Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-626/09-2/EŻ
z 23 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-626/09-2/EŻ
Data
2009.11.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
rada nadzorcza
spółdzielnie mieszkaniowe
wydatek


Istota interpretacji
Czy wydatki poniesione na rzecz Rady Nadzorczej stanowią dla Spółdzielni koszty uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 443 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 09.09.2009r. (data wpływu 11.09.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.07.2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 września 1982r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. Nr 30, poz. 210 ze zm.) oraz postanowień Statutu Spółdzielni. Zgodnie z art. 35 wymienionej ustawy organami spółdzielni są:

  1. walne zgromadzenie,
  2. rada nadzorcza, zwana dalej „radą”,
  3. zarząd,
  4. w spółdzielniach, w których walne zgromadzenie jest zastąpione przez zebranie przedstawicieli – zebranie grup członkowskich (art. 59).

Zgodnie z § 55 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej Rada Nadzorcza sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością Spółdzielni. Zgodnie z § 58 Statutu Spółdzielni do zakresu działań Rady Nadzorczej należą (w szczególności):

  1. uchwalanie planów gospodarczych i programów działalności społecznej i kulturalnej,
  2. nadzór i kontrola nad działalnością Spółdzielni poprzez:
    a. badanie okresowych sprawozdań oraz sprawozdań finansowych,
    b. dokonywanie okresowych ocen wykonania przez Spółdzielnię jej zadań gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania przez Zarząd wniosków organów Spółdzielni i jej członków,
    c. przeprowadzanie kontroli nad sposobem załatwiania przez Zarząd wniosków organów Spółdzielni i jej członków,
  3. podejmowanie uchwał w sprawie nabycia i obciążenia nieruchomości oraz nabycia zakładu lub innej jednostki organizacyjnej,
  4. podejmowanie uchwał w sprawie zabezpieczenia kredytu w formie hipoteki na nieruchomości, po uzyskaniu pisemnej zgody większości członków Spółdzielni, których prawa do lokali związane są z tą nieruchomością,
  5. podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia do organizacji społecznych oraz wystąpienia z nich,
  6. zatwierdzenie struktury organizacyjnej Spółdzielni,
  7. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu, w tym dotyczących zmiany opłat, jak również skarg na działalność zarządu,
  8. składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań zawierających w szczególności wyniki kontroli i ocenę sprawozdań finansowych,
  9. podejmowanie uchwał w sprawach czynności prawnych dokonywanych między Spółdzielnią a członkami Zarządu lub dokonywanych przez Spółdzielnię w interesie członka Zarządu oraz reprezentowania Spółdzielni przy tych czynnościach; do reprezentowania Spółdzielni wystarczy dwóch członków Rady przez nią upoważnionych,
  10. ustalenia zasad podziału Walnego Zgromadzenia na poszczególne części oraz ustalenie liczby członków Rady Nadzorczej wybieranych z nieruchomości objętych daną częścią Walnego Zgromadzenia,
  11. wybór podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego Spółdzielni,
  12. ustanowienie pełnomocnika uprawnionego do reprezentowania Spółdzielni w sadzie w przypadku gdy zarząd wytoczy powództwo o uchylenie uchwały Walnego Zgromadzenia,
  13. uchwalenie regulaminu gospodarki finansowej Spółdzielni,
  14. uchwalenie regulaminu przyjmowania członków, ustalenia praw do lokali i zamiany mieszkań,
  15. uchwalenie regulaminu rozliczenia kosztów budowy i ustalenia wysokości wkładów,
  16. uchwalenie regulaminu rozliczenia kosztów gospodarki mieszkaniowej oraz ustalenia opłat za używanie lokali,
  17. uchwalanie regulaminu rozliczeń finansowych z członkami z tytułu wkładów mieszkaniowych i budowlanych,
  18. uchwalanie regulaminu przeprowadzania przetargów na wynajem lokali użytkowych i garaży,
  19. uchwalanie regulaminu określającego zasady przetargu dla ustalenia pierwszeństwa na ustanowienie odrębnej własności lokalu,
  20. uchwalenie regulaminu zarządu,
  21. uchwalenie regulaminu używania lokali oraz porządku domowego i współżycia społecznego mieszkańców,
  22. uchwalenie regulaminu przetargu nieograniczonego na roboty remontowe i inwestycyjne,
  23. uchwalanie regulaminu tworzenia i gospodarowania środkami funduszu remontowego,
  24. podejmowanie uchwał w sprawie wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do mieszkania,
  25. podejmowanie uchwał w sprawie pozbawienia członkowstwa przez wykreślenie albo wykluczenia ze Spółdzielni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki poniesione na rzecz Rady Nadzorczej stanowią dla Spółdzielni koszty uzyskania przychodów...

Zdaniem wnioskodawcy, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2000 Nr 54 poz. 654 z późn. zm. – dalej ustawa o CIT) kosztami uzyskania przychodu SA koszty poniesione w celu uzyskania, zarachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o CIT do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych oraz organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Oznacza to, że wydatki, które mają charakter osobowy, z wyjątkiem wynagrodzeń z tytułu pełnionych funkcji, nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Konstrukcja przepisu art. 16 ust. 1 pkt 38a wskazuje jednak, że takimi kosztami mogą być wydatki dotyczące szeroko rozumianej obsługi organów pełniących określone funkcje (rada nadzorcza, komisja rewizyjna, organy stanowiące) w związku z zapewnieniem ich funkcjonowania, a nie bezpośrednio osób wchodzących w skład tych organów. Jeżeli wydatki te spełniają przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy o CIT to mogą być ujęte w kosztach uzyskania przychodu.

W związku z tym, że Rada Nadzorcza jest organem niezbędnym do prawidłowego działania Spółdzielni (ustanowionym w przepisach o spółdzielniach) koszty związane z jej funkcjonowaniem są niewątpliwie wydatkami uzasadnionymi i przyczyniającymi się w pośredni sposób do uzyskania przez Spółdzielnię przychodu. W związku z tym, że wydatki te wypełniają dyspozycję art. 15 ust. 1 jako koszty na rzecz organu, jakim jest Rada Nadzorcza (a nie osób wchodzących w jej skład) nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Działalność Rady Nadzorczej wykazuje ścisły związek z osiąganymi przez Spółdzielnię przychodami, ponieważ poprzez nadzór nad działalnością Zarządu, Rada Nadzorcza eliminuje ewentualną działalność mogącą przyczynić się do zmniejszenia przychodów lub zwiększenia kosztów lub zobowiązuje Zarząd Spółdzielni do podejmowania działań mogących przynieść Spółdzielni przychody lub zmniejszyć jej koszty funkcjonowania. W związku z powyższym wydatki poniesione przez Spółdzielnię na obsługę funkcjonowaniu organów nadzoru mogą być kwalifikowane jako stanowiące koszty uzyskania przychodów. Do takich wydatków zaliczyć należy koszty obsługi administracyjno-budowlanej: materiały piśmiennicze, opłaty za połączenia telefoniczne, zakup prasy, wydatki z tytułu zakupu kawy, herbaty, soków oraz słodyczy, które są serwowane na posiedzeniach Rady Nadzorczej. Nie przysparzają one majątku osobom korzystającym a wiążą się jedynie z funkcjonowaniem organu nadzoru. W związku z powyższym spełniają przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy o CIT o mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj