Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/436-143/09-2/AJ
z 29 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/436-143/09-2/AJ
Data
2009.10.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Obowiązek podatkowy --> Powstanie obowiązku podatkowego

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Stawki podatku

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
podatek od czynności cywilnoprawnych
podwyższenie kapitału
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
spółki
zmiana umowy


Istota interpretacji
Czy podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlega zmiana umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością polegająca na podwyższeniu kapitału zakładowego?



Wniosek ORD-IN 509 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika Panią, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2009 r. (data wpływu 11 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie podwyższenia kapitału zakładowego spółkijest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie podwyższenia kapitału zakładowego spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Uchwałą nr 1 z dnia 1 listopada 2006 r. (zawartą w protokole Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Wnioskodawcy sporządzonym przez notariusza) Zainteresowany dokonał podwyższenia kapitału zakładowego Spółki o kwotę 966.404.700,00 zł poprzez ustanowienie 9.664.047 udziałów o wartości nominalnej po 100 zł każdy.

Podwyższony kapitał zakładowy Wnioskodawcy został objęty przez dotychczasowego Wspólnika – spółkę jawną w zamian za wkład niepieniężny o łącznej wartości 966.404.719,15 zł w postaci przedsiębiorstwa wspólnika w rozumieniu art. 55 2 Kodeksu cywilnego.

W związku z podwyższeniem notariusz pobrał od wspólnika Wnioskodawcy kwotę 4.832.023,00 zł tytułem podatku od czynności cywilnoprawnych.

Pobrany przez notariusza podatek został wpłacony na rachunek organu podatkowego właściwego ze względu na siedzibę płatnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlega zmiana umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością polegająca na podwyższeniu kapitału zakładowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie podlega zmiana umowy spółki polegająca na podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki w wyniku, którego udziały w podwyższonym kapitale zakładowym zostały objęte przez dotychczasowego wspólnika i pokryte wkładem niepieniężnym w postaci przedsiębiorstwa wspólnika w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego.

Uzasadnieniem powyższego stanowiska jest niezgodność ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych z przepisami prawa unijnego, zwłaszcza z art. 7 ust. 1 Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z dnia 17 lipca 1969 r. nr 69/35/EWG (dalej „Dyrektywa”).

Art. 7 ust. 1 Dyrektywy w brzmieniu od tej daty zobowiązywał bowiem państwa członkowskie do zwolnienia z podatku operacji, które w dniu 1 lipca 1984 r. zwolnione były z podatku lub były opodatkowane stawką 0,5% lub niższą.

Należy podkreślić, iż przyjęcie przez ustawodawcę europejskiego daty 1 lipca 1984 r. było zabiegiem legislacyjnym, mającym na celu jedynie wskazanie, iż te czynności, które podlegały opodatkowaniu stawką mniejszą niż 0,5% na mocy prawa krajowego, inne niż podlegające obligatoryjnemu zwolnieniu z postanowień Dyrektywy 69/335/EWG transakcje przeniesienia majątku ze spółki na spółkę, również podlegają zwolnieniu od dnia 1 stycznia 1986 r. na mocy znowelizowanego art. 7 ust. 1 Dyrektywy.

Ponadto, na skutek zmiany Dyrektywy 69/335/EWG dokonanej Dyrektywą 73/80/EWG, po dniu 1 stycznia 1976 r. w żadnym kraju członkowskim Wspólnot Europejskich podatek kapitałowy od operacji przeniesienia aktywów jednej spółki do drugiej nie mógł przekraczać 0,5%.

W związku z powyższym należy uznać, mając na uwadze cel Dyrektywy 69/335/EWG w postaci wspierania swobodnego przepływu kapitału poprzez m.in. ujednolicenie wysokości podatków kapitałowych, iż uzasadnione jest twierdzenie o niezgodności ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych z Dyrektywą 69/335/EWG w zakresie w jakim przewiduje ona powstanie obowiązku podatkowego na skutek wniesienia lub podwyższenia wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje podwyższenie kapitału zakładowego (art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Również ze względu na fakt, iż w Traktacie Akcesyjnym, ani w żadnym innym późniejszym akcie prawnym, nie została wprowadzona możliwość odstąpienia Polski od obligatoryjnego zwolnienia z podatku przedmiotowych transakcji, z dniem 1 maja 2004 r. istniejący podatek od czynności cywilnoprawnych sprzeczny jest z prawem wspólnotowym.

Normy kolizyjne, które regulują odpowiednie stosowanie prawa wspólnotowego wprost stanowią, że gdy przepisy wynikające z dyrektyw są błędnie implementowane bądź nie są implementowane w ogóle, wówczas bezpośrednie zastosowanie ma prawo wspólnotowe z pominięciem prawa krajowego.

Taką sytuację mamy w sprawie objętej wnioskiem.

Tym samym sprzeczność prawa polskiego z art. 7 ust. 1 Dyrektywy uprawnia Wnioskodawcę do bezpośredniego odwołania się do tej dyrektywy.

W orzecznictwie sądowym i nauce prawa jest to uprawnienie niekwestionowane - niewłaściwa jest i niekorzystna dla podatnika implementacja dyrektywy albo brak takiej implementacji w ogóle (z niekorzystnym dla podatnika skutkiem) stwarza możliwość powołania się na przepis dyrektywy, o ile przepis ten cechuje się dostatecznym stopniem precyzyjności oraz bezwzględnością stosowania, tzn. dyrektywa nie pozostawia państwu możliwości wyboru jednego rozwiązania spośród wielu.

Na potwierdzenie Swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje się na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 października 2008 r. sygn. Akt. III SA/Wa 920/08.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organ wydający interpretację indywidualną dokonuje interpretacji przepisów prawa podatkowego, przez które w myśl art. 3 pkt 2 rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Przepisy wspólnotowe nie stanowią źródła prawa krajowego, dopóki ich treść nie zostanie przeniesiona do krajowego aktu prawnego. Tym samym przepis prawa wspólnotowego nie staje się automatycznie prawem krajowym, który organ jest zobowiązany stosować.

Zgodnie przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku, podatkowi temu podlegają umowy spółki (akty założycielskie) oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Jak stanowi art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przy spółce kapitałowej - wniesienie lub podwyższenie wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje podwyższenie kapitału zakładowego, oraz dopłaty.

Stosownie do art. 1 ust. 5 pkt 2 przedmiotowej ustawy umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej znajduje się:

  1. rzeczywisty ośrodek zarządzania albo
  2. siedziba tej spółki – jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium żadnego z państw członkowskich, a jeżeli ośrodek ten znajduje się na terytorium takiego państwa, gdy umowa spółki nie podlega podatkowi kapitałowemu w tym państwie.


Jak wskazano powyżej zmiana umowy spółki podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jeśli w chwili dokonania czynności, w tym przypadku podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się rzeczywisty ośrodek zarządzania Spółki, albo siedziba spółki - w przypadkach wskazanych w art. 1 ust. 5 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W przypadku więc, gdy rzeczywisty ośrodek zarządzania Spółki i jego siedziba znajdują się w Polsce, zmiana umowy Spółki, podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Obowiązek podatkowy przy zmianie umowy spółki powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną (art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

W myśl art. 4 pkt 2 ww. ustawy obowiązek podatkowy od zmiany umowy spółki w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży na spółce mającej osobowość prawną – w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy przy zmianach umowy spółki stosuje się stawkę podatku przewidzianą dla umowy spółki, czyli stawkę w wysokości 0,5%, a podstawę opodatkowania będzie stanowić wartość wkładów powiększających majątek spółki albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż podwyższono kapitał zakładowy Spółki o kwotę 966.404.700,00 zł poprzez ustanowienie 9.664.047 udziałów o wartości nominalnej po 100 zł każdy.

Podwyższony kapitał zakładowy Wnioskodawcy został objęty przez dotychczasowego Wspólnika – spółkę jawną w zamian za wkład niepieniężny o łącznej wartości 966.404.719,15 zł w postaci przedsiębiorstwa wspólnika w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego.

Podwyższenie kapitału zakładowego zostało dokonane w drodze uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki z dnia 1 listopada 2006 roku.

Z tytułu zmiany umowy Spółki, w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego, notariusz pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny i przytoczone przepisy prawne stwierdzić należy, iż podwyższenie kapitału zakładowego Spółki stanowiło zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy zmianę umowy spółki i podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku sądowego należy stwierdzić, że orzeczenie to zapadło w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj