Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-172/08/EJ
z 12 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-172/08/EJ
Data
2009.02.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
handel
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia
projekt
szkolenie
usługa nieodpłatna


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb realizacji projektu „Specjalista handlu międzynarodowego”



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2008r. (data wpływu 1 grudnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lutego 2009r. (data wpływu 9 lutego 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i zwrotu podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „Specjalista handlu międzynarodowego” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i zwrotu podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „Specjalista handlu międzynarodowego”. Ww. projekt został uzupełniony pismem z dnia 6 lutego 2009r. (data wpływu 9 lutego 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 stycznia 2009r. znak: IBPP4/443-172/08/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od 1 stycznia 2009r. będzie realizować projekt „Specjalista handlu międzynarodowego” w ramach Priorytetu VIII. Regionalne kadry gospodarki.

Projekt jest zgodny z:

  • Strategią rozwoju woj. P. na lata 2007-2020 (cel strategiczny: Kapitał społeczny, Priorytet 2, Kierunek działania 2 – kładący nacisk na konieczność podnoszenia i aktualizowania kwalifikacji i umiejętności kadry pracowniczej do aktualnych i potencjalnych potrzeb pracodawców),
  • Celem głównym POKL „wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej” oraz Działania 8.1 – potrzebą podnoszenia i zmiany kwalifikacji oraz umiejętności pracowników wywołaną procesami modernizacyjnymi i adaptacyjnymi; Poddziałanie 8.1.1, którego celem jest podniesienie i dostosowanie kwalifikacji i umiejętności osób pracujących do potrzeb regionalnej gospodarki,
  • SzOP POKL w związku z potrzebą „stymulowania, podnoszenia i aktualizacji umiejętności zawodowych przez osoby pracujące”,
  • Planem działania na lata 2007-2008 dla priorytetu 8 POKL ze względu na konieczność „podnoszenia oraz aktualizowania kwalifikacji i umiejętności kadry pracowniczej”,
  • Przepisami ustawy PZP; prawodawstwem krajowym i wspólnotowym; politykami i zasadami wspólnotowymi (polityką równych szans, uwzględnioną w procesie rekrutacji pkt 3.2 i koncepcją zrównoważonego rozwoju).

Celem projektu jest podniesienie kwalifikacji i umiejętności zawodowych co najmniej 110 osób pracujących z terenu powiatów: k., miasta K., j. i b. oraz dostosowanie ich do potrzeb pracodawców w regionie. Beneficjentami będą osoby mieszkające na terenie ww. powiatów, pracujące w branży handlowo-usługowej, których kwalifikacje zawodowe są niedostosowane do wymagań pracodawców regionu. Wsparciem zostaną objęte osoby zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnieniem lub podwyższeniem posiadanych kwalifikacji i umiejętności niezbędnych na stanowisku specjalisty handlu międzynarodowego. Rezultatem projektu będzie podwyższenie kwalifikacji i umiejętności zawodowych niezbędnych na stanowisku specjalisty handlu międzynarodowego przez min. 110 Beneficjentów ostatecznych, wzrost umiejętności posługiwania się językiem obcym przez min. 110 Beneficjentów Ostatecznych, uzyskanie certyfikatu językowego przez min. 10% Beneficjentów Ostatecznych, zmiana sytuacji zawodowej poprzez zmianę stanowiska pracy bądź awans zawodowy przez 10% Beneficjentów Ostatecznych. W ramach projektu przewidziano następujące działania: zarządzanie projektem, przygotowanie szkoleń (wynajęcie sali, catering, zakup materiałów dydaktycznych) oraz ich realizację w dwóch modułach: teoretycznym (handel zagraniczny, techniki sprzedaży, negocjacje handlowe) oraz językowym (do wyboru: język angielski, niemiecki, rosyjski), doradztwo zawodowe dla Beneficjentów Ostatecznych, promocję projektu i rekrutację Beneficjentów ostatecznych poprzez: utworzenie i administrację strony internetowej, zamieszczenie ogłoszeń w prasie, transmisję audycji radiowych, opracowanie i wydruk jednodniówki oraz plakatów, opracowanie i wykonanie tablicy informacyjnej, organizację konferencji podsumowującej. Materiały oraz różnego rodzaju usługi zakupione na potrzeby realizacji ww. projektu (plakaty, ogłoszenia, strona internetowa itp.) nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od zakupów dokonanych na realizację projektu Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego VAT i jego zwrot oraz określenie trybu zwrotu VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on odliczać VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu „Specjalista handlu międzynarodowego”. Dotacja, jaką Wnioskodawca otrzymuje na realizację projektu nie spełnia warunków określonych w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie może również skorzystać z art. 15, art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ czynności realizowane w ww. projekcie nie będą służyły działalności opodatkowanej. Przeprowadzone szkolenia służyć będą przede wszystkim podniesieniu kwalifikacji Beneficjentów Ostatecznych i pozostają bez żadnego związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ost. zm. Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca od 1 stycznia 2009r. będzie realizował projekt pn. „Specjalista handlu międzynarodowego”. Celem projektu jest podniesienie kwalifikacji i umiejętności zawodowych co najmniej 110 osób pracujących z powiatu krośnieńskiego, miasta Krosna, jasielskiego i brzozowskiego oraz dostosowanie ich do potrzeb pracodawców w regionie. Rezultatem projektu będzie podwyższenie kwalifikacji i umiejętności zawodowych niezbędnych na stanowisku specjalisty handlu międzynarodowego przez około 110 Beneficjentów Ostatecznych, wzrost umiejętności posługiwania się językiem obcym przez minimum 110 Beneficjentów Ostatecznych, uzyskanie certyfikatu językowego przez minimum 10% Beneficjentów Ostatecznych, zmiana sytuacji zawodowej poprzez zmianę stanowiska pracy bądź awans zawodowy przez 10% Beneficjentów Ostatecznych. Materiały oraz różnego rodzaju usługi zakupione na potrzeby realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze przedstawiony zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż skoro nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, to tym samym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Określenie więc trybu zwrotu podatku VAT w świetle powyższego staje się bezprzedmiotowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W zakresie pozostałych zapytań przedstawionych we wniosku z dnia 26 listopada 2008r. wydane zostaną odrębne interpretacje.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj