Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1660/09/PC
z 24 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1660/09/PC
Data
2010.03.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
aport
nieruchomości
wartość początkowa


Istota interpretacji
W przypadku, gdy dana Nieruchomość zostanie uznana za środek trwały w SPK i wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w jakiej wysokości należy ustalić wartość początkową takiej Nieruchomości w ewidencji? W konsekwencji, od jakiej wartości należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych dla celów podatkowych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 31 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej nieruchomości nabytej przez spółkę osobową w drodze wkładu niepieniężnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej nieruchomości nabytej przez spółkę osobową w drodze wkładu niepieniężnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest właścicielem kilku nieruchomości, przy czym nie jest wykluczony zakup kolejnych nieruchomości. Posiadane nieruchomości wykorzystywane są w prowadzonej działalności gospodarczej, częściowo mają też charakter inwestycyjny.

Chcąc zachować przejrzysty charakter realizacji konkretnych projektów jak również posiadanego stanu majątkowego dla poszczególnych nieruchomości (w tym realizacji określonych wskaźników finansowych dla poszczególnych nieruchomości), Spółka planuje wyodrębnić poszczególne nieruchomości do odrębnych podmiotów. Nieruchomości zostaną wniesione do podmiotów będących spółkami osobowymi.

Co do zasady każda z nieruchomości zostanie przeniesiona do odrębnego podmiotu, choć Spółka rozważa także ewentualne wniesienie do jednego podmiotu nieruchomości wykorzystywanych w działalności bieżącej, do innych zaś nieruchomości o charakterze inwestycyjnym. Tym samym stworzona zostanie przejrzysta struktura własnościowa dla poszczególnych nieruchomości, która ułatwi kontrolowanie poszczególnych aktywów/inwestycji, w konsekwencji pozyskiwanie środków finansowych na ich ewentualne prowadzenie lub kontynuowanie. Mając na uwadze powyższe, Spółka planuje dokonać wyżej wymienionych czynności w odniesieniu do nieruchomości składających się, w zależności od konkretnej nieruchomości z:

  • prawa wieczystego użytkowani gruntów, które nie są zabudowane lub na których posadowione są budynki oraz/lub budowle;
  • prawa własności gruntów, które nie są zabudowane lub na których posadowione są budynki oraz/lub budowle (dalej: Nieruchomości").

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka wraz z drugim wspólnikiem planuje utworzenie spółki komandytowej (dalej „SPK"). Na pokrycie swojego wkładu Spółka zamierza wnieść do SPK wkład pieniężny lub niepieniężny w postaci powyższych Nieruchomości w trybie art. 107 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (dalej: „KSH"). Spółka rozważa również możliwość wniesienia Nieruchomości w terminie późniejszym po powstaniu spółki osobowej w celu podniesienia kapitału spółki osobowej.

Spółka przewiduje, iż w zależności od charakteru danego składnika majątkowego nieruchomość alternatywnie :

  • zostanie wprowadzona do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych stanowiąc element majątku podlegający amortyzacji dla celów podatkowych lub
  • nie zostanie wprowadzona do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych spółki osobowej (stanowiąc tym samym zapas/towar handlowy).

Drugi Wspólnik spółki komandytowej („Spółka kapitałowa") obejmie swój udział w SPK poprzez wniesienie wkładu pieniężnego lub niepieniężnego i będzie pełnił funkcję komplementariusza.

Wartość wkładu zostanie wyceniona na podstawie cen rynkowych i taka też wartość zostanie wykazana w umowie spółki SPK.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W przypadku, gdy dana Nieruchomość zostanie uznana za środek trwały w SPK i wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w jakiej wysokości należy ustalić wartość początkową takiej Nieruchomości w ewidencji... W konsekwencji, od jakiej wartości należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych dla celów podatkowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość początkowa Nieruchomości przyjęta w księgach SPK powinna odpowiadać wartości Nieruchomości ustalonej na moment jej wniesienia jako wkładu niepieniężnego przez Spółkę do SPK, przyjętej w akcie notarialnym (umowie spółki SPK). Jednocześnie ustalona w umowie spółki SPK wartość Nieruchomości nie może być wyższa od jej wartości rynkowej.

Za prawidłowością takiego stanowiska przemawia zdaniem Spółki następująca argumentacja:

1.

Spółka komandytowa jako rodzaj spółki osobowej nie posiada osobowości prawnej w świetle uregulowań KSH. W konsekwencji, zgodnie z zasadą przejrzystości (transparentności) podatkowej spółek osobowych, z punktu widzenia podatku dochodowego, podatnikami są poszczególni wspólnicy spółki komandytowej.

Biorąc pod uwagę powyższe, skutki podatkowe wynikające z działalności SPK, a dotyczące jej wspólników będących osobami prawnymi (w tym Spółki) powinny, co do zasady, zostać poddane analizie na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednakże ustawa ta nie reguluje wprost kwestii ustalania wartości składników majątkowych wnoszonych aportem do spółki osobowej (w tym komandytowej).

Spółka jest zdania, iż w sytuacji braku w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów regulujących w bezpośredni sposób zasady określania wartości początkowej składników majątkowych (w tym środków trwałych) wnoszonych przez osoby prawne do spółek osobowych (w tym komandytowych) zastosowanie powinien znaleźć art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odnoszący się wprost do ustalenia wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wnoszonych do spółek osobowych. Ponadto pomocnicze zastosowanie może znaleźć w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, określający sposób ustalenia wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wnoszonych aportem do spółki kapitałowej. Zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej - ustaloną przez wspólników na dzień wniesienia wkładu lub udziału, wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej, z dnia wniesienia wkładu.

Powyższy pogląd potwierdzają interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego, wydawane w imieniu Ministra Finansów, w szczególności:

  • w treści interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2009 r. (sygn. ILPB3/423-115/09-4/MM) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (działając z upoważnienia Ministra Finansów) stwierdził, że „(...) podstawę do ustalenia wartości początkowej wkładu niepieniężnego wnoszonego do spółki osobowej stanowią przepisy ustawy (...) o podatku dochodowym od osób fizycznych (...).
  • W przedmiotowej sprawie (dotyczącej zasad ustalenia wartości początkowej nieruchomości gruntowej zabudowanej wniesionej przez Spółkę w formie aportu do spółki komandytowej), zastosowanie znajdzie więc - odpowiadający co do zasady przepisowi zawartemu w art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przepis art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi bowiem o ustalaniu wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych w postaci wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki kapitałowej. Stosownie do treści art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej - ustaloną przez wspólników na dzień wniesienia wkładu lub udziału, wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej, z dnia wniesienia wkładu".
  • tożsame stanowisko z powyższym zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (działając z upoważnienia Ministra Finansów) w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 17 marca 2009 r. o sygnaturze IBPBI/2/423-1227/08/MS. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził mianowicie iż "(...) podstawę do ustalenia wartości początkowej wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonego do spółki komandytowej powinien stanowić ww. przepis art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym dla celów podatkowych wartość nieruchomości wnoszonej tytułem wkładu niepieniężnego (aportu) do osobowej spółki handlowej w tym spółki komandytowej gdy nieruchomość zostanie zaewidencjonowana w tej spółce jako środek trwały powinna odpowiadać wartości nieruchomości ustalonej w akcie notarialnym przez wspólników tej spółki stosownie do postanowień art. 22g ust. 1 pkt 4 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie wyższej jednak od jej wartości rynkowej z dnia wniesienia wkładu – i od tak ustalonej wartości początkowej należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych”.- również w interpretacji indywidualnej z dnia 30 października 2008 r. (sygn. IBPB3/423-688/08/MS) wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (działając z upoważnienia Ministra Finansów) jednoznacznie stwierdzono, iż „(...) przepis art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop normuje sposób ustalania wartości początkowej środka trwałego oraz wartości niematerialnych i prawnych wnoszonych w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wyłącznie w sytuacji wniesienia go do spółki kapitałowej. Ustawa o pdop nie normuje natomiast takiej sytuacji w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki osobowej, do której zalicza się spółkę komandytową. W przedmiotowej sprawie problem dotyczy jednak zasad ustalania wartości początkowej nieruchomości gruntowej wniesionej przez Spółkę w formie aportu do spółki komandytowej (...). Biorąc pod uwagę rozwiązania prawne w wymienionych ustawach podatkowych, podstawą do ustalenia wartości początkowej wkładu niepieniężnego wnoszonego do spółki komandytowej zaliczanej do spółek osobowych powinien stanowić przepis art. 22g ust. 1 pkt 4 updof”.

2.

Jednocześnie, jeśli zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach updof nie znajduje zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym, Spółka jest zdania, że wartość początkowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wniesionych do spółki komandytowej może być ustalona w oparciu o art. 16 g ust. 1 pkt 4 updop.

Zgodnie z brzmieniem art. 16g ust. 1 pkt 4 updop, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2 - 14, uważa się (...) w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej (...) wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej".

Prawidłowość odpowiedniego zastosowania art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na potrzeby ustalenia wartości początkowej składników majątkowych wniesionych do spółki komandytowej przez podatnika ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które zostaną ujęte w spółce komandytowej jako środki trwałe – potwierdził:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 2 lipca 2009 r. (sygn. IPPB3/423-232/08-2/MS), uznając za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, iż „art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT należy stosować analogicznie do ustalenia dla celów amortyzacji podatkowej wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych otrzymanych aportem przez spółkę komandytową. W konsekwencji, wartość początkowa prawa do lokalu nabytego aportem przez Spółkę Komandytową będzie równa określonej przez wspólników w umowie Spółki Komandytowej wartości Prawa do Lokalu, nie wyższej jednak od jego wartości rynkowej."
  • tożsame stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 26 marca 2008r. (sygn. IBPB3/423-245/08/SD), który stwierdził, iż „z uwagi na brak unormowań szczególnych skutki podatkowe związane z funkcjonowaniem spółki osobowej, a odnoszące się do jej wspólników będących osobami prawnymi, powinny być rozpatrywane w oparciu o ustawę z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym w zakresie sposobu określenia wartości początkowej składników majątkowych wnoszonych przez osoby prawne będąca wspólnikami spółki komandytowej, zastosowanie powinien znaleźć przepis art. 16g ust 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotyczący wnoszenia wkładów niepieniężnych do spółki kapitałowej. (...) dla potrzeb ewidencji środków trwałych należy zatem przyjąć, jako wartość początkową, wartość nieruchomości określoną przez wspólników w umowie spółki komandytowej, pod warunkiem, że wartość określona w umowie odpowiada kryteriom wartości rynkowej”.

W konsekwencji, Nieruchomości wniesione przez Spółkę do SPK powinny zostać wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych SPK w wartości początkowej określonej przez wspólników SPK, nie wyższej jednak od ich wartości rynkowej.

Podsumowując, chociaż art. 22g ust. 1 pkt 4 updof dotyczy skutków podatkowych w odniesieniu do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (czyli do osób fizycznych, nie zaś do podatników podatku dochodowego od osób prawnych, takich jak Spółka), to jednak znajdzie on zastosowanie również w odniesieniu do przedmiotowego zdarzenia przyszłego, ponieważ art. 22g ust. 1 pkt 4 updof jest regulacją analogiczną do 16g ust. 1 pkt 4 updop. z tym, że art. 22g ust. 1 pkt 4 updof zawiera literalne wskazanie, jak ustalać wartość początkową przy wniesieniu (aporcie) wkładu do spółki osobowej, którego nie zawiera wprost art. 16g ust. 1 pkt 4 updop.

3.

Prawidłowość zaprezentowanego powyżej stanowiska zdaje się potwierdzać również wykładnia celowościowa powołanych przepisów updop i updof. Wyłącznie w takim przypadku majątek spółki komandytowej, w której wspólnikami są zarówno osoby fizyczne i prawne będzie posiadał taką samą wartość dla celów podatkowych z punktu widzenia każdego ze wspólników (przyjmowaną na potrzeby ustalenia ich dochodu podlegającego odpowiednio pdof/pdop z uwagi na zasadę przejrzystości podatkowej spółki komandytowej).

Nieracjonalne wydaje się bowiem różnicowanie konsekwencji podatkowych w odniesieniu do wspólników w zależności od tego, czy są oni podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, czy też podatku dochodowego od osób fizycznych.

4.

Spółka pragnie podkreślić, iż powyższy pogląd znajduje potwierdzenie również w praktyce organów podatkowych. Takie stanowisko zostało zaprezentowane m.in. przez:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, który w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 3 grudnia 2008r. (sygn. IPPB3/423-1398/08-2/MS) uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy będącego spółką kapitałową, iż „podatkowa wartość początkowa środków trwałych (w tym nieruchomości) wnoszonych tytułem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej powinna odpowiadać wartości tych środków trwałych ustalonej w umowie spółki komandytowej - z tym, że nie może ona być wyższa od wartości rynkowej wnoszonych środków trwałych";
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (z upoważnienia Ministra Finansów) w interpretacji indywidualnej z 28 sierpnia 2008r. (sygn. ITPB1/415-365a/08/PSZ), w której stwierdził, iż „w przypadku odpłatnego zbycia udziałów przez spółkę komandytową, do której wniesiono w postaci wkładu niepieniężnego zbywane udziały, jako koszt uzyskania przychodu, co do zasady należy przyjąć wartość odpowiadającą wartości nominalnej wydanych udziałów (akcji) spółki komandytowej w zamian za wniesiony aport - odpowiadającą wycenie wkładu niepieniężnego dokonanej przez wspólników w momencie jego wniesienia do spółki komandytowej";
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (z upoważnienia Ministra Finansów) w interpretacji indywidualnej z 26 maja 2008r. (sygn. ILPB3/423-150/08-4/HS), który stwierdził, że „dla potrzeb ewidencji środków trwałych spółki komandytowej, jako wartość początkową należy (...) przyjąć wartość wnoszonej przez Spółkę jako aport nieruchomości gruntowej określoną przez Wspólników w umowie tejże spółki komandytowej na dzień wniesienia wkładu, nie wyższą od jej wartości rynkowej z dnia wniesienia aportu”.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że dla potrzeb ewidencji środków trwałych, w tym dla celów dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, które podlegają amortyzacji (tj. budynków i budowli), wartość konkretnej Nieruchomości wniesionej w postaci wkładu niepieniężnego do SPK powinna zostać ustalona zgodnie z wartością określoną przez wspólników w akcie notarialnym (umowie danej spółki SPK) na moment wniesienia, nie wyższej jednak od jej wartości rynkowej z dnia wniesienia wkładu.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. – zwanej dalej „updop”), kosztem uzyskania przychodu są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16 updop.

Należy zauważyć, iż w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest podstawy prawnej do ustalenia, dla potrzeb ewidencji środków trwałych, nowej wartości początkowej składników majątku będących przedmiotem wkładu do spółki komandytowej. Nie jest możliwe zastosowanie w tym zakresie art. 16g ust. 1 pkt 4 updop. Zgodnie z tym przepisem w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej, a także udziału w spółdzielni za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej. Przepis ten w sposób jednoznaczny dotyczy tylko wkładów wnoszonych do spółek kapitałowych. Za taką zaś nie można uznać spółki komandytowej.

Nie jest także możliwe zastosowanie w tym zakresie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm. - zwanej dalej „updof”), gdyż jak wynika z jej art. 1 ustawa ta „reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym osób fizycznych”. Za taką zaś „osobę fizyczną” nie można uznać ani Wnioskodawcy, ani spółki osobowej do której Wnioskodawca wnosi wkład.

W konsekwencji w przypadku, gdy wspólnik będący osobą prawną wnosi do spółki osobowej tytułem wkładu niepieniężnego środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, spółka osobowa będzie zobowiązana kontynuować zasady amortyzacji przyjęte przez tego wspólnika, w szczególności dotyczyć to będzie ustalenia wartości początkowej, wysokości odpisów amortyzacyjnych i okresu ich dokonywania.

Od dnia wniesienia takich wkładów odpisy amortyzacyjne od środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych będących przedmiotem wkładu, uznawane dotychczas wyłącznie za koszty uzyskania przychodu wspólnika wnoszącego ten wkład, zgodnie z art. 5 ust. 2 updop, stanowić będą koszty wszystkich wspólników spółki osobowej w proporcji do posiadanego przez tych wspólników udziału w zyskach tej spółki, o ile nie zachodzą okoliczności określone w art. 16 ust. 1 updop (w przypadku wspólników będących osobami prawnymi).

Z uwagi na fakt, iż na gruncie przepisów regulujących opodatkowanie podatkiem dochodowym spółka osobowa nie jest rozpoznawana jako podmiot podatku dochodowego oraz w związku z brakiem szczególnych regulacji w tym zakresie nie można uznać otrzymania przedmiotu wkładu za równoznaczne z poniesieniem „wydatków” na jego nabycie lub wytworzenie. Za wydatki poniesione na nabycie lub wytworzenie środków trwałych, które mogą być - poprzez odpisy amortyzacyjne - uwzględnione w koszcie uzyskania przychodu wspólników spółki, należy natomiast uznać wydatki dokonane przez wspólnika (mającego status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych) na nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, które następnie zostały wniesione do spółki osobowej. Zatem wartość początkową nieruchomości nabytych przez Spółkę, a następnie wniesionych do spółki osobowej które stanowią podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych będą stanowiły poniesione przez Spółkę wydatki na ich nabycie lub wytworzenie.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji organów podatkowych, należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj