Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/415/29/06
z 2 stycznia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/415/29/06
Data
2007.01.02
Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
przychody ze stosunku pracy
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenia zdrowotne
Pytanie podatnika
dot. opodatkowania świadczeń zdrowotnych dla pracowników, w przypadku gdy finansuje je pracodawca.
Działając na podstawie:
po rozpatrzeniu wniosku X S.A. z dnia 22.11.2006 r., (data wpływu do Urzędu 23.11.2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe. Wnioskiem z dnia 22.11.2006 r., uzupełnionym dnia 08.12.2006 r., Spółka zwróciła się z prośbą o wydanie wiążącej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w oparciu o ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przedstawionego stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż firma wykupiła dla pracowników pakiety na świadczenia zdrowotne, w skład których wchodzą usługi zdrowotne wynikające z obowiązków pracodawcy (m.in. badania lekarskie wstępne i okresowe) jak również inne dodatkowe świadczenia zdrowotne. Pakiety na świadczenia są opłacane ryczałtowo, przy czym ryczałt jest ustalany na jednego pracownika i opłacany miesięcznie. Można w ramach tego ryczałtu ustalić wartość świadczeń, do pokrywania których jest firma zobowiązana zgodnie z obowiązującymi przepisami i takich, które są wykupione dodatkowo. Ryczałt za te usługi jest opłacany bez względu na to, czy pracownik korzystał z usług medycznych, czy nie korzystał, a jeżeli korzystał to niezależnie od tego z jakich świadczeń. Są dwa rodzaje pakietów: w ramach obydwu zakres usług, do finansowania których zakład jest zobowiązany jest taki sam, a wyższa cena jednego z nich wynika z szerszego zakresu dodatkowych usług medycznych. Nie jest możliwe ustalenie wysokości świadczeń, z których pracownik faktycznie będzie korzystał w ramach wykupionego pakietu. W przedmiotowym wniosku wnioskodawca zwraca się do Naczelnika tut. Urzędu o potwierdzenie stanowiska zakładu w sprawie opodatkowania świadczeń zdrowotnych dla pracowników, w przypadku gdy finansuje je pracodawca. Zdaniem Wnioskodawcy ze względu na to, że nie można ustalić wysokości świadczeń, z których pracownik faktycznie będzie korzystał, uważa, że nie można ich uznać za przychód pracownika ze stosunku pracy i nie należy uznać za podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając powyższy wniosek oraz biorąc pod uwagę, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym przez wnioskodawcę informuje, iż stanowisko tut. organu podatkowego w przedmiocie zapytania jest następujące. W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Właściwie każde świadczenie otrzymane przez pracownika w związku z pozostawaniem w stosunku pracy zaliczane jest do jego przychodów ze stosunku pracy. Jednakże w pewnych sytuacjach przychody ze stosunku pracy, pomimo tego, że mieszczą się w dyspozycji przepisu art. 12 ust.1 ustawy opdof nie będą stanowiły przychodu danego pracownika podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Nie uznaje się za przychód pracownika świadczeń w przypadku, gdy określenie ich wysokości na poszczególnego pracownika nie jest możliwe. Opłata za usługi medyczne której obowiązek świadczenia nie wynika z innych przepisów opłacana w formie ryczałtu nie jest dla pracownika przychodem, gdyż daje jedynie możliwość skorzystania z usług medycznych. Wartość otrzymanych przez pracowników nieobowiązkowych świadczeń zdrowotnych będzie stanowić przychód jako wartość nieodpłatnych świadczeń jedynie wtedy, gdy możliwe jest określenie wartości świadczenia, z jakiego konkretny pracownik faktycznie skorzystał. Reasumując, stwierdzić należy, że opodatkowaniu nie będą podlegać takie świadczenia w sytuacji gdy pracodawca nie jest w stanie określić wartości świadczenia, z jakiego pracownik faktycznie skorzystał. W związku z tym, iż nie jest możliwe ustalenie wysokości świadczenia (w ramach wykupionych pakietów medycznych) z których pracownik będzie korzystał u pracowników nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Podsumowując powyższe należy uznać, że w przedmiotowej sprawie – w świetle przedstawionych przez podatnika okoliczności – stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.