Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-542/09-4/KS
z 16 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-542/09-4/KS
Data
2009.10.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
dochody wolne od podatku
dochód
działalność gospodarcza
kultura
ochrona zdrowia
oświata
rehabilitacja
rehabilitacja niepełnosprawnych
statut
stowarzyszenia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w świetle przepisów podatkowych CIT - 8 Stowarzyszenie uzyskuje zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 415 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu 16.07.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 06 października 2009 r. (data wpływu 08.10.2009 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem Osób Niepełnosprawnych.

  1. Stowarzyszenie jest wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego.
  2. Z chwilą wpisania do KRS Stowarzyszenie uzyskało osobowość prawną.
  3. Stowarzyszenie samodzielnie określiło swoje cele, program działania i strukturę organizacyjną w Statucie Stowarzyszenia (Statut opiniowany przez Starostwo Powiatowe).
  4. Podstawowym celem działania Stowarzyszenia jest rehabilitacja zawodowa i integracja społeczna osób niepełnosprawnych, przez: pracę, opiekę zdrowotną, pomoc socjalną i rekreację ruchową - § 1 pkt 3 Statutu.
  5. Stowarzyszenie dla realizacji swych celów statutowych prowadzi działalność gospodarczą określoną i zapisaną w statucie oraz KRS wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD).
  6. Statut w § 3 pkt 3 zawiera zapis, że: „Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków”.
  7. W § 4 Statutu określone są sposoby realizacji celów Stowarzyszenia, i tak:
      - tworzenie i ratowanie miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych w strukturach stowarzyszenia,
      - organizacja i obsługa imprez kulturalnych, oświatowych, turystycznych,
      - prowadzenie działalności gospodarczej w celu realizacji statutowych celów.
  8. Stowarzyszenie zatrudnia 36 osób niepełnosprawnych na ogólną liczbę 39 zatrudnionych ogółem.
  9. Podstawowym źródłem pozyskiwania środków dla realizacji celów Stowarzyszenia jest produkcja i sprzedaż wyrobów, świadczenie usług, jak malowanie proszkowe, obróbka mechaniczna, itp.
  10. Stowarzyszenie ustala dochód za każdy rok gospodarczy (kalendarzowy).
  11. Przychód Stowarzyszenia osiągnięty w j. czasu (rok) pomniejszony jest o koszty uzyskania przychodów.
  12. Do kosztów uzyskania przychodów, Wnioskodawca kwalifikuje wszelkie wydatki wg układu rodzajowego kosztów z wyjątkiem:
      - odsetek budżetowych i ZUS,
      - nie wypłaconych wynagrodzeń,
      - nie zapłaconych składek ZUS,
      - darowizn,
      - kar.
  13. Stosując ustawowe procedury Stowarzyszenie oblicza dochód.
  14. Stowarzyszenie sporządza sprawozdanie finansowe.
  15. Stowarzyszenie składa deklarację CIT - 0 i CIT – 8.
  16. W roku gospodarczym w deklaracji CIT - 8 wykazany został dochód.
  17. Podjęta została uchwała o przeznaczeniu dochodu na cele statutowe w całości.

W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku z dnia 06 października 2009 r. Stowarzyszenie doprecyzowało, iż:

  1. W ogólności pod pojęciem tworzenia nowych miejsc pracy, Wnioskodawca rozumie zawiązywanie nowych stanowisk zatrudnienia w zakładzie produkcyjnym prowadzonym przez Stowarzyszenie. Miejsce pracy jest stanowiskiem, przy którym pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w czasie wyznaczonym przez pracodawcę. Nowe miejsce pracy obsadzane jest na mocy umowy o pracę. Każda z tych umów zawarta jest w wymiarze etatu.
  2. Nowe miejsca pracy są w większości tworzone dla osób niepełnosprawnych i przez nie obsadzane. W opisywanym okresie zostało zatrudnionych siedemnaście osób niepełnosprawnych i dwie osoby pełnosprawne (pełnosprawność wymagana zawodowo). Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji elementów metalowych.
  3. Do wydatków na tworzenie nowych miejsc pracy wchodzą w szczególności:

  4.      - uzbrojenie nowych stanowisk pracy w odpowiednie narzędzia,
         - dostosowanie stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych,
         - zakup systemu zarządzania przepływem informacji w firmie (m.in. księgowość, dział sprzedaży),
         - szkolenie zawodowe osób niepełnosprawnych,
         - pomoc w uzyskiwaniu uprawnień zawodowych,
         - organizowanie pracowniczych wyjazdów integracyjnych, kulturowych i socjalnych dla pracowników w celu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych.

Jednocześnie, Stowarzyszenie podkreśla, iż wniosek o interpretację dotyczy kwestii zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych Stowarzyszenia, prowadzącego działalność gospodarczą, jako podmiotu zajmującego się rehabilitacją zawodową i społeczną inwalidów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) o treści wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność w zakresie pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów (osób niepełnosprawnych), Stowarzyszenie jest zwolnione z opłat podatkowych (CIT – 8)...

Stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie:

  1. Stowarzyszenie realizuje statutowe cele, zwiększyło zatrudnienie z 20 osób do 39 w okresie od 01.01.07 r. do 31.12.08 r. Osiągnięty cel to zwiększenie zatrudnienia dla osób niepełnosprawnych.
  2. Do kosztów uzyskania przychodów Stowarzyszenie kwalifikuje m.in. wydatki związane:
      - ze sprzedażą wyrobów i usług (koszty transportu),
      - z zakupem materiałów do produkcji (koszty transportu),
      - z zakupionymi materiałami podstawowymi i pomocniczymi do produkcji wyrobów,
      - z kosztami usług (energia, woda, telefon, internet),
      - z kosztami dzierżawy,
      - z delegacjami związanymi z pozyskiwaniem zleceń produkcyjnych,
      - z kosztami wynagrodzeń pomniejszonymi o dofinansowanie z PFRON,
      - z ubezpieczeniami społecznymi i inne świadczenia dla zatrudnionych członków stowarzyszenia,
      - z opłatami,
      - z kosztami zakupów materiałów i towarów,
      - z usługami obcymi (kooperacja produkcyjna),
      - z pozostałymi kosztami rodzajowymi (dozór techniczny, sanepid).
  3. Osiągnięty dochód nie jest dzielony pomiędzy członków Stowarzyszenia, przeznaczany jest na tworzenie nowych miejsc pracy.
  4. Zdaniem Wnioskodawcy, podlega on zwolnieniu podatkowemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) określa, że stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy, prawo zrzeszania się w stowarzyszeniach może podlegać ograniczeniom przewidzianym jedynie przez ustawy, niezbędnym do zapewnienia interesów bezpieczeństwa państwowego lub porządku publicznego oraz ochrony zdrowia lub moralności publicznej albo ochrony praw i wolności innych osób.

W myśl art. 34 ww. ustawy, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne – na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) – są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 tej ustawy jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie.

Powyższe oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia pozostaje zatem, czy dochód osiągnięty jest przez stowarzyszenia z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej i czy przychody osiągane z tych źródeł mają charakter trwały czy sporadyczny.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (…) - art. 7 ust. 2 ww. ustawy.

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten, zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo -techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. Do skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.


Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Należy wskazać, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, ze składek członkowskich.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia tego dochodu od opodatkowania.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest aby cele przewidziane w statucie Stowarzyszenia mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z uwagi na powyższe, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organ podatkowy bada jedynie czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

A zatem, istota problemu polega na stwierdzeniu, czy cele statutowe (wyszczególnione w opisanym stanie faktycznym) realizowane przez Stowarzyszenie mają znamiona działalności z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje ww. pojęć. Wg Encyklopedii Powszechnej PWN ochronę zdrowia definiuje się jako wszelką społeczną działalność, której celem jest zapobieganie chorobom i ich leczenie, utrzymanie rozwoju psychicznego, fizycznego i społecznego człowieka, przedłużanie życia, zapewnienie zdrowego rozwoju następnych pokoleń; podstawowe metody współczesnej ochrony zdrowia to: umacnianie zdrowia, zapobieganie chorobom, wczesne wykrywanie chorób, leczenie zapobiegające ich rozwojowi oraz ograniczające ich skutki, rehabilitacja, opieka medyczno - społeczne nad ludźmi upośledzonymi fizycznie lub psychicznie, opieka nad nieuleczalnie chorymi.

Z kolei, pomoc społeczna – wg art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728 ze zm.) – jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92 ze zm.), rehabilitacja zawodowa ma na celu ułatwienie osobie niepełnosprawnej uzyskania i utrzymania odpowiedniego zatrudnienia i awansu zawodowego przez umożliwienie jej korzystania z poradnictwa zawodowego, szkolenia zawodowego i pośrednictwa pracy. Natomiast rehabilitacja społeczna ma na celu umożliwienie osobom niepełnosprawnym uczestnictwa w życiu społecznym (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem Osób Niepełnosprawnych, działającym na podstawie Statutu, który określa Jego podstawowe działania. Celem statutowym Stowarzyszenia jest rehabilitacja zawodowa i integracja społeczna osób niepełnosprawnych, realizowana poprzez pracę, opiekę zdrowotną, pomoc socjalną i rekreację ruchową. Stowarzyszenie w celu realizacji tychże celów prowadzi działalność gospodarczą.

Tut. Organ podkreśla, że z uwagi na fakt, iż Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą, to w zależności od uznania i potrzeb można wyodrębnić w ewidencji księgowej działalność gospodarczą i statutową, traktując każdą z nich jako wydzieloną na pełny wewnętrzny rozrachunek gospodarczy, tj. samodzielnie bilansującą. Należałoby wówczas dla obydwu działalności sporządzać odrębne sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie zbiorcze obejmujące całokształt działalności. Alternatywą do powyższego może być księgowe wyodrębnienie obydwu działalności, statutowej i gospodarczej, bez sporządzania odrębnych sprawozdań finansowych dla każdej z nich. W zakładowym planie kont należy dokładnie określić zasady prowadzenia ksiąg, by pozwoliły one na ustalenie wyniku finansowego zarówno z działalności statutowej, jak też gospodarczej, co wymaga wyraźnego rozdziału przychodów i kosztów na dotyczące każdej z tych działalności.

Zatem, wszelkie wydatki ponoszone przez Stowarzyszenie w rozpatrywanej sprawie, w pierwszej kolejności powinny być analizowane – zgodnie z art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów działalności gospodarczej lub statutowej. Po pomniejszeniu przychodów o tak ustalone koszty uzyskania przychodów powstanie dochód. Dochód ten wolny jest od podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli wydatek z niego sfinansowany wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych. Jeżeli jednak wydatki nie wiążą się z realizacją celów statutowych to równowartość dochodów odpowiadająca tym wydatkom będzie podlegała opodatkowaniu.

W przedstawionym stanie faktycznym wskazano, iż realizacja celów statutowych odbywa się poprzez tworzenie i ratowanie miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych w ramach Stowarzyszenia, a także organizację i obsługę imprez kulturalnych, oświatowych i turystycznych.

Jeżeli zatem Stowarzyszenie przeznaczy dochód na wskazane cele, wówczas dochód ten wolny będzie od podatku dochodowego od osób prawnych.

Reasumując, należy stwierdzić, iż dochód uzyskany przez Stowarzyszenie z działalności gospodarczej, może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. dochód ten nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, w takiej części, w jakiej zostanie przeznaczony, a następnie wydatkowany na wskazane cele statutowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj