Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-773/09-2/KS
z 3 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-773/09-2/KS
Data
2009.12.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
bonus
cel wydatku
faktura
kontrahenci
okres rozliczeniowy
potrącalność kosztów
premia pieniężna
rabaty
rok podatkowy
wydatek
wypłata
zapłata
związek z przychodem


Istota interpretacji
Czy Spółka postąpiła prawidłowo traktując koszty związane z udzielonymi premiami, jako koszty bezpośrednio związane z przychodami?



Wniosek ORD-IN 553 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez Pełnomocnika przedstawione we wniosku z dnia 09 września 2009 r. (data wpływu 14.09.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji wydatków dotyczących udzielanych premii do bezpośrednich kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji wydatków dotyczących udzielanych premii do bezpośrednich kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży i dostawy farb drukarskich. W ramach zawartych umów handlowych oraz na podstawie odrębnych porozumień z kontrahentami ustalono, że w przypadku osiągnięcia określonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym zostanie wypłacony kontrahentowi rabat za realizację planu zakupów. Bonusy te liczone są ustalonym procentem od sumy wartości netto faktur sprzedaży wystawionych przez Spółkę na rzecz danego kontrahenta (Odbiorcy) w określonym w umowie lub porozumieniu okresie rozliczeniowym. W zależności od ustaleń z Odbiorcami, bonusy są przyznawane w okresach kwartalnych, rocznych lub po zakończeniu przyjętego innego okresu rozliczeniowego. Bonusy te dokumentowane są fakturami wystawionymi przez kontrahentów (Odbiorców).

Rok podatkowy Spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym.

W 2009 r. Spółka otrzymała od Odbiorców faktury dokumentujące bonusy / premie, zgodnie z zawartymi umowami i porozumieniami. Koszty związane z udzielonymi bonusami, premiami, zostały zakwalifikowane, jako koszty bezpośrednio związane z przychodami. W związku z tym, faktury wystawione przez Odbiorców, dotyczące bonusów z tytułu osiągniętego poziomu zakupów w okresie 2008 r., z datą wystawienia do dnia 31 marca 2009 r. (włącznie) zostały zakwalifikowane do kosztów 2008 r., natomiast faktury wystawione z datą po 31 marca 2009 r. stanowią koszty bieżącego roku podatkowego, tj. 2009.

Zeznanie CIT – 8 za rok podatkowy 2008 zostało złożone w dniu 31 marca 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka postąpiła prawidłowo traktując koszty związane z udzielonymi premiami, jako koszty bezpośrednio związane z przychodami...

Zdaniem Wnioskodawcy, premie przyznane zgodnie z zawartymi umowami / porozumieniami należą do grupy kosztów bezpośrednio związanych z uzyskanym przychodem, z uwagi na fakt, że wyliczane są na podstawie konkretnego przychodu (wg zestawienia wystawionych faktur sprzedaży) osiągniętego w określonym czasie – w tym przypadku w 2008 r.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Kwalifikując faktury, dotyczące premii liczonej na podstawie uzyskanego przychodu w 2008 r., których data wystawienia nie przekracza dnia 31 marca 2009 r. do kosztów 2008 r., Spółka postąpiła zgodnie z art. 15 ust. 4b ww. ustawy. Przepis ten nakazuje, aby koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

  1. sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzenia takiego sprawozdania, albo
  2. złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami nie są obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego

- potrącać w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Kwalifikując faktury, dotyczące premii liczonej na podstawie uzyskanego przychodu w 2008 r., które zostały wystawione po dniu 31 marca 2009 r. do kosztów 2009 r., Spółka postąpiła zgodnie z art. 15 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten określa, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj