Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-916/12-4/JK
z 3 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2012 r. (data wpływu 3 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 września 2012 r. (data wpływu 7 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na budowę/utrzymanie sali sportowej i remizy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na budowę/utrzymanie sali sportowej i remizy. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 września 2012 r. (data wpływu 7 września 2012 r.) o przeformułowanie pytania i własnego stanowiska dotyczącego tego pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Zainteresowany ponosi wydatki na realizację inwestycji w zakresie budowy wielofunkcyjnego kompleksu (wartość inwestycji przekracza kwotę 15 tys. PLN), składającego się z sali sportowej, świetlicy wiejskiej oraz pomieszczenia Ochotniczej Straży Pożarnej (dalej: remiza) – poszczególne lokale znajdują się w jednym budynku. Ponoszone w tym zakresie wydatki są dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Zdarza się, iż otrzymywane przez Gminę faktury VAT dotyczą łącznie robót związanych z budową całego kompleksu, tj. kwota należna wykonawcy/dostawcy i podatek VAT nie są „rozbijane” na samej fakturze VAT na prace związane ż poszczególnymi lokalami (salą sportową, świetlicą i odpowiednio remizą). W takich przypadkach Gmina dysponuje jednak załączonymi przez wykonawcę do faktury świadectwem wykonania robót i zestawieniem wartości wykonanych robót i/lub inną, techniczną dokumentacją, na podstawie której jest w stanie dokładnie wyodrębnić nakłady ponoszone na usługi budowlane związane z budową danego lokalu.

Gmina podkreśla, iż przedmiotem niniejszego wniosku jest wyłącznie część budynku, stanowiąca salę sportową oraz remizę.

Po zakończeniu realizacji przedmiotowej inwestycji Gmina planuje:

  1. wydzierżawienie sali sportowej GOK). GOK jest samorządową instytucją kultury, działającą w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (ustawa ta nadaje GOK osobowość prawną) oraz ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych,
  2. wynajęcie remizy na rzecz OSP). OSP jest stowarzyszeniem wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego, posiadającym osobowość prawną na gruncie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach.


Z tytułu świadczonych usług dzierżawy/wynajmu Gmina będzie wystawiać na rzecz GOK oraz odpowiednio OSP faktury VAT, które będą ujmowane w rejestrach sprzedaży Gminy. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia przedmiotowych usług Gmina będzie wykazywać w deklaracjach VAT-7 i rozliczać VAT należny.

Gmina będzie ponosić również niektóre bieżące wydatki związane z utrzymaniem przedmiotowych dwóch lokali. Wydatki te obejmować będą zarówno nabycie towarów (w tym m.in. mediów, środków czystości, innych materiałów, wyposażenia, etc.), jak i usług (związanych m.in. z drobnymi remontami/konserwacjami, utrzymaniem czystości, wywozem odpadów, etc.).

Gmina dotychczas nie dokonała odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową sali sportowej oraz remizy.

W uzupełnieniu do wniosku Gmina podkreśla, iż początkowo, tj. w trakcie trwania inwestycji Gmina nie posiadała sprecyzowanej koncepcji zagospodarowania obiektu. W pewnym sensie dominował wstępny pomysł, że Gmina udostępni salę sportową oraz remizę nieodpłatnie odpowiednio na rzecz szkoły, przy której znajduje się kompleks i OSP. Innymi słowy, Gmina zamierzała pierwotnie wykorzystywać obydwa lokale do czynności nieodpłatnych, nieopodatkowanych VAT.

Po szczegółowej analizie prawno-podatkowej i konsultacjach w przedmiotowym zakresie z kancelarią prawną (doradzającą Gminie), Gmina zmieniła jednak koncepcję zagospodarowania przedmiotowych lokali na zaprezentowaną w przedmiotowym wniosku, tj. zamierza wykorzystywać lokale do wykonywania czynności opodatkowanych. Taką właśnie ostateczną decyzję o zmianie przeznaczenia sali sportowej i remizy, Gmina podjęła w sierpniu 2012 r. Inwestycja zaś zostanie oddana do użytkowania we wrześniu 2012 r.

Dodatkowo Gmina doprecyzowuje, iż GOK jest samorządową instytucją kultury działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. (a nie jak wskazała we wniosku Gmina z dnia 30 czerwca 2005 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na budowę/utrzymanie sali sportowej i remizy, które będą przedmiotem dzierżawy/wynajmu odpowiednio na GOK i OSP?
  2. Czy w przypadku, gdy Gmina otrzymuje od wykonawców faktury VAT dotyczące prac budowlanych związanych zarówno z salą sportową, remizą jak i pozostałym lokalem, tj. świetlicą wchodzącą w skład kompleksu (tj. gdy kwota należna wykonawcy/dostawcy nie jest „rozbijana” na fakturze VAT na prace budowlane związane z budową poszczególnych lokalów), Gmina jest uprawniona do odliczenia podatku z tych faktur VAT w odpowiedniej części, tj. w części, jaka zgodnie ze świadectwem wykonania robót i zestawieniem wartości wykonanych robót i/lub inną, techniczną dokumentacją, dotyczy właśnie budowy sali sportowej i remizy?

Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na budowę/utrzymanie sali sportowej i remizy, które będą przedmiotem dzierżawy/wynajmu odpowiednio na rzecz GOK i OSP.
  2. W przypadku, gdy Gmina otrzymuje od wykonawców faktury VAT dotyczące prac budowlanych związanych zarówno z salą sportową, remizą jak i pozostałym lokalem, tj. świetlicą wchodzącą w skład kompleksu (tj. gdy kwota należna wykonawcy/dostawcy nie jest „rozbijana” na fakturze VAT na prace budowlane związane z budową poszczególnych lokalów), Gmina jest uprawniona do odliczenia podatku z tych faktur VAT w odpowiedniej części, tj. w części, jaka zgodnie ze świadectwem wykonania robót i zestawieniem wartości wykonanych robót i/lub inną, techniczną dokumentacją, dotyczy właśnie budowy sali sportowej i remizy.

UZASADNIENIE

Ad. 1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Odnosząc się do pierwszego ze wskazanych powyżej warunków, tj. nabywania towarów i usług przez podatnika, jak wskazano powyżej, kwestia ta została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego uznać należy, iż z tytułu dzierżawy sali sportowej i wynajmu remizy Gmina będzie podatnikiem VAT, gdyż świadczenia wykonywane będą na podstawie umów cywilnoprawnych, zawartych pomiędzy Gminą a odpowiednio GOK i OSP. W konsekwencji uznać należy, iż Gmina dokonywać będzie odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto, jak wskazano powyżej, zdaniem Gminy usługi te nie będą korzystać ze zwolnienia z VAT. W konsekwencji, zdaniem Gminy, pierwszy z ww. warunków zawartych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, należy uznać za spełniony.

Odnosząc się natomiast do drugiej ze wskazanych powyżej przesłanek warunkujących możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jak już zostało wskazane powyżej, umowa dzierżawy/wynajmu stanowi umowę cywilnoprawną i w konsekwencji Gmina, która będzie działać w roli podatnika, zobligowana będzie do odprowadzania podatku należnego z tego tytułu. Zdaniem Gminy istnieje zatem bezsprzeczny i bezpośredni związek pomiędzy wydatkami na budowę/utrzymanie przedmiotowych lokali z wykonywaniem czynności opodatkowanych w postaci usług dzierżawy/wynajmu. Gdyby bowiem Gmina nie ponosiła wydatków na budowę sali sportowej i remizy, nie powstałby przedmiot dzierżawy/wynajmu i tym samym Gmina nie miałaby w ogóle możliwości świadczenia podlegających opodatkowaniu VAT usług dzierżawy/wynajmu. Również wydatki ponoszone na utrzymanie lokali będą ściśle związane ze świadczoną usługą dzierżawy/wynajmu. Dzierżawienie/najem lokalu np. zaniedbanego byłoby znacznie utrudnione lub wręcz niemożliwe.

Wobec powyższego, w ocenie Gminy także drugą z ww. przesłanek, warunkującą możliwość skorzystania z prawa do odliczenia VAT, należy uznać za spełnioną.

Konsekwentnie, w ocenie Gminy, ma/będzie miała ona prawo do odliczenia VAT z tytułu wydatków na budowę/utrzymanie sali sportowej i remizy, które będą przedmiotem dzierżawy/wynajmu odpowiednio na rzecz GOK i OSP.

Dodatkowo Gmina wskazuje, iż przedstawione przez nią stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, wydawanych w imieniu Ministra Finansów przez dyrektorów izb skarbowych.

Stanowisko takie zostało potwierdzone, przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2012 r., sygn. IPTPP1/443-1003/11-7/RG, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, iż „(...) w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem wybudowana hala sportowo-widowiskowa służyć będzie wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym. Zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę hali sportowej będącej przedmiotem dzierżawy na rzecz MGOK, bowiem zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną”.

Podobne stanowisko zajął:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2011 r. sygn. ITPP1/443-611/11/IK, w której stwierdził, że „Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina realizuje inwestycję, w ramach której powstaną: basen sportowy, basen rekreacyjny z atrakcjami wodnymi, niezależny kompleks pomieszczeń odnowy biologicznej, pomieszczeń szatni, pomieszczeń administracyjno-socjalnych i usługowych. Inwestycja po wybudowaniu zostanie oddana w dzierżawę spółce prawa handlowego, której jedynym udziałowcem będzie Gmina. Mając zatem na uwadze powołany wyżej stan prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro wybudowany kompleks będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych (dzierżawa), Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji, o ile nie wystąpią wyłączenia, o których mowa w art. 88 powołanej ustawy”.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 28 kwietnia 2011 r., sygn. ILPP1/443-172/11-2/AK, w której organ podatkowy stwierdził, że „Jeżeli zatem uzyskany przez Gminę czynsz dzierżawny jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawcy – z uwagi na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi – przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wytworzeniem przedmiotowego lodowiska. Reasumując, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową lodowiska, z uwagi na związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi – uzyskiwaniem obrotów z tytułu dzierżawy – z uwzględnieniem ograniczeń wynikających w art. 88 ustawy”.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 13 września 2011 r., sygn. IPTPP1/443-398/11-4/JM „Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe, ponieważ Zainteresowany ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z planowaną inwestycją w części dotyczącej wybudowanej infrastruktury w zakresie sieci szerokopasmowej światłowodów oraz sieci w technologii WiFi, która zostanie wydzierżawiona odpłatnie operatorowi świadczącemu usługi dostępu do sieci Internet”.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 23 sierpnia 2011 r., sygn. IPTPPl/443-643/11-3/SM „Reasumując, w przedmiotowej sprawie w sytuacji, gdy nabywane, w ramach realizacji projektu ,,...” towary i usługi będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych tj. do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (czyli tych dotyczących umowy dzierżawy infrastruktury wodociągowej i kanalizacji sanitarnej zawartej ze Sp. z o.o.), to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących te zakupy. Natomiast, gdy w deklaracji podatkowej sporządzonej za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Miasto będzie miało prawo do wystąpienia o zwrot różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy”.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 czerwca 2009 r., sygn. IBPP4/443 -562/09/KG „Reasumując, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego inwestycji jaką jest budowa kanalizacji, gminnej, z uwagi na związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem przychodów z tytułu dzierżawy nieruchomości)”.

Ad. 2.

W opinii Gminy, powinno jej przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymywanych faktur VAT w zakresie, w jakim wykazany w nich podatek naliczony jest związany z budową sali sportowej i remizy. Skoro zatem Gmina dysponuje/będzie dysponować szczegółowym rozliczeniem, z którego wynika rodzaj prac, do którego odnosi się dana faktura VAT i jest/będzie w stanie wyodrębnić kwotę podatku naliczonego związanego wyłącznie z budową sali sportowej i remizy, to powinna być ona uprawniona do odliczenia podatku VAT z danej faktury, który zgodnie ze świadectwem wykonania robót i zestawieniem wartości wykonanych robót i/lub inną, techniczną dokumentacją przypada właśnie na wydatki związane z tymi lokalami.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 4 listopada 2011 r., sygn. ITPP1/443-1132/11/DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził, iż „Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że zgodnie z art. „86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur w zakresie, w jakim wykazany w nich podatek naliczony będzie związany z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Skoro zatem Gmina dysponuje szczegółowym rozliczeniem, z którego wynika rodzaj prac, do którego odnosi się dana faktura i może dokonać wyodrębnienia z ogólnej wartości faktury tej kwoty podatku naliczonego, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi, to – jak słusznie wskazano we wniosku – uprawniona jest do odliczenia podatku w takim zakresie, w jakim zgodnie z kosztorysami (bądź innymi dokumentami otrzymanymi od wykonawców) prace budowlane odnoszą się do infrastruktury „wod-kan” będącej przedmiotem podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług dzierżawy na rzecz ZWiE”.

Również w interpretacji indywidualnej z dnia 14 maja 2008 r., sygn. ITPP3/443-44/08/ZG, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, że „Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazuje, iż ma możliwość wyodrębnienia na podstawie kosztorysu robót części inwestycji związanej z wykonaniem czynności opodatkowanych i nieopodatkowanych. Zatem Gmina zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z inwestycją opisaną we wniosku, w takiej części, w jakiej będzie ona służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są/będą w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Zainteresowany ponosi wydatki na realizację inwestycji w zakresie budowy wielofunkcyjnego kompleksu (wartość inwestycji przekracza kwotę 15 tys. PLN), składającego się z sali sportowej, świetlicy wiejskiej oraz remizy – poszczególne lokale znajdują się w jednym budynku. Ponoszone w tym zakresie wydatki są dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Zdarza się, iż otrzymywane przez Gminę faktury VAT dotyczą łącznie robót związanych z budową całego kompleksu, tj. kwota należna wykonawcy/dostawcy i podatek VAT nie są „rozbijane” na samej fakturze VAT na prace związane ż poszczególnymi lokalami (salą sportową, świetlicą i odpowiednio remizą). W takich przypadkach Gmina dysponuje jednak załączonymi przez wykonawcę do faktury świadectwem wykonania robót i zestawieniem wartości wykonanych robót i/lub inną, techniczną dokumentacją, na podstawie której jest w stanie dokładnie wyodrębnić nakłady ponoszone na usługi budowlane związane z budową danego lokalu.

Gmina podkreśla, iż przedmiotem niniejszego wniosku jest wyłącznie część budynku, stanowiąca salę sportową oraz remizę.

Po zakończeniu realizacji przedmiotowej inwestycji Gmina planuje:

  1. wydzierżawienie sali sportowej GOK,
  2. wynajęcie remizy na rzecz OSP.


Z tytułu świadczonych usług dzierżawy/wynajmu Gmina będzie wystawiać na rzecz GOK oraz odpowiednio OSP faktury VAT, które będą ujmowane w rejestrach sprzedaży Gminy. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia przedmiotowych usług Gmina będzie wykazywać w deklaracjach VAT-7 i rozliczać VAT należny.

Gmina będzie ponosić również niektóre bieżące wydatki związane z utrzymaniem przedmiotowych dwóch lokali. Wydatki te obejmować będą zarówno nabycie towarów (w tym m.in. mediów, środków czystości, innych materiałów, wyposażenia, etc.), jak i usług (związanych m.in. z drobnymi remontami/konserwacjami, utrzymaniem czystości, wywozem odpadów, etc.).

Gmina dotychczas nie dokonała odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową sali sportowej oraz remizy.

W uzupełnieniu do wniosku Gmina podkreśla, iż początkowo, tj. w trakcie trwania inwestycji Gmina nie posiadała sprecyzowanej koncepcji zagospodarowania obiektu. W pewnym sensie dominował wstępny pomysł, że Gmina udostępni salę sportową oraz remizę nieodpłatnie odpowiednio na rzecz szkoły, przy której znajduje się kompleks i OSP. Innymi słowy, Gmina zamierzała pierwotnie wykorzystywać obydwa lokale do czynności nieodpłatnych, nieopodatkowanych VAT.

Po szczegółowej analizie prawno-podatkowej Gmina zmieniła jednak koncepcję zagospodarowania przedmiotowych lokali, tj. zamierza wykorzystywać lokale do wykonywania czynności opodatkowanych. Taką właśnie ostateczną decyzję o zmianie przeznaczenia sali sportowej i remizy, Gmina podjęła w sierpniu 2012 r. Inwestycja zaś zostanie oddana do użytkowania we wrześniu 2012 r.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

W interpretacji ILPP2/443-916/12-3/JK z dnia 3 grudnia 2012 r. wskazano, iż Gmina wykonywać będzie usługi dzierżawy na rzecz GOK i wynajmu na rzecz OSP za wynagrodzeniem i tym samym działać w tym zakresie w roli podatnika VAT, przedmiotowe transakcje będą podlegały opodatkowaniu VAT. Transakcje te nie będą korzystać również ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z podatku.

W przedmiotowej sprawie zostanie zatem spełniony warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, w części dotyczącej wydatków poniesionych z tytułu budowy/utrzymania sali sportowej i remizy, gdyż Gmina towary i usługi nabywane w ramach realizacji inwestycji są/będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podsumowując, Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na budowę/utrzymanie sali sportowej i remizy, które są/będą przedmiotem dzierżawy/wynajmu odpowiednio na GOK i OSP.

Wątpliwości Gminy dotyczą również prawa do odliczenia podatku naliczonego w tej części, w jakiej zgodnie ze świadectwem wykonania robót i zestawieniem wartości wykonanych robót i/lub inną, techniczną dokumentacją, wydatki dotyczą budowy sali sportowej i remizy.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur w zakresie, w jakim wykazany w nich podatek naliczony będzie związany z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Skoro zatem Gmina dysponuje szczegółowym rozliczeniem, z którego wynika rodzaj prac, do którego odnosi się dana faktura i może dokonać wyodrębnienia z ogólnej wartości faktury tej kwoty podatku naliczonego, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi, to uprawniona jest do odliczenia podatku w takim zakresie, w jakim zgodnie ze świadectwem wykonania robót i zestawieniem wartości wykonanych robót i/lub inną techniczną dokumentacją, prace budowlane odnoszą się do części kompleksu dotyczącego sali sportowej oraz remizy będących przedmiotem podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z tytułu najmu lub dzierżawy.

W przypadku wydatków, które mogą zostać jednoznacznie przypisane do części budynku, która będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących te wydatki.

Reasumując, Gmina w odniesieniu do wydatków, które jest/będzie w stanie przyporządkować do części budynku wykorzystywanej do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT (zgodnie ze świadectwem wykonania robót i zestawieniem wartości wykonanych robót i/lub inną, techniczną dokumentacją) ma/będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na budowę/utrzymanie sali sportowej i remizy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na budowę/utrzymanie sali sportowej i remizy.

W pozostałym zakresie zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj