Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-916/09/ŁW
z 23 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-916/09/ŁW
Data
2010.03.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
usługi szkoleniowe


Istota interpretacji
prawa do obniżenia podatku należnego z tytułu wynajmu pomieszczeń biurowych o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu szkoleń



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2009r. (data wpływu 3 grudnia 2009r.), uzupełniony pismem z dnia 23 lutego 2010r. (data wpływu 8 marca 2010r.), oraz pismem z dnia 17 marca 2010r.(data wpływu) i z dnia 19 marca 2010r. (data wpływu 22 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego z tytułu wynajmu pomieszczeń biurowych o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu szkoleń - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego z tytułu wynajmu pomieszczeń biurowych o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu szkoleń.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 lutego 2010r. (data wpływu marca 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 15 lutego 2010r. znak: IBPP3/443-916/09/ŁW oraz pismem z dnia 17 marca 2010r.(data wpływu) i z dnia 19 marca 2010r. (data wpływu 22 marca 2010r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność opodatkowaną. Przychody opodatkowane uzyskuje z tytułu świadczenia usług wynajmu pomieszczeń biurowych i świadczeń z tym związanych (refaktury za media). Wnioskodawca realizuje projekt pt. „...” realizowany w ramach programu operacyjnego kapitał ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka. Działanie 4.2 „Rozwój Kwalifikacji Kardr systemu B+R I wzrost świadomości roli nauki w rozwoju gospodarczym”. Powyższy projekt realizowany jest w okresie 1 października 2008 do 3 maja 2010r. Na podstawie umowy zawartej z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W realizowanym projekcie zaplanowano przeprowadzenie następujących warsztatów szkoleniowych, każdy obejmujący 15 osobową grupę i cztery edycje:

  1. Zarządzanie parkami i inkubatorami – czterodniowe szkolenie w parku technologicznym ..., Finlandia obejmujący m.in. zagadnienia: misja, wizja i cele parku/inkubatora, rozwój innowacyjnego środowiska konkurencyjnych przedsiębiorstw opartych na wiedzy, zasady udostępniania infrastruktury, struktura organizacyjna parku/inkubatora, komercjalizacja wyników badań, przegląd innowacyjnych firm działających w fińskim parku,
  2. Zarządzanie transferem technologii – trzydniowe szkolenie w ośrodku IRC w Hiszpanii obejmujące m.in. zagadnienia: organizacja sieci usług MŚP, metodologia audytu technologicznego, identyfikacja oferty i zapotrzebowania na technologię, metody poszukiwania europejskich partnerów, organizacja spotkań brokerskich, zasady przygotowania umowy transferu technologii,
  3. Zarządzanie projektami (potencjalnymi projektami, które uczestnicy będą w przyszłości realizować) – czterodniowe szkolenie, przeprowadzane przez ekspertów krajowych, obejmujące m.in. zagadnienia: przegląd metod planowania, etapy planowania, powiązania miedzy zadaniami, ścieżka krytyczna, określenie kosztów projektu, filtrowanie i sortowanie danych, kontrola realizacji projektu – praca na MS Project,
  4. Prawo własności intelektualnej – trzydniowe szkolenie przeprowadzane przez ekspertów krajowych, obejmujące m.in. zagadnienia: cele i forma ochrony intelektualnej, stan obecny rozwoju IPR w Unii, zasady ochrony patentowej i wzorów użytkowych, przegląd modelowych kontraktów,
  5. Skuteczne negocjacje biznesowe w transferze technologii – trzydniowe szkolenie, przeprowadzane przez ekspertów krajowych obejmujące m.in. zagadnienia: techniki sprawnego diagnozowania klienta w celu podjęcia z nim odpowiedniego rodzaju kontaktu interpersonalnego, zasady wywierania wpływu na zachowania i decyzje klienta, negocjacje biznesowe z uwzględnieniem IPR.

Zaplanowana forma zajęć to interaktywne formy treningowe, pozwalające podczas zajęć nabyć praktyczne umiejętności z omawianego zakresu tematycznego.

Uzupełnieniem są testy sprawdzające wiedzę oraz predyspozycje do realizacji poszczególnych działań. Uczestnicy na zakończenie otrzymują:

  1. zaświadczenie o ukończeniu szkolenia,
  2. materiały szkoleniowe,
  3. testy do samooceny,
  4. ćwiczenia do samodzielnej pracy.

Uczestnikami szkolenia mogą być osoby fizyczne mające stałe lub czasowe zameldowanie na terenie województw lub pracujące w zakładzie pracy znajdującym się w jednym z tych województw i które są pracownikami jednego z niżej wymienionych podmiotów:

  1. jednostki badawczo - rozwojowej,
  2. uczelni wyższej,
  3. parku technologicznego lub
  4. parku przemysłowego,
  5. inkubatora przemysłowego,
  6. inkubatora przedsiębiorczości lub
  7. inkubatora technologicznego,
  8. centrum transferu technologii.

Ponadto uczestnik szkolenia powinien posiadać wykształcenie wyższe, legitymować się znajomością języka angielskiego w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w wybranym szkoleniu w przypadku wyboru szkolenia odbywającego się za granicą, znajomością zagadnień związanych z funkcjonowaniem MŚP. Ponadto osoby, które pomyślnie ukończą szkolenie będą potencjalnymi szkoleniowcami, gdyż wiedza zdobyta przez nich powinna być transferowana do innych krajowych ośrodków zaangażowanych bezpośrednio w funkcjonowanie parków, inkubatorów i CTTT. Celem projektu jest podniesienie konkurencyjności sektora nauki poprzez realizację warsztatów szkoleniowych dla pracowników spółki, jednostek badawczo – rozwojowych, w tym uczelni wyższych, parków, inkubatorów technologicznych w ww. zakresie zarządzania parkami, inkubatorami, organizacji i zarządzania transferem technologii, komercjalizacji wyników badań, aspektów własności intelektualnej. Szkolenia odbywać się będą zarówno w kraju jak i w ośrodkach zagranicznych.

Celem ogólnym projektu pt. „...” realizowanego w obszarze badań i innowacji jest podniesienie konkurencyjności sektora nauki i przedsiębiorstw poprzez realizację poszczególnych celów szczegółowych, tj.:

  • wzrost umiejętności i rozwój kwalifikacji pracowników sektora B+R,
  • poprawa jakości i efektywności badań,
  • zwiększania otwartości i mobilności środowisk akademickich,
  • zwiększenie ich aktywności międzynarodowej,
  • wzmocnienie świadomości znaczenia nauki i osiągnięć naukowych dla rozwoju gospodarczego,
  • wymiana wiedzy i doświadczeń miedzy sektorem nauki i gospodarki.

Cele innowacyjnego projektu zostaną osiągnięte poprzez realizację warsztatów szkoleniowych dla jednostek badawczo – rozwojowych, w tym uczelni wyższych, parków, inkubatorów technologicznych w zakresie zarządzania parkami, inkubatorami, organizacji i zarządzania transferem technologii oraz komercjalizacji wyników badań.

W ramach projektu przewiduje się przeszkolenie 120 osób, przeprowadzone w ramach projektu koszty szkoleń kwalifikowane netto są w 100% finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kapitał Ludzki w formie dotacji rozwojowej, podatek VAT w projekcie stanowi wydatek niekwalifikowany. Wszystkie szkolenia są dla beneficjentów ostatecznych nieodpłatne i Wnioskodawca w wyniku ich realizacji nie uzyska żadnych przychodów opodatkowanych tzn. nie wystawia faktur VAT sprzedaży za ww. szkolenia, a refundację uzyskuje na podstawie złożonego wniosku o płatność, który jest zestawieniem poniesionych wydatków.

Pismem z dnia 23 lutego 2010r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek wyjaśniając, że realizuje projekt współfinansowany ze środków EFS, Priorytet IV, działanie 42 – założone cele w projekcie zostaną osiągnięte poprzez przeprowadzenie cyklu szkoleń dla beneficjentów ostatecznych zorientowanych na podnoszenie własnych kwalifikacji zawodowych.

Zorganizowanie ww. szkoleń polega na zapewnieniu przez Wnioskodawcę:

  • w zależności od miejsca szkolenia, transportu do tego miejsca i z powrotem,
  • zakwaterowania z wyżywieniem,
  • wykładowcy, materiałów szkoleniowych oraz sali szkoleniowej,
  • opieki na miejscu szkolenia,
  • ubezpieczenia NW.

Ww. usługi nabywane są od podmiotów zewnętrznych krajowych i zagranicznych. Podmioty te wystawiają na Wnioskodawcę faktury VAT, ewentualnie są to rachunki do umów zleceń i o dzieło, we wszystkich tych dokumentach Wnioskodawca figuruje jako nabywca. Beneficjenci ostateczni uczestniczą w szkoleniu nieodpłatnie, Wnioskodawca z tytułu realizacji ww. projektu nie wystawia faktury VAT sprzedaży, otrzymuje jedynie refundację poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu.

W przypadku nabywania usług zagranicznych świadczonych przez podmioty z Hiszpanii i Finlandii podmioty te mają siedzibę odpowiednio w Hiszpanii i Finlandii. I nie posiadają według wiedzy Wnioskodawcy oddziałów ani innych miejsc prowadzenia działalności zlokalizowanych poza Hiszpanią i Finlandią.

Wnioskodawca zarówno w Finlandii jak i Hiszpanii nabywał następujące usługi:

  • szkoleniowe,
  • transportowe,
  • zakwaterowania (hotelowe),
  • restauracyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu podlega odliczeniu na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek należny podlega obniżeniu o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu. Wnioskodawca świadczy usługi opodatkowane (usługi najmu lokali biurowych) w związku z powyższym dokonuje sprzedaży opodatkowanej, a stosownie do art. 86 ust. 1 podatek należny ulega obniżeniu o podatek naliczony jeżeli podatnik świadczy usługi opodatkowane. Dodatkowo w projekcie tym podatek jest kosztem niekwalifikowanym co oznacza, że nie podlega refundacji, czyli podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie w celu udzielenia prawidłowej interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z realizacji projektu należy odnieść się do kwestii opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność opodatkowaną. Przychody opodatkowane uzyskuje z tytułu świadczenia usług wynajmu pomieszczeń biurowych i świadczeń z tym związanych (refaktury za media). Ponadto Wnioskodawca realizuje projekt pt. „...” realizowany w ramach programu operacyjnego kapitał ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka. Działanie 4.2 „Rozwój Kwalifikacji Kardr systemu B+R I wzrost świadomości roli nauki w rozwoju gospodarczym”. Powyższy projekt realizowany jest w okresie 1 października 2008 do 3 maja 2010r.

W ramach projektu przewiduje się przeszkolenie 120 osób, przeprowadzone w ramach projektu koszty szkoleń kwalifikowane netto są w 100% finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kapitał Ludzki w formie dotacji rozwojowej, podatek VAT w projekcie stanowi wydatek niekwalifikowany. Wszystkie szkolenia są dla beneficjentów ostatecznych nieodpłatne i Wnioskodawca w wyniku ich realizacji nie uzyska żadnych przychodów opodatkowanych tzn. nie wystawia faktur VAT sprzedaży za ww. szkolenia, a refundację uzyskuje na podstawie złożonego wniosku o płatność, który jest zestawieniem poniesionych wydatków.

Z powyższego wynika zatem, że przedmiotem działalności opodatkowanej Wnioskodawcy jest świadczenie usług wynajmu pomieszczeń biurowych i świadczeń z tym związanych (refaktury za media). Natomiast realizacja powyżej wskazanego projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Priorytet IV jest prowadzona poza działalnością na rzecz uczestników opodatkowaną Wnioskodawcy, wszystkie szkolenia są świadczone przez Wnioskodawcę nieodpłatnie.

W tym miejscu w celu ustalenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z realizacji projektu należy ustalić, czy świadczone usługi szkoleniowe podlegają opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT” opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Co do zasady, opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Usługi świadczone nieodpłatnie nie podlegają opodatkowaniu, niezależnie od tego, czy nieodpłatność jest istotą danej usługi, czy też usługa została wykonana bez wynagrodzenia.

Ustawa rozciąga jednakże opodatkowanie również na niektóre usługi wykonywane nieodpłatnie. Dotyczy to takich czynności, w których podatnik, podejmując określone czynności, w istocie staje się konsumentem takich usług, co do których służyło mu wcześniej prawo do odliczenia (całości albo części) podatku naliczonego. Za czynność zrównaną z odpłatnym świadczeniem usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów lub usług związanych następnie z wyświadczeniem tego rodzaju usługi. W tym przypadku podatnik występuje bowiem w roli konsumenta tej usługi, przeznaczając ją na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać te wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Wnioskodawca świadczy nieodpłatnie usługi szkoleniowe poza przedsiębiorstwem (poza przedmiotem działalności gospodarczej). Świadczenie tych usług według Wnioskodawcy nie generuje przychodów opodatkowanych. Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe w ramach realizacji powyżej opisanego projektu nie podlegają opodatkowaniu w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przechodząc do kwestii odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu należy przywołać art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i pkt 4 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi m.in., z zastrzeżeniem ust. 3-7:

­ suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

­ kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca świadczy usługi najmu pomieszczeń biurowych, jednocześnie nabywa usługi związane z realizacją projektu pt. „...”. Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym przy nabyciu usług przez Wnioskodawcę w celu świadczenia usług szkoleniowych w ramach projektu pt. „...” realizowanego poza prowadzonym przedsiębiorstwem nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z tytułu najmu pomieszczeń biurowych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej:

  • rozpoznania nabywanych przez Wnioskodawcę usług od podmiotów mających siedzibę poza terytorium kraju jako importu usług w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009r.,
  • rozpoznania nabywanych przez Wnioskodawcę usług od podmiotów mających siedzibę poza terytorium kraju jako importu usług w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r.,

- zawarta została w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj