Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-777/09-2/AS
z 19 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-777/09-2/AS
Data
2010.03.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
akcjonariusz
dywidendy
obowiązek płatnika
osoby fizyczne
spółki


Istota interpretacji
wypełnianie obowiązków płatnika



Wniosek ORD-IN 453 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23.12.2009 r. (data wpływu 28.12.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypełniania obowiązków płatnika – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.12.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypełniania obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka T jest publiczną spółką prawa polskiego notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w W. W kolejnych latach Spółka planuje w przyszłości wypłacać akcjonariuszom dywidendę z zysku netto osiągniętego przez Spółkę w danym roku podatkowym. Transakcja wypłaty dywidendy zostanie rozliczona poprzez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. (centralną instytucję odpowiedzialną za prowadzenie i nadzorowanie systemu depozytowo - rozliczeniowego w zakresie obrotu papierami wartościowymi). Zgodnie z § 81 w związku z § 79 ust. 1 Regulaminu Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych (KDPW) - Krajowy Depozyt organizuje proces realizacji zobowiązań emitentów wobec właścicieli papierów wartościowych, w sposób umożliwiający wykonanie obowiązków ciążących na podatnikach i płatnikach właściwych podatków, zobowiązań. Na podstawie § 128 Szczegółowych Zasad Działania Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. (załącznik do uchwały Zarządu KDPW SA) - Krajowy Depozyt oraz uczestnicy bezpośredni (uprawnione podmioty prowadzące działalność maklerską) przekazują emitentowi informacje niezbędne do wykonania obowiązków płatnika, ale tylko w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Z § 128 ust. 1 tego dokumentu wynika, że funkcję płatnika w odniesieniu do osób fizycznych pełnią uczestnicy bezpośredni. Wypłata dywidendy (po potrąceniu należnego podatku od dywidend) na rzecz akcjonariuszy Spółki - osób prawnych i fizycznych, zarówno krajowych jak i zagranicznych, nastąpi za pośrednictwem uprawnionych podmiotów prowadzących działalność maklerską - uczestników bezpośrednich KDPW (dalej: biura maklerskie).

Spółka informuje, że w odniesieniu do dywidend wypłacanych przez Spółkę w latach 2007-2009, stosowała się do interpretacji indywidualnej otrzymanej przez Spółkę, a wydanej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego (sygnatura: 1472/DPC/415-56/07/PK z dnia 5 czerwca 2007 roku).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy, w związku z wypłatą dywidendy akcjonariuszom Spółki - osobom fizycznym, na Spółce ciążą obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w ust. 1 ww. przepisu - tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki nie mające osobowości prawnej są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 13 oraz art. 30a ust. 1.

Zdaniem Spółki, na podstawie powyższych przepisów, płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych jest biuro maklerskie, czyli podmiot prowadzący rachunki maklerskie podatników i dokonujący wypłaty należności z tytułu dywidendy na rzecz osób fizycznych, a nie emitent akcji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są akcje w spółce mającej osobowość prawną. Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, a na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu w zyskach osób prawnych, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Zgodnie z art. 30a ust. 5 przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska - jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Obowiązek pobrania i wpłacenia podatku, zdaniem Spółki, ciąży na biurach maklerskich jako podmiotach dokonującym wypłat należności z tytułu dywidendy akcjonariuszom Spółki. To biuro maklerskie prowadzące rachunek papierów wartościowych danego podatnika ma obowiązek pobrać podatek w dniu wypłaty dywidendy i wpłacić go do właściwego urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym potrącono należny podatek oraz sporządzić zbiorczą deklarację roczną PIT-8AR dla krajowych osób fizycznych oraz informacje IFT-1/1R dla zagranicznych osób fizycznych - zgodnie z art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w pismach Ministerstwa Finansów skierowanych do KDPW (pismo Nr PB5/RB-033-34-189/02 z dnia 05 lutego 2002 r. i pismo Nr PB5/RM-068-16/57/04 z dnia 22 stycznia 2004 r. - potwierdzające poprzednie stanowisko MF zawarte w piśmie z 2002 roku oraz pismo z dnia 04 lipca 2007 roku Nr DDS-066-60/RM/07/M67-1274 ponownie podtrzymujące stanowisko MF z 2002 roku): „(...) Stosowanie do postanowień art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...) do poboru podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 1-4 (od 01.01.2004 - art. 30a ust 1), są obowiązane podmioty uprawnione, na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia rachunków podatników albo do gromadzenia środków pieniężnych podatnika w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, tj. przykładowo biura maklerskie prowadzące rachunki podatników. Podmioty te - zgodnie z art. 42 ustawy - są obowiązane do przekazania kwot zryczałtowanego podatku w terminie do 7 dnia (od 01.01.2004 — do 20 dnia) miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano ten podatek - na rachunek urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę płatnika oraz do sporządzenia i przekazania zbiorczej deklaracji PIT-8A (od 01.01.2007 - zbiorczej rocznej deklaracji PIT-8AR) (...)„ (komentarze i podkreślenia własne).

Z uwagi na powyższe argumenty, zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym to na biurach maklerskich, a nie Spółce emitującej akcje, ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego określone w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.

Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy.

Stosownie do treści art. 30a ust. 2 omawianej ustawy, ust. 1 pkt 1-5 tego artykułu stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Z treści przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka T jest publiczną spółką prawa polskiego notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych. W kolejnych latach Spółka planuje w przyszłości wypłacać akcjonariuszom dywidendę z zysku netto osiągniętego przez Spółkę w danym roku podatkowym. Transakcja wypłaty dywidendy zostanie rozliczona poprzez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. Wątpliwości Spółki budzi kwestia, czy funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu dywidendy wypłacanej przez Spółkę za pośrednictwem Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych pełni Spółka.

Z przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) wynika, iż dywidendą jest udział w zysku spółki i że spółka akcyjna może ją wypłacić swoim akcjonariuszom. Z tego wynika, iż dywidenda jest świadczeniem należnym akcjonariuszom od spółki. W przypadku podjęcia uchwały o wypłacie dywidendy, akcjonariusz uprawniony do jej otrzymania ma roszczenie wobec spółki, której akcje posiada. Roszczenia takiego nie ma i nie może mieć wobec podmiotu prowadzącego działalność maklerską. Podmiot ten jest jedynie pośrednikiem w przekazywaniu wartości pieniężnych – nie jest stroną czynności wypłaty dywidendy, gdyż jak wskazano powyżej zasadą jest, że dywidendę wypłaca akcjonariuszowi spółka.

Źródłem obowiązującego prawa jest ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych i przepisy powołanej powyżej ustawy Kodeks spółek handlowych. Z tych źródeł prawa wynika, iż podmiotem zobowiązanym do wypłaty i wypłacającym dywidendę jest spółka będąca emitentem akcji oraz, że z tego tytułu ma ona obowiązek pobrać podatek dochodowy od osób fizycznych.

Podkreślić przy tym należy, iż zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Natomiast art. 30 § 1 ww. ustawy stanowi, iż płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Obowiązki płatnika w przypadku uzyskiwania przez podatnika dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych reguluje art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż płatnicy określeni w ust. 1 ww. przepisu są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m. in. w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie natomiast z treścią art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnik winien przekazać kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Stosownie do powołanych powyżej przepisów ustawy podatkowej w przypadku wypłaty dywidendy osobom fizycznym przez spółki giełdowe za pośrednictwem Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych na emitentach akcji ciążą obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku z tego tytułu, pomimo faktu, iż faktyczna wypłata nastąpi za pośrednictwem Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych oraz w dalszej kolejności domów maklerskich.

Reasumując, należy stwierdzić, iż w związku z wypłatą dywidendy akcjonariuszom Spółki - osobom fizycznym, na Spółce ciążą obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj