Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-410/08-2/AF
z 19 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-410/08-2/AF
Data
2009.01.19


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
dług
kapitalizacja
kodeks cywilny
koszty uzyskania przychodów
odsetki od pożyczki
podatek od czynności cywilnoprawnych
przejęcie długu


Istota interpretacji
Transakcja odpłatnego przejęcia przez Wnioskodawcę długów l (France) S.A.S. (tj. za wynagrodzeniem w postaci przeniesienia na Wnioskodawcę własności udziałów l K Sp. z o.o. oraz określonej kwoty pieniężnej), nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej: PCC).



Wniosek ORD-IN 964 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24.10.2008 r. (data wpływu 29.10.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie odpłatnego przejęcia długu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.10.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie odpłatnego przejęcia długu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

P Sp. z o.o. z siedzibą w Polsce jest spółką wchodzącą w skład międzynarodowej grupy I (dalej: I).

P Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) została utworzona zgodnie z przepisami prawa polskiego na podstawie umowy zawartej przed notariuszem w dniu 3 lipca 2008 r. (dalej: Umowa spółki).

Zgodnie z Umową spółki, przedmiotem działalności Wnioskodawcy może być:

  • działalność firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych;
  • stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja;
  • pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;
  • działalność agencji reklamowych;
  • wydawanie materiałów reklamowych;
  • badanie rynku i opinii publicznej;
  • przetwarzanie danych;
  • pozostałe formy udzielania kredytów;
  • pozostała działalność finansowa, gdzie indziej nie sklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych;
  • działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura;
  • pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura;
  • pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej nie sklasyfikowana.

W ramach swojej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zawrze z innym podmiotem z grupy I umowę o przejęcie długów za wynagrodzeniem.

Umowa ta będzie częścią planowanej obecnie reorganizacji grupy I, której efektem będzie m.in. uproszczenie struktury grupy oraz koncentracja finansowania dłużnego na poziomie Wnioskodawcy. Planowana reorganizacja ma pozwolić na:

  • zwiększenie efektywności obrotu środkami pieniężnymi, w szczególności w celu spłaty długów lub finansowania przyszłych nakładów inwestycyjnych;
  • gromadzenie nadwyżki środków pieniężnych generowanych przez pozaamerykańską część grupy I w państwach o stabilnym politycznie i ekonomicznie systemie oraz silnej walucie;
  • zwielokrotnienie łącznej zdolności pożyczkowej podmiotów skupionych w strukturze holdingowej I P Luxembourg (dalej: IPI Lux ); oraz
  • bardziej efektywne sprawowanie nadzoru nad nieamerykańskimi podmiotami zależnymi oraz przestrzeganie ładu korporacyjnego.

Poniżej Wnioskodawca szczegółowo przedstawia stan faktyczny będący przedmiotem niniejszego zapytania. Ponieważ wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego, przedstawiając fakty, które mają być przedmiotem oceny organu podatkowego, prezentujemy je na dzień przyszły, a więc na dzień przejęcia długu przez Wnioskodawcę (chyba, że w treści wniosku zaznaczono inaczej).

1.

Przedstawiony poniżej wykres przedstawia fragment struktury holdingowej IPl Lux Sárl (w ramach której funkcjonuje Wnioskodawca) na dzień przeniesienia długu na Wnioskodawcę. Strzałkami zaznaczone zostały zobowiązania, które Wnioskodawca zamierza przejąć.

  • I P z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki jest udziałowcem IPI Lux .
  • Jedynym udziałowcem Wnioskodawcy jest IPI Lux z siedzibą w Luksemburgu. Podmiot ten jest również jedynym udziałowcem I P France S.A.S. (dalej: lP France S.A.S.) z siedzibą we Francji.
  • l France S.A.S. jest jedynym udziałowcem l P (France) S.A.S. (dalej: l (France) S.A.S.) z siedzibą we Francji oraz I P Sárl (dalej: l France ) z siedzibą również we Francji.
  • Z kolei, lP lnvestments (France) S.A.S. jest właścicielem zdecydowanej większości udziałów I P SA (dalej: lP SA) z siedzibą we Francji.
  • Wnioskodawca oraz lP I (France) S.A.S. posiadają udziały w I P.. K... Sp. z o.o. (dalej: lP K... Sp. z o.o.) - odpowiednio 1% i 99%.

Na dzień przejęcia długu przez Wnioskodawcę, lP lnvestments (France) S.A.S. będzie dłużnikiem m.in. z następujących tytułów:

  • Pożyczek wobec l F SárI z siedzibą we Francji
  • Kredytu bankowego wobec podmiotu trzeciego - konsorcjum banków, którego liderami są B, BA i A.

Przejęcie przez Wnioskodawcę długów lP I (France) S.A.S. zostanie dokonane w drodze zawarcia umów o przejęcie długów między dotychczasowym dłużnikiem (lP lnvestments (France) S.A.S.) a Wnioskodawcą za zgodą wierzycieli, zgodnie z art. 519 i nast. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

W wyniku przejęcia długu nie zmienią się warunki przejmowanych przez Wnioskodawcę zobowiązań. Na dzień przeprowadzenia transakcji przejmowane przez Wnioskodawcę zobowiązania z tytułu pożyczek udzielonych przez podmioty z grupy I nie będą obejmowały odsetek naliczonych przed datą przejęcia (z wyjątkiem odsetek skapitalizowanych do kwoty głównej pożyczek). Natomiast, zależnie od daty przejęcia długu, zobowiązania z tytułu kredytu udzielonego przez podmiot trzeci, mogą obejmować odsetki naliczone przed datą przejęcia.

Na podstawie umów o przejęcie długów, Wnioskodawca zostanie dłużnikiem w miejsce lP lnvestments (France) S.A.S. z tytułu następujących zobowiązań:

  • Pożyczek wobec lP Financing France Sárl z siedzibą we Francji,
  • Kredytu bankowego wobec podmiotu trzeciego — konsorcjum banków, którego liderami są B, BA i ABN A.

Po dacie przejęcia odsetki od przejętych pożyczek/kredytu nadal będą naliczane zgodnie z postanowieniami umów pożyczki/kredytu zawartymi przez podmioty, których dług przejmie Wnioskodawca. Odsetki te będą spłacane przez Wnioskodawcę bezpośrednio do wymienionych wyżej wierzycieli.

2.

Jako wynagrodzenie za przejęcie długów, Wnioskodawca otrzyma od l (France) S.A.S. posiadane przez ten podmiot udziały w l K Sp. z o.o.

W zakresie, w jakim wartość otrzymanych przez Wnioskodawcę udziałów nie pokryje niespłaconej kwoty (kwota główna plus odsetki naliczone na dzień przejęcia długu) przejmowanych przez Wnioskodawcę długów, l (France) S.A.S. - w ramach wynagrodzenia za przejęcie długów - zobowiązana będzie do zapłaty określonej kwoty pieniężnej, której płatność zostanie za dodatkowym wynagrodzeniem przewidzianym w umowie odroczona na określony w umowie okres.

Poniżej przedstawiony został schemat prezentujący strukturę organizacyjną grupy I po przejęciu długów przez Wnioskodawcę.

3.

Po przejęciu od l (France) S.A.S. długów (tj. pożyczek wobec l S oraz kredytu bankowego udzielonego przez konsorcjum banków) Wnioskodawca rozważa zaciągnięcie nowego finansowania dłużnego (w formie kredytu bankowego i/lub pożyczek - w celu uproszczenia niniejszego wniosku, Wnioskodawca będzie posługiwał się w dalszej części wniosku określeniem „Kredyt refinansowy” ). Kredyt refinansowy zostanie przeznaczony na spłatę kredytu bankowego przejętego od lP lnvestments (France) S.A.S.

W takim przypadku, po spłaceniu części przejętych długów, Wnioskodawca nadal będzie zobowiązany do spłacenia dłużnych kwot wraz z odsetkami z tytułu:

  • niespłaconej części długów przejętych od l I (France) S.A.S, tj. zobowiązań z tytułu pożyczek wobec lP France,
  • Kredytu refinansowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że:

  1. Transakcja odpłatnego przejęcia przez Wnioskodawcę długów l (France) S.A.S. (tj. za wynagrodzeniem w postaci przeniesienia na Wnioskodawcę własności udziałów l K Sp. z o.o. oraz określonej kwoty pieniężnej), nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej: PCC).
  2. Odsetki od pożyczek udzielonych przez podmioty z grupy I i kredytu udzielonego przez podmiot trzeci, przejętych przez Wnioskodawcę od lP (France) S.A.S. w drodze zawarcia umów o przejęcie długów, będą w całości zaliczane do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy w momencie ich zapłaty lub kapitalizacji (zależnie od tego, które ze zdarzeń wystąpi wcześniej).
  3. Odsetki od Kredytu refinansowego zaciągniętego na spłatę kredytu bankowego przejętego przez Wnioskodawcę od l I (France) S.A.S. będą w całości zaliczane do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy w momencie ich zapłaty lub kapitalizacji (zależnie od tego, które ze zdarzeń wystąpi wcześniej).

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. Wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja odpłatnego przejęcia przez Wnioskodawcę długów lP (France) S.A.S. za wynagrodzenie w postaci udziałów oraz kwoty pieniężnej, której płatność zostanie odroczona, nie podlega opodatkowaniu PCC.

a)

Opodatkowaniu PCC podlegają czynności cywilnoprawne wprost wskazane w art. 1 ustawy o PCC. Katalog czynności opodatkowanych PCC ma charakter zamknięty, co oznacza, iż opodatkowaniu PCC podlegają tylko i wyłącznie czynności cywilnoprawne w nim wymienione. Ustawodawca wprowadził bowiem zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu PCC (zasadę numerus clausus). Tym samym, ustawodawca wyłączył od opodatkowania inne czynności, niewskazane wprost w ww. przepisie.

b)

Przejęcie długu jest instytucją prawa cywilnego uregulowaną w art. 519 i nast. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.; dalej: Kodeks cywilny). Zgodnie z art. 519 Kodeksu cywilnego, przejęcie długu polega na tym, że na podstawie umowy między wierzycielem a osobą trzecią za zgodą dłużnika, bądź umowy między dłużnikiem i osobą trzecią za zgodą wierzyciela, osoba trzecia wstępuje w miejsce dotychczasowego dłużnika, który zostaje z długu zwolniony.

Jak podkreślają przedstawiciele doktryny prawa cywilnego, ”Skutki przejęcia długów polegają na tym, że dług bez zmiany jego istoty przechodzi na przejemcę, a dotychczasowy dłużnik zostaje wyłączony ze stosunku zobowiązaniowego (art. 519 1 k.c.)” (W. Czachórski, Zobowiązania. Zarys wykładu, Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 1999 r., s. 340). „Zgodnie z art. 519 § 1 KC przejęcie długu znamionują trzy cechy:

  1. nabycie długu przez osobę trzecią (przejemcę) - jako jej własnego zobowiązania;
  2. zwolnienie z długu dotychczasowego dłużnika;
  3. zachowanie tożsamości przejmowanego zobowiązania, a więc utrzymanie się dotychczasowego stosunku zobowiązaniowego, co w szczególności odróżnia przejęcie długu od nowacji” (Z. Radwański, Zobowiązania - część ogólna, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 1997 r., s. 293).

Umowa o przejęcie długu nie została wymieniona wprost w katalogu art. 1 ustawy o PCC. Nie stanowi ona również żadnej z czynności wymienionych w art. 1 ustawy o PCC.

Z punktu widzenia unormowań prawa cywilnego, opisaną w stanie faktycznym transakcję należy sklasyfikować jako „inną umowę nienazwaną”. Jako taka nie podlega ona opodatkowaniu PCC, ponieważ nie została wskazana w art. 1 ustawy o PCC.

W przypadku transakcji, w wyniku której dochodzi do przejęcia długu lP l (France) S.A.S., a tytułem wynagrodzenia na Wnioskodawcę przejdzie własność udziałów w lP K Sp. z o.o. (wraz z dopłatą pieniężną o odroczonym terminie płatności), nie można mówić o istnieniu essentiala negotii (elementach przedmiotowo istotnych) którejkolwiek z czynności wskazanych w art. 1 ustawy o PCC.

Przykładowo, przejęcia długu za wynagrodzeniem nie można uznać za transakcję sprzedaży ani też zamiany rzeczy lub praw majątkowych, wskazane w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o PCC.

W konsekwencji, skoro czynność prawna jaką jest zawarcie umowy o przejęcie długów (w tym nawet przejęcie długu za wynagrodzeniem w postaci przeniesienia własności udziałów na przejemcę), nie została wymieniona w katalogu art. 1 ustawy o PCC (i nie sposób uznać jej za żadną z czynności prawnych w nim wskazanych), nie podlega ona opodatkowaniu PCC.

c)

Przedstawione powyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w utrwalonej praktyce organów podatkowych. W tym zakresie Wnioskodawca pragnie wskazać na:

  • informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydaną przez Naczelnika Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu z dnia 22 marca 2004 r. (nr DPD-005/25/2004);
  • informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydaną przez Naczelnika Lubuskiego Urzędu Skarbowego z dnia 20 maja 2004 r. (nr US I-3/436/5/EP/2004);
  • postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24 marca 2005 r. (nr US34/SL-MO/436/T84/1/05/WW);
  • postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31 marca 2005 r. (nr OG-005/29/2005/PM-436/05);
  • postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bolesławcu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19 kwietnia 2006 r. (nr PM 436/1/2/2006);
  • postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30 stycznia 2007 r. (nr 1471/DC/436/ 301 b/06/MK)
  • postanowienie Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24 września 2007 r. (nr ZP/436-29/2/07)
  • interpretację indywidualną wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 15 kwietnia 2008 r. (nr IPPB2/436-4/08-4/AS).

d)

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 28 lipca 2008 r. (sygn. IPPB2/436-141/08-2/MZ; IPPB2/436-146/08-2/MZ i IPPB2/436-147/ 08-2/MZ), które odnoszą się wprost do stanu faktycznego analogicznego jak objęty zakresem niniejszego wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj