Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-398/11-4/JM
z 13 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-398/11-4/JM
Data
2011.09.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
dzierżawa
gmina
internet
inwestycje
prawo do odliczenia
sieć teleinformatyczna
zadania własne


Istota interpretacji
Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do doliczenia naliczonego podatku z faktur związanych z planowaną inwestycją?



Wniosek ORD-IN 311 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.), uzupełnionego pismem z dnia 22 sierpnia 2011 r. (data wpływu 23 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu „…”, w części dotyczącej wybudowanej infrastruktury na terenie wszystkich gmin partnerskich w zakresie sieci szerokopasmowej światłowodów oraz sieci w technologii WiFi, które zostaną wydzierżawione odpłatnie operatorowi świadczącemu usługi dostępu do sieci internetjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu „…”, w części dotyczącej wybudowanej infrastruktury na terenie wszystkich gmin partnerskich w zakresie sieci szerokopasmowej światłowodów oraz sieci w technologii WiFi, które zostaną wydzierżawione odpłatnie operatorowi świadczącemu usługi dostępu do sieci internet.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 sierpnia 2011 r. (data wpływu 23 sierpnia) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z ubieganiem się o udzielenie dofinasowania ze środków zewnętrznych UE Gmina wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT). Projekt jest realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. „…” w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, Osi Priorytetowej VII Społeczeństwo informacyjne – zwiększenie innowacyjności gospodarki, Działanie 8.3 Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – einclision.

Stan faktyczny (zdarzenie przyszłe): Gminy zwane partnerami, podpisały umowę konsorcjum na czas oznaczony w celu uzyskania dofinansowania oraz realizacji projektu pn. „…”. Celem projektu jest zapewnienie dostępu do internetu dla co najmniej 514 gospodarstw domowych na terenie Gmin oraz zapewnienie dostępu do internetu dla pozostałych osób z tego obszaru (w tym uczniów) w lokalnych punktach dostępowych w okresie wymaganej trwałości projektu. Wspólnym działaniem partnerów, których liderem jest Gmina jest: realizacja projektu, monitoring projektu, rozliczenie i sprawozdawczość projektu, archiwizacja dokumentacji projektu do 2020 roku, prowadzenie obsługi administracyjnej projektu. Realizacja projektu polega na zrealizowaniu inwestycji w formule „…”, gdzie wykonawca zostanie wybrany w trybie przetargu nieograniczonego.

W zakresie inwestycji realizowane będą następujące zadania: wykonanie projektu i budowa sieci światłowodowej, wykonanie projektu i budowa sieci bezprzewodowej, dostawa, instalacja i konfiguracja serwerów, wyposażenie serwerowni oraz części sieciowej sprzętu, wyposażenie ostatecznych beneficjentów w notebooki oraz sprzęt umożliwiający im korzystanie z sieci internetowej, szkolenia beneficjentów ostatecznych, podłączenie ostatecznych beneficjentów do powstałej infrastruktury, promocja projektu. Wybudowana infrastruktura stanowić będzie współwłasność partnerów, zarządzaną do końca okresu trwałości projektu przez lidera.

Każdy z partnerów odpowiada jako właściciel za wybudowaną infrastrukturę położoną na terenie jego gminy w kontekście podatku od nieruchomości. W przypadku budowli stale związanych z gruntem, które staną się z mocy prawa własnością partnera jako właściciela gruntu, partner zobowiązuje się do umożliwienia liderowi zarządzania infrastrukturą w zakresie objętym umową.

Każdy z partnerów samodzielnie na terenie swojej gminy zarządza i finansuje obsługę części serwerowej infrastruktury sieciowej. Po okresie trwałości projektu (5 lat od zakończenia jego realizacji) partnerzy niezwłocznie dokonają nieodpłatnego zniesienia współwłasności wybudowanej infrastruktury, poprzez przyznanie na rzecz poszczególnych partnerów własności infrastruktury wybudowanej lub znajdującej się na terenie ich gmin.

Zgodnie z metodologią realizacji projektu przyjęto, że operator świadczący usługę dostępu do sieci internet zostanie wybrany zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych a wybudowana infrastruktura w zakresie sieci zostanie wydzierżawiona odpłatnie wybranemu operatorowi.

Odpłatna dzierżawa dotyczyć będzie wybudowanych sieci szerokopasmowych światłowodów oraz wybudowanej sieci w technologii WiFi. Wydatki związane z zakupieniem notebooków, przeprowadzenia szkoleń i promocja projektu związane będą z nieodpłatnym przekazaniem ostatecznym beneficjentom na czas trwałości projektu, tj. 5 lat (OB – osoby wykluczone). W trakcie realizacji projektu faktury wystawiane będą na lidera, tj. Gminę, która jest zarejestrowanym podatnikiem czynnym VAT, składającym deklarację VAT 7.

Zgodnie z zapisami wniosku o dofinasowanie projektu termin zakończenia realizacji projektu przewidziany jest na dzień 31 grudnia 2011 r. Najpóźniej w tym dniu zostanie dokonany odbiór końcowy inwestycji i na podstawie protokołu odbioru infrastruktura zostanie przekazana do użytkowania.

Termin przekazania wybudowanej infrastruktury w dzierżawę podmiotowi świadczącemu usługi dostępu do internetu będzie tożsamy z terminem oddania obiektu do użytku.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3a dodanego do ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2001 Nr 2152 poz. 1591 z późn. zm.) przez art. 64 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. 2010 Nr 106, poz. 675) z dniem 17 lipca 2010 r. do zadań własnych gminy należy działalność w zakresie telekomunikacji, realizowany projekt należy do zadań własnych Gminy. Zgodnie z zapisami ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych; dostarczać sieci telekomunikacyjne lub zapewniać dostęp do infrastruktury telekomunikacyjnej; świadczyć usługi z wykorzystaniem posiadanej infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych. Natomiast przekazanie notebooków dla Beneficjentów ostatecznych wykracza poza zadania własne Gminy.

Gmina będzie zarządzać całością mienia powstałego w wyniku realizacji projektu w imieniu pozostałych gmin w oparciu o Umowę Konsorcjum z dnia 23.05.2011 r. przez okres realizacji projektu i pięcioletni okres trwałości projektu. Po okresie trwałości projektu nastąpi nieodpłatne zniesienie współwłasności wybudowanej infrastruktury (co obejmie także oprogramowanie, sprzęt komputerowy i inny) poprzez przekazanie na rzecz poszczególnych Partnerów własności infrastruktury wybudowanej lub znajdującej się na terenie ich gmin. Należy zaznaczyć, że w przypadku budowli wybudowanych w ramach projektu stale związanych z gruntem, stanowią one z mocy prawa własność Partnera jako właściciela gruntu. Natomiast Partner zobowiązuje się do umożliwienia Liderowi zarządzania infrastrukturą w zakresie objętym Umową Konsorcjum.

Wystąpi wkład własny każdej z gmin uczestniczących w projekcie. Każda gmina uczestnicząca w projekcie wniesie wkład własny proporcjonalny do kosztów realizacji projektu poniesionych na jej terenie.

Korzystanie z sieci internetowej przez mieszkańców nastąpi po uprzednim zawarciu umowy z operatorem umowy o oddaniu wybudowanej infrastruktury w dzierżawę.

Wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy liderowi projektu, na którego będą wystawiane faktury, tj. Gminie będzie przysługiwało prawo odliczenia naliczonego VAT z faktur związanych z planowaną inwestycją w części dotyczącej wybudowanej infrastruktury na terenie wszystkich gmin partnerskich w zakresie sieci szerokopasmowej światłowodów oraz sieci w technologii WiFi, które zostaną wydzierżawione odpłatnie operatorowi świadczącemu usługi dostępu do sieci internet...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwana dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożlwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawa o VAT ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego, co oznacza, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, inaczej każde nabycie towarów i usług, które zmierza do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności, należy uznać już w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę najmu (dzierżawy) wynajmujący zobowiązuje się oddać wynajmującemu umówiony czynsz.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w partnerstwie z innymi gminami ubiega się o dofinasowanie zadania pn. „…”. W ramach tego projektu nastąpi wybudowanie sieci światłowodowej szerokopasmowej oraz sieci dystrybucyjnej, które to będą odpłatnie wynajmowane za umówiony czynsz, wybranemu w trybie przetargu nieograniczonego operatorowi.

Zgodnie z umową konsorcjum partnerzy zgodnie postanowili, że konsorcjum reprezentował będzie tylko jeden partner, zwany liderem, który uprawniony będzie do składania oświadczeń woli, zaciągania zobowiązań, tym liderem jest Wnioskodawca – Gmina. Faktury za zakupiony towar i usługi wystawiane będą wyłącznie na lidera, który jest podatnikiem czynnym VAT.

Lider odpowiedzialny jest również za przeprowadzenie postępowania przetargowego i podpisanie umowy dzierżawy z wybranym operatorem. Faktura VAT za usługę dzierżawy wystawiana będzie operatorowi przez lidera – Gminę.

Biorąc pod uwagę podane przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że nabywane przez lidera – Gminę towary i usługi na potrzeby inwestycji związane będą z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym z uwagi na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanej (odpłatna umowa najmu lub dzierżawy), Wnioskodawca – Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu, w takiej części, w jakiej wystąpi związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Art. 88 ust. 4 stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione.

W świetle art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści art. 96 ust. 1 wynika, ze podmioty o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl przepisów § 13 ust. 1 pkt 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.) przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) stanowi, że gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy tej ustawy Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3a ww. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji.

Według art. 10 ust. 1 tej ustawy wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

Art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7 maja 2011 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (t.j. Dz. U. z 2010 r.) stanowi, że jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej: budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych, dostarczać sieci telekomunikacyjne lub zapewniać dostęp do infrastruktury telekomunikacyjnej.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”. W ramach tego projektu nastąpi wybudowanie sieci światłowodowej szerokopasmowej oraz sieci dystrybucyjnej. Termin zakończenia realizacji projektu przewidziany jest na 31 grudnia 2011 r. Najpóźniej w tym dniu zostanie dokonany odbiór końcowy inwestycji i na podstawie protokołu odbioru infrastruktura zostanie przekazana do użytkowania. Termin przekazania wybudowanej infrastruktury w dzierżawę podmiotowi świadczącemu usługi dostępu do internetu będzie tożsamy z terminem oddania obiektu do użytku. Gmina będzie zarządzać całością mienia powstałego w wyniku realizacji projektu w imieniu pozostałych gmin w oparciu o Umowę Konsorcjum z dnia 23 maja 2011 r. przez okres realizacji projektu i pięcioletni okres trwałości projektu. Po okresie trwałości projektu nastąpi nieodpłatne zniesienie współwłasności wybudowanej infrastruktury (co obejmie także oprogramowanie, sprzęt komputerowy i inny) poprzez przekazanie na rzecz poszczególnych Partnerów własności infrastruktury wybudowanej lub znajdującej się na terenie ich gmin. Należy zaznaczyć, że w przypadku budowli wybudowanych w ramach projektu stale związanych z gruntem, stanowią one z mocy prawa własność Partnera jako właściciela gruntu. Natomiast Partner zobowiązuje się do umożliwienia Liderowi zarządzania infrastrukturą w zakresie objętym Umową Konsorcjum. Wystąpi wkład własny każdej z gmin uczestniczących w projekcie. Każda gmina uczestnicząca w projekcie wniesie wkład własny proporcjonalny do kosztów realizacji projektu poniesionych na jej terenie. Korzystanie z sieci internetowej przez mieszkańców nastąpi po uprzednim zawarciu umowy z operatorem umowy o oddaniu wybudowanej infrastruktury w dzierżawę. Natomiast przekazanie notebooków dla Beneficjentów ostatecznych wykracza poza zadania własne Gminy. Wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Mając zatem na uwadze zdarzenie przyszłe sprawy oraz wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizowanym projektem, ponieważ istnieje związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe, ponieważ Zainteresowany ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z planowaną inwestycją w części dotyczącej wybudowanej infrastruktury w zakresie sieci szerokopasmowej światłowodów oraz sieci w technologii WiFi, która zostanie wydzierżawiona odpłatnie operatorowi świadczącemu usługi dostępu do sieci internet.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek Zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Tut. Organ podkreśla, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywało z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Zainteresowanego powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności nieopodatkowanych lub zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj