Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1191/12/EJ
z 4 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2012r. (data wpływu 30 października 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2012r. (data wpływu 24 grudnia 2012r.) oraz pismem z dnia 24 stycznia 2013r. (data wpływu 30 stycznia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • obowiązku rejestrowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży dokonywanej w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy
  • obowiązku nadzorowania przez Zleceniodawcę prawidłowości rejestrowania sprzedaży towarów w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy,
  • umieszczenia danych Wnioskodawcy jako sprzedawcy na paragonie fiskalnym,
  • obowiązku przechowywania przez Wnioskodawcę kopii dokumentów kasowych,
  • obowiązku przechowywania paragonów fiskalnych wystawionych przez Wnioskodawcę, dokumentujących sprzedaż produktów w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy,
  • obowiązku sporządzania raportów fiskalnych dokumentujących sprzedaż dokonaną przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy,

- jest prawidłowe,

  • obowiązku zgłaszania przez Wnioskodawcę organowi podatkowemu nowego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży towarów w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów

i usług w zakresie:

  • obowiązku rejestrowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży dokonywanej w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy,
  • obowiązku nadzorowania przez Zleceniodawcę prawidłowości rejestrowania sprzedaży towarów w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy,
  • umieszczenia danych Wnioskodawcy jako sprzedawcy na paragonie fiskalnym,
  • obowiązku przechowywania przez Wnioskodawcę kopii dokumentów kasowych,
  • obowiązku przechowywania paragonów fiskalnych wystawionych przez Wnioskodawcę, dokumentujących sprzedaż produktów w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy,
  • obowiązku sporządzania raportów fiskalnych dokumentujących sprzedaż dokonaną przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy
  • obowiązku zgłaszania przez Wnioskodawcę organowi podatkowemu nowego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży towarów w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2012r. (data wpływu 24 grudnia 2012r.) oraz pismem z dnia 24 stycznia 2013r. (data wpływu 30 stycznia 2013r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawcę i podmiot świadczący usługi telekomunikacyjne (dalej: Dający zlecenie) łączy umowa agencyjna, na mocy której Wnioskodawca w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie wraz z usługami telekomunikacyjnymi dokonuje sprzedaży urządzeń telekomunikacyjnych (telefonów, laptopów, etc., dalej towar). Obecnie towar klient może nabyć na dwa sposoby:

  1. bezpośrednio od Dającego zlecenie,
  2. od Wnioskodawcy, który nabył je od Dającego zlecenie.

Dający zlecenie zamierza wprowadzić nowy sposób dystrybucji towarów poprzez sprzedaż ich przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w miejscu jej prowadzenia w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie. Wprowadzenie nowego sposobu nie wyklucza możliwości sprzedaży na poprzednio obowiązujących warunkach. Sprzedaż w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie będzie rejestrowana przy pomocy programu komputerowego udostępnionego przez Dającego zlecenie, przy czym sprzedaż każdego towaru będzie dokumentowana wystawieniem faktury VAT, w której jako sprzedawca wskazany zostanie Dający zlecenie, w imieniu i na rzecz którego działa Wnioskodawca. Faktura zostaje wydana nabywcy niezwłocznie po jej wystawieniu (dokonaniu sprzedaży). W przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych sprzedaż będzie ewidencjonowana przy pomocy kas rejestrujących Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (doprecyzowane w piśmie z dnia 17 grudnia 2012r. oraz z dnia 24 stycznia 2013r.):

  1. Czy Wnioskodawca ma obowiązek rejestrowania przy pomocy własnych kas fiskalnych sprzedaży towarów w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie? Czy obowiązek ten spoczywa na Dającym zlecenie?
  2. Czy na Wnioskodawcy ciąży obowiązek nadzorowania prawidłowości rejestrowania sprzedaży towarów w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie? Czy obowiązek ten spoczywa na Dającym zlecenie?
  3. Czyje dane powinny być podane na paragonie sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie, Wnioskodawcy czy Dającego zlecenie?
  4. Czy obowiązek przechowywania dokumentów kasowych w rozumieniu Ministra Finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, spoczywa na Wnioskodawcy czy na Dającym zlecenie?
  5. Czy obowiązek przechowywania paragonów dokumentujących sprzedaż dokonaną przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie obciąża Wnioskodawcę czy Dającego zlecenie?
  6. Czy obowiązek sporządzania raportów fiskalnych dokumentujących sprzedaż dokonaną przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie spoczywa na Wnioskodawcy czy dającym zlecenie?
  7. Czy Wnioskodawca ma obowiązek zgłaszania organowi podatkowemu nowego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży towarów w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie? (pytanie oznaczone we wniosku ORD-IN nr 8)

Stanowisko Wnioskodawcy (uzupełnione pismem z dnia 17 grudnia 2012r. oraz z dnia 24 stycznia 2013r.):

Ad 1. Obowiązek rejestrowania sprzedaży towarów przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie spoczywa na Wnioskodawcy przy zastosowaniu własnych kas rejestrujących.

Ad. 2 Wnioskodawca jest obowiązany do nadzorowania prawidłowości rejestrowania sprzedaży dokonane w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie.

Ad. 3 Jako dane sprzedawcy (podatnika) na paragonie winny być wskazane dane Wnioskodawcy.

Ad. 4 Obowiązek przechowywania dokumentów kasowych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, spoczywa na Wnioskodawcy.

Ad. 5 Obowiązek przechowywania paragonów dokumentujących sprzedaż dokonaną przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie obciąża Wnioskodawcę.

Ad.6 Obowiązek sporządzania raportów fiskalnych dokumentujących sprzedaż dokonaną przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie spoczywa na Wnioskodawcy.

Ad. 7 Wnioskodawca ma obowiązek zgłaszania organowi podatkowemu nowego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży towarów w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie. (stanowisko oznaczone we wniosku ORD-IN nr 8).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • obowiązku rejestrowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży dokonywanej w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy
  • obowiązku nadzorowania przez Zleceniodawcę prawidłowości rejestrowania sprzedaży towarów w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy,
  • umieszczenia danych Wnioskodawcy jako sprzedawcy na paragonie fiskalnym,
  • obowiązku przechowywania przez Wnioskodawcę kopii dokumentów kasowych,
  • obowiązku przechowywania paragonów fiskalnych wystawionych przez Wnioskodawcę, dokumentujących sprzedaż produktów w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy,
  • obowiązku sporządzania raportów fiskalnych dokumentujących sprzedaż dokonaną przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy,

- jest prawidłowe

  • obowiązku zgłaszania przez Wnioskodawcę organowi podatkowemu nowego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży towarów w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie

- jest nieprawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054r. ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Zgodnie z art. 758 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu. Do zawierania umów w imieniu dającego zlecenie oraz do odbierania dla niego oświadczeń agent jest upoważniony tylko wtedy, gdy ma do tego umocowanie (art. 758 § 2 Kodeksu cywilnego).
Strony tej umowy są zarówno w aspekcie prawnym jak i finansowym odrębnymi podmiotami.


Wnioskodawca działający w imieniu i na rzecz zleceniodawcy jest w świetle ustawy o podatku od towarów i usług podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 tej ustawy, natomiast obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca odniósł do pewnego stanu faktycznego zaistniałego u podatników, tj. dokonywania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.


Rozpatrując kwestię obowiązku rejestrowania przez Wnioskodawcę sprzedaży produktów, dokonywanej przez niego w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy, przy zastosowaniu należących do Wnioskodawcy kas rejestrujących (pytanie nr 1), należy zauważyć, że stosownie do art. 111 ust. 3a pkt 1 i 7 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:
- dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy;
- stosować kasy rejestrujące wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3b.


Z kolei jak wynika z zapisu art. 111 ust. 3b ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.
Powyższy przepis (tj. art. 111 ust. 3b ustawy o VAT) ustanawia wyjątek od zasady, iż podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązani są do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, nakazując również ewidencjonowanie sprzedaży prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. Wyjątek ten dotyczy ewidencjonowania na własnej kasie obrotu innego podmiotu bez prawa do używania przez podatnika kas należących do innego podmiotu.
Zatem zleceniobiorca, który obok sprzedaży towarów zleceniodawcy, dokonuje sprzedaży towarów własnych, w sytuacji gdy ciąży na nim obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej, ma również obowiązek ewidencjonowania na tej kasie obrotu z tytułu sprzedaży towarów zleceniodawcy. Należy więc odróżnić obowiązek ewidencjonowania, który ciąży na pośredniku, od obowiązku ewidencjonowania spoczywającego na zleceniodawcy.


Ww. przepisy są powtórzeniem zapisu wynikającego z § 7 ust. 1 pkt 1 i 9 oraz ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 ze zm.).


Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawcę i podmiot świadczący usługi telekomunikacyjne (dalej: dający zlecenie) łączy umowa agencyjna, na mocy której Wnioskodawca w imieniu i na rzecz dającego zlecenie dokonuje sprzedaży urządzeń telekomunikacyjnych. Obecnie towar klient może nabyć na dwa sposoby: bezpośrednio od Dającego zlecenie lub od Wnioskodawcy, który nabył je od Dającego zlecenie. Dający zlecenie zamierza wprowadzić nowy sposób dystrybucji towarów poprzez sprzedaż ich przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w miejscu jej prowadzenia w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie. Sprzedaż w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie będzie rejestrowana przy pomocy programu komputerowego udostępnionego przez Dającego zlecenie, przy czym sprzedaż każdego towaru będzie dokumentowana wystawieniem faktury VAT, w której jako sprzedawca zostanie wskazany Dający Zlecenie, w imieniu i na rzecz którego działa Wnioskodawca. W przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych sprzedaż będzie ewidencjonowana przy pomocy kas rejestrujących Wnioskodawcy.


Mając na względzie przedstawiony w złożonym wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1 należy zatem stwierdzić, iż skoro na Wnioskodawcy, z tytułu dokonywania sprzedaży własnej, ciąży obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, to również sprzedaż realizowana w imieniu zleceniodawcy, stosownie do art. 111 ust. 3b ustawy, powinna być przez Wnioskodawcę ewidencjonowana za pośrednictwem posiadanej przez niego kasy, ze wszystkimi tego konsekwencjami.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.


W odniesieniu do pytania nr 2 tj. czy na Wnioskodawcy ciąży obowiązek nadzorowania prawidłowości rejestrowania sprzedaży towarów w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie, tut. organ stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii jest prawidłowe.
Stosownie do § 7 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani dokonywać weryfikacji poprawności pracy kasy, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zaprogramowania nazw towarów i usług oraz właściwego ich przyporządkowania do stawek podatku oraz niezwłocznego zgłaszania prowadzącemu serwis kas każdej nieprawidłowości w jej pracy.
Stosownie zatem do powołanego przepisu Wnioskodawca będzie obowiązany do nadzorowania prawidłowości rejestrowania sprzedaży dokonanej w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie, tj. Wnioskodawca będzie zobowiązany dokonywać weryfikacji poprawności pracy kasy, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zaprogramowania nazw towarów i usług oraz właściwego ich przyporządkowania do stawek podatku.


Odnosząc się do kwestii objętej pytaniem nr 3 tj. dotyczącej danych jakie powinny być wskazane na paragonie jako dane podatnika, należy stwierdzić, że stosownie do art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy.


Zgodnie z przepisami w zakresie VAT, podatnik zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, musi zapewnić aby kasa rejestrująca oraz paragony fiskalne (będące dokumentami potwierdzającymi dokonanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) spełniały wymogi określone przepisami prawa.


W tym kontekście należy wskazać na § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, dotyczący elementów, jakie powinien zawierać paragon fiskalny. Zgodnie z tym przepisem, paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać m. in. następujące informacje:
- imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika,
- numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP).

Jak wskazano powyżej, w rozpatrywanym przypadku prowadzenia sprzedaży w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy, to Wnioskodawca będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji tej sprzedaży za pomocą własnych kas fiskalnych. Z tego też względu, to na Wnioskodawcy będzie spoczywał obowiązek drukowania i wydawania paragonów fiskalnych dokumentujących sprzedaż w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy. Konsekwentnie, paragony fiskalne emitowane przez kasę rejestrującą należącą do Wnioskodawcy, dokumentujące sprzedaż dokonaną w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy, zgodnie z zapisem § 5 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia, muszą być opatrzone danymi Wnioskodawcy, (w tym nazwą, adresem jego punktu sprzedaży, oraz numer identyfikacji podatkowej).


Zatem prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego jako dane podatnika na paragonie, powinny być podane dane Wnioskodawcy.


Odnosząc się do kwestii objętej pytaniem nr 4 tj. dotyczącym przechowywania kopii dokumentów kasowych, o których mowa w art. 111 ust. 3a pkt 6 ustawy o VAT oraz w § 7 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, należy stwierdzić, że zgodnie z art. 112 ustawy o VAT, zwanej dalej ustawą, podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczeniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.


Stosownie do art. 111 ust. 3a pkt 6 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w art. 112, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009r. Nr 152, poz. 1223, ze zm.).


Ilekroć w rozporządzeniu w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, jest mowa o paragonie fiskalnym - rozumie się przez to wydrukowany dla nabywcy przez kasę w momencie sprzedaży dokument fiskalny z dokonanej sprzedaży (§ 2 pkt 11 rozporządzenia)
Podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących w myśl § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia są obowiązani do dokonywania ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.
Natomiast stosownie do § 7 ust. 1 pkt 8 ww. rozporządzenia podatnicy obowiązani są również do przechowywania kopii dokumentów kasowych przez okres wymagany w ustawie oraz w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze. zm.) zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009r. Nr 152, poz. 1223, ze zm.).


Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych w jego punkcie sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.


W świetle powyższego należy stwierdzić, iż to Wnioskodawca prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących będzie zobowiązany do przechowywania emitowanych przez posiadaną kasę rejestrującą kopii dokumentów kasowych w myśl art. 111 ust. 3a pkt 6 ustawy o VAT oraz § 7 ust. 1 pkt 8 cyt. wyżej rozporządzenia.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.


Odnosząc się do kwestii objętej pytaniem nr 5 tj. dotyczącym przechowywania paragonów fiskalnych wystawionych przez Wnioskodawcę, dokumentujących sprzedaż produktów w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy, należy stwierdzić, że skoro na Wnioskodawcy ciąży obowiązek przechowywania kopii dokumentów kasowych, o których mowa w części dotyczącej pytania nr 4, to również Wnioskodawca obowiązany jest do przechowywania paragonów fiskalnych wystawionych przez Wnioskodawcę w związku ze sprzedażą dokonaną w imieniu i na rzecz zleceniodawcy.
Zarówno z cyt. wyżej art. 111ust. 3a pkt 6 ustawy o VAT jak i z § 7 ust. 1 pkt 8 ww. rozporządzenia Ministra Finansów wynika wprost obowiązek przechowywania kopii dokumentów przez podatnika ewidencjonującego obrót i kwoty podatku należnego przy użyciu kas rejestrujących. Ustawodawca nie dokonał żadnych wyłączeń z tego obowiązku.
Należy przy tym zauważyć, iż stosownie do art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy. Zatem obowiązek przechowywania dotyczy de facto kopii emitowanych przez kasę rejestrującą paragonów fiskalnych.


Wyjątkiem od tej zasady będzie jedynie sytuacja, gdy na żądanie osoby, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, wystawiana jest faktura VAT.
Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013r., w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż.
Zatem, gdy na żądanie osoby fizycznej wystawiana jest faktura VAT, Wnioskodawca będzie miał obowiązek przechowywania również oryginału paragonu fiskalnego wraz z kopią wystawionej faktury.


Odpowiedź na pytanie nr 6 zawarte we wniosku jest bezpośrednią konsekwencją obowiązków podatnika określonych w powyższych rozważaniach. Wnioskodawca, jako podatnik obowiązany na mocy art. 111 ust. 1 w powiązaniu z art. 111 ust. 3b ustawy o podatku od towarów i usług do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej zarówno sprzedaży własnej, jak i dokonywanej w imieniu i na rzecz zleceniodawcy, jak również do dokonywania wydruków paragonów i przechowywania dokumentów kasowych, ma również obowiązek sporządzania wydruków raportów fiskalnych dobowych po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzania raportów fiskalnych za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu. Powyższe wynika wprost z zapisu § 7 ust. 1 pkt 2 powołanego wcześniej rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.


Ustosunkowując się natomiast do poruszonej w pytaniu oznaczonym we wniosku nr 8 kwestii zgłaszania organowi podatkowemu nowego miejsca prowadzenia działalności należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Natomiast jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, stosownie do zapisu art. 96 ust. 12 ustawy, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 1314). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.
Z analizy przedstawionego opisu sprawy nie wynika, aby w związku z zawarciem umowy ze zleceniodawcą, Wnioskodawca miał utworzyć nowe miejsce – punkt sprzedaży. Planowana sprzedaż towarów w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy będzie bowiem dokonywana dotychczasowym miejscu prowadzenia działalności przez Wnioskodawcę, a co za tym idzie, również kasa rejestrująca, przy zastosowaniu której Wnioskodawca jest obowiązany prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego będzie nadal użytkowana w tym samym – dotychczasowym miejscy prowadzenia sprzedaży.
W tej sytuacji nie dochodzi zatem do zmiany danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym.


Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, iż Wnioskodawca jest zobowiązany do ewidencjonowania obrotu sprzedaży w ramach zawartej umowy agencyjnej za pomocą własnej kasy rejestrującej, tut. Organ podatkowy stwierdza, iż na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek zgłoszenia właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowemu nowego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej jako aktualizację danych odnośnie adresu prowadzenia tej działalności, bowiem dla Wnioskodawcy zawarcie umowy agencyjnej nie spowoduje zmiany miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej części jest nieprawidłowe.

Podsumowując powyższe, w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • obowiązku rejestrowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży dokonywanej w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy
  • obowiązku nadzorowania przez Zleceniodawcę prawidłowości rejestrowania sprzedaży towarów w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy,
  • umieszczenia danych Wnioskodawcy jako sprzedawcy na paragonie fiskalnym,
  • obowiązku przechowywania przez Wnioskodawcę kopii dokumentów kasowych,
  • obowiązku przechowywania paragonów fiskalnych wystawionych przez Wnioskodawcę, dokumentujących sprzedaż produktów w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy,
  • obowiązku sporządzania raportów fiskalnych dokumentujących sprzedaż dokonaną przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy,

- jest prawidłowe

  • obowiązku zgłaszania przez Wnioskodawcę organowi podatkowemu nowego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży towarów w imieniu i na rzecz Dającego zlecenie

- jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj