Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-712/09/LSz
z 30 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-712/09/LSz
Data
2009.09.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
koszt przesyłki
pełnomocnicy
podstawa opodatkowania
świadczenie usług
usługi
usługi pocztowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie opłaty za znaki opłaty pocztowej przekazana Wnioskodawcy przez usługobiorcę.



Wniosek ORD-IN 824 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2009r. (data wpływu 10 lipca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty za znaki opłaty pocztowej przekazana Wnioskodawcy przez usługobiorcę – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty za znaki opłaty pocztowej przekazana wnioskodawcy przez usługobiorcę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza świadczyć usługę w zakresie obsługi (tj. drukowanie, przygotowanie, wysyłka) korespondencji oraz innych materiałów zawierających informację pisemną lub graficzną. Dokumenty i inne materiały z informacją będą przekazywane wnioskodawcy przez usługobiorcę wyłącznie drogą elektroniczną, a usługa będzie polegać na:

  1. nieodpłatnym przyjmowaniu i archiwizacji dokumentów i innych materiałów w postaci elektronicznej,
  2. drukowaniu korespondencji i innych materiałów, kopertowaniu, falcowaniu (składaniu arkusza papieru), adresowaniu oraz wykonywaniu innych czynnościach drukarskich, powielaczowych, introligatorskich, piśmienniczych lub podobnych, niezbędnych do wytworzenia przesyłki z korespondencją zgodnie z warunkami umowy zawartymi z usługobiorcą,
  3. frankowaniu (nadrukowywaniu na przesyłce opłaty pocztowej) lub naklejaniu znaków opłaty pocztowej,
  4. nieodpłatnemu dostarczeniu przesyłki do placówki operatora pocztowego w przypadku, gdy wnioskodawca nie będzie posiadał odrębnej umowy z danym operatorem pocztowym na nadawanie przesyłek w siedzibie wnioskodawcy,
  5. nadanie przesyłki w placówce operatora lub w siedzibie wnioskodawcy.

Usługa ma charakter całościowy, tzn. wszystkie powyższe czynności składają się na wykonanie usługi. Użyte sformułowania: adresat, druk, nadanie, operator (pocztowy), placówka operatora, przesyłka, przesyłka z korespondencją, używane są w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 12 czerwca 2003r. Prawo Pocztowe (Dz. U. z 2003r. Nr 130, poz. 1188 z późn. zm.).

Przesyłka nadawana będzie do adresata wskazanego przez usługobiorcę. Przesyłki będą nadawane poprzez zlecenie wykonania usługi pocztowej Poczcie Polskiej (będącej obecnie publicznym operatorem pocztowym) lub innemu podmiotowi uprawnionemu do wykonywania działalności pocztowej zgodnie z art. 6 ustawy Prawo Pocztowe, zwanego dalej operatorem pocztowym. Wybór operatora pocztowego będzie dokonywany na etapie zlecania usługi, przed wniesieniem opłaty.

Każdy operator pocztowy może stosować „znaki opłaty pocztowej" służące do potwierdzenia opłacenia usługi pocztowej (art. 31 ust. 1 pkt 1 Prawa Pocztowego). Znaki opłaty pocztowej stosowane przez Pocztę Polską zwane są „znaczkami pocztowymi" (art. 31 ust. 3 pkt 1 Prawa Pocztowego).

Usługa będzie świadczona w następujących wariantach:

  1. Po przygotowaniu przesyłki z korespondencją wnioskodawca na swój rachunek zleci wykonanie usługi pocztowej operatorowi pocztowemu. Opłata za usługę w całości będzie dla wnioskodawcy przychodem i będzie stanowić podstawę opodatkowania od podatku dochodowego. Opłata za usługę w całości będzie stanowić podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
  2. Wnioskodawca zakupi wcześniej od operatora pocztowego jego znaki opłaty pocztowej a podczas wykonywania usługi dokona odsprzedaży znaków opłaty pocztowej usługobiorcy za cenę równą ich wartości nominalnej.
    Po wytworzeniu przesyłki z korespondencją wnioskodawca naklei odsprzedane znaki opłaty pocztowej (zgodnie z umową zawartą z usługobiorcą) na przesyłkę a następnie nada tak przygotowaną przesyłkę u operatora pocztowego. W skład opłaty przekazanej Wnioskodawcy przez usługobiorcę będzie wchodzić opłata za znaki opłaty pocztowej w wysokości ich wartości nominalnej oraz opłata za wytworzenie przesyłki z korespondencją.
  3. Przed rozpoczęciem wykonywania usługi, usługobiorca udzieli wnioskodawcy pełnomocnictwa zgodnie z art. 95 do art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), aby działając w jego imieniu i na jego rachunek, zlecił wykonanie usługi pocztowej operatorowi pocztowemu w zakresie obsługiwanej przez wnioskodawcę korespondencji i innych materiałów usługobiorcy.
    Po wytworzeniu przesyłki z korespondencją wnioskodawca działając jako pełnomocnik usługobiorcy zleci wykonanie usługi pocztowej operatorowi pocztowemu w imieniu i na rachunek usługobiorcy. Usługobiorca, razem z opłatą za wytworzenie przesyłki z korespondencją przekaże wnioskodawcy środki na pokrycie zobowiązania usługobiorcy wobec operatora pocztowego za wykonanie usługi pocztowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym wariancie b) opłata za znaki opłaty pocztowej przekazana Wnioskodawcy przez usługobiorcę podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług ...

Zdaniem Wnioskodawcy, W wariancie b) opłata za znaki opłaty pocztowej podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54,

poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku dostawę za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu.

Zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy dostaw dokonywanych przez podmioty, które nabyły znaki opłaty pocztowej do dalszej odsprzedaży. Przez znaki opłaty pocztowej należy traktować znaki o których mówi art. 31 ust. 1 pkt 1 Prawa Pocztowego.

W podobnych zagadnieniach zostały wydane interpretacje zbieżne z przedstawionym stanowiskiem przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 7 stycznia 2008r.: ITPP1/443-541/07/DM, Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik w dniu 14 marca 2006r.: PP 443/ 25/06/ZM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DZ. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 2 ust. 6 ww. ustawy o VAT towarami są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Należy zauważyć, iż przedmiotem określonej czynności jest konkretna usługa, a nie zbiór dowolnie wyodrębnionych w jej ramach usług czy też części. Zatem w świetle powołanego powyżej przepisu art. 29 ust. 1 ustawy kwota należna obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych z dostawą towarów czy świadczeniem usługi kształtujące cenę, której sprzedawca żąda od nabywcy. Tak skalkulowana kwota należności powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego towaru czy świadczonej usługi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza świadczyć usługę w zakresie obsługi (tj. drukowanie, przygotowanie, wysyłka) korespondencji oraz innych materiałów zawierających informację pisemną lub graficzną. Dokumenty i inne materiały z informacją będą przekazywane wnioskodawcy przez usługobiorcę wyłącznie drogą elektroniczną, a usługa będzie polegać na:

  1. nieodpłatnym przyjmowaniu i archiwizacji dokumentów i innych materiałów w postaci elektronicznej,
  2. drukowaniu korespondencji i innych materiałów, kopertowaniu, falcowaniu (składaniu arkusza papieru), adresowaniu oraz wykonywaniu innych czynnościach drukarskich, powielaczowych, introligatorskich, piśmienniczych lub podobnych, niezbędnych do wytworzenia przesyłki z korespondencją zgodnie z warunkami umowy zawartymi z usługobiorcą,
  3. frankowaniu (nadrukowywaniu na przesyłce opłaty pocztowej) lub naklejaniu znaków opłaty pocztowej,
  4. nieodpłatnemu dostarczeniu przesyłki do placówki operatora pocztowego w przypadku, gdy wnioskodawca nie będzie posiadał odrębnej umowy z danym operatorem pocztowym na nadawanie przesyłek w siedzibie wnioskodawcy,
  5. nadanie przesyłki w placówce operatora lub w siedzibie wnioskodawcy.

Usługa ma charakter całościowy, tzn. wszystkie powyższe czynności składają się na wykonanie usługi. Przesyłka nadawana będzie do adresata wskazanego przez usługobiorcę.

Wnioskodawca zakupi wcześniej od operatora pocztowego jego znaki opłaty pocztowej a podczas wykonywania usługi dokona odsprzedaży znaków opłaty pocztowej usługobiorcy za cenę równą ich wartości nominalnej.

Po wytworzeniu przesyłki z korespondencją Wnioskodawca naklei odsprzedane znaki opłaty pocztowej (zgodnie z umową zawartą z usługobiorcą) na przesyłkę a następnie nada tak przygotowaną przesyłkę u operatora pocztowego. W skład opłaty przekazanej Wnioskodawcy przez usługobiorcę będzie wchodzić opłata za znaki opłaty pocztowej w wysokości ich wartości nominalnej oraz opłata za wytworzenie przesyłki z korespondencją.

W rozpatrywanej sprawie, opłata za przesyłkę jest ściśle związana ze świadczoną przez Wnioskodawcę usługą obsługi korespondencji, tym samym jest częścią należności z tytułu świadczenia usługi na rzecz usługobiorcy. Zatem na całość świadczenia należnego od usługobiorcy składa się na równi z usługą obsługi korespondencji kwota opłaty za przesyłkę.

Z powyższego wynika, że opłata za przesyłkę stanowi jeden z elementów kalkulacyjnych, kształtujących kwotę należną (cenę), którą Wnioskodawca żąda od usługobiorcy. Skoro zatem kwota należna stanowiąca całość świadczenia należnego od usługobiorcy, obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych z dokonywaną przez Wnioskodawcę sprzedażą usługi oraz inne elementy kształtujące w efekcie kwotę żądaną od usługobiorcy, to wszelkie koszty poniesione przez Wnioskodawcę na zlecenie usługobiorcy winny wchodzić w podstawę opodatkowania i nie powinny być odrębnie fakturowane z odrębną stawką podatku od towarów i usług właściwą dla tych usług.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wskazuje, iż usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, zwalnia się od podatku. Pod pozycją 2 załącznika nr 4 zostały wymienione usługi świadczone przez pocztę państwową i oznaczone symbolem PKWiU 64.11. Przedmiotowe zwolnienie ma szczególny, podmiotowy charakter i dotyczy wyłącznie czynności wykonywanych przez Pocztę Polską na rzecz podatnika (zleceniodawcy). Natomiast brak jest w przepisach podatkowych podstawy do stosowania wymienionego zwolnienia w dalszych fazach obrotu usługami (dokonywanego na zasadzie refaktury).

Zgodnie z podstawową zasadą, podatnik występujący w charakterze sprzedawcy, który wysyła zamówioną przez nabywcę przesyłki i korzysta przy tym z usług poczty państwowej, świadczy usługę pocztową na rzecz nabywcy towaru czy usługi. Usługa ta nie jest jednak ze względu na świadczący ją podmiot usługą, o której mowa w poz. 2 załącznika, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, co oznacza, iż nie jest objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego, koszty przesyłki ponoszone w związku ze wykonywaniem usługi obsługi korespondencji winny nie tylko zwiększać kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy korespondencji, ale winny być także opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla tej kompleksowej usługi. Zatem ponoszone koszty przesyłki należy w całości opodatkować według stawki podatku właściwej dla usługi kompleksowej.

W ocenie tut organu podatkowego w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym nie znajduje zastosowania wskazany przez Wnioskodawcę przepis art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu, gdyż jak wskazano powyżej mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z kompleksową usługą świadczoną przez Wnioskodawcę na rzecz usługodawcy, która winna być opodatkowana jako całość jedną stawką VAT właściwą dla tej całościowej usługi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać z nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że kwestie dotyczące pytań oznaczonych przez Wnioskodawcę jako 1 i 3 będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Natomiast zakresem interpretacji nie objęto ewentualnego opodatkowania usług przedstawionych przez Wnioskodawcę jako wariant a), gdyż nie sformułowano zapytania w tym zakresie jak również nie przedstawiono własnego stanowiska.

Ponadto należy zauważyć, iż powoływana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 7 stycznia 2008r.: ITPP1/443-541/07/DM oraz postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik z dnia 14 marca 2006r.: PP 443/25/06/ZM niewątpliwie kształtują sytuację prawną podatników w ich indywidualnych sprawach, lecz dotyczą konkretnego stanu faktycznego i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego. Powyższe oznacza, że interpretacje przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj