Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-209/09-2/IŚ
z 3 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-209/09-2/IŚ
Data
2009.07.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja rozwojowa
koszt
szkolenie
wydatek


Istota interpretacji
Czy poszczególne transze dotacji rozwojowej otrzymane przez Spółkę w ramach POKL podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych? Czy wydatki kwalifikowalne stanowią koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Czy poszczególne transze dotacji rozwojowej otrzymane na rachunki bankowe podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Czy podatnik ma prawo obniżyć VAT należny od sprzedaży nie związanej z dotacją o podatek naliczony związany zakupem towarów i usług, służącym bezpośrednio w całości realizacji projektu POKL oraz w części objętej ryczałtem kosztów pośrednich?



Wniosek ORD-IN 380 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24.04.2009 r. (data wpływu 27.04.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania przychodów z tytułu dofinansowania - środkami Europejskiego Funduszu Społecznego i środkami publicznymi - projektów, realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddziałania 9.2 „Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego” oraz w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków kwalifikowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.04.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania przychodów z tytułu dofinansowania - środkami Europejskiego Funduszu Społecznego i środkami publicznymi - projektów, realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddziałania 9.2 „Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego” oraz w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków kwalifikowanych, a także o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka – Wnioskodawca w roku 2009 ma otrzymać dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (w skrócie POKL) na realizację 4 projektów.

W ramach Poddziałania 9.2 „Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego” umowy zawarte zostaną z wojewódzkimi urzędami pracy.

Zgodnie z tymi umowami beneficjentowi zostanie przyznana dotacja rozwojowa (POKL) na realizację projektu.

Projekt będzie realizowany ze środków pomocowych na lata 2007-2013.

Spółka , jako osoba prawna prowadzi działalność gospodarczą. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Głównym profilem działalności firmy są usługi polegające na badaniu rynku i opinii publicznej.

W związku z zawarciem umów, na wyodrębnione rachunki bankowe wpływać będą środki, które beneficjent ma wykorzystać na finansowanie ściśle określonych w umowie wydatków, związanych z realizacją zadania.

Wydatki te będą finansowane w kwocie brutto. Podatek VAT, zgodnie z umowami o dofinansowanie projektów, będzie wydatkiem kwalifikowanym, tj. finansowanym z dotacji POKL.

Jednocześnie Spółka zobowiązała się do zwrotu zrefundowanej części podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez beneficjenta.

Pieniądze otrzymane będą przeznaczone na wynagrodzenia pracowników Spółki i osób zatrudnionych na umowy o dzieło (np. ankieterzy), pracujących w ramach projektu.

Otrzymana dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez spółkę usług.

W ramach dotacji Spółka nie generuje przychodów, nie świadczy żadnych innych usług. Wyników badań nie może odpłatnie sprzedawać.

Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie służą innym czynnościom nie związanym z realizacją projektu.

Koszty pośrednie projektu rozliczane będą ryczałtem, stanowiącym część miesięcznie ponoszonych i udokumentowanych wydatków na, m.in.: energię, usługi telekomunikacyjne, pocztowe, kurierskie, najem pomieszczeń, obsługę administracyjną i księgową, ochronę i sprzątanie pomieszczeń.

Spółka zobowiązana jest prowadzić szczegółową ewidencję kosztów pośrednich w podziale na projekt i rodzaj wydatku.

Otrzymane dofinansowanie Spółka ma wykorzystać, realizując projekty w okresie 15 miesięcy w latach 2009-2010.

Środki na rachunki bankowe wpłyną bezpośrednio z wojewódzkiego urzędu pracy.

Cały projekt, w realizacji którego Spółka będzie beneficjentem jest finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a w 15% ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy poszczególne transze dotacji rozwojowej otrzymane przez Spółkę w ramach POKL podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy wydatki kwalifikowalne stanowią koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  3. Czy poszczególne transze dotacji rozwojowej otrzymane na rachunki bankowe podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  4. Czy podatnik ma prawo obniżyć VAT należny od sprzedaży nie związanej z dotacją o podatek naliczony związany zakupem towarów i usług, służącym bezpośrednio w całości realizacji projektu POKL oraz w części objętej ryczałtem kosztów pośrednich...

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, tj. na pytanie 1) i na pytanie 2).

Wniosek odnośnie pytań 3) i 4), tj. w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Zdaniem Spółki:

Ad. 1)

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym os osób prawnych, od podatku wolne są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Ad. 2)

Na mocy art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów, których mowa wyżej w punkcie Ad. 1).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Odpowiedź na pyt. 1)

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisów otrzymana dotacja co do zasady stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 cytowanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Realizowany w ramach perspektywy finansowej na lata 2007-2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki (POKL), współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego, będącego jednym z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, został przyjęty do wykonania w trybie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, ze zm.).

Jak stanowi art. 17 ust. 3 ww. ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Ustawa o finansach publicznych w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

1. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;
2. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;

  1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
  2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
  3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

3a) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):

  1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
  2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
  3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

4) inne środki.

W myśl art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dalej „dotacjami rozwojowymi”.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 - 4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Zgodnie zaś z definicją zawartą w art. 5 pkt 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, beneficjentem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizująca projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

W art. 202 ust. 3 ustawy o finansach publicznych wskazano, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu.

A zatem, w świetle cyt. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskie stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, w tym z Europejskiego Funduszu Społecznego, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

Wobec tego należy stwierdzić, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007–2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji przyznana dotacja będzie wolna od podatku dochodowego od osób prawnych - jednakże tylko u jej beneficjenta. Gdyby natomiast ww. dotacja wypłacona była za pośrednictwem agencji rządowych, otrzymane środki u ich beneficjenta mogłyby korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku podano, iż Spółka na podstawie umów zawartych z wojewódzkimi urzędami pracy otrzyma w 2009 r. - jako beneficjent, dotację rozwojową ze środków pomocowych Unii Europejskiej na lata 2007-2013 na realizację 4 projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddziałania 9.2 „Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego”. Projekty sfinansowane zostaną w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, zaś w 15% ze środków publicznych i w całości przekazane zostaną przez wojewódzkie urzędy pracy.

Odnosząc powyższy stan prawny do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku stwierdzić zatem należy, iż środki otrzymane przez Spółkę (beneficjenta) w formie dotacji rozwojowej, stanowiącej wydatek budżetu państwa - podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Oznacza to tym samym, że stanowisko Spółki odnośnie pytania pierwszego tutejszy organ podatkowy uznaje za prawidłowe.

Odpowiedź na pyt. 2)

W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca dla potrzeb podatkowych sklasyfikował koszty w zasadniczy sposób: jako koszty uzyskania przychodów i jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Definicję kosztów uzyskania przychodów, jako kategorii z zakresu prawa podatkowego, zawiera art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z tym przepisem kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 powołanej ustawy.

Treść przywołanego art. 15 ust. 1 oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami (o związku takim można mówić, gdy wydatek bezpośrednio wpływa na osiągnięcie konkretnego przychodu) lub służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów, należy ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu - w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości. W związku z powyższym, kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim.

Rozpatrując możliwość zaliczenia określonego wydatku do kosztów podatkowych należy jednak w pierwszej kolejności mieć na względzie czy wydatek ten nie mieści się w określonym w art. 16 ust. 1 ustawy wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W rozpatrywanej sprawie przedmiot zapytania Spółki w aspekcie możliwości zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych odnosi się do tzw. „wydatków kwalifikowanych”, związanych z realizacją projektów europejskich i finansowanych środkami pomocowymi.

Podkreślenia wymaga, iż czym innym jest kwalifikacja wydatków pod względem podatkowym, a czym innym pod potrzeby projekty europejskiego.

Ogólnie rzecz biorąc projekt – to przedsięwzięcie, które ma swój określony cel, budżet i ramy czasowe, realizowane przez daną grupę osób.

O projekcie europejskim mówimy wtedy, gdy przy jego realizacji zaangażowane są środki z Unii Europejskiej – jak ma to miejsce w rozpatrywanej sprawie - i kiedy poprzez swoje cele czy rezultaty nabiera on także wymiaru europejskiego.

Budżet projektu europejskiego budowany jest w podziale na koszty kwalifikowane (tj. kwalifikujące się do refundacji) i niekwalifikowane oraz szczegółowe podkategorie, zgodnie z kryteriami określonymi w konkretnym programie, w ramach którego jest on finansowany.

Pojęcie wydatków kwalifikowanych dotyczy wszystkich pieniężnych wydatków i rzeczowych wkładów związanych z realizacją projektu.

Za wydatki kwalifikowane mogą być uznane wszystkie wydatki związane z danym projektem, o ile:

  • są niezbędne dla realizacji projektu i bezpośrednio z nim związane,
  • zostaną uwzględnione w budżecie projektu, we wniosku stanowiącym załącznik do umowy o dofinansowanie projektu,
  • spełniają wymogi efektywnego zarządzania finansami, w szczególności osiągania wysokiej jakości za daną cenę,
  • zostały faktycznie poniesione (niekoniecznie w formie gotówkowej), wykazane w dokumentacji finansowej jednostki realizującej projekt i są poparte stosownymi dokumentami (faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej).

Wydatki kwalifikowane są różne w zależności od rodzaju realizowanego projektu. Mogą to być np.:

  • wynagrodzenia personelu projektu,
  • koszty podróży, zakwaterowania oraz wyżywienia poza miejscem zamieszkania personelu wykonującego zadania związane z realizacją projektu,
  • najem pomieszczeń związanych bezpośrednio z realizacją projektu,
  • zakup sprzętu niezbędnego do realizacji projektu (np. mebli, wyposażenia biurowego, sprzętu komputerowego),
  • zakup materiałów biurowych i dydaktycznych,
  • usługi szkoleniowe i doradcze związane z odbytym szkoleniem,
  • usługi w zakresie tłumaczeń, księgowe i audytorskie oraz prawne,
  • badania, analizy i ekspertyzy związane z realizowanym projektem,
  • koszty administracyjne odnoszące się do projektu, wyliczone w sposób proporcjonalny do okresu współfinansowania projektu z EFS,
  • opłaty bankowe związane z prowadzeniem rachunku bankowego, gdy jego otwarcie jest wymagane zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie lub przepisami prawa w tym zakresie oraz gwarancje bankowe, gdy są one wymagane przez prawo krajowe albo wspólnotowe.

Uwzględnienie w budżecie projektu wydatków niekwalifikowanych jest możliwe, ale jedynie jako dodatkowy element budżetu, finansowany wyłącznie ze środków własnych.

Wydatki, które uznawane są jako niekwalifikowane, różnią się w zależności od rodzaju programu i należą do nich przykładowo:

  • rezerwy na pokrycie przyszłych strat lub długów,
  • pożyczki, spłaty rat, kary finansowe, grzywny,
  • odsetki od niezapłaconych w terminie zobowiązań,
  • prowizje bankowe od transakcji finansowych, wymiany walut i ujemne różnice kursowe,
  • wydatki poniesione na przygotowanie wniosku projektowego,
  • wydatki nieodnoszące się jednoznacznie do projektu lub wydatki nieudokumentowane,
  • wydatki poniesione na naprawy sprzętu i odpisy amortyzacyjne dotyczące majątku zakupionego z dotacji wspólnotowej, krajowej lub środków własnych stanowiących współfinansowanie tej dotacji,
  • mandaty, opłaty karne, koszty procesów sądowych,
  • podatek VAT, z wyjątkiem gdy nie podlega odliczeniu (w przypadku VAT za koszt kwalifikowany co do zasady uznaje się tylko tę część podatku, której rzeczywisty ciężar poniósł wnioskodawca, tj. nie odliczył jej lub nie otrzymał w formie zwrotu podatku)

Ustalenie, jakie wydatki i na jakich warunkach można uznać za kwalifikujące się do refundacji jest jednym z podstawowych aspektów ubiegania się o fundusze europejskie. Nie wszystkie wydatki mogą być objęte wsparciem. Ich zakres zależy od programu, z którego beneficjent chce skorzystać i od konkretnego działania.

Kwalifikowalność wydatków oznacza, że dany wydatek jest niezbędny do wykonania projektu i bezpośrednio jest z nim związany. Kategorie wydatków kwalifikowanych muszą być ściśle powiązane z projektami, które kwalifikują się do objęcia wsparciem w ramach danego działania stanowiącego element programu operacyjnego. Należy to rozumieć w ten sposób, że kwalifikowalność wydatków ściśle wiąże się z kwalifikowalnością projektów, tzn. wydatek jest kwalifikowalny, jeśli został poniesiony w ramach projektu kwalifikującego się do wsparcia. Są to tylko ogólne reguły dotyczące kwalifikowalności wydatków. Obok nich istnieje szereg zasad szczególnych, które określone są w wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach danego programu operacyjnego na lata 2007-2013. Nadmienić należy, iż koszty niekwalifikowane zostały wymienione w przepisach zostały wymienione w przepisach Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) z dnia 5 lipca 2006 r., nr 1081/2006 oraz Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 20 lutego 2008 r.

Z powyższego wynika więc, że (w uproszczeniu):

  • wydatki kwalifikowane – to wydatki podlegające refundacji środkami pomocowymi,
  • wydatki niekwalifikowane – to wydatki nie związane bezpośrednio z realizacją projektu (nie można ich przyporządkować do konkretnego zadania) i ponosi je beneficjent w ramach tzw. wkładu własnego.

Na gruncie podatkowym wydatki kwalifikowane, pokryte środkami wolnymi od opodatkowania na mocy przepisów art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub środkami, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 cyt. ustawy podatkowej).

Natomiast kwoty stanowiące wkład własny dotyczą z reguły bieżącego funkcjonowania przedsiębiorstwa, poprawienia efektywności prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki niekwalifikowane nie są sfinansowane z uzyskanej dotacji, która stanowi przychód wolny od podatku, lecz ze środków własnych, nie są zatem wykluczone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na ogólnych zasadach.

W podsumowaniu, odpowiadając wprost na pytanie postawione przez Spółkę należy stwierdzić, że skoro przychód z tytułu przyznanej dotacji rozwojowej na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddziałania 9.2 „Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego” będzie wolny od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – to wydatki kwalifikowane, sfinansowane tą dotacją nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, co wynika z art. 16. ust. pkt 58 ustawy podatkowej.

W tym stanie rzeczy stanowisko Spółki odnośnie pytania drugiego uznaje się za prawidłowe.

Dodatkowo tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, iż kwalifikowanie poszczególnych kosztów pod kątem możliwości ich refundacji ze środków pomocowych nie jest rolą organu podatkowego wydającego indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego. Interpretacja indywidualna jest bowiem pisemną interpretacją przepisów prawa podatkowego, przez które rozumie się przepisy ustaw podatkowych, a nie przepisy, które regulują zasady korzystania ze środków pomocowych (art. 3 pkt 2 i art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej).

Interpretacja dotyczy zaistniałych zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj