Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-86/09-4/HS
z 21 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-86/09-4/HS
Data
2009.04.21


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
aukcja
dochód
internet
koszt
koszty bezpośrednie
koszty uzyskania przychodów
licytacja
moment zarachowania kosztów
ogólne zasady opodatkowania
opodatkowanie
opodatkowanie dochodów
podstawa opodatkowania
potrącalność kosztów
powstanie przychodu
przedmiot opodatkowania
przychody należne
przychód
przychód z działalności gospodarczej
strata


Istota interpretacji
1. Czy sprzedaż usługi polegającej na wykupie praw do udziału w licytacji podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych?2. Czy w przypadku sprzedaży wylicytowanych towarów po cenie niższej od ceny zakupu podstawę opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych stanowi cena sprzedaży?3. Czy koszt zakupionego towaru stanowi w całości koszt uzyskania przychodu, o którym mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 584 kB


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika – Panią, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2009 r. (data wpływu 22.01.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży praw do udziału w licytacji na aukcji internetowej oraz przychodów i kosztów uzyskania przychodów w przypadku sprzedaży towaru po cenie niższej od ceny zakupu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu 20.03.2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • opodatkowania sprzedaży praw do udziału w licytacji na aukcji internetowej,
  • przychodów i kosztów uzyskania przychodów w przypadku sprzedaży towaru po cenie niższej od ceny zakupu,
  • opodatkowania darowizny.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka wprowadziła na rynek serwis internetowy umożliwiający licytację nowego typu opartą na teorii gry sekwencyjnej o niezerowej sumie, opracowanej przez ekonomistę (…).

Wstępne informacje.

Zarejestrowany użytkownik serwisu www.(...) ma możliwość zakupu produktów w bardzo atrakcyjnej cenie, zdecydowanie taniej niż cena rynkowa. Kupowanie odbywa się w formie licytacji – kto jest w stanie zapłacić więcej, ten ma możliwość wykupienia produktu. Każdy zarejestrowany użytkownik, aby mógł brać udział w licytacjach musi wykupić podbicia (w serwisie noszą nazwę „f…”). Podbicia (tzw. „f…”) można nabyć w pakietach. w zależności od zakupionego pakietu, koszt jednego podbicia waha się w granicach 1,11 - 1,22 zł brutto. Mając na swoim koncie w serwisie podbicia („f…”) możemy licytować dowolny produkt.

Przebieg licytacji.

Licytacja rozpoczyna się od kwoty 0,00 zł. Startuje zegar, który odlicza czas do końca aukcji. Każdy przystępujący do licytacji podbija kwotę o 0,08 zł (8 gr) i wydłuża czas licytacji o 10 sekund. Uczestnik aukcji, aby podbić cenę o 0,08 zł, wykorzystuje w tym celu podbicia (tzw. „f…”), które nabył wcześniej. Licytację wygrywa ostatni użytkownik, który zdecydował się podbić cenę jako ostatni, zanim czas trwania aukcji zakończył się.

Finalizacja transakcji.

Użytkownik serwisu, który wygrał licytację może wykupić przedmiot w zależności od parametrów wykupu aukcji:

  1. Wykup następuje za cenę, jaką osiągnięto w licytacji.
  2. Wykup następuje za stałą cenę jaka była znana na początku licytacji.
  3. Brak ceny wykupu. To oznacza, że wygrywający nie musi płacić dodatkowo, aby stać się posiadaczem przedmiotu.


Przykładowa kalkulacja aukcji.

Przedmiotem aukcji jest komputer laptop o wartości rynkowej 4000 zł.

Aukcja zakończyła się ceną 700 zł i wygrał ją użytkownik (…).

Aby uzyskać cenę w aukcji 700 zł użytkownicy, którzy brali udział w licytacji musieli podbić cenę 8 750 razy (700 / 0,08 = 8 750).

Przychód portalu z aukcji 8 750 x 1,11 (założenie, że licytujący wykupili podbicia w cenie 1,11) = 9 712,50 zł.

Użytkownik (…) wykupuje przedmiot licytacji za atrakcyjną kwotę 700 zł.

Może się również zdarzyć, że przychód portalu z aukcji nie pokryje kosztów zakupu przedmiotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

  1. Czy sprzedaż usługi polegającej na wykupie praw do udziału w licytacji podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy w przypadku sprzedaży wylicytowanych towarów po cenie niższej od ceny zakupu podstawę opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych stanowi cena sprzedaży...
  3. Czy koszt zakupionego towaru stanowi w całości koszt uzyskania przychodu, o którym mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych...
  4. Czy towar, który zostanie przekazany osobie, która wygrała licytację na warunkach otrzymania go bez odpłatności stanowi darowiznę – w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Sprzedaż usługi polegającej na wykupie praw do udziału w licytacji podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 tej ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Usługa oferowana przez spółkę nie zawiera się w art. 21, art. 22, więc wykluczony jest przypadek, gdy podstawę opodatkowania stanowi przychód. Podatek wynosi 19% podstawy opodatkowania (art. 19 ustawy), czyli przychodów pomniejszonych o koszty ich uzyskania.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

W przypadku sprzedaży wylicytowanych towarów po cenie niższej od ceny zakupu, podstawę opodatkowania stanowi cena sprzedaży pomniejszona o koszty uzyskania przychodu spółki.

Przychodem jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeżeli cena, bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej organ podatkowy określa przychód w wysokości wartości rynkowej. w omawianym przypadku istnieje przyczyna uzasadniająca stosowanie symbolicznej ceny sprzedawanych towarów – sprzedaż towarów następuje w związku z zakupem usługi umożliwiającej udział w aukcji, więc art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma zastosowania.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Koszt zakupionego towaru stanowi w całości koszt uzyskania przychodu w momencie sprzedaży.

Zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za koszty podatkowe uznawane są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Nie stanowią kosztów uzyskania przychodów koszty wymienione w art. 16 tej ustawy. Koszt zakupionych towarów nie jest wymieniony w art. 16, co oznacza, że o wartość zakupionych towarów należy pomniejszyć przychód stanowiący podstawę opodatkowania.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4.

Towar, który zostanie przekazany osobie, która wygrała licytację na warunkach otrzymania go bez odpłatności stanowi darowiznę. Zgodnie z art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych darowizny na rzecz osób fizycznych nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie:

  • opodatkowania sprzedaży praw do udziału w licytacji na aukcji internetowej (pytanie nr 1) oraz
  • przychodów i kosztów uzyskania przychodów w przypadku sprzedaży towaru po cenie niższej od ceny zakupu (pytanie nr 2 i 3),

w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 1.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Zatem przepisy art. 7 ww. ustawy zawierają kompleksową regulację dotyczącą przedmiotu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. i tak, ust. 1 określa przedmiot opodatkowania, a ust. 2 – legalne definicje dochodu i straty. Następne ustępy tegoż przepisu określają natomiast wyłączenia z postawy opodatkowania (art. 7 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) oraz zasady odliczania straty (art. 7 ust. 4, 4a i 5 tej ustawy).

Wobec powyższego, przedmiotem opodatkowania jest, co do zasady, dochód, tj. nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. z przytoczonej definicji dochodu wynika, iż stanowi on różnicę pomiędzy przychodem, a kosztami jego uzyskania. Jest to zasada, od której ustawodawca przewidział odstępstwa określone w art. 21 i 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Bez uwzględnienia kosztów nie można mówić o dochodzie, a jedynie o przychodzie podatnika.

Ponadto podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego (globalnego), tj. podatku, który obejmuje swoim zakresem wszelkie uzyskiwane w ciągu roku podatkowego przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bez względu na to czy mają one charakter periodyczny (np. powstają w wyniku działalności gospodarczej), czy też jednorazowy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka wprowadziła na rynek serwis internetowy, za pomocą którego zbywa na rzecz użytkowników tego serwisu produkty po bardzo atrakcyjnej cenie, tj. zdecydowanie niższej od ceny rynkowej. Sprzedaż ta odbywa się w formie licytacji. Każdy zarejestrowany uczestnik, aby mógł brać udział w przedmiotowych licytacjach, zobowiązany jest wykupić podbicia (tzw. f…). Podbicia te nabywa się w pakietach. w zależności od zakupionego pakietu, cena jednego podbicia kształtuje się w granicach 1,11 zł – 1,22 zł. Użytkownik posiadający wskazane podbicia może licytować dowolny produkt.

Przepis art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy opodatkowania przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli niemających w Polsce siedziby lub zarządu. Natomiast art. 22 tej ustawy określa wysokość podatku dochodowego od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Polski. Są to zatem dwa wyjątki od zasady, w myśl której przedmiotem opodatkowania jest dochód.

Odnosząc wskazany stan prawny do opisanego stanu faktycznego, sprzedaży praw do udziału w licytacji (tzw. f…) nie można zakwalifikować do żadnego z dwóch wymienionych powyżej źródeł, których przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zatem przedmiotowa sprzedaż podlega opodatkowaniu wg zasady ogólnej, tj. przedmiotem opodatkowania takiej sprzedaży jest dochód.

Reasumując, przedmiot opodatkowania sprzedaży praw do udziału w licytacji na aukcji internetowej stanowi – stosownie do art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – dochód czyli nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 2.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie zawiera definicji przychodu, precyzując, poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w art. 12 ust. 1 – 3, ust. 3c i ust. 4b, rodzaje przychodów, a także enumeratywnie wylicza, jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów (ust. 4).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c - 3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności (art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).


Jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku (art. 12 ust. 3c ww. ustawy). Przepis ust. 3c stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego (art. 12 ust. 3d ww. ustawy). Natomiast w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty (art. 12 ust. 3e ww. ustawy).

Wskazane regulacje jako zasadę przyjmują, że przychodem są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe, przy czym za przychody związane z działalnością gospodarczą uważa się także przychody należne, choćby nie zostały jeszcze otrzymane. Regułą zatem jest, że przychody ustalane są na zasadzie kasowej, co oznacza, że przychodem podatkowym są wartości faktycznie otrzymane. Odstępstwem od tej zasady jest przyjęcie przez ustawodawcę, w przypadku działalności gospodarczej, tzw. metody memoriałowej, wg której opodatkowanie jest rozszerzone także na przychody należne, które w następstwie prowadzonej działalności gospodarczej stały się należnością (wierzytelnością), chociaż faktycznie jeszcze ich nie uzyskano.

Dla ustalenia przychodu istotnym zagadnieniem jest określenie daty uzyskania przychodu, z którą ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych łączy moment powstania obowiązku podatkowego. i tak, pierwszeństwo w kształtowaniu daty powstania przychodu ma dzień dokonania czynności – wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego, wykonania usługi lub jej częściowego wykonania, przy czym dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności jest ostatecznym terminem, który stanowi o dacie powstania przychodu. Innymi słowy, powstanie przychodu następuje w dniu zaistnienia wskazanych w przepisie zdarzeń, a jeżeli wystąpią one po dniu wystawienia faktury czy po dniu dokonania zapłaty należności, te dni, a nie fakt zaistnienia konkretnego zdarzenia, decydują o momencie powstania przychodu. Natomiast w odniesieniu do usług rozliczanych okresowo (w okresach rozliczeniowych), co powinno wynikać z umowy między stronami, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze. Regulacja ta ma również zastosowanie w odniesieniu do dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego. w pozostałych przypadkach otrzymania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do których zastosowania nie mają wyżej wyszczególnione przepisy – za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka wprowadziła na rynek serwis internetowy, za pomocą którego zbywa na rzecz użytkowników tego serwisu produkty po bardzo atrakcyjnej cenie, tj. zdecydowanie niższej od ceny rynkowej, po której wcześniej nabywa te produkty. Sprzedaż ta odbywa się w formie licytacji. Każdy zarejestrowany uczestnik, aby mógł brać udział w przedmiotowych licytacjach, zobowiązany jest wykupić podbicia (tzw. f…). Podbicia te nabywa się w pakietach. w zależności od zakupionego pakietu, cena jednego podbicia kształtuje się w granicach 1,11 zł – 1,22 zł. Użytkownik posiadający wskazane podbicia może licytować dowolny produkt.

Wobec powyższego, w przypadku sprzedaży przedmiotowych produktów (w tym również po cenie niższej od ceny ich zakupu) Spółka uzyskuje przychody podatkowe, których źródłem jest prowadzona działalność gospodarcza. Przychody te podlegają opodatkowaniu na zasadach uregulowanych w art. 12 ust. 3, 3a i 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Regulacje art. 12 ust. 3c i ust. 3d tej ustawy nie będą mieć zastosowania w przedmiotowym przypadku.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na przepis art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Regulacja ta przyznaje organom podatkowym (właściwym do przeprowadzenia postępowania podatkowego) uprawnienia do kwestionowania wartości przychodu wynikającego ze sprzedaży rzeczy lub praw majątkowych, gdy cena transakcji znacznie odbiega od wartości rynkowej i nie jest to uzasadnione szczególną przyczyną. Natomiast tut. Organ, działając w imieniu Ministra Finansów, dokonuje jedynie interpretacji przepisów prawa podatkowego, tj. dokonuje oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). w przypadku bowiem stosunków cywilnoprawnych, strony takiego stosunku swobodnie kształtują swoje prawa i obowiązki, które jednak nie podlegają ocenie tut. Organu.

Reasumując, Spółka dokonując sprzedaży poprzez serwis internetowy różnego rodzaju rzeczy po cenie sprzedaży niższej od ceny zakupu, przy czym nie jest to nieodpłatne przekazanie tych rzeczy, to osiąga przychód podatkowy związany z działalnością gospodarczą, o którym mowa w art. 12 ust. 3 – 3a i ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w wysokości ceny sprzedaży przedmiotowych rzeczy.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 3.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami. Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów oraz zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Wobec powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku został pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Ponadto stosownie do art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Powyższe oznacza, iż w przypadku kosztów podatkowych bezpośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami obowiązuje zasada, że potrącamy od przychodu przedmiotowe koszty w roku, którego dotyczą. Innymi słowy, koszty te są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Z analizy sprawy wynika, iż Spółka dokonuje sprzedaży wcześniej zakupionych produktów wykorzystując do tej sprzedaży utworzony w tym celu serwis internetowy.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż zakup przez Spółkę produktów w celu dalszej ich odsprzedaży stanowi bezpośrednie koszty uzyskania przychodów.

Reasumując, cena zakupu produktów nabywanych przez Spółkę w celu ich zbycia poprzez serwis internetowy stanowi – w myśl art. 15 ust. 1 w związku z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – koszt uzyskania przychodów w dacie ich sprzedaży.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuje się, iż odnośnie stanów faktycznych dotyczących opodatkowania darowizny wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia, i tak:

  • w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - interpretacja indywidualna z dnia 21 kwietnia 2009 r. nr ILPB3/423-86/09-5/HS,
  • w zakresie podatku od spadku i darowizn – interpretacja indywidualna z dnia 21 kwietnia 2009 r. nr ILPB2/436-8/09-4/AJ.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj