Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-729/09-2/ES
z 8 października 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-729/09-2/ES
Data
2009.10.08
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów
Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
przychody ze stosunku pracy
ryczałty
świadczenie nieodpłatne
świadczenie pracy
usługi medyczne
Istota interpretacji
Czy wartość składek - wartość ryczałtu obejmującego mieszczące się w pakiecie świadczenia zdrowotnego o wartości niesprecyzowanej, jakie Wnioskodawca będzie uiszczać, zostanie zaliczona do przychodu pracowników zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Wniosek ORD-IN 623 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Wnioskodawca jako pracodawca wykupił dla swoich pracowników prywatne ubezpieczenie medyczne - pakiet świadczeń medycznych o charakterze nieubezpieczeniowym, ale opłacany w sposób ryczałtowy, niezależny od faktycznie uzyskiwanych przez pracowników świadczeń zdrowotnych. Spółka poinformowała również, iż będzie opłacała za swoich pracowników składki w formie ryczałtu odpowiadającemu wybranemu pakietowi.
Czy wartość składek - wartość ryczałtu obejmującego mieszczące się w pakiecie świadczenia zdrowotne o wartości niesprecyzowanej, jakie Wnioskodawca będzie uiszczać, zostanie zaliczona do przychodu pracowników zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
W ocenie Zainteresowanego, opłacane składki na dodatkowe ubezpieczenie medyczne nie są wartościami majątkowymi, które trafią do rąk pracownika, lecz będą uiszczane bezpośrednio ubezpieczycielowi. W związku z czym nie będą zwiększać majątku pracownika. W tym miejscu Wnioskodawca odwołał się do stanowiska wyrażonego przez NSA w wyroku z dnia 26 marca 1993 r. III SA 2219/92, w którym wskazano, że: „o tym, czy dane świadczenie jest ze stosunku pracy, decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tego artykułu". Skoro tak, to w sytuacji, gdy pracownik w ogóle nie otrzymuje danego świadczenia, to nie może być ono zaliczone do jego przychodu. Podkreślono, że pracownikowi poprzez ubezpieczenie medyczne zostaje stworzona jedynie możliwość korzystania z określonych usług medycznych. W związku z czym nie da się ustalić wartości świadczeń medycznych, z jakich rzeczywiście skorzysta pracownik. Z tego też względu nie mogą one wchodzić do przychodu pracownika. Takie samo stanowisko było wielokrotnie zajmowane przez urzędy skarbowe. Przykładowo Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku w piśmie z dnia 18 września 2006 r. nr DM/415-0035/06/JU wskazał co następuje: „W przypadku bowiem, gdy nie jest możliwe określenie kwoty przypadającej na pracownika (zindywidualizowanie świadczenia), wydatki ponoszone przez pracodawcę nie powodują powstania przychodu u pracownika. Zatem powstanie u pracownika przychodu uzależnione jest od tego, czy wydatek poniesiony przez zakład pracy jest adresowany do konkretnego pracownika i jemu przypisany." Tymczasem w przedmiotowym stanie faktycznym wydatki - składka na ubezpieczenie - adresowana jest do towarzystwa ubezpieczeniowego, a pracownik nie uzyskuje żadnego zindywidualizowanego świadczenia, a jedynie abstrakcyjną i warunkową (uzależnioną od choroby) możliwość skorzystania ze świadczenia medycznego. Zainteresowany podkreślił, że podobnie stwierdził Podkarpacki Urząd Skarbowy w Rzeszowie w piśmie z 2 stycznia 2007 r., nr PUS.I/415/29/06, w którym czytamy: „Nie uznaje się za przychód pracownika świadczeń w przypadku, gdy określenie ich wysokości na poszczególnego pracownika nie jest możliwe. Opłata za usługi medyczne, której obowiązek świadczenia nie wynika z innych przepisów, opłacana w formie ryczałtu nie jest dla pracownika przychodem, gdyż daje jedynie możliwość skorzystania z usług medycznych". Zaznaczono również, że takie stanowisko znajduje również akceptację w orzecznictwie sądów administracyjnych. W wyroku z dnia 20 sierpnia 2008 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie III SA/Wa 625/08 sformułował, na tle tożsamego stanu faktycznego, następujące tezy:
Powyższe stanowisko w sposób jednoznaczny wyjaśnia, dlaczego koszty ponoszone przez pracodawcę na składki ubezpieczeń medycznych lub na pakiet świadczeń medycznych otwierający pracownikowi możliwość korzystania z nich, nie może zostać uznane za przychód pracownika. WSA w Warszawie nie pozostawia wątpliwości, że odmienna wykładnia byłaby sprzeczna z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przy czym Wnioskodawca zaznaczył, że WSA w powyższej sprawie jednoznacznie wskazał, iż kluczowym dla prawnej kwalifikacji przedstawionego stanu faktycznego jest przepis art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W konsekwencji pieniądze lub wartości pieniężne stają się przychodem, gdy będą one postawione do dyspozycji podatnika, natomiast świadczenia w naturze i inne nieodpłatne świadczenia staną się przychodem dopiero po ich otrzymaniu przez podatnika. WSA w przedstawionej sprawie jednoznacznie uznaje, że zapewnienie pracownikom przez pracodawcę możliwości skorzystania ze świadczeń medycznych stanowi postawienie do dyspozycji nieodpłatnego świadczenia. Nie pozwala to zatem na uznanie takiego świadczenia za przychód pracownika, ponieważ dla takiej kwalifikacji niezbędne jest jego otrzymanie. To miałoby dopiero miejsce, jeżeli pracownik ze świadczenia medycznego skorzysta. Dodatkowo jednak musiałoby być możliwym ustalenie wartości takiego świadczenia zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To natomiast nie jest możliwe. W związku z czym nie można uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym powstaje po stronie pracownika przychód.
W szczególności wskazał na:
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Treść art. 10 ust. 1 cytowanej ustawy określa źródła przychodów, gdzie m.in. w pkt 1 wymienia się stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów zostały wymienione jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako pracodawca wykupił dla swoich pracowników prywatne ubezpieczenie medyczne stanowiące pakiet świadczeń medycznych o charakterze nieubezpieczeniowym. Powyższe ubezpieczenie firma opłaca w sposób ryczałtowy, niezależny od faktycznie uzyskiwanych przez pracowników świadczeń zdrowotnych. Podkreślić należy, iż o powstaniu przychodu ze stosunku pracy nie przesądza fakt skorzystania przez pracownika z konkretnej usługi medycznej, lecz fakt objęcia pracownika konkretnymi usługami medycznymi (o określonej wartości pieniężnej). Objęcie pracownika nieobowiązkową opieką medyczną stanowi nieodpłatne świadczenie, którego wartość ustala się według cen jego zakupu. Ryczałtowy sposób opłacania przez pracodawcę kosztów związanych z otoczeniem pracowników nieobowiązkową opieką medyczną, nie stanowi przeszkody w ustaleniu wartości świadczenia przypadającego na każdego uprawnionego pracownika. Wartość świadczenia medycznego opłaconego za pracownika, pracodawca ma obowiązek doliczyć do wynagrodzenia pracownika wypłaconego w danym miesiącu i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z przepisami art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podkreślenia wymaga również i to, że w przypadku ryczałtowej formy dokonywania rozliczeń z firmą świadczącą usługi medyczne, fakt skorzystania lub nie skorzystania przez uprawnioną osobę w danym okresie z usługi, pozostaje bez wpływu na sposób opodatkowania przedmiotowych świadczeń. Faktyczne korzystanie przez pracowników z konkretnych usług medycznych nie przesądza o powstaniu dopiero w tym momencie przychodu do opodatkowania, przesądza o tym sam fakt objęcia pracowników opieką medyczną. Już bowiem w chwili objęcia pracownika opieką medyczną osoby te uzyskują korzyść, za którą nie zapłaciły. Korzyści tej nie byłoby, gdyby same musiały zawrzeć umowę o opiekę medyczną i ponieść jej koszty. Będąc osobą uprawnioną do świadczeń medycznych objętych pakietem, pracownik w danym okresie może skorzystać z danych usług bądź nie musi z nich skorzystać. Ilość faktycznie wykorzystanych usług przez pracownika nie wpływa na wysokość odpłatności ustalonej w sposób ryczałtowy. Wartość ta jest stała i jest ponoszona za gotowość świadczenia usług objętych pakietem na rzecz konkretnego pracownika, w okresie za który została zapłacona.
Spółka jako płatnik, od łącznego wynagrodzenia wypłaconego w danym miesiącu ma obowiązek obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z art. 31, art. 32 i art. 38 ww. ustawy. W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę spraw rozstrzygniętych pozytywnie przez organy podatkowe oraz sądy administracyjne, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.