Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1501/09/AK
z 8 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1501/09/AK
Data
2010.03.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
budżet
budżet państwa
dotacja
dotacja rozwojowa
Europejski Fundusz Społeczny
instytucja
kapitał ludzki
przychód
refundacja
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy otrzymane transze dotacji rozwojowej na pokrycie kosztów kwalifikowanych projektu stanowią przychód Spółki? (pytanie 3 dotyczące przychodów)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 03 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 23 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy otrzymane transze dotacji rozwojowej na pokrycie kosztów kwalifikowanych projektu stanowią przychód podatkowy korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie 3 dotyczące przychodów) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy otrzymane transze dotacji rozwojowej na pokrycie kosztów kwalifikowanych projektu stanowią przychód podatkowy korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie 3 dotyczące przychodów).Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 15 lutego 2010 r. znak: IBPP3/443-916/09/ŁW, IBPBI/2/423-1501/09/AK wezwano do ich uzupełnienia. Braki formalne uzupełniono w dniu 23 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność opodatkowaną. Przychody opodatkowane uzyskuje z tytułu świadczenia usług wynajmu pomieszczeń biurowych i świadczeń z tym związanych (refaktury za media) Spółka realizuje projekt pt.: „..." realizowany w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka. Działanie 4.2 „Rozwój kwalifikacji kadr systemu B+R i wzrost świadomości roli nauki w rozwoju gospodarczym". Powyższy projekt realizowany jest w okresie 01.10.2008-3.05.2010. Na podstawie umowy zawartej z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W realizowanym projekcie zaplanowano przeprowadzenie następujących warsztatów szkoleniowych, każdy obejmujący 15 osobowa grupę i 4 edycje:

  1. Zarządzanie parkami i inkubatorami - 4-dniowe szkolenie w Parku Technologicznym Technopolis, Finlandia, obejmujące m.in. zagadnienia: misja, wizja i cele parku/inkubatora, rozwój innowacyjnego środowiska konkurencyjnych przedsiębiorstw opartych na wiedzy, zasady udostępniania infrastruktury, struktura organizacyjna parku/inkubatora, komercjalizacja wyników badań, przegląd innowacyjnych firm działających w fińskim parku;
  2. Zarządzanie transferem technologii - 3-dniowe szkolenie w ośrodku IRC w Hiszpanii obejmujące m.in. zagadnienia: organizacja sieci usług dla MŚP. Metodologia audytu technologicznego, identyfikacja oferty i zapotrzebowania na technologię. Metody poszukiwania europejskich partnerów, organizacja spotkań brokerskich, zasady przygotowania umowy transferu technologii;
  3. Zarządzanie projektami (potencjalnymi projektami, które uczestnicy będą w przyszłości realizować) - 4-dniowe szkolenie, przeprowadzone przez ekspertów krajowych, obejmujące m.in. zagadnienia: przegląd metod planowania, etapy planowania, powiązania między zadaniami, ścieżka krytyczna, określanie kosztów projektu, filtrowanie i sortowanie danych, kontrola realizacji projektu - praca na MS Project;
  4. Prawo własności intelektualnej - 3-dniowe szkolenie, przeprowadzone przez ekspertów krajowych, obejmujące m.in. zagadnienia: cele i forma ochrony intelektualnej, stan obecny rozwoju IPR w unii, zasady ochrony patentowej i wzorów użytkowych, przegląd modelowych kontraktów;
  5. Skuteczne negocjacje biznesowe w transferze technologii - 3-dniowe szkolenie, przeprowadzone przez ekspertów krajowych, obejmujące m.in. zagadnienia: techniki sprawnego diagnozowania klienta w celu podjęcia z nim odpowiedniego rodzaju kontaktu interpersonalnego, zasady wywierania wpływu na zachowania i decyzje klienta, negocjacje biznesowe z uwzględnieniem IPR.

Zaplanowana forma zajęć to interaktywne formy treningowe, pozwalające podczas zajęć nabyć praktyczne umiejętności z omawianego zakresu tematycznego. Uzupełnieniem są testy sprawdzające wiedzę oraz predyspozycje do realizacji poszczególnych działań.

Uczestnicy na zakończenie otrzymują:

  1. zaświadczenie o ukończeniu szkolenia,
  2. materiały szkoleniowe,
  3. testy do samooceny,
  4. ćwiczenia do samodzielnej pracy.

Uczestnikami szkolenia mogą być osoby fizyczne mające stałe lub czasowe zameldowanie na terenie województw lub pracujące w zakładzie pracy. Znajdującym się w jednym z tych województw i które są pracownikami jednego z niżej wymienionych podmiotów: jednostki badawczo-rozwojowej, uczelni wyższej, parków, inkubatorów technologicznych w zakresie zarządzania parkami, inkubatorami, organizacji i zarządzania transferem technologii, komercjalizacji wyników badań, aspektów własności intelektualnej. Szkolenia odbywać się będą zarówno w kraju jak i ośrodkach zagranicznych.

Celem ogólnym projektu pt. „...", realizowanego w obszarze badań i innowacji jest podniesienie konkurencyjności sektora nauki i przedsiębiorstw poprzez realizację poszczególnych celów szczegółowych, tj.:

  • wzrost umiejętności i rozwój kwalifikacji pracowników sektora B+R,
  • poprawa jakości i efektywności badań,
  • zwiększenia otwartości i mobilności środowisk akademickich,
  • zwiększenie ich aktywności międzynarodowej,
  • wzmocnienie świadomości znaczenia nauki i osiągnięć naukowych dla rozwoju gospodarczego,
  • wymiana wiedzy i doświadczeń między sektorem nauki i gospodarki

Cele innowacyjnego projektu zostaną osiągnięte poprzez realizację warsztatów szkoleniowych dla jednostek badawczo-rozwojowych w tym uczelni wyższych, parków, inkubatorów technologicznych w zakresie zarządzania parkami, inkubatorami, organizacji i zarządzania transferem technologii oraz komercjalizacji wyników badań.

W ramach projektu przewiduje się przeszkolenie 120 osób. Przeprowadzone w ramach projektu koszty szkoleń kwalifikowane netto są w 100% finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kapitał Ludzki w formie dotacji rozwojowej, podatek VAT w projekcie stanowi wydatek niekwalifikowany. Wszystkie szkolenia są dla beneficjentów ostatecznych nieodpłatnie i Spółka w wyniku ich realizacji nie uzyska żadnych przychodów opodatkowanych. Spółka nie uzyska w związku z realizacją projektu przychodów opodatkowanych tzn. nie wystawia faktur VAT sprzedaży za w/w szkolenia, a refundację uzyskuje na podstawie złożonego wniosku o płatność, który jest zestawieniem poniesionych wydatków.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymane transze dotacji rozwojowej na pokrycie kosztów kwalifikowanych projektu stanowią przychód Spółki... (pytanie 3 dotyczące przychodów)

Zdaniem Spółki, dotacja rozwojowa jest jedną z rodzajów dotacji, o których mowa w art. 106 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w związku z powyższym otrzymane przez Spółkę transze dotacji rozwojowej stanowią dla niej dotacje z budżetu państwa i jako takie stanowią przychód podatkowy korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop.

Uzyskana refundacja wydatku lub otrzymana zaliczka na finansowanie wydatków stanowi przychód podatkowy zwolniony z opodatkowania.

W świetle obowiązującego do 31 grudnia 2009 r. stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., określanej w dalszej części skrótem „ustawa o pdop”), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o pdop, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249 poz. 2104), która weszła w życie w dniu 29 grudnia 2006 r., w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

1. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych; 2. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa; 3. środki:

  1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
  2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
  3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

3a. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) :

  1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
  2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
  3. Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego;

4. inne środki.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu.

Na mocy art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 06 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.) programami są:

  1. programy operacyjne - dokumenty, o których mowa w art. 37 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999, realizujące cele zawarte w narodowej strategii spójności i strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3; programami operacyjnymi są krajowe programy operacyjne i regionalne programy operacyjne;
  2. programy rozwoju - dokumenty realizujące cele zawarte w strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, w tym programy wojewódzkie, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, oraz programy wieloletnie, o których mowa w przepisach o finansach publicznych.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję „beneficjenta” zawartą w przepisach ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.

Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby prawne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowane projektu.

Jednocześnie, ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249 poz. 1832), do ustawy o finansach publicznych dodany został art. 106 ust. 2 pkt 3a, w myśl którego dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.

Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych (z zastrzeżeniem art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw).

Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych będą zatem wydatkami budżetu państwa.

Jak wynika z powyższego, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m. in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007–2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o pdop.

Mając powyższe na uwadze, prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż otrzymane transze dotacji rozwojowej stanowią dotacje z budżetu państwa i jako takie stanowią przychód podatkowy korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o pdop.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w sprawach będących przedmiotem pozostałych pytań ujętych we wniosku z dnia 24 listopada 2009 r. wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj