Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-955/09-3/MC
z 15 stycznia 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-955/09-3/MC
Data
2010.01.15
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
kontrahenci
kontrahenci
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
lokale gastronomiczne
lokale gastronomiczne
napoje
napoje
napoje alkoholowe
napoje alkoholowe
posiłki
posiłki
reprezentacja
reprezentacja
Istota interpretacji
Czy wydatki ponoszone w związku ze spotkaniami handlowymi (przypadek 2.) na zakup posiłków i napojów, w tym czasami alkoholowymi stanowią koszty uzyskania przychodów dla Spółki
Wniosek ORD-IN 539 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Spółka organizuje około 4 razy w roku konferencję dla swoich klientów. Każda konferencja poświęcana jest tematyce informatycznej, a jej program merytoryczny przesyłany jest do klientów z miesięcznym wyprzedzeniem. Po zebraniu odpowiedniej ilości uczestników organizowana jest konferencja, najczęściej poza siedzibą firmy i trwająca dwa dni. Spółka, jako ceniony partner wielu znanych dostawców rozwiązań informatycznych, przedstawia klientom prawdopodobne kierunki rozwoju w branży informatycznej, co pozwala na utrzymanie i umacnianie relacji biznesowych z dotychczasowymi klientami i tym samym zabezpieczeniu źródła przychodów.
Osoby pełniące rolę handlowców oraz Zarząd Spółki w ramach działań handlowych spotykają się z dotychczasowymi klientami lub potencjalnymi kontrahentami w restauracjach, aby omówić warunki sprzedaży, negocjować zapisy zawieranych umów, a także przedstawiać aktualną ofertę handlową. Spotkania te są zwyczajowymi spotkaniami biznesowymi bez znamion wytworności lub okazałości. W takim przypadku zamawiane są posiłki z menu danej restauracji, a koszt posiłku pokrywa strona zapraszająca. Jeżeli jest nią Spółka, to koszt ten dokumentowany jest fakturą VAT wystawianą na Spółkę.
Spółka dokonuje zakupów herbaty, kawy, napojów bezalkoholowych oraz słodyczy z przeznaczeniem serwowania ich na posiedzeniach Zarządu, narad kierownictwa Spółki, zebrań pracowniczych oraz spotkań z osobami nie będącymi organami Spółki np. kontrahentami. Finansowanie zakupów odbywa się z bieżących środków i dokumentowane jest fakturami VAT wystawionymi na Spółkę.
Zdaniem Wnioskodawcy, może On zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki zarówno związane z zakupem posiłków i napojów, w tym alkoholowych przy organizacji konferencji, jak i wydatki związane z zakupem posiłków i napojów, w tym czasami alkoholowych przy spotkaniach handlowych, a także wydatki z tytułu zakupu herbaty, kawy, napojów bezalkoholowych oraz słodyczy w celach serwowania ich na posiedzeniach Zarządu, narad kierownictwa Spółki, zebrań pracowniczych oraz spotkań z osobami nie będącymi organami Spółki np. kontrahentami. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, jak również żadna inna ustawa podatkowa nie definiuje pojęcia reprezentacji, a zgodnie z definicją słownikową przez reprezentację rozumie się „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. (Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2007).
Zaproszenie klientów na konferencje IT i zapewnienie im całodniowego wyżywienia nie jest związane z żadną chęcią zaimponowania klientom okazałością, czy wystawnością. W panelach dyskusyjnych klienci mogą podzielić się swoimi problemami w IT, zadawać pytania i korzystać z rad ekspertów Spółki. Wzrastająca ilość uczestników świadczy o tym, że przyjęta przez Spółkę formuła konferencyjna jest akceptowana przez klientów. Pozwala również stwierdzić, że działanie to przekłada się na zabezpieczenie źródła przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zaproszenie klienta lub potencjalnego kontrahenta do restauracji w celach handlowych, również zdaniem Spółki, nie nosi znamion okazałości, czy wystawności, a poniesione wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W tej kwestii, Spółka kieruje się interpretacją o sygnaturze: IPPB5/4240-24/09-2/AM z dnia 27.08.2009 r. zamieszczoną na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Zdaniem Spółki, wydatki z tytułu zakupu herbaty, kawy, napojów bezalkoholowych z przeznaczeniem serwowania ich na posiedzeniach Zarządu, narad kierownictwa Spółki, zebrań pracowniczych oraz spotkań z osobami nie będącymi organami Spółki np. kontrahentami, również można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Taką interpretację potwierdza interpretacja indywidualna o sygnaturze: IBPB3/423-405/08/PC z dnia 13.08.2008 r. zamieszczona na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przepis ten oznacza, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Z zastrzeżenia art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że są wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą. Katalog takich wydatków zawarty został w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Przenosząc powyższą definicję na grunt działalności gospodarczej, należy przyjąć, że reprezentacja to działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, które mają na celu kształtowanie oraz utrwalanie właściwego wizerunku firmy poprzez np. sposób podejmowania kontrahentów, poczęstunek, czy wręczanie upominków. Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji „obraz przedsiębiorcy” przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że osoby pełniące rolę handlowców oraz Zarząd Spółki w ramach działań handlowych spotykają się z dotychczasowymi klientami lub potencjalnymi kontrahentami w restauracjach, aby omówić warunki sprzedaży, negocjować zapisy zawieranych umów, a także przedstawiać aktualną ofertę handlową. W takim przypadku zamawiane są posiłki z menu danej restauracji, a koszt posiłku pokrywa strona zapraszająca. Jeżeli jest nią Spółka, to koszt ten dokumentowany jest fakturą VAT wystawianą na Spółkę. Wnioskodawca podkreśla, że spotkania te są zwyczajowymi spotkaniami biznesowymi bez znamion wytworności lub okazałości. Odnosząc powyższe wyjaśnienia do przedstawionych we wniosku okoliczności, należy zauważyć, że podstawowym problemem w przedmiotowej sprawie jest rozstrzygnięcie czy ponoszone przez Spółkę wydatki na zakup posiłków i napojów, w tym czasami alkoholowych w restauracji, ukierunkowane są na reprezentowanie firmy, czy też mają na celu zachęcanie potencjalnych kontrahentów do nawiązania bądź utrzymania kontaktów z dotychczasowymi klientami oraz nabywania oferowanych usług czy towarów. W ocenie tut. Organu, w kwestii dotyczącej wydatków Spółki na zakup w restauracjach posiłków i napojów, w tym czasami alkoholowych dla dotychczasowych klientów lub potencjalnych kontrahentów mamy do czynienia z pierwszym z tych wyznaczników, gdyż trudno wykazać inny niż reprezentacja cel poniesienia tych wydatków. Pomimo tego, że w czasie spotkań z klientami czy kontrahentami omawiane są różnorakie warunki współpracy, wątpliwości budzą miejsca takich spotkań, tj. lokale gastronomiczne. Spotkania biznesowe mogą być bowiem organizowane w każdym innym miejscu, zwłaszcza w siedzibach podmiotów gospodarczych. W tym miejscu wskazać należy, iż zwyczajowo spotkania biznesowe w restauracjach odbywają się, by stworzyć dobry klimat dla rozmów i wywrzeć dobre wrażenie na dotychczasowym kliencie lub potencjalnym kontrahencie, za którego koszty posiłku płaci Spółka, zainteresowana np. przyjęciem Jej oferty. W kontekście zdefiniowanego wyżej pojęcia reprezentacji oraz z analizy przytoczonego art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, jednoznacznie wynika, iż ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na posiłki i napoje, w tym czasami alkoholowe w trakcie spotkań z klientami czy kontrahentami w restauracjach, wiążą się z kreowaniem i utrwalaniem pozytywnego wizerunku firmy, a zatem nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów.
Ponadto, należy zauważyć, iż poniesione przez Spółkę wydatki są wydatkami na reprezentację, gdyż odpowiadają reprezentacji mającej na celu przede wszystkim kreowanie pozytywnego wizerunku firmy i ułatwienie zawarcia umowy bądź kontraktu. Za „reprezentację” bowiem, w potocznym rozumieniu, należy uznać działania zmierzające do stworzenia jak najkorzystniejszego wizerunku firmy. Reasumując, wydatki ponoszone przez Spółkę na posiłki i napoje, w tym czasami alkoholowe w trakcie spotkań z dotychczasowymi klientami lub potencjalnymi kontrahentami w restauracjach nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki, pomimo ich związku z przychodem (bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów), gdyż jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym zawierają się w katalogu wyłączeń zawartych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.