Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-129/09/EJ
z 12 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-129/09/EJ
Data
2009.02.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia
projekt
szkolenie
usługa nieodpłatna


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb realizacji projektu „Certyfikowane szkolenia z Systemów Zarządzania Jakością drogą rozwoju kapitału intelektualnego przedsiębiorstw”



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2008r. (data wpływu 1 grudnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lutego 2009r. (data wpływu 9 lutego 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „Certyfikowane szkolenia z Systemów Zarządzania Jakością drogą rozwoju kapitału intelektualnego przedsiębiorstw” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „Certyfikowane szkolenia z Systemów Zarządzania Jakością drogą rozwoju kapitału intelektualnego przedsiębiorstw”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 lutego 2009r. (data wpływu 9 lutego 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 stycznia 2009r. znak: IBPP4/443-172/08/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2009r. będzie realizować projekt „Certyfikowane szkolenia z Systemów Zarządzania Jakością drogą rozwoju kapitału intelektualnego przedsiębiorstw” w ramach Priorytetu VIII Regionalne Kadry Gospodarki Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Ze względu na charakter celów projektu a więc zarazem oferowanego wsparcia, projekt jest zgodny z celami dokumentów strategicznych o różnym poziomie ogólności, odnoszących się do obszaru realizacji projektu:

Cel 1.2.1. Strategicznych Wytycznych Wspólnotowych: Zwiększenie i lepsze ukierunkowanie inwestycji na B+R (badania + rozwój),

Cel 1.2.2. Strategicznych Wytycznych Wspólnotowych: Ułatwienie innowacji i promowanie przedsiębiorczości,

Cel 4. Narodowe Strategiczne ramy Odniesienia (NSRO): Podniesienie konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw, w tym szczególności sektora wytwórczego o wysokiej wartości dodanej oraz rozwój sektora usług.

Cel 3 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL): Poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników przedsiębiorstw do zmian zachodzących w gospodarce.

Cel 1 szczegółowy priorytetu Vlll POKL: Rozwój wykwalifikowanej i zdolnej do adaptacji siły roboczej.

Cel Strategia Rozwoju Województwa (SRW): Tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki poprzez rozwijanie przedsiębiorczości, zwiększanie jej innowacyjności oraz podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu.

Cel SRW: Wszechstronny rozwój kapitału społecznego, umożliwiający pełne wykorzystanie potencjału i możliwości rozwoju osobistego mieszkańców regionu, Priorytet 2 Wzmocnienie jakościowego rozwoju zasobów pracy regionu.

Celem projektu jest przeprowadzenie szkoleń dla grupy 80 Beneficjentów Ostatecznych (BO) będących osobami zarządzającymi firmami oraz pracownikami średniego szczebla administracji przedsiębiorstw. Zakres tematyczny organizowanych szkoleń obejmuje: szkolenie podstawowe nt. Systemu Zarządzania Jakością (SZJ) ISO - "Podstawy SZJ ISO", szkolenia dla przyszłych auditorów wewnętrznych SZJ ISO - "Auditor wewnętrzny SZJ ISO" oraz "Doskonalenie umiejętności Auditora wewnętrznego SZJ ISO", szkolenia dla Pełnomocników ds. SZJ ISO - "Pełnomocnik ds. SZJ ISO" oraz "Doskonalenie Pełnomocnika ds. SZJ ISO", szkolenia dla przyszłych menedżerów jakości -"Menedżer jakości", przeprowadzenie warsztatów z zakresu praktycznego dokumentowania SZJ ISO -"Dokumentowanie SZJ ISO". Wszystkie szkolenia i warsztaty będą przeprowadzone zgodnie z wymaganiami zawartymi w obowiązujących normach serii ISO 9000.

Rezultatami projektu będzie: 60 BO, którzy osiągnęli poziom wiedzy z zakresu SZJ ISO w stopniu umożliwiającym branie udział we wdrażaniu w ich miejscach pracy i uzyskanie zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, 45 BO, którzy osiągnęli poziom wiedzy z zakresu SZJ ISO w stopniu umożliwiającym zdanie egzaminu i uzyskanie certyfikatu auditora SZJ ISO, 45 BO, osiągnęli poziom wiedzy z zakresu SZJ ISO w stopniu umożliwiającym zdanie egzaminu i uzyskanie certyfikatu potwierdzającego doskonalenie umiejętności auditora Wewnętrznego SZJ ISO, 30 BO, którzy osiągnęli poziom wiedzy z zakresu SZJ ISO w stopniu umożliwiającym zdanie egzaminu i uzyskanie certyfikatu Pełnomocnika d/s SZJ ISO, 30 BO, osiągnęli poziom wiedzy z zakresu SZJ ISO w stopniu umożliwiającym zdanie egzaminu i uzyskanie certyfikatu potwierdzającego doskonalenie umiejętności Pełnomocnika d/s SZJ ISO, 15 BO, którzy osiągnęli poziom wiedzy z zakresu SZJ ISO w stopniu umożliwiającym zdanie egzaminu i uzyskanie certyfikatu menedżera jakości, 30 BO, którzy osiągnęli poziom wiedzy umożliwiający samodzielne opracowanie dokumentacji SZJ ISO.

W ramach projektu przewidziano również następujące działania: zarządzanie projektem, promocja projektu poprzez utworzenie strony internetowej, opracowanie i druk plakatów oraz ich dystrybucja, druk folderów, emisja ogłoszeń prasowych i reklam radiowych, opracowanie ankiet ewaluacyjnych dla poszczególnych zadań, przeprowadzenie zagregowanej ewaluacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od zakupów dokonanych na realizację projektu Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku od towarów i usług VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, może on odliczać VAT naliczony od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu „Certyfikowane szkolenia z Systemów Zarządzania Jakością drogą rozwoju kapitału intelektualnego przedsiębiorstw”.

Według Wnioskodawcy dotacja, jaką otrzymuje na realizację projektu spełnia warunki określone w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zatem podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. a więc podatnik może pomniejszać kwotę podatku należnego o taką kwotę podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego (art. 90 ust. 2).

W opinii Wnioskodawcy - jakkolwiek sam projekt nie generuje bezpośrednio żadnego powstania sprzedaży opodatkowanej i podatku należnego, bowiem działania z nim związane takie jak szkolenia, są bezpłatne, to jego realizacja jest powiązana z czynnościami, z których Wnioskodawca osiąga przychody opodatkowane. Przede wszystkim Wnioskodawca świadczy odpłatne usługi z zakresu przygotowywania procedur i wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością, w tym opracowuje niezbędną dokumentację np. Księgę Jakości. Wiedza, którą zyskają uczestnicy szkolenia jest bardzo rozległa i przydatna, nie jest jednak w wypadku zdecydowanej większości Beneficjentów wystarczająca do samodzielnego przygotowania i wdrożenia w poszczególnych firmach systemu ISO, stąd konieczność zwrócenia się do firmy oferującej takie usługi - na przykład Wnioskodawcy. Jedynie osoby, które wezmą udział w szkoleniach dla Pełnomocników SZJ ISO i Menedżerów jakości oraz dodatkowo w warsztatach (maksymalnie 30 Beneficjentów), nabędą wiedzę teoretyczną i praktyczną, która powinna pozwolić na samodzielne wdrożenie SZJ ISO. Jednak w wielu przypadkach (zwłaszcza w większych firmach) i tak konieczne będzie skorzystanie z konsultacji zewnętrznych (oczywiście w znacznie mniejszym zakresie niż przed odbyciem szkoleń i warsztatów). Tak więc beneficjenci projektu będą również korzystać z usług Wnioskodawcy związanych ze sprzedażą opodatkowaną we wspomnianym wyżej zakresie, zarówno w czasie trwania projektu, jak i po jego zakończeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ost. zm. Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca od 1 stycznia 2009r. będzie realizował projekt pn. „Certyfikowane szkolenia z Systemów Zarządzania Jakością drogą rozwoju kapitału intelektualnego przedsiębiorstw”. Celem projektu jest przeprowadzenie szkoleń dla grupy 80 Beneficjentów Ostatecznych (BO) będących osobami zarządzający firmami oraz pracownikami średniego szczebla administracji przedsiębiorstw. W ramach projektu przewidziano również następujące działania: zarządzanie projektem, promocja projektu poprzez utworzenie strony internetowej, opracowanie i druk plakatów oraz ich dystrybucja, druk folderów, emisja ogłoszeń prasowych i reklam radiowych, opracowanie ankiet ewaluacyjnych dla poszczególnych zadań, przeprowadzenie zagregowanej ewaluacji projektu.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług, będące efektem realizowanego projektu, będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, brak jest podstaw do traktowania nieodpłatnego świadczenia usług jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Z uwagi więc na fakt, że warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, a dotyczący bezpośredniego i bezspornego związku zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi nie zostanie w rozpoznawanej sytuacji spełniony, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Wnioskodawca wskazał, że świadczy odpłatne usługi z zakresu przygotowywania procedury i wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością, w tym opracowuje niezbędną dokumentację np. Księgę Jakości. Jednakże fakt, iż beneficjenci będą mogli po zakończeniu projektu korzystać z odpłatnych usług Wnioskodawcy, a które generują sprzedaż opodatkowaną, nie ma znaczenia dla uznania prawa Wnioskodawcy do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego bezpośrednio z realizowanym projektem. Istotny bowiem jest zawsze bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W rozpoznawanej sprawie taka sytuacja nie występuje.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie pozostałych zapytań przedstawionych we wniosku z dnia 26 listopada 2008r. wydane zostaną odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj