Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-594/09/BM
z 4 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-594/09/BM
Data
2009.09.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
faktura VAT
odliczenie podatku
projekt
współuczestnictwo


Istota interpretacji
opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług, jako uczestnika w projektach w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją tych projektów i dokumentowania świadczenia tych usług.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2009r. (data wpływu 9 czerwca 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 września 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług, jako uczestnika w projektach w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją tych projektów i dokumentowania świadczenia tych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 4 września 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług, jako uczestnika w projektach w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją tych projektów i dokumentowania świadczenia tych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest wydawcą dziennika regionalnego. Działalność gospodarcza Spółki koncentruje się na działalności wydawniczej, świadczeniu usług poligraficznych, oraz sprzedaży powierzchni reklamowej w prasie. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Dziennik wydawany przez Spółkę jest liczącą się gazetą regionalną, o szerokim odbiorze społecznym. Korzystając z renomy swojego tytułu Spółka zdecydowała się na uczestnictwo w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki (dalej: PO KL) finansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). W szczególności z uwagi na specyfikę swojej działalności Spółka uczestniczy w realizacji priorytetów realizowanych na szczeblu regionalnym tj. w szczególności:

(i) Priorytetu VI - Rynek Pracy Otwarty dla Wszystkich,

(ii) Priorytetu VIII - Regionalne Kadry Gospodarki,

(iii) Priorytetu IX - Rozwój Wykształcenia i Kompetencji w Regionach.

Realizacja przez Spółkę projektów w ramach PO KL, jako taka nie jest ukierunkowana na osiągnięcie zysku. Pozyskane finansowanie stanowi jedynie zwrot poniesionych kosztów tzw. "wydatków kwalifikowanych" (tj. wydatków, o których mowa w Rozdziale 3.1 pkt 1 Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL wydanych 29 marca 2009r. przez Ministra Rozwoju Regionalnego.

Bez względu na powyższe, Spółka uważa, iż uczestnictwo w projektach buduje wśród czytelników jej pozytywny wizerunek, co ma niewątpliwy wpływ na renomę wydawanych tytułów, a w konsekwencji przekłada się na wysokość nakładu i przychody z reklamy prasowej.

Spółka uczestniczy w projektach jako partner na zasadach przewidzianych w art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Liderami projektów, w których bierze udział Spółka są jednostki sektora finansów publicznych - szkoły wyższe.

Na chwilę obecną Spółka podpisała trzy Umowy Partnerskie (dalej: Umowy) z Politechniką i Uniwersytetem (liderzy projektów - beneficjenci) inicjujące następujące projekty:

  1. „Mały przedszkolak wielki człowiek" w ramach działania 9.11 wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty (Priorytet IX)
  2. "Dobre praktyki biznesu" w ramach działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia (Priorytet VI),
  3. "Przedsiębiorstwa jutra - prognozowanie trendów rozwojowych w województwie " w ramach działania 8.1.2 wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionach (Priorytet VIII)

Zgodnie z Umowami Spółka zobowiązana jest do wykonania określonych zadań na które składają się działania należące do podstawowego zakresu działalności gospodarczej Spółki takie jak: druk oraz dystrybucja materiałów informacyjnych i reklamowych (ulotki lub tzw. wkładki do gazet), organizacja kampanii informacyjnej realizowanej na łamach tytułu należącego do Spółki jak i zlecanych innym mediom (radio, TV, Internet), organizacja konkursów prasowych, przygotowanie i publikacja artykułów prasowych o tematyce związanej z danym projektem.

Maksymalne wynagrodzenie za poszczególne świadczenia określane jest w budżecie projektu.

Zgodnie z Umowami lider projektu odpowiada za jego rozliczenie - Spółka otrzymuje od lidera zwrot nakładów poniesionych w związku z realizacją zadań wskazanych w Umowie o ile nakłady te stanowią "wydatek kwalifikowany" a ich poniesienie zostało właściwie udokumentowane.

Z punktu widzenia klasyfikacji rodzajowej koszty ponoszone przez Spółkę w związku z projektem to w szczególności: koszty zakupu towarów (papier i materiały drukarskie), usługi obce (np. czas antenowy, serwis maszyn drukarskich, usługi reklamowe), wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w projekt, koszty wynagrodzeń wypłaconych na podstawie umów zlecenia i o dzieło.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 4 września 2009r. Wnioskodawca wskazał, że zadania realizowane przez Spółkę są zadaniami zawartymi we wnioskach do umów o dofinansowanie oraz zgodnie z umowami partnerskimi podpisanymi przez Spółkę.

Ponadto z umów zawartych pomiędzy partnerami wynika między innymi, że celem partnerstwa jest wspólna realizacja Projektu finansowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, bądź też, że partnerzy wspólnie wystąpią do Instytucji Pośredniczącej z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu.

Partnerstwo stron wynika z charakteru Projektu i tworzy wartość dodaną wykorzystując synergiczne oddziaływanie obu Stron umowy (ze strony Spółki jest to m.in. doświadczenie w prowadzeniu działań informacyjno-promocyjnych i kampanii społecznych). Umowy określają zakres zadań i obowiązków partnerów. Wnioskodawca zobowiązany jest np. do:

  • współdziałania z partnerem w celu przygotowania projektu, w tym udzielania wszelkich niezbędnych informacji, dokumentów, wyjaśnień, pomocy merytorycznej i technicznej,
  • wykonania zadań wyszczególnionych w harmonogramie,
  • udziału w monitorowaniu wykonania projektu,
  • przechowywania dokumentów związanych z projektem.

W umowach partnerskich określono również, że niezbędne dla płynnej realizacji Projektu środki finansowe wpływać będą w całości na rachunek bankowy Uczelni. W celu zapewnienia płynności finansowej Projektu Uczelnia zrefunduje Wnioskodawcy poniesione przez nią koszty związane z realizacją poszczególnych zadań projektu, w tym również koszty personelu zaangażowanego w realizację Projektu, zgodnie z zapisami wniosku projektowego. Warunkiem wypłaty na rzecz Wnioskodawcy środków finansowych na realizację Projektu jest przedstawienie Uczelni faktur, rachunków lub równorzędnych dokumentów poświadczających poniesione koszty.

W zawartej umowie partnerskiej Wnioskodawca zobowiązał się również do poddania się wszelkim czynnościom kontrolnym i sprawdzającym w trakcie realizacji projektu jak i po jego wykonaniu, przeprowadzanym przez Instytucję Pośredniczącą oraz inne uprawnione podmioty w ramach realizacji Projektu.

Umową objęto również odpowiedzialność Stron, i tak w przypadku działania jednej ze stron niezgodnie z warunkami umowy, druga Strona ma prawo odstąpić od umowy najpóźniej w terminie jednego miesiąca od powzięcia wiadomości o naruszeniu warunków umowy przez druga stronę, wzywając uprzednio pisemnie do ścisłego przestrzegania warunków umowy Stronę, która dopuściła się naruszeń. Strona odstępująca od umowy może żądać zapłaty kary umownej oraz odszkodowania.

Uczelnia zapłaci Wnioskodawcy oraz odwrotnie, Wnioskodawca Uczelni karę umowną:

  • za niewykonanie poszczególnych zadań Projektu z przyczyn leżących po danej Stronie w wysokości określonej w umowie,
  • za zwłokę w wykonaniu poszczególnych zadań Projektu w wysokości określonej w umowie.

Wartość dodaną uzyskaną w trakcie realizacji Projektu, jak zdobyta wiedza, doświadczenie, know how, Partnerzy zobowiązują się wykorzystać z poszanowaniem prawa do korzyści drugiej strony.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy czynności wykonane w ramach opisanych wyżej projektów stanowią odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., dalej VAT), lub odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 VAT i jako takie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 VAT...
  2. Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 VAT w zakresie w jakim nabywa towary i usługi na potrzeby opisanych projektów ...
  3. W jaki sposób udokumentować wykonanie świadczeń na podstawie Umów ...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1)

Spółka stoi na stanowisku, iż czynności wykonywane w ramach Umów stanowią odpłatne świadczenie usług lub odpowiednio odpłatną dostawę towarów a tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 VAT.

W opinii Spółki, zgodnie z Umową przedmiotem świadczenia są oznaczone towary lub usługi za które Spółka otrzymuje określone w Umowie wynagrodzenie. Rozumienie pojęcia „odpłatności” (zasadniczego z punktu widzenia konstrukcji podatku od wartości dodanej) było przedmiotem licznych orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (np. orzeczenie w sprawie C-16/93, R.J.Tolsama vs. Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden). Analizując orzecznictwo ETS można wysnuć wniosek, ze o dostawie towarów i usług za wynagrodzeniem można mówić jedynie w sytuacji, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami. Związek, o którym mowa musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że odpłatność następuje za to świadczenie. W opinii Spółki taki związek występuje ponieważ Umowa wskazuje konkretne świadczenia do których wykonania zobowiązany jest partner a kwota wynagrodzenia jest z góry określona. Fakt, iż wynagrodzenie w formie dotacji z EFS ustalone jest w kwocie równej poniesionym kosztom nie ma w opinii Spółki znaczenia z punktu widzenia podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 VAT podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Biorąc powyższe pod uwagę w opinii Spółki kwota otrzymana od lidera projektu stanowi podstawę opodatkowania VAT, jako dotacja z EFS mająca bezpośredni wpływ na cenę (dotacja pokrywa 100% wynagrodzenia). Stawką właściwą dla usług świadczonych w ramach Umów będzie, co do zasady stawka podstawowa 22% (art. 41 ust. 1 VATu) właściwa dla świadczenia usług poligraficznych w zakresie druku ulotek oraz usług reklamowych, choć w odniesieniu do niektórych świadczeń właściwe mogą być stawki preferencyjne lub zwolnienie z VAT.

Ad. 2)

Konsekwentnie, jeśli wykonane na podstawie Umów świadczenia podlegają opodatkowaniu VAT, to Spółce, zgodnie z art. 86 ust. , 1 VAT przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z opisanymi czynnościami. Jeśli któreś ze świadczeń wykonywanych na podstawie umowy korzystać będzie ze zwolnienia z VAT, podatek naliczony od zakupów towarów i usług związanych z tym świadczeniem nie będzie podlegał odliczeniu.

Ad 3)

Spółka stoi na stanowisku, iż świadczenia wykonane na podstawie Umów Partnerskich powinny być dokumentowane fakturami wewnętrznymi zgodnie z art. 106 ust. 7 VAT.

Przepisy ustawy o VAT nie przewidują wprawdzie wprost obowiązku dokumentowania otrzymanych dotacji fakturami wewnętrznymi jednak biorąc pod uwagę treść art. 106 ust. 7 VAT, dopuścić należy wystawienie faktury wewnętrznej także w przypadku otrzymania dotacji mającej bezpośredni wpływ na cenę. Przepisy ustawy o VAT nie przewidują wprawdzie wprost obowiązku dokumentowania otrzymanych dotacji fakturami wewnętrznymi jednak biorąc pod uwagę treść art. 106 ust. 7 VAT, dopuścić należy wystawienie faktury wewnętrznej także w przypadku otrzymania dotacji mającej bezpośredni wpływ na cenę.

Wątpliwości Spółki co do zasad opodatkowania VAT czynności wykonywanych na podstawie Umów wynikają ze stanowiska Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Zgodnie z pismem opublikowanym na stronie internetowej Wojewódzkiego Urzędu Pracy "Zakres realizacji projektów partnerskich określony przez Instytucję Zarządzającą" zatwierdzonym 23 kwietnia 2009r. przez J. P. Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego należy rozróżnić dwa całkowicie odrębne sposoby realizacji projektu z udziałem więcej niż jednego podmiotu:

  • - Partnerstwo - określone w obowiązującym od 20 grudnia 2008r. art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, oraz
  • - Przekazanie realizacji zadań w projekcie lub zakup usług w ramach projektu - co oznacza możliwość zlecenia części zadań podmiotom z sektora lub spoza sektora finansów publicznych na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy z dnia 19 grudnia 2008r. o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Jak wskazuje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w powyższym piśmie "Istotą odróżniającą partnerstwa od przekazania realizacji zadań, lub zakupu usług jest wspólne zarządzanie projektem, co oznacza powołanie grupy sterującej, która w sposób demokratyczny podejmuje decyzje o zasadniczych kwestiach w realizacji projektu. Grupa Sterująca, jest organem wspierającym beneficjenta w jego działaniu. Dotyczy to głównie podejmowania strategicznych decyzji. Powinna być odpowiedzialna za długoterminowe zarządzanie projektem i jego monitoring. Oznacza to kontrolę realizacji projektu na poziomie strategicznym, weryfikacja zgodności projektu z przyjętymi wcześniej celami i utrzymaniem założonych ram: zakresu, kosztów i terminów czasowych. W przypadku jakichkolwiek zmian w projekcie muszą one być wpierw przedstawione grupie, a potem przez nią zatwierdzone. Grupa Sterująca ocenia i akceptuje, na zasadzie konsensusu, zaproponowane przez Beneficjenta (lidera projektu) działania dla realizacji projektu. Zajmuje się także ich koordynacją i spójnością z innymi realizowanymi projektami jak również zmianami w zakresie składu personelu projektu.".

Konsekwencją dokonania powyższego rozróżnienia (na partnerstwo i świadczenie usług) jest uznanie, że pomiędzy partnerem a liderem projektu nie dochodzi do świadczenia usług. W opinii Spółki stanowisko takie nie jest właściwe z punktu widzenia ustawy o VAT jako, że istnieje bezpośredni związek pomiędzy wykonanymi świadczeniami a otrzymaną kwotą wynagrodzenia oraz istnieje więź prawna pomiędzy zlecającym wykonania czynności a Spółką.

Z drugiej strony Ministerstwo Rozwoju Regionalnego stwierdza w pkt 50 rozdziału VIII, iż „w odniesieniu do kwalifikowalności podatku VAT ponoszonego przez beneficjenta (lidera) i partnerów, podatek ten powinien być ujęty w budżecie projektu jedynie w części odpowiadającej kosztowi podatku VAT poniesionego przez beneficjenta (lidera) lub partnerów, którzy nie mają prawa jego odzyskania. Natomiast w stosunku do partnerów, którzy mają prawo odzyskiwania VAT, podatek ten nie powinien być wykazywany. Każdy z partnerów składa w tym zakresie odrębne oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT."

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego dopuszcza zatem istnienie sytuacji w której partnerowi przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z projektem. Konsekwencja takiego podejścia jest uznanie, że czynności wykonywane w ramach projektu mogą podlegać opodatkowaniu VAT jeśli spełnione są warunki ustanowione w ustawie o podatku od towarów i usług.

Podsumowując w opinii Spółki czynności podejmowane w ramach Umów Partnerskich stanowią odpłatne świadczenie usług lub odpowiednio odpłatną dostawę towarów, za które wynagrodzenie w formie dotacji z EFS wypłacane jest przez lidera projektu. Spółka zobowiązana jest zatem do opodatkowania wykonywanych świadczeń wg stawek VAT dla niego właściwych i jednocześnie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi świadczeniami (o ile nie są to towary lub usługi objęte zwolnieniem z VAT). Wykonane świadczenia mogą być dokumentowane fakturą wewnętrzna.

Zdaniem Wnioskodawcy, stanowisko Spółki wydaje się potwierdzać również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 20 grudnia 2007r. sygn. IP-PP2-443-291/07-4/IK wydanej w analogicznej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zatem przez pojęcie świadczenia, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa powyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich.

Skoro w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, zatem wskazać należy, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie strony umowy określiły wynagrodzenie należne z tytułu danego świadczenia.

Jeśli zatem z zawartej umowy partnerskiej zobowiązującej partnerów do wspólnego realizowania projektu wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji natomiast gdy czynności wykonywane w ramach projektu są realizowane na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów powstałych w wyniku realizacji projektu, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegającą opodatkowaniu.

O rozstrzygnięciu, czy wykonywane przez Wnioskodawcę świadczenie podlega opodatkowaniu VAT czy też nie, decydują zatem warunki umowy zawartej pomiędzy partnerami, współwykonawcami projektu.

Za stanu faktycznego sprawy wynika, że Wnioskodawca jest wydawcą dziennika regionalnego „Nowa Trybuna ”. Spółka zdecydowała się na uczestnictwo w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki (dalej: PO KL) finansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego (EPS). Wnioskodawca Spółka uczestniczy w realizacji priorytetów realizowanych na szczeblu regionalnym tj. w szczególności:

(i) Priorytetu VI - Rynek Pracy Otwarty dla Wszystkich,

(ii) Priorytetu VIII - Regionalne Kadry Gospodarki,

(iii) Priorytetu IX - Rozwój Wykształcenia i Kompetencji w Regionach.

Realizacja przez Spółkę projektów w ramach PO KL, jako taka nie jest ukierunkowana na osiągnięcie zysku. Pozyskane finansowanie stanowi jedynie zwrot poniesionych kosztów tzw. "wydatków kwalifikowanych".

Spółka uczestniczy w projektach jako partner na zasadach przewidzianych w art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Liderami projektów w których bierze udział Spółka są jednostki sektora finansów publicznych - szkoły wyższe. Spółka podpisała trzy Umowy Partnerskie (dalej: Umowy) z Politechniką i Uniwersytetem (liderzy projektów - beneficjenci).

Zgodnie z Umowami Spółka zobowiązana jest do wykonania określonych zadań na które składają się działania należące do podstawowego zakresu działalności gospodarczej Spółki takie jak: druk oraz dystrybucja materiałów informacyjnych i reklamowych (ulotki lub tzw. wkładki do gazet), organizacja kampanii informacyjnej realizowanej na łamach tytułu należącego do Spółki jak i zlecanych innym mediom (radio, TV, Internet), organizacja konkursów prasowych, przygotowanie i publikacja artykułów prasowych o tematyce związanej z danym projektem. Maksymalne wynagrodzenie za poszczególne świadczenia określane jest w budżecie projektu. Zgodnie z Umowami lider projektu odpowiada za jego rozliczenie - Spółka otrzymuje od lidera zwrot nakładów poniesionych w związku z realizacją zadań wskazanych w Umowie o ile nakłady te stanowią "wydatek kwalifikowany" a ich poniesienie zostało właściwie udokumentowane. Z punktu widzenia klasyfikacji rodzajowej koszty ponoszone przez Spółkę z związku z projektem to w szczególności: koszty zakupu towarów (papier i materiały drukarskie), usługi obce (np. czas antenowy, serwis maszyn drukarskich, usługi reklamowe), wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w projekt, koszty wynagrodzeń wypłaconych na podstawie umów zlecenia i o dzieło.

Ponadto z umów zawartych pomiędzy partnerami wynika między innymi, że celem partnerstwa jest wspólna realizacja Projektu finansowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, bądź też, że partnerzy wspólnie wystąpią do Instytucji Pośredniczącej z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu.

W umowie partnerskiej określono również, że niezbędne dla płynnej realizacji Projektu środki finansowe wpływać będą w całości na rachunek bankowy Uczelni. W celu zapewnienia płynności finansowej Projektu Uczelnia zrefunduje Wnioskodawcy poniesione przez nią koszty związane z realizacją poszczególnych zadań projektu, w tym również koszty personelu zaangażowanego w realizację Projektu, zgodnie z zapisami wniosku projektowego. Warunkiem wypłaty na rzecz Wnioskodawcy środków finansowych na realizację Projektu jest przedstawienie Uczelni faktur, rachunków lub równorzędnych dokumentów poświadczających poniesione koszty.

W zawartej umowie partnerskiej Wnioskodawca zobowiązał się również do poddania się wszelkim czynnościom kontrolnym i sprawdzającym w trakcie realizacji projektu jak i po jego wykonaniu, przeprowadzanym przez Instytucję Pośredniczącą oraz inne uprawnione podmioty w ramach realizacji Projektu.

Umową objęto również odpowiedzialność Stron, i tak w przypadku działania jednej ze stron niezgodnie z warunkami umowy, druga Strona ma prawo odstąpić od umowy najpóźniej w terminie jednego miesiąca od powzięcia wiadomości o naruszeniu warunków umowy przez druga stronę, wzywając uprzednio pisemnie do ścisłego przestrzegania warunków umowy Stronę, która dopuściła się naruszeń. Strona odstępująca od umowy może żądać zapłaty kary umownej oraz odszkodowania. Uczelnia zapłaci Wnioskodawcy oraz odwrotnie, Wnioskodawca Uczelni karę umowną:

  • - za niewykonanie poszczególnych zadań Projektu z przyczyn leżących po danej Stronie w wysokości określonej w umowie,
  • - za zwłokę w wykonaniu poszczególnych zadań Projektu w wysokości określonej w umowie.

Wartość dodaną uzyskaną w trakcie realizacji Projektu, jak zdobyta wiedza, doświadczenie, know how, Partnerzy zobowiązują się wykorzystać z poszanowaniem prawa do korzyści drugiej strony.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie ze podanym przez Wnioskodawcę art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2009r. Nr 84, poz. 712) w celu wspólnej realizacji projektów, o których mowa w art. 28 ust. 1, w zakresie określonym przez instytucję zarządzającą, mogą być tworzone partnerstwa, przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, zwany dalej "projektem partnerskim", na warunkach określonych w porozumieniu lub umowie partnerskiej lub na podstawie odrębnych przepisów.

Projekt partnerski, zgodnie z ww. przepisem, jest realizowany na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie zawartej z beneficjentem działającym w imieniu i na rzecz partnerów w zakresie określonym porozumieniem lub umową partnerską. W przypadku projektów partnerskich, porozumienie lub umowa partnerska określa w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez beneficjenta środków finansowych na pokrycie niezbędnych kosztów ponoszonych przez partnerów na realizację zadań w ramach projektu.

W przypadku projektów partnerskich realizowanych na podstawie umowy partnerskiej, podmiot o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, ubiegający się o dofinansowanie, dokonuje wyboru partnerów spoza sektora finansów publicznych z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów, w szczególności jest zobowiązany do:

  1. ogłoszenia otwartego naboru partnerów w dzienniku ogólnopolskim lub lokalnym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej; w ogłoszeniu powinien być wskazany termin co najmniej 21 dni na zgłoszenie partnerów;
  2. uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, oferowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenie w realizacji projektów o podobnym charakterze, współpracę z beneficjentem w trakcie przygotowania projektu;
  3. podania do publicznej wiadomości informacji o stronach umowy o partnerstwie oraz zakresu zadań partnerów.

Tak więc odbiorcami informacji rozpowszechnianych przez Wnioskodawcę w materiałach informacyjnych i reklamowych oraz w ramach kampanii informacyjnej realizowanej na łamach tytułu należącego do Spółki jak i zlecanych innym mediom (radio, TV, Internet) są nieskonkretyzowane podmioty (w tym różne osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej).

Mając na uwadze postanowienia umowy należy wskazać, że Wnioskodawca uczestniczy w realizacji Projektu na zasadzie partnerstwa, a nie na zasadzie usługodawcy w stosunku do lidera projektu, tj. uczestniczy w Projekcie na równych prawach, na co wskazują chociażby wzajemna odpowiedzialność każdej ze Stron umowy.

Lider projektu nie był odbiorcą usługi, wobec tego nie można stwierdzić, aby Wnioskodawca dokonywał świadczenia usług na rzecz lidera czy też innego konkretnego podmiotu: osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej.

Skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca, tzn. Wnioskodawca nie wykonał żadnych usług za wynagrodzeniem na rzecz innych podmiotów, tym samym wykonywane ww. czynności w ramach realizacji części projektów nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca uczestniczy w realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w oparciu o umowę partnerską, tym samym realizując projekty nie wykonał żadnych usług za wynagrodzeniem na rzecz innych podmiotów tj. konkretnych podmiotów będących odbiorcą wykonanego świadczenia.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowych projektów.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu stwierdzić należy, że ponieważ realizacja przez Wnioskodawcę projektów nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to Podatnik czynności tych nie dokumentuje fakturą wewnętrzną VAT w myśl art. 106 ust. 7 ustawy. Zgodnie bowiem z tym przepisem faktury wewnętrzne wystawia się między innymi w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 ustawy, a jak wyżej wspomniano czynność powyższa jest wyłączona z zakresu tego podatku.

Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało je uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie wskazanej we wniosku interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 grudnia 2007r. znak: IP-PP2-443-291/07-4/IK należy wyjaśnić, iż interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny (lub zdarzenie przyszłe) przedstawiony przez podatnika. Interpretacje te nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa.

Natomiast odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę orzeczenia ETS należy wskazać, że zapadło ono na tle odmiennego stanu faktycznego i nie znajduje zastosowania w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności, gdyby Wnioskodawca dokonywał odsprzedaży towarów czy usług na rzecz uczelni) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj