Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-375/09-2/CS
z 31 lipca 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-375/09-2/CS
Data
2009.07.31
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Przepisy wstępne --> Objaśnienie pojęć
Słowa kluczowe
biokomponenty
podatek akcyzowy
zwolnienie z podatku akcyzowego
Istota interpretacji
Czy przedstawiony przez Spółkę sposób obliczania objętości M, która stanowi bioetanol (47%) jest prawidłowy? Czy przedstawiony przez Spółkę sposób obliczania objętości M, która stanowi biometanol (36%) jest prawidłowy? Czy przedstawiony powyżej w pkt a-d sposób obliczenia ilości litrów biokomponentu w 15 stopniach Celsjusza zawartych w wyprowadzanym paliwie jest prawidłowy? Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia określonego w § 11 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia w sprawie zwolnień od każdego litra biokomponentu, która to ilość jest określana w sposób przedstawiony w pkt. a-d powyżej, przy założeniu, że paliwa te spełniają wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach?
Wniosek ORD-IN 672 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 04.05.2009 r. (data wpływu 07.05.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia nieetylizowanej benzyny silnikowej, z zawartością eteru etylo i metylo–tert– butylowego oraz biokomponentów:
UZASADNIENIE W dniu 07.03.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia nieetylizowanej benzyny silnikowej, z zawartością eteru etylo i metylo–tert– butylowego oraz biokomponentów. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Jxx S.A. (dalej: „Spółka”) dokonuje wyprowadzenia ze składów podatkowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nieetylizowanej benzyny silnikowej, która alternatywnie zawiera:
Spółka przed wyprowadzeniem dokonuje badań laboratoryjnych paliw, które wykazują zawartość dodanych do tych benzyn poszczególnych substancji. Określenie ich zawartości wskazywane jest w procentach odnoszących się do objętości <% V / V>. Badania dokonywane są dla danej partii magazynowanego paliwa. W przypadku, gdy do zbiornika w którym magazynowane jest dane paliwo wprowadzana jest kolejna partia, badania są powtarzane przed wyprowadzeniem zmieszanego paliwa. Ilość wyprowadzanego paliwa jest mierzona za pomocą legalizowanych przyrządów pomiarowych i przeliczana na ilość litrów w 15 stopniach Celsjusza. Spółka w związku z wyprowadzeniem wyrobów ze składu podatkowego rozpoznaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym od ilości litrów paliwa w 15 stopniach Celsjusza. Spółka do wyprowadzanych wyrobów akcyzowych stosuje zwolnienie z akcyzy w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentu. Ilość biokomponentu, w odniesieniu do paliw wskazanych powyżej w pkt 1-4 powyżej, określana jest na postawie badań laboratoryjnych w następujący sposób:
W przedstawionym stanie faktycznym zawartość biokomponentów w wyprowadzanym paliwie przekracza 2% objętości. Jednocześnie w przypadku, gdy Spółka jest producentem wyprowadzanego paliwa w rozumieniu przepisów ustawy o akcyzie, Spółka prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia tych paliw oraz, jak wskazano, zawartość w nich biokomponentów. W przypadku, gdy Spółka nie jest producentem wyprowadzanego paliwa w rozumieniu ustawy o akcyzie, Spółka, jak wskazano, posiada dokumenty wskazujące na zawartość biokomponentów. Spółka produkuje m.in. paliwo, w skład którego wchodzą nieetylizowana benzyna silnikowa, bioetanol oraz ETBE. Zawartość „czystego” bioetanolu może wynosić maksymalnie do 5%, jednocześnie zawartość ETBE może wynosić maksymalnie do 15%. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy,
