Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-128/09-4/DS
z 23 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-128/09-4/DS
Data
2009.04.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Nieruchomości udostępnione nieodpłatnie

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
działalność kulturalna
fundacje
korzystanie
nieruchomości
przychód
świadczenie nieodpłatne
udostępnianie nieruchomości
umowa użyczenia
użyczenie


Istota interpretacji
1. Czy nieodpłatne ustanowienie przez Fundację na rzecz Instytucji Kultury ograniczonego prawa rzeczowego w postaci użytkowania nieruchomości z przeznaczeniem na realizację działalności kulturalnej jest wolne przedmiotowo od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. l pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
2. Czy Fundacja powinna wyceniać przychody, jakie uzyskiwałaby z tytułu nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości na rzecz Instytucji Kultury z przeznaczeniem na realizację działalności kulturalnej?



Wniosek ORD-IN 344 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu do BKiP w Płocku 02.02.2009 r., data wpływu do BKiP w Lesznie 09.02.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania wartości nieodpłatnego świadczenia jest:

  • nieprawidłowe w części odnoszącej się do zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • prawidłowe w części dotyczącej obowiązku ustalania przychodów.


UZASADNIENIE


W dniu 02 lutego 2009 r. Fundacja złożyła do Biura Krajowej Informacji w Płocku ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania wartości nieodpłatnego świadczenia.

Pismem z dnia 04 lutego 2009 r., nr (…), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - przekazał wniosek Spółki do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu, celem załatwienia zgodnie z właściwością, stosownie do § 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19.12.2008 r. zmieniającego rozporządzenia w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 236, poz. 1632).


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja XXX, wpisana do Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej, prowadzonego przez Sąd Rejonowy w YYY, pod numerem KRS (…), posiada osobowość prawną i podlega ustawie o podatku od towarów i usług.

Fundacja działa na podstawie Statutu i ustawy z dnia 06 kwietnia 1984 r. o fundacjach.


Celem statutowym Fundacji jest szeroko pojmowana działalność kulturalna.

Zgodnie z paragrafem 4 swojego Statutu celami Fundacji są:

  1. inicjowanie i wspieranie nowatorskich działań artystycznych oraz promocja różnorodnych dziedzin kultury i sztuki a szczególnie malarstwa, fotografii, twórczości filmowej i teatralnej;
  2. propagowanie wykorzystania nowoczesnych technologii we wszelkich dziedzinach kultury i sztuki;
  3. popularyzacja i działalność edukacyjna w dziedzinie sztuki dawnej i współczesnej;
  4. rozwijanie i umacnianie postaw nastawionych na aktywne współdziałanie w rozwoju kultury i sztuki.


Fundacja, zgodnie z paragrafem 5 Statutu, realizuje swoje cele poprzez:

  1. organizowanie i finansowanie działań kulturalno - artystycznych w tym:

  2.    - wystaw i przeglądów plastyki współczesnej;
       - pokazów, przeglądów i festiwali filmowych, teatralnych i muzycznych;
       - koncertów muzycznych;
       - spektakli teatralnych, baletowych, operowych, operetkowych i musicalowych;
       - spotkań literackich;
       - realizację filmów fabularnych (długich i krótkometrażowych), dokumentalnych, reportaży, animowanych, promocyjnych, reklamowych, eksperymentalnych;
       - archiwizację informacji o artystach i dziełach sztuki dawnej i współczesnej;
       - ochronę dóbr kultury, konserwację i renowację zabytków;
       - realizację i wspieranie działalności krytyczno - artystycznej i informacyjno - artystycznej;
       - współpracę z instytucjami kulturalnymi w kraju i za granicą;
       - współpracę z producentami filmowymi, teatralnymi, marszandami sztuki najnowszej, wydawnictwami poświęconymi sztuce, portalami internetowymi, operatorami sal kinowych i teatralnych;
       - tworzenie i wdrażanie nowych technologii w zakresie prezentacji sztuki współczesnej;
  3. gromadzenie informacji o osobach potrzebujących pomocy w zakresie działalności opisanej w paragrafie 4 niniejszego statutu;
  4. udzielanie pomocy organizacyjnej i materialnej twórcom i innym osobom realizującym cele Fundacji;
  5. przekazywanie pomocy organom administracyjnym i samorządowym oraz innym powołanym do tego organizacjom;
  6. pozyskiwanie sponsorów wspierających finansowo i rzeczowo realizację programu Fundacji;
  7. współpracę z organami administracji publicznej w zakresie realizacji zadań publicznych zgodnych z celami Fundacji;
  8. współpracę z organami i instytucjami Unii Europejskiej.


W dniu 10.04.2008 r. Fundacja kupiła od gminy Miasto YYY, na podstawie aktu notarialnego umowy sprzedaży, nieruchomość położoną w YYY, oznaczoną jako działka gruntu numer (…) o pow. 7.067 m2, dla której Sąd Rejonowy w YYY prowadzi księgę wieczystą Kw (…). Na wskazanej nieruchomości znajduje się zespół budynków i budowli poprzemysłowych, stanowiących część dawnej Elektrociepłowni EC-1.

W wykonaniu umowy z dnia 14.04.2008 r., zawartej miedzy Miastem YYY i Fundacją w sprawie utworzenia i prowadzenia instytucji kultury „ZZZ” w YYY, Fundacja aktem notarialnym z dnia 02.09.2008 r. ustanowiła nieodpłatnie na czas nieoznaczony na rzecz Instytucji Kultury „ZZZ” w YYY prawo użytkowania zabudowanej nieruchomości wskazanej powyżej, na której zlokalizowane są obiekty poprzemysłowe byłej Elektrociepłowni EC1.

Ustanowienie prawa użytkowania nastąpiło w celu realizacji projektu „ZZZ” z przeznaczeniem na prowadzenie działalności określonej w Statucie Instytucji Kultury „ZZZ” w YYY. W szczególności w obiektach poprzemysłowych byłej Elektrociepłowni EC1 zostanie utworzone i prowadzone centrum kultury – ośrodek kulturalno - artystyczno - filmowy.


Zgodnie z paragrafem 4 ust. 1 Statutu „ZZZ” w YYY, „ZZZ” jest instytucją kultury, której podstawowym celem jest realizacja koordynacja wydarzeń kulturalnych w ramach ośrodka kulturalno - artystyczno - filmowego, w tym:

  1. promowanie, wspieranie w kraju i za granicą inicjatyw związanych z produkcją filmów dokumentalnych, eksperymentalnych i fabularnych,
  2. tworzenie warunków do pracy nad postprodukcją filmową, obrazami eksperymentalnymi, scenografią i choreografią,
  3. organizowanie festiwali, wystaw i innych imprez kulturalnych,
  4. nawiązywanie kontaktów i wymiana dorobku kulturalnego z partnerami krajowymi i zagranicznymi,
  5. upowszechnianie nauki, sztuk plastycznych, muzycznych, działań multimedialnych i audiowizualnych,
  6. prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie kultury i sztuki, a także szeroko pojętej sztuki filmowej,
  7. pozyskiwanie środków pozabudżetowych z funduszy krajowych i zagranicznych i wykorzystywanie ich na realizację zadań statutowych,
  8. realizacja projektu „ZZZ”,
  9. realizacja innych powierzonych przez organizatora projektów na obszarze objętym Programem Nowe Centrum YYY,
  10. wspieranie i promocja twórców (…) i polskich.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy nieodpłatne ustanowienie przez Fundację XXX w YYY na rzecz Instytucji Kultury „ZZZ” w YYY ograniczonego prawa rzeczowego w postaci użytkowania nieruchomości z przeznaczeniem na realizację działalności kulturalnej jest wolne przedmiotowo od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy Fundacja powinna wyceniać przychody, jakie uzyskiwałaby z tytułu nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości na rzecz Instytucji Kultury „ZZZ” w YYY z przeznaczeniem na realizację działalności kulturalnej...


Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, ustanowienie nieodpłatnie prawa użytkowania nieruchomości będącej jego własnością na rzecz Instytucji Kultury „ZZZ” w YYY korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ nieodpłatnie przekazana nieruchomość będzie służyła realizacji działalności kulturalnej, co mieści się w zakresie wskazanego tutaj przepisu .


Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja nie ma obowiązku wyceniać przychodów, jakie uzyskiwałaby z tytułu nieodpłatnego udostępnienia swojej nieruchomości Instytucji Kultury „ZZZ” w YYY, co wynika bezpośrednio z art. 13 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nieruchomość Fundacji została udostępniona nieodpłatnie instytucji kultury, o której mowa powyżej, na cele działalności kulturalnej .


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w części odnoszącej się do zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • prawidłowe w części dotyczącej obowiązku ustalania przychodów.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r., za przychód z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom prawnym i fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 3, uważa się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości, ustaloną na podstawie przeciętnej wysokości czynszów stosowanych w danej miejscowości przy najmie lub dzierżawie nieruchomości tego samego rodzaju.


W myśl art. 13 ust. 2 ww. ustawy w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r., przepisu ust. 1 nie stosuje się przy udostępnieniu:

  1. lokali mieszkalnych osobom pozostającym z podatnikiem w stosunku pracy, dla których stanowi ono nieodpłatne świadczenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  2. nieruchomości lub jej części do użytku na cele działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, oświatowo-wychowawczej, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego oraz związkom zawodowym,
  3. nieruchomości lub ich części przekazanych do używania przez podmiot publiczny partnerowi prywatnemu lub spółce, o której mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, w ramach umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, jeżeli jest ono przedmiotem wkładu własnego, o którym mowa w art. 4 pkt 6 tej ustawy.


Wskazane przepisy podatkowe jasno więc określają generalną zasadę ustalania przychodu z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie do używania, ze wskazaniem wyjątków wyłączających powstanie przychodu z takiego tytułu. Przesłankami powstania przychodu po stronie podmiotu udostępniającego nieruchomości jest bowiem:

  • udostępnienie przez właściciela nieruchomości innym podmiotom,
  • nieodpłatność udostępnienia.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że podatnik, który oddaje nieruchomość do nieodpłatnego używania ma obowiązek ustalenia z tego tytułu przychodu. Za przychód uważa się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych określa jednak okoliczności, które wyłączają obowiązek ustalania przychodu z nieodpłatnie oddanych do używania nieruchomości (art. 13 ust. 2 ww. ustawy). Przychodu nie ustala się zatem m.in. w sytuacji, gdy właściciel nieruchomości oddał bezpłatnie nieruchomość lub jej część do użytku na działalność naukową, naukowo-techniczną, oświatową, oświatowo-wychowawczą, kulturalną, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego oraz związkom zawodowym.

Zatem, w świetle wyżej cytowanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego nieodpłatne ustanowienie przez Fundację na rzecz instytucji kultury ograniczonego prawa rzeczowego w postaci użytkowania nieruchomości z przeznaczeniem na realizację działalności kulturalnej nie skutkuje powstaniem przychodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, a co za tym idzie, nie występuje obowiązek ustalenia podatku dochodowego.


Wobec powyższego, w niniejszej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponieważ Fundacja udostępniła nieruchomości nieodpłatnie na cele wymienione w art. 13 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to użyczenie takie nie będzie rodziło obowiązku ustalania przychodów, jakie uzyskiwałaby z tytułu nieodpłatnego udostępnienia swojej nieruchomości instytucji kultury.

Nadmienia się jednocześnie, iż z dniem 1 stycznia 2009 r. na mocy art. 2 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 Nr 209, poz.1316), uchylono art. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj