Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-567/09/AB
z 5 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-567/09/AB
Data
2009.10.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
koszt przesyłki
usługi pocztowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie środków pieniężnych przekazanych usługobiorcy na pokrycie w imieniu usługodawcy zobowiązań wobec operatora pocztowego.



Wniosek ORD-IN 510 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 10 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności opodatkowania środków pieniężnych przekazanych usługobiorcy na pokrycie w imieniu usługodawcy zobowiązań wobec operatora pocztowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie m.in. dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności opodatkowania środków pieniężnych przekazanych usługobiorcy na pokrycie w imieniu usługodawcy zobowiązań wobec operatora pocztowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni zamierza świadczyć usługę w zakresie obsługi (tj. drukowanie, przygotowanie, wysyłka) korespondencji oraz innych materiałów zawierających informację pisemną lub graficzną.

Dokumenty i inne materiały z informacją będą przekazywane wnioskodawcy przez usługobiorcę wyłącznie drogą elektroniczną, a usługa będzie polegać na:

  1. nieodpłatnym przyjmowaniu i archiwizacji dokumentów i innych materiałów w postaci elektronicznej,
  2. drukowaniu korespondencji i innych materiałów, kopertowaniu, falcowaniu (składaniu arkusza papieru), adresowaniu oraz wykonywaniu innych czynności drukarskich, powielaczowych, introligatorskich, piśmienniczych lub podobnych, niezbędnych do wytworzenia przesyłki z korespondencją zgodnie z warunkami umowy zawartymi z usługobiorcą,
  3. frankowaniu (nadrukowywaniu na przesyłce opłaty pocztowej) lub naklejaniu znaków opłaty pocztowej,
  4. nieodpłatnym dostarczeniu przesyłki do placówki operatora pocztowego w przypadku, gdy wnioskodawca nie będzie posiadał odrębnej umowy z danym operatorem pocztowym na nadawanie przesyłek w siedzibie wnioskodawcy,
  5. nadaniu przesyłki w placówce operatora lub w siedzibie wnioskodawcy.

Usługa ma charakter całościowy, tzn. wszystkie powyższe czynności składają się na wykonanie usługi. Użyte sformułowania: adresat, druk, nadanie, operator (pocztowy), placówka operatora, przesyłka, przesyłka z korespondencją, używane są w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 12 czerwca 2003r. Prawo Pocztowe (Dz.U. z 2003r. Nr 130, poz. 1188 z późn. zm.).

Przesyłka nadawana będzie do adresata wskazanego przez usługobiorcę. Przesyłki będą nadawane poprzez zlecenie wykonania usługi pocztowej Poczcie Polskiej (będącej obecnie publicznym operatorem pocztowym) lub innemu podmiotowi uprawnionemu do wykonywania działalności pocztowej zgodnie z art. 6 ustawy Prawo Pocztowe, zwanemu dalej operatorem pocztowym. Wybór operatora pocztowego będzie dokonywany na etapie zlecania usługi, przed wniesieniem opłaty.

Każdy operator pocztowy może stosować „znaki opłaty pocztowej" służące do potwierdzenia opłacenia usługi pocztowej (art. 31 ust. 1 pkt 1 Prawa Pocztowego). Znaki opłaty pocztowej stosowane przez Pocztę Polską zwane są „znaczkami pocztowymi" (art. 31 ust. 3 pkt 1 Prawa Pocztowego).

Usługa będzie świadczona w następujących wariantach:

  1. Po przygotowaniu przesyłki z korespondencją wnioskodawczyni na swój rachunek zleci wykonanie usługi pocztowej operatorowi pocztowemu. Opłata za usługę w całości będzie dla wnioskodawczyni przychodem i będzie stanowić podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym. Opłata za usługę w całości będzie stanowić podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
  2. Wnioskodawczyni zakupi wcześniej od operatora pocztowego jego znaki opłaty pocztowej, a podczas wykonywania usługi dokona odsprzedaży znaków opłaty pocztowej usługobiorcy za cenę równą ich wartości nominalnej.Po wytworzeniu przesyłki z korespondencją wnioskodawczyni naklei odsprzedane znaki opłaty pocztowej (zgodnie z umową zawartą z usługobiorcą) na przesyłkę, a następnie nada tak przygotowaną przesyłkę u operatora pocztowego. W skład opłaty przekazanej wnioskodawczyni przez usługobiorcę będzie wchodzić opłata za znaki opłaty pocztowej w wysokości ich wartości nominalnej oraz opłata za wytworzenie przesyłki z korespondencją.
  3. Przed rozpoczęciem wykonywania usługi, usługobiorca udzieli wnioskodawczyni pełnomocnictwa, zgodnie z art. 95 do art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), aby działając w jego imieniu i na jego rachunek, zleciła wykonanie usługi pocztowej operatorowi pocztowemu w zakresie obsługiwanej przez wnioskodawczynię korespondencji i innych materiałów usługobiorcy. Po wytworzeniu przesyłki z korespondencją wnioskodawczyni działając jako pełnomocnik usługobiorcy zleci wykonanie usługi pocztowej operatorowi pocztowemu w imieniu i na rachunek usługobiorcy. Usługobiorca, razem z opłatą za wytworzenie przesyłki z korespondencją przekaże wnioskodawczyni środki na pokrycie zobowiązania usługobiorcy wobec operatora pocztowego za wykonanie usługi pocztowej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przedstawionym wariancie c) przekazane wnioskodawczyni przez usługobiorcę środki na pokrycie zobowiązań usługobiorcy wobec operatora pocztowego, będą stanowić dla wnioskodawczyni przychód ...

Zdaniem Wnioskodawczyni, w wariancie c) środki na pokrycie zobowiązań usługobiorcy wobec operatora pocztowego, nie będą stanowiły dla niej przychodu.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (przychód z działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W opisanej sytuacji nie powstaje przychód w rozumieniu ww. przepisów, gdyż kwoty otrzymane od usługobiorcy nie są kwotami należnymi wnioskodawczyni z tytułu sprzedaży towarów lub usług. Wnioskodawczyni działając jako pełnomocnik, zobowiązana jest do przekazania otrzymanych kwot na rzecz operatora pocztowego.

Na potwierdzenie swojego stanowiska wnioskodawczyni powołuje interpretacje indywidualne wydane przez:

Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 18 grudnia 2008r. ILPB1/415-770/08-4/AA, Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 05 listopada 2007r. ITPB1/415-173/07/MZ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) pozarolnicza działalność gospodarcza jest jednym ze źródeł przychodów.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (przychód z działalności gospodarczej) uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie nie powstaje przychód w rozumieniu ww. przepisów, gdyż kwoty otrzymane od usługobiorcy nie są kwotami należnymi Wnioskodawczyni z tytułu sprzedaży usług. Działając w imieniu i na rachunek usługobiorcy, jako jego pełnomocnik, zobowiązana jest do przekazania otrzymanych kwot na rzecz operatora pocztowego.

Należy jednak podkreślić, iż warunkiem bezwzględnym i podstawowym dla takiej klasyfikacji kwot otrzymanych od usługobiorcy jest działanie Wnioskodawczyni w imieniu i na rzecz (rachunek) usługobiorcy na podstawie umowy zawartej z usługobiorcą i udzielonego pełnomocnictwa, bowiem tylko w takiej sytuacji stanowisko Wnioskodawczyni można uznać za prawidłowe.

Jak wynika z przepisów art. 95 do art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), pełnomocnictwo to jednostronne oświadczenie osoby - mocodawcy - na mocy którego inna osoba - pełnomocnik - staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż w przedstawionym we wniosku wariancie c) środki przekazane na pokrycie zobowiązania usługobiorcy wobec operatora pocztowego nie stanowią dla Wnioskodawczyni przychodu w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, a co za tym idzie środki te nie będą stanowiły podstawy opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w zakresie podatku VAT (pytania wymienione we wniosku jako 2 i 3) zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj