Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-291/07-4/IK
z 20 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-291/07-4/IK
Data
2007.12.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundusze europejskie
obrót
podatek naliczony
usługi naukowo-badawcze


Istota interpretacji
Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu zgodnie z w/w art. 86 ww. ustawy o ile przedmiotowe usługi -określone zadania badawcze, stanowią czynności opodatkowane, oraz jeśli nabycie tych towarów i usług może być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy



Wniosek ORD-IN 425 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2007 (data wpływu 21 września 2007r.) uzupełnionego pismem z dnia 09 listopada 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie - opodatkowania otrzymanych środków na realizację projektu oraz możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z nabywanych usług niezbędnych do realizacji projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2007r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych środków na realizację projektu oraz możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z nabywanych usług niezbędnych do realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

1.1. Spółka w dniu 20 lutego 2007 roku zawarła umowę Partnerstwa z Wyższą Szkołą X (Lider Projektu) w celu realizacji projektu „Badanie czynników warunkujących wykorzystanie niestandardowych form zatrudnienia w Polsce” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego (załącznik nr 1 do wniosku o interpretację z dnia 14 września 2007r.). Jest to projekt realizowany na zlecenie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej zgodnie z umową nr DWF_2_l.1_333 zawartą w dniu 2 stycznia 2007 r. pomiędzy X i Liderem Projektu. Projekt stanowi element Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004-2006.

W ramach zawartej umowy Spółka realizuje w szczegóIności określone zadania badawcze: przeprowadzenie wszelkich prac wstępnych koniecznych do rozpoczęcia badań, przeprowadzenie badań zgodnie z przyjętą i zatwierdzoną końcową koncepcją badań terenowych, analiza danych z badań, opracowywanie merytoryczne raportu.

Łączne środki przyznane na realizację projektu wynoszą 2.779.000,76 zł, w tym kwota przypadająca na realizację zadań Spółki nie więcej niż 1.390.800 zł. Środki finansowe przekazywane są przez beneficjenta końcowego - Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej - do Lidera Projektu - Wyższej Szkoły X w ........

Lider przekazuje środki na realizację projektu spółce na podstawie harmonogramu płatności. Na bieżąco kontrolowana jest prawidłowość wydatkowania środków, w szczególności dokumentowane są szczegółowo koszty ponoszone przez w celu realizacji zadania badawczego określonego w ramach umowy Partnerstwa. W przypadku niewykorzystania całości przyznanych w ramach danej transzy środków, spółka dokonuje zwrotu nadwyżki do Lidera Projektu. Koszty ponoszone przez spółkę w ramach realizacji projektu obejmują w szczególności koszty wynagrodzeń, umów cywilno - prawnych i kosztów usług oraz materiałów niezbędnych do przeprowadzenia odpowiednich badań rynkowych.

1.2. W ramach realizacji umowy partnerskiej do dnia 14 września 2007 roku spółka otrzymała następujące transze na realizację badań: 513.000 zł dnia 26.04.2007r.

Jednocześnie wykazała łączne koszty 189.165,50 w tym koszty usług obcych i zakupy materiałów biurowych podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w kwocie netto 14.783,49 zł (VAT 3.252,36 zł). Usługi te obejmują w szczególności obsługę prawną i organizację grup fokusowych do badań.

W efekcie po uwzględnieniu kwoty wydatków spółka dokonała zwrotu środków pieniężnych w kwocie 323.834,50 zł stanowiących nadwyżkę środków otrzymanych nad kosztami kwalifikowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymywane w ramach zawartej umowy środki na realizację projektu (w kwotach wymienionych w punkcie 1.2.) stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług...

Jeżeli tak to czy obrót ten podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i w jakiej formie należy udokumentować to zdarzenie... W szczególności czy poprzez analogię należy stosować art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług tj. traktować otrzymane środki jako dotację i dokumentować ich otrzymanie fakturą wewnętrzną...

Czy naliczony podatek VAT wynikający z nabywanych usług niezbędnych do realizacji projektu (w zakresie i kwotach określonych w punkcie 1.2.) może zostać odliczony przez na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane środki z Europejskiego Funduszu Społecznego mają charakter opłaty za wykonane usługi i w związku z tym wykonywane prace badawcze spełniają definicję świadczenia usług z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz stanowią sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 tej ustawy. W efekcie w opinii spółki SMG/KRC wykonane prace spełniają definicję obrotu z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Otrzymanie dotacji powinno być potwierdzone fakturą wewnętrzną, a ustalony podatek VAT wg stawki 22% wykazany w deklaracji VAT-7 jako VAT należny w miesiącu otrzymania środków na realizację projektu. Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje w art. 106 ust. 7, że zwrot dotacji należy dokumentować fakturą wewnętrzną, przez analogię Spółka stosuje tę zasadę do otrzymanych środków na realizację projektu z Europejskiego Funduszu Społecznego za pośrednictwem Lidera Projektu. Jednocześnie podatek ten może zostać odliczony na zasadach ogólnych zgodnie z art. 86 ustawy, co w efekcie daje „zerowy” efekt w podatku VAT.

Zapłacony przy nabyciu usług związanych z realizacją projektu podatek VAT naliczony podlega odliczeniu od podatku należnego na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego obejmuje jedynie kwotę netto wydatków, w związku z tym Spółka uznaje, że VAT związany z nabyciem usług służących realizacji projektu podlega odliczeniu na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;


  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;


  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny, uzupełniony pismem z dnia 09 listopada 2007r. trudno jest jednoznacznie stwierdzić czy ww. usługi - określone zadania badawcze stanowią czynności opodatkowane czy też zwolnione (np. zakwalifikowane do symbolu PKWiU jako usługi naukowo – badawcze). Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania informacji klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny w X. Tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU możliwie jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danego towaru lub usługi. Należy zauważyć, że odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towaru.

Reasumując, mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane w/w przepisy należy stwierdzić, że Spółka w ramach zawartej umowy realizuje określone zadania badawcze, na które otrzymuje środki na ich realizację w ramach tego projektu. Po uwzględnieniu kwoty wydatków Spółka dokonuje zwrotu środków pieniężnych stanowiących nadwyżkę środków otrzymanych nad kosztami kwalifikowanymi. W kontekście przedstawionego stanu faktycznego można więc uznać, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki na realizację projektu w ramach zawartej umowy mają charakter dotacji do wykonywanej usługi, która stanowi dla Wnioskodawcy pewną korzyść majątkową – zapłatę za wykonane zadania badawcze.

Ponadto należy stwierdzić, że z przepisów podatkowych nie wynika, aby otrzymanie dotacji należało dokumentować fakturą VAT, natomiast postępując analogicznie do w/powołanego art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, aby udokumentować pozyskanie takiej dotacji, można wystawić fakturę wewnętrzną, aczkolwiek art. 106 ust. 7 odnosi się do udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Stosownie do art. 86. ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu zgodnie z w/w art. 86 ww. ustawy (w zakresie wymienionym w punkcie 1.2. przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego) o ile przedmiotowe usługi -określone zadania badawcze, stanowią czynności opodatkowane, oraz jeśli nabycie tych towarów i usług może być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

W przypadku gdy przedmiotowe usługi będą stanowiły czynności zwolnione od podatku od towarów i usług takie prawo Spółce nie przysługuje.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej pragnie zaznaczyć, że organ podatkowy nie jest uprawniony do analizy i oceny kwot otrzymanych środków pieniężnych wskazanych przez Spółkę w opisie stanu faktycznego zawartego w przedmiotowym wniosku o udzielenie interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj