Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-451/09/PP
z 15 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-451/09/PP
Data
2009.07.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi
zasoby mieszkaniowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy opisany przez Wspólnotę sposób ustalenia kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowy, czy też Wspólnota powinna stosować do rozliczenia kosztów stałych wskaźnik ustalony w oparciu o procent udziału przychodów z tytułu otrzymanych opłat za Internet w wartości przychodów ogółem (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)?



Wniosek ORD-IN 691 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2009r. (data wpływu do tut. Biura 21 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie sposobu rozliczenia kosztów uzyskania przychodów (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2009r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie sposobu rozliczenia kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wspólnota Mieszkaniowa wykonuje czynności związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi oraz pobiera opłaty za Internet, których zgodnie z otrzymaną interpretacją nie zalicza do otrzymanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Do przychodów podatkowych Wspólnota zalicza (zgodnie z otrzymaną interpretacją faktycznie otrzymane od właścicieli opłaty (w tym za korzystanie z internetu w lokalach mieszkalnych).

W bezpośrednim związku z przychodami Wspólnoty z tytułu korzystania przez właścicieli lokali z internetu Wspólnota ponosi następujące koszty:

  • obciążenie (faktura) z S.A. za i ewentualne odsetki od zaległości z tytułu nieterminowych płatności,
  • koszty przelewów bankowych przy regulowaniu zobowiązań wobec S.A.


Wspólnota nie stosuje wskaźnika rozliczenia innych kosztów (kosztów ogólnych) w oparciu o procent udziału przychodów z tytułu otrzymanych opłat za internet w wartości przychodów ogółem.

Zdaniem Wspólnoty inne koszty (koszty ogólne) takie jak wynagrodzenie zarządu, koszty obsługi księgowej, wynagrodzenie dla osoby zbierającej należności z tytułu użytkowania internetu, czy opłata za prowadzenie rachunku bankowego są kosztami stałymi i ich wysokość nie jest uzależniona od faktu, czy Wspólnota ponosi koszty związane z internetem, ani też od faktu, czy Wspólnota otrzymuje przychody związane z internetem. Wynagrodzenie osoby pobierającej opłaty za internet nie było ustalane z tytułu wykonywania tej czynności – opłaty za internet pobierane są przy okazji pobierania opłat za wodę, a wynagrodzenie osoby zbierającej opłaty za wodę było ustalone przed pojawieniem się opłat za internet i nie wzrosło z tytułu pobierania przez nią opłat za Internet.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy opisany przez Wspólnotę sposób ustalenia kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowy, czy też Wspólnota powinna stosować do rozliczenia kosztów stałych wskaźnik ustalony w oparciu o procent udziału przychodów z tytułu otrzymanych opłat za Internet w wartości przychodów ogółem (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)...

Zdaniem Wspólnoty nie musi stosować do rozliczenia kosztów stałych (ogólnych) wskaźnika ustalonego w oparciu o procent udziału przychodów z tytułu otrzymanych opłat za internet w wartości przychodów ogółem, ponieważ na wysokość kosztów takich jak: wynagrodzenie zarządu, koszty obsługi księgowej, czy opłata za prowadzenie rachunku nie ma wpływu fakt uzyskiwania przychodów za internet, jak również fakt ponoszenia kosztów bezpośrednio związanych z internetem. Wynagrodzenie osoby pobierającej opłaty za internet nie było ustalane z tytułu wykonywania tej czynności – opłaty za Internet pobierane są przy okazji pobierania opłat za wodę, a wynagrodzenie osoby zbierającej opłaty za wodę było ustalone przed pojawieniem się opłat za internet i nie wzrosło z tytułu pobierania przez nią opłat za internet.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 7 ust 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j .Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. – zwanej dalej „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 updop wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych od innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Zasadne jest więc zaliczenie do zasobów mieszkaniowych:

  1. budynków mieszkalnych wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
  2. pomieszczeń znajdujących się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związanych z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, w szczególności: budynków (pomieszczeń) administracji osiedlowej, kotłowni i hydroforni wolnostojących, osiedlowych warsztatów (zakładów) konserwacyjno-remontowych,
  3. urządzeń i uzbrojenia terenów, na których znajdują się w/w budynki, w szczególności: zbiorników-dołów gnilnych, szamb, rurociągów i przewodów sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej, ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznych i telefonicznych, budowli inżynieryjnych (studni itp.), budowli komunikacyjnych (np: drogi osiedlowe, ulice, chodniki), innych budowli i urządzeń związanych z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mających wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych (np: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).
  4. gruntów na których posadowione są budynki mieszkalne.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ze zwolnienia nie będą więc korzystały dochody Wspólnoty otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 updop.

Tak więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

  1. gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
  2. innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

W świetle powyższego, świadczonych przez Wspólnotę usług w zakresie zapewnienia dostępu do Internetu nie można zaliczyć do działalności związanej z gospodarką zasobami mieszkaniowymi. Dlatego też uzyskane z tego tytułu przychody oraz ponoszone wydatki są przychodami i kosztami podatkowymi a uzyskany z tej działalności dochód będzie podlegał opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Jak stanowi art. 15 ust. 1 updop kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

W związku z tym, że Wspólnota prowadzi gospodarkę związaną z zasobami mieszkaniowymi oraz inną działalność gospodarczą – zapewnienie dostępu do internetu, koniecznym jest prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie przychodów i kosztów w ten sposób, aby możliwe było rozróżnienie dochodów pochodzących z gospodarki zasobami mieszkaniowymi od dochodów z innych działalności.

Zatem Wspólnota obowiązana jest podzielić przychody na te pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, jak i z pozostałej działalności. Jeżeli dane wpływy dotyczą gospodarki zasobami mieszkaniowymi to stanowią przychód z tego właśnie źródła. Pozostałe wpływy to przychody z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Istotne przy tym jest też określenie prawidłowej wielkości kosztów uzyskania przychodów pamiętając o postanowieniach art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 updop. Następnie prawidłowo ustalone koszty uzyskania przychodów należy przypisać do przychodów odnoszących się do poszczególnych źródeł.

Obowiązek taki wynika z treści art. 9 ust. 1 updop, zgodnie z którym podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy (…).

W przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym Wspólnota wskazała, iż uzyskuje przychody z tytułu pobierania opłat za Internet, których nie zalicza do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Ponosi również koszty będące w bezpośrednim związku z tymi przychodami w postaci:

  1. obciążenia (faktur) z S.A. za ewentualne odsetki od zaległości z tytułu nieterminowych płatności,
  2. koszty przelewów bankowych przy regulowaniu zobowiązań wobec S.A.

Wspólnota wskazała również, że ponosi koszty ogólne, takie jak wynagrodzenie zarządu, koszty obsługi księgowej, opłata za prowadzenie rachunku bankowego. Zdaniem wnioskodawcy do kosztów tych nie należy stosować rozliczenia proporcjonalnego udziału kosztów do uzyskanych przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 updop jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 2a updop, zasadę tę stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 updop stosuje się odpowiednio.

Pamiętać należy, że ustalanie wielkości kosztów zgodnie z w/w zasadami może mieć zastosowanie jedynie w sytuacjach wyjątkowych i w odniesieniu do określonych kosztów, wspólnych dla obu źródeł przychodu tj. źródeł z których dochody podlegają bądź nie opodatkowaniu, których nie można jednoznacznie przypisać do jednej z kategorii przychodów. Zdaniem tut. Organu takimi kosztami będą koszty ogólne m.in. wynagrodzenie zarządu, koszty obsługi księgowej czy opłata za prowadzenie rachunku bankowego. Wydatki te zostały poniesione zarówno w celu uzyskania przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi jak i przychodów z pozostałej działalności (opłaty za Internet). Ponieważ nie jest możliwe w takiej sytuacji ustalenie kosztów przypadających na poszczególne źródła tj. gospodarkę zasobami mieszkaniowymi oraz inną działalność Wspólnoty, w tym zapewnienie dostępu do Internetu, zasadnym jest zastosowanie regulacji zawartej w art. 15 ust. 2 oraz 15 ust. 2a updop i ustalenie kosztów w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych dwóch źródeł w ogólnej kwocie przychodów.

Stanowisko Wspólnoty jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 i Nr 3 wydano odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj