Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1089/09/KG
z 9 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1089/09/KG
Data
2009.10.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
modernizacja
obiekt sportowy
obniżenie podatku należnego
odliczenie podatku od towarów i usług
proporcja
sport


Istota interpretacji
Odliczenie podatku od towarów i usług, obniżenie podatku należnego, modernizacja, sport, obiekt sportowy, proporcja.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2009r. (data wpływu 7 września 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. „Modernizacja ogólnodostępnego kompleksu sportowego” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. „Modernizacja ogólnodostępnego kompleksu sportowego”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako jednostką budżetowa, w ramach Priorytetu IX Zdrowie i rekreacja, Działanie 9.3 Lokalna infrastruktura sportowa RPO na lata 2007-2013 zrealizował w latach 2007-2009 (zakończenie inwestycji w czerwcu 2009r.) projekt inwestycyjny pn. „Modernizacja ogólnodostępnego kompleksu sportowego”.

Na ten cel podatnik wydatkował kwotę łączną w wysokości 8 810 663,22 zł brutto. Wydatki rozliczone zostały w oparciu o wystawione przez dostawców materiałów i usług faktury VAT.

W trakcie realizacji inwestycji podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług służących inwestycji był na bieżąco odliczany od podatku należnego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, co znalazło odzwierciedlenie w składanych deklaracjach VAT-7.

W związku z tym, że realizowana inwestycja w całości wykorzystywana będzie do wykonywania czynności opodatkowanych, podatek naliczony zawarty w nabywanych towarach i usługach odliczany był od podatku należnego w pełnej wysokości.

Aktualnie jednostka występuje z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy, jako zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji w latach 2007-2009 projektu pn. „Modernizacja ogólnodostępnego kompleksu sportowego” przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją tejże inwestycji, bez względu na źródło jej finansowania...

Zdaniem Wnioskodawcy, jako jednostka budżetowa i zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług świadczy usługi w zakresie:

  • udostępniania obiektów sportowych (hal, boisk, basenów, kortów) w oparciu o rezerwację dokonaną przez zakłady pracy oraz dla mieszkańców miasta na zasadzie wykupienia biletów wstępu (sklasyfikowane jako „Usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych” PKWiU 92.61.10-00.00),
  • prowadzenia kursów nauki pływania, przygotowania do nauki pływania, aerobiku wodnego (PKWiU 92.61.10-00.00),
  • udostępniania sauny, siłowni, prowadzenia zajęć aerobiku, fitness, wykonywania masażu (sklasyfikowane jako „Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej” PKWiU 93.04.10-00.00),
  • wynajmu pomieszczeń innym podmiotom gospodarczym z przeznaczeniem na kawiarnię,
  • wynajmu umeblowanych pokoi gościnnych (sklasyfikowane jako „Usługi wynajmu umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania” PKWiU 55.23.13-00.00),
  • umieszczania reklam na obiektach sportowych.

Wszystkie wykonywane przez jednostkę czynności są opodatkowane podatkiem od towarów i usług wg. stawki 7% i 22% i nie ma wśród tych czynności, czynności zwolnionych na mocy art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług (katalog zamknięty zawarty w załączniku nr 4 do ustawy). Co prawda w poz. 11 tegoż załącznika jako zwolnione wymienione zostały „usługi związane z rekreacją i sportem”, jednak dotyczy to „wyłącznie usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług”. Zwolnienie to nie ma zastosowania w przypadku jednostki budżetowej, gdyż jednostka nie może przeznaczyć wypracowanych dochodów na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Musi je przekazać: jednostce samorządu terytorialnego, więc nie może zgodnie z prawem wypełnić warunku zwolnienia.

Jednostka świadczy natomiast usługi zwolnione na mocy § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 28 listopada 2008r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Jednak udział obrotu z tych czynności w obrocie całkowitym w poszczególnych latach 2007, 2008 i 2009 (do czasu zakończenia inwestycji) był mniejszy niż 2%. Również przewidywany udział na lata następne nie przekroczy 2%. Wobec powyższego ma zastosowanie art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W zmodernizowanym Kompleksie Sportowym wykonywane są i będą w przyszłości czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a faktyczny i przewidywany udział sporadycznej sprzedaży zwolnionej wymienionej w zdaniach poprzednich nie przekraczał i nie przekroczy 2%.

W świetle przytoczonej argumentacji Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług służących opisanej na wstępie realizacji inwestycji, bez względu na źródło finansowania tejże inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. W art. 90 ust. 5-8 wskazano szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji.

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Powyższe oznacza, iż w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8, nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach Priorytetu IX Zdrowie i rekreacja, Działanie 9.3 Lokalna infrastruktura sportowa RPO na lata 2007-2013 zrealizował w latach 2O07-20O9 (zakończenie inwestycji w czerwcu 2009r.) projekt inwestycyjny pn. „Modernizacja ogólnodostępnego kompleksu sportowego”.

Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane wg. stawki 7 i 22% oraz świadczy usługi zwolnione na mocy § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 28 listopada 2008r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Jednak udział obrotu z tych czynności w obrocie całkowitym w poszczególnych latach 2007, 2008 i 2009 (do czasu zakończenia inwestycji) był mniejszy niż 2%. Również przewidywany udział na lata następne nie przekroczy 2%.

Należy podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

Wnioskodawca w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany jest więc do przyporządkowania w odpowiednich częściach podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej oraz działalności mieszanej).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż realizowana inwestycja w całości wykorzystywana będzie do wykonywania czynności opodatkowanych. Jeżeli więc zmodernizowany kompleks sportowy wykorzystywany jest wyłącznie do czynności opodatkowanych, to zakupy związane z przedmiotową inwestycją są związane w całości z czynnościami opodatkowanymi. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje w pełnej wysokości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. „Modernizacja ogólnodostępnego kompleksu sportowego”. W odniesieniu do zakupów związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, nie będzie miała zastosowania proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

Należy przy tym zauważyć, że źródło finansowania zakupów pozostaje bez wpływu na realizację ewentualnego prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z przedmiotowymi zakupami.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj