Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-617/09-4/DS
z 2 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-617/09-4/DS
Data
2009.11.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Opodatkowanie stron umowy leasingu


Słowa kluczowe
cesja leasingu
cesja umowy leasingu
koszty uzyskania przychodów
leasing
leasing operacyjny
leasingobiorca
odstąpienie od umowy
rata leasingowa
rozwiązanie umowy
skutki podatkowe umowy
termin
termin zawarcia umowy
umowa
umowa leasingu


Istota interpretacji
Czy prawo podatkowe zabrania podejmowania tego typu działań, ale co ważniejsze, czy będzie można zaliczyć w koszty uzyskania przychodów raty leasingowe, wynikające z umowy leasingu operacyjnego, kontynuowanej na zasadzie cesji uprawnień?



Wniosek ORD-IN 534 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 05 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na spłatę rat leasingu operacyjnego przyjętego w drodze cesji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 21 października 2009 r. – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na spłatę rat leasingu operacyjnego przyjętego w drodze cesji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka jest międzynarodowym autokarowym przewoźnikiem. W ramach prowadzonej działalności wykorzystuje autobusy do przewozu osób. Autobusy te stanowią własność Spółki, jako środki trwałe. Część autobusów jest wykorzystywana w ramach podpisanych umów leasingu operacyjnego.

Ze względu na fakt, iż obecnie trudno jest sfinansować jakąkolwiek transakcję na zakup nowego autobusu, Spółka zamierza „przejąć” dwie umowy leasingowe innego podmiotu w ramach tzw. cesji umowy leasingu operacyjnego – czyli cesji uprawnień.

W ramach tej cesji, Wnioskodawca przejmie prawa i obowiązki dotychczasowego leasingobiorcy. Dwie umowy leasingowe, które Zainteresowany zamierza „przejąć” zostały zawarte na czas oznaczony, stanowiący ponad 40% normatywnego okresu amortyzacji, suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług odpowiada wartości początkowej środka trwałego, tzn. spełniony jest warunek przewidziany w art. 17b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wydatki na spłatę rat leasingowych będą nierozerwalnie związane z uzyskaniem przychodów w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności.

Pismem z dnia 21 października 2009 r. Spółka wyjaśniła, iż umowa leasingowa po zaistnieniu cesji tej umowy będzie spełniać warunki określone w art. 17b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawo podatkowe zabrania podejmowania tego typu działań, ale co ważniejsze, czy będzie można zaliczyć w koszty uzyskania przychodów raty leasingowe, wynikające z umowy leasingu operacyjnego, kontynuowanej na zasadzie cesji uprawnień...

Zdaniem Wnioskodawcy, dotychczasowy korzystający na podstawie umowy cesji umowy leasingu przenosi prawo do korzystania z przedmiotu na rzecz osoby trzeciej. Dopuszczalność takiej sytuacji wynika z brzmienia przepisów Kodeksu cywilnego. Uregulowanie to wynika z art. 709 i art. 712 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że bez zgody finansującego, korzystający nie może oddać rzeczy do używania osobie trzeciej.

W przypadku gdyby do takiego naruszenia obowiązku określonego w cytowanych wyżej przepisach doszło, finansujący może wypowiedzieć umowę leasingu ze skutkiem natychmiastowym.

W ocenie Wnioskodawcy, powyższe wskazuje, że dopuszczalna jest cesja leasingu na osobę trzecią, tzn. na Spółkę, za zgodą finansującego i taka zgoda przez leasingodawcę będzie wyrażona.

Według Wnioskodawcy, błędnym jest przyjęcie generalnego założenia, że w wyniku cesji osoba trzecia wchodzi w prawa i obowiązki dotychczasowego korzystającego.

Osoba trzecia przejmuje prawa na gruncie prawa cywilnego, czyli prawa do odpłatnego używania przedmiotu leasingu. Uprawnienia podatkowe można przenieść tylko w sytuacjach wskazanych i unormowanych w ramach rozdziału 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – w tym przypadku, według Zainteresowanego, taka sytuacja nie zachodzi.

Innymi słowy, ocena czy osoba trzecia ma prawo kwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów rat leasingowych wynikających z cesji umowy leasingu, jest zależna jedynie od generalnej zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów z poszczególnego źródła, czyli zasady wynikającej z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wskazana podstawa prawna stanowi, że kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem tych, które tych kosztów nie stanowią i są enumeratywnie wymienione w przepisach ustaw podatkowych (art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). W katalogu, który wyłącza poniesione wydatki z kosztów, nie są wymienione koszty odpowiadające wartości spłacanych rat leasingowych w przypadku przejęcia cesji umowy.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w ramach prowadzonej działalności, wydatki odpowiadające wartości spłacanych rat leasingowych w przypadku przejęcia cesji umowy. Podobne stanowisko zajął w swym postanowieniu Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź – Widzew w dniu 10 marca 2006 r. sygn. IX-005/64/Z/K/06 oraz Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku w postanowieniu z dnia 07 kwietnia 2006 r. sygn. BI/423-0123/06, DP/PD/423-007/1/06/AK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zasady opodatkowania stron umowy leasingu podatkiem dochodowym od osób prawnych reguluje natomiast rozdział 4a ww. ustawy. Zgodnie z art. 17a pkt 1 ww. ustawy, ilekroć w rozdziale tym jest mowa o umowie leasingu – rozumie się przez to umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej „finansującym”, oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej dalej „korzystającym”, podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty.

Jak wynika z treści art. 17b ust. 1 ww. ustawy, opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli umowa ta spełnia następujące warunki:

  1. została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz
  2. suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.


Z powyższych przepisów wynika zatem, iż co do zasady, jeżeli umowa leasingu spełnia warunki określone w art. 17b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to wówczas ponoszone przez leasingobiorcę (korzystającego) w związku z tą umową wydatki z tytułu używania przedmiotu leasingu – w podstawowym okresie – będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów.

W myśl art. 17b ust. 2 ww. ustawy, jeżeli finansujący w dniu zawarcia umowy leasingu korzysta ze zwolnień w podatku dochodowym przysługujących na podstawie:

  1. art. 6,
  2. przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych,
  3. art. 23 i 37 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym (Dz. U. z 1997 r. Nr 26, poz. 143, z 1998 r. Nr 160, poz. 1063 oraz z 1999 r. Nr 49, poz. 484 i Nr 101, poz. 1178)

- do umowy tej stosuje się zasady opodatkowania określone w art. 17f - 17h.

W tym miejscu należy podkreślić, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie regulują wprost podatkowych skutków zmiany stron umowy leasingu. Unormowania zawarte w art. 17a - 17l ww. aktu prawnego określają jedynie skutki podatkowe rozporządzania przedmiotem leasingu po upływie podstawowego okresu umowy oraz skutki podatkowe występujące w trakcie trwania umowy.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, zauważyć należy, iż w następstwie planowanej cesji umowy leasingu, Wnioskodawca przejmie wyłącznie prawa i obowiązki cywilnoprawne dotychczasowych leasingobiorców (korzystających). Nie przejmie natomiast praw i obowiązków o charakterze podatkowym. Umową cywilnoprawną nie można bowiem przenieść uprawnień podatkowych. Przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) dopuszczają wprawdzie możliwość przejęcia przez nowego korzystającego wszystkich praw i obowiązków poprzedniego leasingobiorcy bez rozwiązywania umowy leasingowej. Nie oznacza to jednak, iż dokonana cesja umowy leasingu będzie miała analogiczne skutki na gruncie prawa podatkowego. Nie można bowiem mówić o kontynuacji podatkowej umowy leasingu w sytuacji, gdy korzystającym został nowy podmiot gospodarczy przystępujący do umowy, której okres obowiązywania jest krótszy, niż w momencie jej podpisywania przez pierwszego korzystającego.

Jak wynika z powyższego, jeżeli zawarto umowę leasingu spełniającą wymienione wyżej warunki, to ponoszone na jej podstawie opłaty stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego. Regulacje, ujęte w rozdziale 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie określają natomiast skutków podatkowych z zawarcia umowy cesji leasingu operacyjnego na rzecz innego podmiotu. Zatem, przystąpienie do umowy leasingu nowego korzystającego oznacza, iż w pełni uzasadnionym staje się konieczność zbadania, czy na dzień cesji umowa ta stanowi dla nowego leasingobiorcy nadal podatkową umowę leasingu, a tym samym, czy opłaty ponoszone z tego tytułu mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w oparciu o art. 17b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie można bowiem mówić o kontynuacji podatkowej umowy leasingowej w sytuacji, gdy korzystającym został nowy podatnik i przystępuje on do umowy, której okres obowiązywania jest już krótszy, niż w momencie podpisywania jej przez pierwszego korzystającego.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w następstwie dokonanych cesji umów leasingu operacyjnego (zawartych pierwotnie z innym podmiotem gospodarczym), Wnioskodawca przejmie przedmioty leasingu. Spółka wskazała ponadto, iż umowy leasingu, na dzień ich cesji, będą spełniać warunki określone w art. 17b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, w związku z faktem, iż na dzień cesji umów leasingu spełnione zostaną warunki wynikające z powołanego powyżej art. 17b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotowe umowy nie utracą charakteru podatkowej umowy leasingu. Tym samym, ponoszone przez Spółkę wydatki z tytułu rat leasingowych stanowić będą – stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – koszty uzyskania przychodów.

Ponadto dodaje się, iż powyższe przedstawia skutki cesji umowy leasingu operacyjnego wyłącznie w ujęciu podatkowym, bowiem tut. Organ działając w imieniu Ministra Finansów interpretuje przepisy prawa podatkowego, tj. dokonuje oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Natomiast w przypadku stosunków cywilnoprawnych, strony takiego stosunku swobodnie kształtują swoje prawa i obowiązki, które jednak nie podlegają ocenie tut. Organu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj