Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-951/08-4/MT
z 9 stycznia 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-951/08-4/MT
Data
2009.01.09
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia
Słowa kluczowe
budynek
dostawa
towar używany
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Istota interpretacji
Czy przedmiotowa dostawa jest zwolniona od podatku VAT?
Wniosek ORD-IN 460 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
W dniu 9 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 grudnia 2008 r. o symbol Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych oraz informacje dotyczące przedstawionego stanu faktycznego.
Wniosek dotyczy naliczenia podatku VAT w odniesieniu do nieruchomości zabudowanej budynkiem w trakcie niezrealizowanej budowy. Budynek ten wraz z przyległym budynkiem zostanie sprzedany w całości, gdyż w pierwotnym zamiarze realizowany był jako rozbudowa istniejącego budynku. W odniesieniu do istniejącego budynku zostanie zastosowane zwolnienie z VAT. Z uzupełnienia do wniosku wynika, że budynki zaklasyfikowano do PKOB 1263. Sprzedaż nastąpi z chwilą wyłonienia nabywcy w drodze ustnego przetargu nieograniczonego. Pierwszy przetarg nastąpi dnia 22 grudnia 2008 r. W stosunku do obiektu będącego w trakcie nierealizowanej budowy Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku a od zakończenia budowy istniejącego budynku oraz budynku będącego w trakcie nierealizowanej budowy minęło więcej niż 5 lat.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Definicja towaru zawarta została w art. 2 pkt 6 ww. ustawy, zgodnie z którą za towary uznaje się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Stosownie do przepisu art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z ust. 5 w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Co do zasady podstawowa stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy, zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.
Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz informacje przedstawione przez Wnioskodawcę, należy stwierdzić, że niniejsza dostawa nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, albowiem przedmiotowe budynki zakwalifikowano w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, klasa 1263 – Budynki szkół i instytucji badawczych.
Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 6 ustawy o VAT zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:
Analiza przepisu art. 43 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, prowadzi do wniosku, iż w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części posiadających status „towaru używanego”, podatnik ma prawo do zastosowania zwolnienia od podatku VAT, gdy nie zostały spełnione łącznie przesłanki wykluczające zwolnienie, o których mowa w powołanym wyżej art. 43 ust. 6 ustawy o VAT. Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonuje dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem wraz z budynkiem stanowiącym nierealizowaną budowę w drodze przetargu w dniu 22 grudnia 2008 r. W stosunku do obiektu będącego w trakcie nierealizowanej budowy Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku a od zakończenia budowy istniejącego budynku oraz budynku będącego w trakcie nierealizowanej budowy minęło więcej niż 5 lat. Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera takich pojęć jak „budowa”, „moment zakończenia budowy”, czy „wznowienie budowy”. Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006, Nr 156, poz. 1118 ze zm.) pod pojęciem „budowy” należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. W sytuacji, gdy poniesione po zakończeniu budowy nakłady dotyczyły rozbudowy budynku, czy budowli, rozbudowa ta należy do wydatków związanych z ulepszeniem już istniejącego środka trwałego, gdyż z dniem zakończenia budowy nieruchomość była zdatna do użytku. Dalsza więc jej rozbudowa stanowi w istocie ulepszanie istniejącego budynku, bądź budowli. Reasumując, jeżeli rozbudowa dokonywana jest w ramach budynku już istniejącego, który spełniał przesłanki wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, którego budowę zakończono przed ponad 5 laty, to dostawa całej nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie tego przepisu.
Natomiast w przypadku, gdy nierealizowana budowa stanowi nowy (odrębny) obiekt, wówczas ze względu na to, że nie została zakończona, nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu i jest opodatkowana 22% stawką VAT. W takiej sytuacji do obiektu należy przyporządkować grunt, na którym się on znajduje i całość opodatkować jednolitą stawką podatku VAT. Jednocześnie zaznacza się, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. obiektu według PKOB, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.