Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-102/09/AP
z 31 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-102/09/AP
Data
2009.03.31


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
doradztwo
dotacja
koszty uzyskania przychodów
wniosek


Istota interpretacji
Czy koszty usług doradczych, związanych z przygotowaniem wniosku i udziałem w postępowaniu o udzielenie dofinansowania, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na usługi doradcze związane z przygotowaniem wniosku o dotację – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na usługi doradcze związane z przygotowaniem wniosku o dotację.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca podjął w 2008 r. starania o uzyskanie dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację inwestycji - zakup środków trwałych - w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Projekt inwestycyjny, o którego dofinansowanie wnosił Wnioskodawca, polegał na wdrożeniu innowacyjnej technologii produkcji opakowań szklanych i zwiększeniu mocy produkcyjnych Oddziału Spółki ze 135 t/dobę do 495 t/dobę. Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu inwestycyjnego spowoduje wzrost przychodów ze sprzedaży produktów o ok. 60 mln zł, podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W trakcie przygotowywania wniosku o dofinansowanie oraz podczas trwania postępowania kwalifikacyjnego Wnioskodawca korzystał z usług doradczych, świadczonych przez wyspecjalizowaną firmę konsultingową dokonując w związku z tym istotnych wydatków. W efekcie prowadzonego postępowania Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie we wnioskowanej wysokości. Wydatki poniesione na sfinansowanie usług doradczych nie stanowiły kosztów kwalifikowanych, a więc Wnioskodawca nie uzyskał ich refinansowania w ramach uzyskanej dotacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy koszty usług doradczych, związanych z przygotowaniem wniosku i udziałem w postępowaniu o udzielenie dofinansowania, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki odnoszące się do zakupu usług doradczych, związanych z ubieganiem się o dofinansowanie inwestycji, stanowią koszt uzyskania przychodu, a to z uwagi na fakt, że przygotowanie wniosku jest niezbędne, zarówno z materialnego, jak i formalnego punktu widzenia, w celu uzyskania przychodu w postaci dofinansowania zakupu środków trwałych. Środki trwałe, zakupione m.in. ze środków z uzyskanej dotacji, wykorzystywane będą na potrzeby działalności gospodarczej, prowadzonej przez Wnioskodawcę, tj. produkcję opakowań szklanych. Dzięki realizacji inwestycji, współfinansowanej dotacją moce produkcyjne Oddziału Wnioskodawcy wzrosną około trzykrotnie - ze 135 t szkła na dobę do ok. 500 t szkła na dobę, co wiązać się będzie z odpowiednim wzrostem podlegających opodatkowaniu przychodów ze sprzedaży wyrobów gotowych. Realizacja inwestycji, podlegającej dofinansowaniu, uzależniona była w znacznej mierze od uzyskania dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Spółka podkreśla fakt, że wydatki na usługę w zakresie przygotowania wniosku o dotację mają związek z przychodami opodatkowanymi, gdyż zakupione środki trwałe będą użytkowane w produkcji. Otrzymana dotacja ma z założenia zwiększyć przychód podatkowy - przychód ze sprzedaży wyrobów gotowych. Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka powołuje interpretację indywidualną, wydaną dnia 31 października 2008 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, w postępowaniu IBPB3/423-697/08/NG. Spółka powołuje się również na stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zawarte w interpretacji indywidualnej, wydanej dnia 28 października 2008 r. w postępowaniu o sygnaturze akt IP-PB3-423-1017/08-6/AS. W interpretacji tej potwierdzony został prezentowany również przez Wnioskodawcę pogląd, że wydatki na sporządzenie wniosku o dotację oraz konsulting związany z jej uzyskaniem stanowią koszty uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty. Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać jego związek z prowadzona działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym. Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą zawarty został w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepisy ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokonują, jak już wspomniano, podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednie (koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami). Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności. W ocenie tut. organu do takich kosztów uzyskania przychodów należy zaliczyć wydatki poniesione na doradztwo związane z pozyskaniem funduszy unijnych na dofinansowanie planowanej inwestycji oraz pomocą w zakresie przygotowania wniosku i udziału w postępowaniu o udzielenie ww. dofinansowania. Uznanie kosztów przygotowania i złożenia wniosku o dotację z Unii Europejskiej za koszty pośrednie oznaczać będzie, iż podlegać będą one potrąceniu w dacie poniesienia, a więc w dniu, na który ujęto taki koszt w księgach rachunkowych na podstawie odpowiedniego dowodu księgowego (art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Przepis art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 4e ww. ustawy za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Należy więc stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez Spółkę, iż wydatki poniesione przez Spółkę na usługi doradcze związane z przygotowaniem wniosku o dotację, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj