Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-270/09-2/MZ
z 30 września 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-270/09-2/MZ
Data
2009.09.30
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu
Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
obowiązek podatkowy
opodatkowanie
przejęcie długu
Istota interpretacji
katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest katalogiem zamkniętym, a w rezultacie dokonanie czynności niewymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC nie wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.
Wniosek ORD-IN 824 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02.07.2009 r. (data wpływu 10.07.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie przejęcia długu oraz następujące po nim nabycie akcji przez Spółkę w dokonane w formie datio in solutum - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 10.07.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie przejęcia długu oraz następujące po nim nabycie akcji przez Spółkę w dokonane w formie datio in solutum. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Spółka z o.o. (dalej: „Spółka”) rozważa rozszerzenie prowadzonej działalności i nabycie akcji/udziałów w spółce kapitałowej z siedzibą w Polsce (dalej: „spółka nabywana”). Z uwagi na fakt, że dotychczasowy udziałowiec spółki nabywanej (dalej: „udziałowiec”) może posiadać zobowiązanie z tytułu wcześniej zaciągniętego kredytu (oraz naliczonych odsetek) od innego podmiotu, w celu uproszczenia rozliczenia transakcji (m.in. zmniejszenia rozliczeń gotówkowych, uniknięcia konieczności zaciągnięcia nowych kredytów na sfinansowanie nabycia udziałów, zmniejszenia opłaty i prowizji bankowych) Spółka rozważa nabycie udziałów w następujący sposób:
Wstąpienie Spółki w miejsce dłużnika (tj. udziałowca) zostanie przeprowadzone na podstawie procedury wskazanej w art. 519-525 ustawy Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. z 1964 r., Nr 16, poz. 93 ze zm.; dalej „Kodeks cywilny”), zgodnie z którą osoba trzecia może wstąpić w miejsce dłużnika, który zostaje z długu zwolniony. Natomiast przeniesienie własności udziałów zostanie przeprowadzone w oparciu o postanowienia art. 453 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym jeżeli dłużnik w celu zwolnienia się z zobowiązania spełnia za zgodą wierzyciela inne świadczenie, zobowiązanie wygasa (dato in solutum). Wysokość przejętego długu udziałowca będzie najprawdopodobniej równa wartości rynkowej udziałów w spółce nabywanej, określonej na dzień przejęcia długu. Jednocześnie, jak wspomniano wcześniej wartość wynagrodzenia otrzymanego przez Spółkę od udziałowca będzie równa kwocie przejętego długu. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy rozważane przejęcie długu oraz następujące po nim nabycie akcji przez Spółkę (dokonane w formie datio in solutum) stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych... Zdaniem wnioskodawcy: Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych z dnia 9 września 2000 r. (t.j. Dz. U. z 2007 Nr 68, poz. 450 ze zm.; dalej: „ustawa o PCC”), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają następujące czynności cywilnoprawne:
Zgodnie z przepisami ustawy o PCC opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej: „PCC”) podlegają również:
Ponieważ planowane zdarzenia nie będą stanowiły zmiany wcześniej zawartych umów, ani nie będą wykonywane na podstawie orzeczenia sądu lub ugody, zdaniem Spółki w celu ustalenia skutków planowanego przejęcia długu oraz nabycia udziałów na gruncie ustawy o PCC, należy dokonać analizy art. 1 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy. Jak wskazuje się w praktyce, katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest katalogiem zamkniętym, a w rezultacie dokonanie czynności niewymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC nie wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Powyższy pogląd został zaprezentowany m.in. przez A. M i D. S, którzy wskazują, że „Ustawodawca wprowadzając zasadę numerus clausus czynności podlegających opodatkowaniu, wyłączył od opodatkowania inne podobne, które nie zostały wyraźnie wskazane w przepisie. Oznacza to, że czynności niewymienione w ustawowym katalogu nie podlegają opodatkowaniu, nawet gdy wywołują skutki w sferze gospodarczej takie same bądź podobne do tych, które zostały w nim wyliczone” (A. Mariański, D. Strzelec, ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych – Komentarz, ODDK, Gdańsk 2005). Zamknięty charakter katalogu czynności podlegających opodatkowaniu potwierdzają zarówno:
Jak i
W konsekwencji, aby ustalić czy przejęcie długu oraz następujące po nim nabycie udziałów (dokonane w formie datio in solutum) podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych należy określić, czy mogą być one zaklasyfikowane jako jedna z umów wskazanych w regulacji art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC. Jak wskazuje się w doktrynie, ustawa o PCC „nie definiuje czynności prawnych objętych opodatkowaniem, w całości odwołuje się do znaczenia nadanego im w przepisach prawa cywilnego (Kodeksu Cywilnego, Kodeksu Spółek Handlowych oraz innych ustawy)” (M. Goetel, A. Goetel; podatek od czynności cywilnoprawnych 2007; Oficyna, 2007). W związku z tym należy stwierdzić, że przepis art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC odnosi się do czynności cywilnoprawnych wyraźnie zdefiniowanych w przepisach prawa cywilnego, a nie do innych bliżej nieokreślonych czynności. W rezultacie, jeżeli dokonane przez Spółkę czynności objęte zostały właściwymi regulacjami prawa cywilnego (np. Kodeksu Cywilnego), a jednocześnie nie zostały wskazane w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT należy uznać, że nie podlegają one opodatkowaniu PCC. Jak wskazano w podanym stanie faktycznym, planowane transakcje obejmą:
Biorąc pod uwagę fakt, że powyższe instytucje prawa cywilnego nie zostały wymienione w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC, zdaniem Spółki nie podlegają one opodatkowaniu PCC. W konsekwencji, zdaniem Spółki ani przejęcie długu, ani nabycie udziałów dokonane w formie świadczenia w miejsce wypełnienia, nie spowodują powstania obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o PCC. Spółka pragnie również podkreślić, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych, m.in.: w odniesieniu do przejęcia długu
Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie prawidłowości prezentowanego stanowiska. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowisko Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.