Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-242/09-4/MC
Data
2009.06.22
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
konkursy
koszty uzyskania przychodów
logo
podatek dochodowy od osób prawnych
reklama
reprezentacja
Istota interpretacji
Czy koszty poniesione na organizację konkursu, czyli m.in. ogłoszenia w prasie, ogłoszenia wywieszone na uczelniach, nagrody pieniężne przekazane laureatom konkursu, zakup nagród rzeczowych, itp. Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Wniosek ORD-IN
480 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu 30.03.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.
Firma farmaceutyczna ma zamiar zorganizować na uczelniach medycznych konkurs dla przyszłych lekarzy oraz farmaceutów, w ramach którego zostaną wyłonieni najzdolniejsi studenci, z którymi Spółka ma nadzieję w przyszłości współpracować. Celem konkursu jest wyłonienie najlepszych prac doktorskich i magisterskich.
Laureaci najlepszych prac doktorskich oraz magisterskich zostaną wyłonieni przez Komisję Konkursową.
Spółka ma zamiar po zapoznaniu się z pracami, nabyć prawa autorskie do nowych odkryć i pomysłów naukowych oraz rozwiązań innowacyjnych zaprezentowanych w wybranych pracach.
Podczas konkursu będzie promowana oraz reklamowana marka firmy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy koszty poniesione na organizację konkursu, czyli m.in. ogłoszenie w prasie, ogłoszenia wywieszone na uczelniach, nagrody pieniężne przekazane laureatom konkursu, zakup nagród rzeczowych, itp. Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów...
Zdaniem Wnioskodawcy, koszty poniesione w związku z organizacją konkursu, firma może zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodów.
Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Wykładnia gramatyczna użytego przez ustawodawcę zwrotu - wszelkie koszty ponoszone w celu osiągnięcia przychodów oznacza, iż podatnik ma możliwość odliczenia do celów podatkowych wszelkich kosztów, pod tym jednak warunkiem, iż wykaże ich bezpośredni związek ze źródłem przychodu, a ich poniesienie ma lub może mieć bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.
Organizując konkurs wśród studentów akademii medycznych, Spółka będzie miała możliwość nawiązania współpracy z najzdolniejszymi studentami, spośród których, być może część, jako przyszli pracownicy Spółki, przyczyni się do Jej dalszego rozwoju.
Ponadto, w trakcie konkursu studenci zaprezentują swoje prace, z treścią których Spółka dzięki konkursowi zapozna się i będzie mogła nabyć na nie prawa autorskie odrębną umową oraz wykorzystać je w przyszłości w swojej działalności.
Organizując konkurs, Spółka będzie miała również okazję do rozpowszechnienia wiedzy o Spółce i jej produktach wśród przyszłych lekarzy i farmaceutów, którzy następnie będą przekazywać zdobyte informacje wśród przyszłych pacjentów. Dzięki wywieszonym na uczelniach medycznych ogłoszeniom, Spółka rozpowszechnia swoje logo wśród przyszłych farmaceutów i lekarzy.
Potwierdzeniem stanowiska Spółki, iż koszty poniesione na organizację konkursu stanowią dla firmy koszt uzyskania przychodu jest również fakt, iż w odniesieniu do w/w wydatków w katalogu przepisu art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawarto zakazu, ani jakiegokolwiek ograniczenia, co do możliwości zaliczenia tego rodzaju wydatków do kosztów uzyskania przychodów.
W związku z powyższym, wszystkie koszty jakie Spółka poniesie w związku z organizacją konkursu, Jej zdaniem, stanowią podatkowe koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż w przyszłości przyczynią się do wzrostu przychodów Spółki, poprzez pozyskanie w trakcie konkursu nowych pracowników, innowacyjnych rozwiązań, które Spółka będzie mogła wdrożyć w późniejszym czasie.
Ponadto, jak już wyżej wskazano, organizacja przez Spółkę konkursu bezpośrednio przyczyni się do rozreklamowania firmy i rozpowszechnienia jej znaku towarowego wśród uczestników, co niewątpliwie wpłynie na wzrost sprzedaży produktów leczniczych oraz produkowanych przez Spółkę suplementów.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Tutejszy Organ informuje również, iż przedmiotowe wydatki powinny być właściwie udokumentowane dla celów podatkowych, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|