Spółka wnosi, aby Minister Finansów dokonał oceny stanowiska Spółki dla każdego z powyżej wskazanych aspektów osobno. Ad. 1. Zawartość bioetanolu w ETBE W obecnym stanie prawnym polskie przepisy o podatku akcyzowym ani przepisy dotyczące biokomponentów nie regulują sposobu określenia zawartości bioetanolu w ETBE. Regulacja w tym zakresie zawarta była w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z 10 stycznia 2004 r. w sprawie minimalnej ilości biokomponentów wprowadzanych do obrotu w paliwach ciekłych lub biopaliwach ciekłych z 2004 r. (Dz. U. z 2004 Nr 3 poz. 16). Rozporządzenie to przewidywało, że objętość bioetanolu zawartego w ETBE wynosi 47%. Należy jednak zauważyć, że Dyrektywa Rady z dnia 8 maja 2003 roku w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych (2003/30/WE) definiuje w art. 1 pkt f bio-ETBE jako ETBE produkowany na podstawie bioetanolu. Natomiast procent objętości bio-ETBE, który jest liczony jako biopaliwo, wynosi 47 %. Zdaniem Spółki wobec braku regulacji kwestii obliczania zawartości bioetanolu w ETBE w przepisach krajowych należy stosować pomocniczo współczynnik określony w Dyrektywie. Stanowisko takie potwierdzają interpretacje wydane w czasie, gdy obowiązywała ustawa z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.):
Dodatkowo należy również zauważyć, że wprowadzone po przystąpieniu przez Polskę do Wspólnoty zwolnienie od podatku akcyzowego w zakresie biokomponentów było przedmiotem oceny przez Komisję Europejską pod kątem zgodności tego środka pomocowego z przepisami prawa europejskiego (Decyzja N 580/2005, Dziennik Urzędowy UE C 80 z 2007 r.). Zgodnie z wyjaśnieniami udzielonymi przez Polskę „bioetanol jest produktem rolnym i pochodzi w 100% ze źródeł odnawialnych. ETBE jest pochodnym bioetanolu. ETBE pochodzi z biomasy jedynie w 47 %”, „(...) zwolnienie od podatku od litra ETBE przyznawane jest tylko na stosowną część uzyskaną z biomasy” . Opis środka pomocy ustalony zgodnie z informacjami uzyskanymi przez Komisję potwierdza stanowisko Spółki o sposobie obliczenia zawartości bioetanolu w ETBE. Spółka pragnie zwrócić uwagę, że wejście w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej „ustawa o akcyzie”) nie miało wpływu na określenie ilości bioetanolu zawartego w ETBE. Ad. 2. Zawartość biometanolu w MTBE Podobnie jak w przypadku ETBE, w obecnym stanie prawnym polskie przepisy o podatku akcyzowym ani przepisy dotyczące biokomponentów nie regulują sposobu określenia zawartości biometanolu w MTBE. Regulacje takie wprowadzone zostały natomiast Dyrektywą Rady z dnia 8 maja 2003 roku w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych (2003/30/WE). Zgodnie z art. 1 pkt g tej Dyrektywy bio-MTBE określony jest jako MTBE produkowany na podstawie biometanolu. Natomiast procent objętości bio-MTBE, który jest liczony jako biopaliwo, wynosi 36 %. Zdaniem Spółki wobec braku regulacji kwestii obliczania zawartości biometanolu w MTBE w przepisach krajowych należy stosować pomocniczo współczynnik określony w Dyrektywie. Ad. 3. Sposób obliczania zawartości biokomponentów Pojęcie biokomponentu Zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień zwolnienie z podatku akcyzowego benzyn silnikowych nieetylizowanych przysługuje od każdego litra biokomponentu. Zgodnie z art. 86 ust. 4 ustawy o akcyzie, biokomponentami są biokomponenty w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o biopaliwach, biokomponentami są bioetanol, biometanol, ester, dimetyloeter, czysty olej roślinny oraz węglowodory syntetyczne. Spółka pragnie zwrócić uwagę, że pod pojęciem bioetanolu, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o biokomponentach, należy rozumieć alkohol etylowy wytwarzany z biomasy, w tym bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym lub eterze etylo-tert-amylowym. Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o biokomponentach pod pojęciem biometanolu należy rozumieć alkohol metylowy wytwarzany z biomasy, w tym biometanol zawarty w eterze metylo-tert-butylowym lub eterze metylo-tert-amylowym. Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że biokomponentami, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 2 lit a rozporządzenia w sprawie zwolnień są w szczególności:
Zawartość biokomponentu w wyprowadzanym wyrobie Zgodnie z art. 88 ust. 1 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy o akcyzie podstawą opodatkowania paliw silnikowych jest ich ilość wyrażona w litrach gotowego wyrobu w 15 stopniach Celsjusza. Zdaniem Spółki stosowanie zwolnienia z opodatkowania benzyn silnikowych, którego kwota jest uzależniona od ilości dodanych do tych paliw biokomponentów wymaga, aby ilość biokomponentów wyrażona była w tej samej jednostce miary, która stanowi podstawę opodatkowania paliw silnikowych. Zdaniem Spółki, zaprezentowana w stanie faktycznym metodologia określania ilości litrów biokomponentu w wyprowadzanym paliwie jest poprawna w świetle przepisów prawa akcyzowego. Zapewnia ona bowiem poprawne wyznaczenie ilości biokomponentu zawartego w wyprowadzanym paliwie w stosownej jednostce miary. Ad. 4 Stosowanie zwolnienia określonego w § 11 ust. 1 pkt 2 lit a rozporządzenia w sprawie zwolnień. Zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 2 lit a rozporządzenia w sprawie zwolnień zwalnia się od akcyzy spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach i zawierające powyżej 2% biokomponentów benzyny silnikowe nieetylizowane w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tej benzyny, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy od tych paliw. Dodatkowo, zgodnie z § 11 ust. 6 rozporządzenia w sprawie zwolnień wskazane powyżej zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:
Warunki zwolnienia Warunki zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 11 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia w sprawie zwolnień są więc następujące:
Jak Spółka wskazała w stanie faktycznym niniejszego wniosku, warunki o których mowa w pkt a-d będą spełnione. Sposób obliczenia kwoty zwolnienia Zdaniem Spółki stosowanie zwolnienia określonego w § 11 ust. 1 pkt 2 lit. a) powinno następować w następujący sposób:
Stosowanie zwolnienia obrazuje następujący przykład: Spółka wyprowadza ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy 10000 litrów (w 15 stopniach Celsjusza) benzyny silnikowej zawierającą 2% Łączna zawartość biokomponentu będzie więc wynosić 2% + 0,47 * 5% = 2% + 2,35% = 4,35%. Całkowita ilość litrów biokomponentów w 15 stopniach Celsjusza będzie więc wynosić 435 litrów, natomiast w każde 1000 litrów wyprowadzanego paliwa będzie zawierało 435 l / 10 = 43,5 l. Zwolnienie z podatku akcyzowego dla każdego 1000 litrów wyprowadzanej benzyny będzie wynosić 43,5 * 1,50 zł = 65,25 zł. Stawka podatku akcyzowego dla każdego 1000 litrów wyprowadzanego paliwa będzie wynosić 1565 zł - 65,25 zł = 1499,75 zł. Kwota należnego podatku akcyzowego z tytułu wyprowadzonej benzyny silnikowej wyniesie więc 10 * 1499,75 zł = 14997,50 zł. Spółka oświadcza, że elementy stanu faktycznego objęte niniejszym wnioskiem w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej. Informuję jednocześnie, że Spółka występowała i uzyskała interpretację (postanowienie Naczelnika I Urzędu Celnego w Warszawie nr 441000-PA-9100I-89/05/7278/MP) w przedmiocie prawidłowości stosowania zwolnienia określonego w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od każdego litra ETBE dodawanego do nieetylizowanej benzyny. Spółka występowała również o wydanie i uzyskała interpretację indywidualną Ministra Finansów w zakresie: uznania bioetanolu zawartego w ETBE za biokomponent, uznania, że zawartość bioetanolu w ETBE stanowi 47% oraz, uznania że metoda obliczania kwoty zwolnienia z tytułu zawartości w paliwie „czystego” bioetanolu oraz ETBE jest prawidłowa. W wydanej interpretacji nr IPPP1/443-529/08-2/SM Minister Finansów uznał stanowisko Spółki za prawidłowe. Wnioskodawca oświadcza, iż w pozostałym zakresie, niewynikającym ze wskazanych interpretacji, sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej w rozumieniu art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Ad 1. W myśl art. 2 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199 ze zm.):
Biomasa – w myśl pkt 2 powyższego przepisu – są to stałe lub ciekłe substancje pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, które ulegają biodegradacji, pochodzące z produktów, odpadów i pozostałości z produkcji rolnej oraz leśnej, przemysłu przetwarzającego ich produkty, a także części pozostałych odpadów, które ulegają biodegradacji, a w szczególności surowce rolnicze. Zatem biokomponentem w rozumieniu przepisów tej ustawy jest bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym. Stosownie do postanowień art. 2 ust. 2 lit. f Dyrektywy 2003/30/WE z dnia 8 maja 2003 r. w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych procent objętości bio-ETBE, który jest liczony jako biopaliwo, wynosi 47%. Mając powyższe na uwadze, w celu obliczenia zawartości bioetanolu zawartego w ETBE na potrzeby podatku akcyzowego należy się posługiwać ww. współczynnikiem określonym w przedmiotowej Dyrektywie. Ad 2. W myśl art. 2 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy:
Przepis art. 2 ust. 2 lit. g Dyrektywy 2003/30/WE z dnia 8 maja 2003 r. w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych stanowi, iż bio-MTBE (eter metylowo-tert-butylowy) jest to paliwo produkowane na bazie biometanolu, natomiast procent objętości bio-MTBE, który jest liczony jako biopaliwo wynosi 36%. Wobec powyższego, w celu obliczenia zawartości biometanolu zawartego w MTBE na potrzeby podatku akcyzowego, również należy się posługiwać współczynnikiem określonym w Dyrektywie. Ad. 3. Zgodnie z powyższymi przepisami, biokomponentami, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 2 lit a) rozporządzenia w sprawie zwolnień, są bioetanol, biometanol, lub bioetanol zawarty w eterze metylo-tert-butylowym lub biometanol zawarty w eterze metylo-tert-butylowym. Zatem, w sytuacji dodania do benzyny silnikowej eteru etylo-tert-butylowego - podstawą ustalenia kwoty zwolnienia będzie ilość litrów bioetanolu zawartego w tym eterze. W przypadku natomiast dodania do benzyny silnikowej zarówno bioetanolu, jak i eteru etylo-tert-butylowego - podstawą ustalenia kwoty zwolnienia będzie ilość litrów dodanego do benzyny silnikowej bioetanolu oraz ilość litrów bioetanolu zawartego w eterze etylo-tert-butylowym. Przy czym, zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia o podatku akcyzowym (Dz. U. z 12 stycznia 2009 r. nr 3 poz. 11), podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona w zależności od rodzaju wyrobów w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15 °C (…) Ad. 4. Zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 2 lit a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. nr 32 poz. 228) zwalnia się od akcyzy:
W myśl § 11 ust. 5 powyższego rozporządzenia, w przypadku zwolnień, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, zwolnienie ma zastosowanie w przypadku zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy (…). Podmiotem uprawnionym do zwolnienia jest podmiot zobowiązany do zapłaty akcyzy w związku z zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Przepis ust. 6 pkt 1 i 2 rozporządzenia stanowi, iż zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, ma zastosowanie, pod warunkiem że:
Z treści wniosku wynika, iż Spółka dokonuje wyprowadzenia ze składów podatkowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nieetylizowanej benzyny, spełniającej wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, która alternatywnie zawiera:
Wnioskodawca nadmienia również, iż zawartość biokomponentów w wyprowadzanym paliwie przekracza 2% objętości. Jednocześnie w przypadku, gdy Spółka jest producentem wyprowadzanego paliwa w rozumieniu przepisów ustawy o akcyzie, Spółka prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia tych paliw oraz zawartość w nich biokomponentów. W przypadku, gdy Spółka nie jest producentem wyprowadzanego paliwa w rozumieniu ustawy o akcyzie, Spółka posiada dokumenty wskazujące na zawartość biokomponentów. Analizując powyższe należy wskazać, iż zwolnienie ma zastosowanie przy spełnieniu następujących warunków:
Zatem, mając na uwadze powyższe przepisy oraz treść stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia przedmiotowego paliwa. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanych pytań należy uznać za prawidłowe. Tut. organ informuje, iż w pozostałym zakresie przepisów dotyczących pytania nr 5 we wniosku, będzie wydane odrębne postępowanie. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.