Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-628/09/HS
z 17 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-628/09/HS
Data
2009.08.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
pochodne instrumenty finansowe
przychód z kapitału pieniężnego


Istota interpretacji
Skutki podatkowe realizacji praw SAR opartych na wartości rynkowej akcji.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2009r. (data wpływu do tut. Biura 12 czerwca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych realizacji przychodu z otrzymanych praw SAR - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych realizacji przychodu z otrzymanych praw SAR.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jako pracownik spółki akcyjnej X (dalej jako „Spółka”) należącej do grupy spółek, uczestniczyła w Planie Akcji i Motywowania organizowanym przez zagraniczną spółkę. Na podstawie zawartego pomiędzy nią a zagraniczną spółką porozumienia została upoważniona do otrzymania pewnej ilości praw do ekwiwalentu wzrostu wartości akcji Spółki. (ang. Stock Appreciation Rights, dalej jako prawa SAR), które to prawa następnie zostały jej przyznane. W zawartym porozumieniu podkreślono, iż „prawa wynikające z niniejszego porozumienia nie stanowią elementu treści umowy o pracę".

Przyznane wnioskodawczyni Prawa SAR stanowią instrument finansowy oparty na wartości rynkowej akcji spółki. Co do zasady zarząd Spółki. decyduje kiedy Prawa SAR będą mogły zostać przez wnioskodawczynię zrealizowane. Jedną z form ich realizacji jest rozliczenie pieniężne (tj. uzyskanie kwoty stanowiącej iloczyn liczby posiadanych przez wnioskodawczynię Praw oraz różnicy pomiędzy kwotą obliczoną na podstawie wartości rynkowej akcji Spółki w dniu 16 lipca 2008 roku a określoną ceną realizacji Praw SAR). Właśnie w tym trybie Prawa zostały przez wnioskodawczynię zrealizowane. Walutą rozliczeniową był dolar USA (USD).

W związku z przejęciem Spółki przez spółkę T. podjęto decyzję, iż Prawa SAR ulegną automatycznej realizacji w dniu przejęcia Spółki. Przejęcie Spółki. przez Spółkę T. nastąpiło w dniu 23 grudnia 2008r. Środki pieniężne wynikające z realizacji Praw SAR były dostępne dopiero począwszy od stycznia 2009r. W dniu 9 stycznia 2009r. wnioskodawczyni złożyła dyspozycję przelewu gotówki do brokera zajmującego się obsługą Planu w USA. W dniu 13 stycznia 2009r. wnioskodawczyni otrzymała wpłatę środków pieniężnych na konto osobiste w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy przychód uzyskany przez wnioskodawczynię w momencie realizacji Praw SAR stanowi przychód z kapitałów pieniężnych, który powinien zostać wykazany w odrębnym zeznaniu podatkowym...
  2. Czy zeznanie powinno zostać złożone za 2008r., w którym nastąpiła automatyczna realizacja Praw SAR pomimo braku dostępu do środków pieniężnych wynikających z tej realizacji, czy za 2009r., w którym wnioskodawczyni otrzymała środki na rachunek osobisty w Polsce...
  3. Jeśli przychód powstał w 2008r., to według jakiego kursu USD zrealizowana wartość praw powinna być przeliczona na złotówki...

Zdaniem wnioskodawczyni, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14. poz. 176) źródłem przychodów są „…kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych (...)".

Natomiast za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, w świetle art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających".

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 5a pkt 13) odsyłają po definicję pochodnych instrumentów finansowych do art. 2 ust. 1 pkt 2 pkt d) ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2005r. Nr 183, poz. 1538), zgodnie z którym instrumentami finansowymi są m.in. „nie będące papierami wartościowymi opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie".

Prawa SAR stanowią instrument finansowy rozliczany pieniężnie oparty na wartości rynkowej akcji spółki, zbliżony w swej konstrukcji do opcji. Poprzez jego realizację nabywa się prawo do potencjalnej wypłaty określonej kwoty wynikającej ze wzrostu wartości rynkowej akcji Spółki. W związku z tym, stanowią one w przekonaniu wnioskodawczyni instrument finansowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 pkt d) ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi. W momencie realizacji Praw SAR wnioskodawczyni uzyskuje na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z kapitałów pieniężnych.

W świetle art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających (...) podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu". Zaś stosownie do art. 30b ust. 6 ww. ustawy, …po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z (...) odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających (...) i obliczyć należny podatek dochodowy".

Na poparcie swego stanowiska wnioskodawczyni przytacza fragmenty następujących pism organów podatkowych:

  • postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów sygn. 1433/GF/415-71/07/KB z dnia 24 września 2007r.,
  • interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPB2/415-362/07-4/AJ z dnia 13 marca 2008r.,
  • interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB2/415-471/08-2/SR z dnia 12 czerwca 2008r.

Podsumowując, w przekonaniu wnioskodawczyni, dochód z realizacji Praw SAR (tj. kwota stanowiąca iloczyn liczby Praw SAR oraz różnicy pomiędzy kwotą obliczoną na podstawie wartości rynkowej akcji Spółki. w dniu 16 lipca 2008r. a określoną ceną realizacji Praw SAR) stanowi przychód z kapitałów pieniężnych podlegający opodatkowaniu 19% stawką podatkową.

Przychód z tego tytułu powinien zostać wykazany w odrębnym zeznaniu podatkowym (formularz PIT-38) do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym przyznane wnioskodawczyni prawa zostały zrealizowane, tj. do 30 kwietnia 2009r.

Ustalenie wartości przychodu w złotówkach wymaga przeliczenia kwoty przychodu uzyskanego w dolarach USA na złotówki wg odpowiedniego kursu. Zdaniem wnioskodawczyni właściwym kursem do przeliczenia jest średni kurs dolara USA ogłaszany przez Narodowy Bank Polski w dniu realizacji praw czyli 23 grudnia 2008r. Wnioskodawczyni uważa, że jej stanowisko jest zgodne z art. 11 ust. 1 i 3 ww. ustawy, z uwagi na fakt, że moment realizacji Praw SAR nie był jednoczesny z otrzyma¬niem przez wnioskodawczynię lub pozostawieniem jej do dyspozycji pieniędzy. Otrzymanie środków pieniężnych na rachunek bankowy nastąpiło dopiero w styczniu 2009r., co uniemożliwia zastosowanie kursu banku z dnia otrzymania tych środków. Zatem przeliczenie przychodu na złotówki powinno się odbyć według średniego kursu USD ogłaszanego przez NBP w dniu realizacji praw, czyli 23 grudnia 2008r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W myśl postanowień art. 11 ust. 1 tejże ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2008r. - przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i inne prawa majątkowe w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się również przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających.

W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2008r. przychód określony w ust. 1 pkt 10 powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.

Stosownie do art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie mowa jest o pochodnych instrumentach finansowych oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538) instrumentami finansowymi są:

  1. papiery wartościowe;
  2. niebędące papierami wartościowymi:
    a. tytuły uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,
    b. instrumenty rynku pieniężnego,
    c. finansowe kontrakty terminowe, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe,
    d. opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie,
    e. prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe),
    f. inne instrumenty, jeżeli zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym na terytorium państwa członkowskiego lub są przedmiotem ubiegania się o takie dopuszczenie.

Cechą pochodnych instrumentów finansowych jest fakt, iż wartość uzależniona jest od wartości instrumentów bazowych, czyli np. akcji, obligacji, wartości indeksu giełdowego itp. Z wniosku wynika, że Stock Appreciation Right (SAR) jest akcyjnym programem motywacyjnym dla pracowników dającym prawo do uczestnictwa w przyroście wartości akcji przedsiębiorstwa. Cena Praw SAR zależy bezpośrednio od ceny akcji spółki. Potencjalna wypłata uzależniona jest od ukształtowania się w dniu 16 lipca 2008r. wartości akcji spółki.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku wnioskodawczyni twierdzi, iż mamy do czynienia z instrumentem finansowym rozliczonym pieniężnie i opartym na wartości rynkowej akcji spółki czyli pochodnym instrumentem finansowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, co implikuje możliwość zakwalifikowania przychodów uzyskanych z realizacji Praw SAR (kwoty, jaka zostanie wnioskodawczyni wypłacona, stanowiącej iloczyn liczby Praw SAR oraz różnicy pomiędzy kwotą obliczoną na podstawie wartości rynkowej akcji spółki w dniu 16 lipca 2008r. a określoną ceną realizacji Praw SAR) do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 i art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Prawa SAR uległy automatycznej realizacji w dniu przejęcia Spółki przez Spółkę T., które nastąpiło w dniu 23 grudnia 2008r., a walutą rozliczeniową był dolar ASD. W przedmiotowej sprawie, zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2008r. tj. w dacie realizacji praw SAR.

W myśl art. 30b ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Natomiast stosownie do treści art. 30b ust. 2 pkt 3 ww. ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a.

W opisanym stanie faktycznym wnioskodawczyni nie będzie mogła pomniejszyć kwoty przychodu o koszty uzyskania przychodu, gdyż z wniosku nie wynika aby poniosła wydatki na nabycie ww. Praw. Oznacza to, że kwota dochodu równała się będzie kwocie przychodu osiągniętego z realizacji praw SAR, wynikających ze wzrostu wartości akcji.

Dochodów z kapitałów pieniężnych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 i art. 30c (art. 30b ust. 5 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Po zakończeniu roku podatkowego w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 (PIT-38) wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Organ podatkowy podziela również stanowisko wnioskodawczyni, iż właściwym kursem do przeliczenia przychodu w walucie obcej jest średni kurs dolara USA ogłaszany przez Narodowy Bank Polski w dniu realizacji praw przez wnioskodawczynię, czyli w dniu 23 grudnia 2008r. Zgodnie z przytoczonym powyżej art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym przychód powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych. Z art. 11 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2008r. wynika, iż przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał podatnik, i mających zastosowanie przy kupnie walut. Jeżeli podatnik nie korzysta z usług banku, przychody przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych z dnia uzyskania przychodów, ogłaszanego przez Narodowy bank Polski, z zastrzeżeniem ust. 4. Słusznie bowiem zauważa wnioskodawczyni, że dzień uzyskania przychodu, czyli realizacji praw SAR nie był dniem kiedy bank przelewał wnioskodawczyni środki pieniężne. Broker przelał środki dopiero po złożeniu dyspozycji przez wnioskodawczynię, pomimo że przychód podatkowy powstał u niej już w chwili realizacji praw. Wtedy jednak w momencie realizacji nie korzystała ona jeszcze z usług banku.

Odnosząc się do powołanych przez wnioskodawczynię postanowienia i interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż interpretacje te dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Zajęte przez wnioskodawczynię stanowisko jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj