezaleganiu przez wnioskodawcę z podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa oraz cłem,
    b) właściwy dla siedziby lub miejsca zamieszkania oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu przez wnioskodawcę z wpłatami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
  7. informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osób kierujących działalnością wnioskodawcy za przestępstwo przeciw wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, przestępstwo przeciw obrotowi gospodarczemu lub przestępstwo skarbowe;
  8. oświadczenie wnioskodawcy, że w stosunku do niego nie jest prowadzone postępowanie egzekucyjne, upadłościowe, z wyłączeniem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu, ani likwidacyjne;
  9. odpis z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej;
  10. szacunkowe dane dotyczące ilości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, które mają być produkowane, przetwarzane, magazynowane, przyjmowane i wysyłane w składzie podatkowym w okresie jednego miesiąca;
  11. szacunkowe dane dotyczące rodzajów i ilości surowców zużywanych do produkcji i przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
  12. szacunkowe dane na temat ilości lub wartości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, będących przedmiotem dostawy lub nabycia wewnątrzwspólnotowego w okresie jednego miesiąca;
  13. oświadczenie wnioskodawcy, że miejsce, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, spełnia warunki do prowadzenia działalności gospodarczej, wymagane przez Państwową Inspekcję Sanitarną, Inspekcję Ochrony Środowiska, Państwową Straż Pożarną oraz Państwową Inspekcję Pracy;
  14. inne dokumenty, wymagane na podstawie przepisów odrębnych, związane z działalnością wykonywaną w składzie podatkowym lub rodzajem wyrobów akcyzowych, w szczególności wymagane koncesje lub zezwolenia;
  15. szczegółowy plan składu podatkowego wraz z określeniem powierzchni oraz opisem sposobu odgrodzenia i zabezpieczenia miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym;
  16. projekt regulaminu funkcjonowania składu podatkowego.

Stosownie do § 6 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia właściwy naczelnik urzędu celnego, wydając zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, zatwierdza przedłożony przez wnioskodawcę regulamin funkcjonowania składu podatkowego.

Każda zmiana regulaminu funkcjonowania składu podatkowego wymaga zatwierdzenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Jak wynika ze stanu faktycznego Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy na podstawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Zezwolenie to obejmuje produkcję, przetwarzanie i magazynowanie oraz przyjmowanie i wysyłanie produktów rafinacji ropy naftowej w regulaminie którego został wymieniony proces przetwarzania benzenu do mieszaniny cykloheksanolu i cykloheksanonu. Należy zatem uznać, że Wnioskodawca prowadzi ewidencje o której mowa w 36 ust. 3 ww. ustawy o podatku akcyzowym z której będzie wynikało, iż Wnioskodawca przeznaczył wytworzony cykloheksan do celów innych niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych. Tym samym należy uznać, że w sytuacji gdy cykloheksan stanowi produkt pośredni przetwarzania benzenu składanie przedmiotowych oświadczeń jest zbyteczne.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii należy uznać za prawidłowe lecz wynikające z innej podstawy prawnej niż przedstawiona przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj