Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-375/09-2/CS
z 31 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-375/09-2/CS
Data
2009.07.31


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Przepisy wstępne --> Objaśnienie pojęć


Słowa kluczowe
biokomponenty
podatek akcyzowy
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Czy przedstawiony przez Spółkę sposób obliczania objętości M, która stanowi bioetanol (47%) jest prawidłowy? Czy przedstawiony przez Spółkę sposób obliczania objętości M, która stanowi biometanol (36%) jest prawidłowy? Czy przedstawiony powyżej w pkt a-d sposób obliczenia ilości litrów biokomponentu w 15 stopniach Celsjusza zawartych w wyprowadzanym paliwie jest prawidłowy? Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia określonego w § 11 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia w sprawie zwolnień od każdego litra biokomponentu, która to ilość jest określana w sposób przedstawiony w pkt. a-d powyżej, przy założeniu, że paliwa te spełniają wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach?



Wniosek ORD-IN 672 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 04.05.2009 r. (data wpływu 07.05.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia nieetylizowanej benzyny silnikowej, z zawartością eteru etylo i metylo–tert– butylowego oraz biokomponentów:

  • w zakresie pytań nr 1,2,3,4 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.03.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia nieetylizowanej benzyny silnikowej, z zawartością eteru etylo i metylo–tert– butylowego oraz biokomponentów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jxx S.A. (dalej: „Spółka”) dokonuje wyprowadzenia ze składów podatkowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nieetylizowanej benzyny silnikowej, która alternatywnie zawiera:

  1. eter etylo-tert-butylowy (dalej: ‚„ETBE”) lub,
  2. eter metylo-tert-butylowy (dalej: „MTBE”) lub,
  3. ETBE oraz biokomponenty, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2006 r. Nr 169 poz. 1199 z późn. zm., dalej: „ustawa o biokomponentach”) lub
  4. MTBE oraz biokomponenty, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o biokomponentach.

Spółka przed wyprowadzeniem dokonuje badań laboratoryjnych paliw, które wykazują zawartość dodanych do tych benzyn poszczególnych substancji. Określenie ich zawartości wskazywane jest w procentach odnoszących się do objętości <% V / V>. Badania dokonywane są dla danej partii magazynowanego paliwa. W przypadku, gdy do zbiornika w którym magazynowane jest dane paliwo wprowadzana jest kolejna partia, badania są powtarzane przed wyprowadzeniem zmieszanego paliwa.

Ilość wyprowadzanego paliwa jest mierzona za pomocą legalizowanych przyrządów pomiarowych i przeliczana na ilość litrów w 15 stopniach Celsjusza. Spółka w związku z wyprowadzeniem wyrobów ze składu podatkowego rozpoznaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym od ilości litrów paliwa w 15 stopniach Celsjusza. Spółka do wyprowadzanych wyrobów akcyzowych stosuje zwolnienie z akcyzy w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentu.

Ilość biokomponentu, w odniesieniu do paliw wskazanych powyżej w pkt 1-4 powyżej, określana jest na postawie badań laboratoryjnych w następujący sposób:

  1. w przypadku benzyny zawierającej ETBE - ilość litrów wyprowadzonego paliwa w 15 stopniach Celsjusza jest mnożona przez wynikającą z badań laboratoryjnych procentową zawartość ETBE. W ten sposób Spółka oblicza ilość litrów w 15 stopniach Celsjusza ETBE zawartego w wyprowadzanym paliwie. Ilość ta jest mnożona następnie przez 47%. Uzyskany wynik stanowi ilość litrów biokomponentu - bioetanolu w 15 stopniach Celsjusza zawartego w wyprowadzanym paliwie,
  2. w przypadku benzyny zwierającej MTBE - ilość litrów wyprowadzonego paliwa w 15 stopniach Celsjusza jest mnożona przez wynikającą z badań laboratoryjnych procentową zawartość MTBE. W ten sposób Spółka oblicza ilość litrów w 15 stopniach Celsjusza MTBE zawartego w wyprowadzanym paliwie. Ilość ta jest mnożona następnie przez 36%. Uzyskany wynik stanowi ilość litrów biokomponentu - biometanolu w 15 stopniach Celsjusza zawartego w wyprowadzanym paliwie,
  3. w przypadku benzyny zawierającej ETBE oraz biokomponenty - ilość biokomponentu - bioetanolu zawartego w ETBE określana jest przez Spółkę w sposób wskazany w pkt a. Ilość innych biokomponentów określana jest poprzez pomnożenie ich procentowej zawartości wynikających z przeprowadzonych badań oraz liczby litrów wyprowadzanego paliwa w 15 stopniach Celsjusza. Suma obu wartości stanowi ogólną liczbę litrów biokomponentów w 15 stopniach Celsjusza zawartych w wyprowadzanym paliwie,
  4. w przypadku benzyny zawierającej MTBE oraz biokomponenty - ilość biokomponentu - biometanolu zawartego w MTBE określana jest przez Spółkę w sposób wskazany w pkt b. Ilość innych biokomponentów określana jest poprzez pomnożenie ich procentowej zawartości wynikających z przeprowadzonych badań oraz liczby litrów wyprowadzanego paliwa w 15 stopniach Celsjusza. Suma obu wartości stanowi ogólną liczbę litrów biokomponentów w 15 stopniach Celsjusza zawartych w wyprowadzanym paliwie.

W przedstawionym stanie faktycznym zawartość biokomponentów w wyprowadzanym paliwie przekracza 2% objętości. Jednocześnie w przypadku, gdy Spółka jest producentem wyprowadzanego paliwa w rozumieniu przepisów ustawy o akcyzie, Spółka prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia tych paliw oraz, jak wskazano, zawartość w nich biokomponentów. W przypadku, gdy Spółka nie jest producentem wyprowadzanego paliwa w rozumieniu ustawy o akcyzie, Spółka, jak wskazano, posiada dokumenty wskazujące na zawartość biokomponentów.

Spółka produkuje m.in. paliwo, w skład którego wchodzą nieetylizowana benzyna silnikowa, bioetanol oraz ETBE. Zawartość „czystego” bioetanolu może wynosić maksymalnie do 5%, jednocześnie zawartość ETBE może wynosić maksymalnie do 15%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy przedstawiony przez Spółkę sposób obliczania objętości ETBE, która stanowi bioetanol (47%) jest prawidłowy...
  2. Czy przedstawiony przez Spółkę sposób obliczania objętości MTBE, która stanowi biometanol (36%) jest prawidłowy
  3. Czy przedstawiony powyżej w pkt a-d sposób obliczenia ilości litrów biokomponentu w 15 stopniach Celsjusza zawartych w wyprowadzanym paliwie jest prawidłowy...
  4. Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia określonego w § 11 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia w sprawie zwolnień od każdego litra biokomponentu, która to ilość jest określana w sposób przedstawiony w pkt. a-d powyżej, przy założeniu, że paliwa te spełniają wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach...

Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. zawartość bioetanolu w ETBE wynosi 47% objętości,
  2. zawartość biometanolu w MTBE wynosi 36% objętości,
  3. przedstawiony przez Spółkę sposób obliczenia zawartości biokomponentów w 15 stopniach Celsjusza w wyprowadzanym paliwie jest prawidłowy,
  4. Spółka jest uprawniona do stosowania zwolnienia określonego w 11 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia w sprawie zwolnień, od każdego litra biokomponentów zawartych w wyprowadzanym paliwie, a obliczonych w sposób przedstawiony w pkt a-d stanu faktycznego.

Spółka wnosi, aby Minister Finansów dokonał oceny stanowiska Spółki dla każdego z powyżej wskazanych aspektów osobno.

Ad. 1. Zawartość bioetanolu w ETBE

W obecnym stanie prawnym polskie przepisy o podatku akcyzowym ani przepisy dotyczące biokomponentów nie regulują sposobu określenia zawartości bioetanolu w ETBE. Regulacja w tym zakresie zawarta była w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z 10 stycznia 2004 r. w sprawie minimalnej ilości biokomponentów wprowadzanych do obrotu w paliwach ciekłych lub biopaliwach ciekłych z 2004 r. (Dz. U. z 2004 Nr 3 poz. 16). Rozporządzenie to przewidywało, że objętość bioetanolu zawartego w ETBE wynosi 47%.

Należy jednak zauważyć, że Dyrektywa Rady z dnia 8 maja 2003 roku w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych (2003/30/WE) definiuje w art. 1 pkt f bio-ETBE jako ETBE produkowany na podstawie bioetanolu. Natomiast procent objętości bio-ETBE, który jest liczony jako biopaliwo, wynosi 47 %. Zdaniem Spółki wobec braku regulacji kwestii obliczania zawartości bioetanolu w ETBE w przepisach krajowych należy stosować pomocniczo współczynnik określony w Dyrektywie.

Stanowisko takie potwierdzają interpretacje wydane w czasie, gdy obowiązywała ustawa z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.):

  • postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie (nr 351000-RPA-91103-2-2/06),
  • interpretacja indywidualna wydana przez Ministra Finansów (nr ITPP3/443/W-4/07),
  • interpretacja indywidualna wydana przez Ministra Finansów (nr ITPP3/443 /W-3/07),
  • interpretacja indywidualna wydana przez Ministra Finansów na rzecz Spółki (nr IPPP 1/443-529/08-2/SM).

Dodatkowo należy również zauważyć, że wprowadzone po przystąpieniu przez Polskę do Wspólnoty zwolnienie od podatku akcyzowego w zakresie biokomponentów było przedmiotem oceny przez Komisję Europejską pod kątem zgodności tego środka pomocowego z przepisami prawa europejskiego (Decyzja N 580/2005, Dziennik Urzędowy UE C 80 z 2007 r.). Zgodnie z wyjaśnieniami udzielonymi przez Polskę „bioetanol jest produktem rolnym i pochodzi w 100% ze źródeł odnawialnych. ETBE jest pochodnym bioetanolu. ETBE pochodzi z biomasy jedynie w 47 %”, „(...) zwolnienie od podatku od litra ETBE przyznawane jest tylko na stosowną część uzyskaną z biomasy” .

Opis środka pomocy ustalony zgodnie z informacjami uzyskanymi przez Komisję potwierdza stanowisko Spółki o sposobie obliczenia zawartości bioetanolu w ETBE. Spółka pragnie zwrócić uwagę, że wejście w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej „ustawa o akcyzie”) nie miało wpływu na określenie ilości bioetanolu zawartego w ETBE.

Ad. 2. Zawartość biometanolu w MTBE

Podobnie jak w przypadku ETBE, w obecnym stanie prawnym polskie przepisy o podatku akcyzowym ani przepisy dotyczące biokomponentów nie regulują sposobu określenia zawartości biometanolu w MTBE.

Regulacje takie wprowadzone zostały natomiast Dyrektywą Rady z dnia 8 maja 2003 roku w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych (2003/30/WE). Zgodnie z art. 1 pkt g tej Dyrektywy bio-MTBE określony jest jako MTBE produkowany na podstawie biometanolu. Natomiast procent objętości bio-MTBE, który jest liczony jako biopaliwo, wynosi 36 %. Zdaniem Spółki wobec braku regulacji kwestii obliczania zawartości biometanolu w MTBE w przepisach krajowych należy stosować pomocniczo współczynnik określony w Dyrektywie.

Ad. 3. Sposób obliczania zawartości biokomponentów

Pojęcie biokomponentu

Zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień zwolnienie z podatku akcyzowego benzyn silnikowych nieetylizowanych przysługuje od każdego litra biokomponentu. Zgodnie z art. 86 ust. 4 ustawy o akcyzie, biokomponentami są biokomponenty w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o biopaliwach, biokomponentami są bioetanol, biometanol, ester, dimetyloeter, czysty olej roślinny oraz węglowodory syntetyczne. Spółka pragnie zwrócić uwagę, że pod pojęciem bioetanolu, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o biokomponentach, należy rozumieć alkohol etylowy wytwarzany z biomasy, w tym bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym lub eterze etylo-tert-amylowym. Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o biokomponentach pod pojęciem biometanolu należy rozumieć alkohol metylowy wytwarzany z biomasy, w tym biometanol zawarty w eterze metylo-tert-butylowym lub eterze metylo-tert-amylowym.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że biokomponentami, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 2 lit a rozporządzenia w sprawie zwolnień są w szczególności:

  • bioetanol,
  • bioetanol zawarty w ETBE,
  • biometanol,
  • biometanol zawarty w MTBE.

Zawartość biokomponentu w wyprowadzanym wyrobie

Zgodnie z art. 88 ust. 1 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy o akcyzie podstawą opodatkowania paliw silnikowych jest ich ilość wyrażona w litrach gotowego wyrobu w 15 stopniach Celsjusza. Zdaniem Spółki stosowanie zwolnienia z opodatkowania benzyn silnikowych, którego kwota jest uzależniona od ilości dodanych do tych paliw biokomponentów wymaga, aby ilość biokomponentów wyrażona była w tej samej jednostce miary, która stanowi podstawę opodatkowania paliw silnikowych.

Zdaniem Spółki, zaprezentowana w stanie faktycznym metodologia określania ilości litrów biokomponentu w wyprowadzanym paliwie jest poprawna w świetle przepisów prawa akcyzowego. Zapewnia ona bowiem poprawne wyznaczenie ilości biokomponentu zawartego w wyprowadzanym paliwie w stosownej jednostce miary.

Ad. 4 Stosowanie zwolnienia określonego w § 11 ust. 1 pkt 2 lit a rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 2 lit a rozporządzenia w sprawie zwolnień zwalnia się od akcyzy spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach i zawierające powyżej 2% biokomponentów benzyny silnikowe nieetylizowane w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tej benzyny, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy od tych paliw.

Dodatkowo, zgodnie z § 11 ust. 6 rozporządzenia w sprawie zwolnień wskazane powyżej zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:

  • podmiot produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów lub biopaliwa ciekłe prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia tych paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów,
  • podmiot niebędący podmiotem produkującym paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów lub biopaliwa ciekłe posiada dokumenty wskazujące na zawartość biokomponentów w paliwach ciekłych lub biopaliwach ciekłych.

Warunki zwolnienia

Warunki zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 11 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia w sprawie zwolnień są więc następujące:

  1. nieetylizowana benzyna silnikowa będąca przedmiotem zwolnienia powinna spełniać wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach,
  2. benzyna ta powinna zawierać powyżej 2% biokomponentów,
  3. jeśli podmiot korzystający ze zwolnienia jest producentem w rozumieniu ustawy o akcyzie przedmiotowej benzyny powinien prowadzić dokumentację techniczną, wskazującą na sposób jej wytworzenia i zawartość w niej biokomponentów,
  4. jeśli podmiot korzystający ze zwolnienia nie jest natomiast producentem przedmiotowej benzyny w rozumieniu przepisów ustawy o akcyzie jest zobowiązany do posiadania dokumentów wskazujących na zawartość biokomponentów w tym paliwie.

Jak Spółka wskazała w stanie faktycznym niniejszego wniosku, warunki o których mowa w pkt a-d będą spełnione.

Sposób obliczenia kwoty zwolnienia

Zdaniem Spółki stosowanie zwolnienia określonego w § 11 ust. 1 pkt 2 lit. a) powinno następować w następujący sposób:

  • Spółka powinna obliczyć ilość biokomponentów zawartych w wyprowadzanej ze składu partii nieetylizowanej benzynie silnikowej w sposób opisany w stanie faktycznym,
  • ilość litrów biokomponentów powinna zostać przeliczona na ilość litrów zawartych w każdym 1000 litrów wyprowadzanej partii paliwa,
  • stawka podatku akcyzowego dla 1000 litrów nieetylizowanej benzyny silnikowej wynosi, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy o akcyzie 1565 zł / 1000 litrów,
  • kwota przysługującego zwolnienia na każde 1000 litrów partii wyprowadzanej benzyny będzie wynosiła 1,50 zł za każdy litr biokomponentu zawarty w 1000 litrach benzyny,
  • stawka akcyzy dla 1000 litrów nieetylizowanej benzyny silnikowej powinna zostać obniżona o kwotę zwolnienia przysługującego na każde 1000 litrów partii wyprowadzanej benzyny,
  • ze względu na fakt, że kwota zwolnienia zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia w sprawie zwolnień nie może być wyższa niż kwota należnego podatku akcyzowego, stawka nie może przyjąć wartości ujemnej,
  • obliczona w ten sposób stawka powinna zostać zastosowana do obliczenia kwoty należnego podatku akcyzowego z tytułu wyprowadzenia danej partii benzyny.

Stosowanie zwolnienia obrazuje następujący przykład:

Spółka wyprowadza ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy 10000 litrów (w 15 stopniach Celsjusza) benzyny silnikowej zawierającą 2% bioetanolu oraz 5% ETBE.

Łączna zawartość biokomponentu będzie więc wynosić 2% + 0,47 * 5% = 2% + 2,35% = 4,35%. Całkowita ilość litrów biokomponentów w 15 stopniach Celsjusza będzie więc wynosić 435 litrów, natomiast w każde 1000 litrów wyprowadzanego paliwa będzie zawierało 435 l / 10 = 43,5 l.

Zwolnienie z podatku akcyzowego dla każdego 1000 litrów wyprowadzanej benzyny będzie wynosić 43,5 * 1,50 zł = 65,25 zł.

Stawka podatku akcyzowego dla każdego 1000 litrów wyprowadzanego paliwa będzie wynosić 1565 zł - 65,25 zł = 1499,75 zł.

Kwota należnego podatku akcyzowego z tytułu wyprowadzonej benzyny silnikowej wyniesie więc 10 * 1499,75 zł = 14997,50 zł.

Spółka oświadcza, że elementy stanu faktycznego objęte niniejszym wnioskiem w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej. Informuję jednocześnie, że Spółka występowała i uzyskała interpretację (postanowienie Naczelnika I Urzędu Celnego w Warszawie nr 441000-PA-9100I-89/05/7278/MP) w przedmiocie prawidłowości stosowania zwolnienia określonego w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od każdego litra ETBE dodawanego do nieetylizowanej benzyny. Spółka występowała również o wydanie i uzyskała interpretację indywidualną Ministra Finansów w zakresie: uznania bioetanolu zawartego w ETBE za biokomponent, uznania, że zawartość bioetanolu w ETBE stanowi 47% oraz, uznania że metoda obliczania kwoty zwolnienia z tytułu zawartości w paliwie „czystego” bioetanolu oraz ETBE jest prawidłowa. W wydanej interpretacji nr IPPP1/443-529/08-2/SM Minister Finansów uznał stanowisko Spółki za prawidłowe. Wnioskodawca oświadcza, iż w pozostałym zakresie, niewynikającym ze wskazanych interpretacji, sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej w rozumieniu art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad 1. W myśl art. 2 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199 ze zm.):

  • biokomponenty to: bioetanol, biometanol, ester, dimetyloeter, czysty olej roślinny oraz węglowodory syntetyczne,
  • bioetanol to alkohol etylowy wytwarzany z biomasy, w tym bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym lub eterze etylo-tert-amylowym.

Biomasa – w myśl pkt 2 powyższego przepisu – są to stałe lub ciekłe substancje pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, które ulegają biodegradacji, pochodzące z produktów, odpadów i pozostałości z produkcji rolnej oraz leśnej, przemysłu przetwarzającego ich produkty, a także części pozostałych odpadów, które ulegają biodegradacji, a w szczególności surowce rolnicze.

Zatem biokomponentem w rozumieniu przepisów tej ustawy jest bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym.

Stosownie do postanowień art. 2 ust. 2 lit. f Dyrektywy 2003/30/WE z dnia 8 maja 2003 r. w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych procent objętości bio-ETBE, który jest liczony jako biopaliwo, wynosi 47%.

Mając powyższe na uwadze, w celu obliczenia zawartości bioetanolu zawartego w ETBE na potrzeby podatku akcyzowego należy się posługiwać ww. współczynnikiem określonym w przedmiotowej Dyrektywie.

Ad 2. W myśl art. 2 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy:

  • biometanol – to alkohol metylowy wytwarzany z biomasy, w tym biometanol zawarty w eterze metylo-tert-butylowym lub eterze metylo-tert-amylowym.

Przepis art. 2 ust. 2 lit. g Dyrektywy 2003/30/WE z dnia 8 maja 2003 r. w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych stanowi, iż bio-MTBE (eter metylowo-tert-butylowy) jest to paliwo produkowane na bazie biometanolu, natomiast procent objętości bio-MTBE, który jest liczony jako biopaliwo wynosi 36%.

Wobec powyższego, w celu obliczenia zawartości biometanolu zawartego w MTBE na potrzeby podatku akcyzowego, również należy się posługiwać współczynnikiem określonym w Dyrektywie.

Ad. 3. Zgodnie z powyższymi przepisami, biokomponentami, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 2 lit a) rozporządzenia w sprawie zwolnień, są bioetanol, biometanol, lub bioetanol zawarty w eterze metylo-tert-butylowym lub biometanol zawarty w eterze metylo-tert-butylowym.

Zatem, w sytuacji dodania do benzyny silnikowej eteru etylo-tert-butylowego - podstawą ustalenia kwoty zwolnienia będzie ilość litrów bioetanolu zawartego w tym eterze. W przypadku natomiast dodania do benzyny silnikowej zarówno bioetanolu, jak i eteru etylo-tert-butylowego - podstawą ustalenia kwoty zwolnienia będzie ilość litrów dodanego do benzyny silnikowej bioetanolu oraz ilość litrów bioetanolu zawartego w eterze etylo-tert-butylowym.

Przy czym, zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia o podatku akcyzowym (Dz. U. z 12 stycznia 2009 r. nr 3 poz. 11), podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona w zależności od rodzaju wyrobów w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15 °C (…)

Ad. 4. Zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 2 lit a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. nr 32 poz. 228) zwalnia się od akcyzy:

  • spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach i zawierające powyżej 2 % biokomponentów benzyny silnikowe nieetylizowane - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tej benzyny
  • z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy od tych paliw.

W myśl § 11 ust. 5 powyższego rozporządzenia, w przypadku zwolnień, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, zwolnienie ma zastosowanie w przypadku zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy (…). Podmiotem uprawnionym do zwolnienia jest podmiot zobowiązany do zapłaty akcyzy w związku z zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Przepis ust. 6 pkt 1 i 2 rozporządzenia stanowi, iż zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, ma zastosowanie, pod warunkiem że:

  • podmiot produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów lub biopaliwa ciekłe prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia tych paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów;
  • podmiot niebędący podmiotem produkującym paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów lub biopaliwa ciekłe posiada dokumenty wskazujące na zawartość biokomponentów w paliwach ciekłych lub biopaliwach ciekłych.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka dokonuje wyprowadzenia ze składów podatkowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nieetylizowanej benzyny, spełniającej wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, która alternatywnie zawiera:

  • eter etylo-tert-butylowy
  • eter metylo-tert-butylowy oraz
  • powyższe etery wraz z biokomponentami.

Wnioskodawca nadmienia również, iż zawartość biokomponentów w wyprowadzanym paliwie przekracza 2% objętości. Jednocześnie w przypadku, gdy Spółka jest producentem wyprowadzanego paliwa w rozumieniu przepisów ustawy o akcyzie, Spółka prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia tych paliw oraz zawartość w nich biokomponentów. W przypadku, gdy Spółka nie jest producentem wyprowadzanego paliwa w rozumieniu ustawy o akcyzie, Spółka posiada dokumenty wskazujące na zawartość biokomponentów.

Analizując powyższe należy wskazać, iż zwolnienie ma zastosowanie przy spełnieniu następujących warunków:

  • nieetylizowana benzyna powinna spełniać wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach,
  • powinna zawierać powyżej 2% biokomponentów,
  • zwolnienie ma zastosowanie z chwilą zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy,
  • w przypadku produkcji należy prowadzić dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia tych paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów,
  • podmiot niebędący producentem musi posiadać dokumenty wskazujące na zawartość biokomponentów w paliwach ciekłych lub biopaliwach ciekłych.

Zatem, mając na uwadze powyższe przepisy oraz treść stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia przedmiotowego paliwa.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanych pytań należy uznać za prawidłowe.

Tut. organ informuje, iż w pozostałym zakresie przepisów dotyczących pytania nr 5 we wniosku, będzie wydane odrębne postępowanie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj