Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-810/12/HK
z 14 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 17 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest pracownikiem naukowym Politechniki, zatrudnionym na pełnym etacie (umowa o pracę) na czas nieokreślony. Posiada trójkę małoletnich dzieci w wieku: 5 lat, 7 lat i 13 lat.

Zgodnie z regulaminem zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, Politechnika dofinansowuje swoim pracownikom wypoczynek dla dzieci i młodzieży, tzw. „wczasy pod gruszą”. Dopłata następuje na podstawie faktur wystawionych przez różne podmioty gospodarcze krajowe i zagraniczne (np. biura podróży), które organizują wczasy, kolonie, obozy lub zimowiska. Te formy wypoczynku, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą być zwolnione od podatku od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypoczynek powinien być zorganizowany,
  2. organizatorem wypoczynku musi być podmiot prowadzący działalność w tym zakresie,
  3. wypoczynek powinien przybrać formę: wczasów, kolonii, obozu lub zimowiska, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych,
  4. dopłata powinna dotyczyć dzieci i młodzieży uczestniczącej w wypoczynku, które nie ukończyły 18-tego roku życia.

Do tej pory przedstawiane przez Wnioskodawcę faktury VAT za pobyt dzieci na koloniach lub wczasach były respektowane przez jego zakład pracy i tym samym Wnioskodawca otrzymywał dopłatę do wypoczynku dzieci z funduszu socjalnego, wolną od podatku dochodowego.

W bieżącym roku zakład pracy zakwestionował – wystawioną przez Biuro Podróży - fakturę VAT za wypoczynek zorganizowany w formie wczasów w Egipcie dla pięcioletniego syna Wnioskodawcy, ponieważ w nazwie usługi na fakturze VAT wystawionej przez Biuro Podróży. widnieje wpis: „usługa turystyczna – Egipt”, a opis tej usługi zamieszczony jest dopiero poniżej w rubryce „uwagi”. Treść tego opisu to: „wypoczynek zorganizowany w formie wczasów w Egipcie (…) w terminie ... dla uczestnika (tutaj: imię i nazwisko syna Wnioskodawcy) – 3.350,00 zł”.

Zakład pracy - powołując się na interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, znak: ITPB1/415-356/07/IL – stwierdził, iż wystawiona przez Biuro Podróży faktura, z wpisem „usługa turystyczna” nie daje podstaw do otrzymania dopłaty do wypoczynku syna Wnioskodawcy z funduszu socjalnego, zwolnionej od podatku dochodowego, ponieważ nie są spełnione warunki z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zakład pracy zalecił, aby Wnioskodawca udał się do siedziby Biura Podróży i poprosił o zmianę wpisu „usługa turystyczna” na „wczasy”; co też Wnioskodawca uczynił dnia 11 września 2012 r. W Biurze Podróży wyjaśniono Wnioskodawcy, iż posiadany przez to Biuro program komputerowy sprzedaży przewiduje w nazwie „usługi” tylko i wyłącznie „usługę turystyczną” i nie ma możliwości jej zmiany. Natomiast wszelkie dodatkowe informacje o rodzaju usługi (jej opis szczegółowy) zawarte są w dalszej części faktury w rubryce „uwagi”. Biuro Podróży - jako załącznik do wystawionej na nazwisko Wnioskodawcy ww. faktury za wczasy syna - wystawiło dodatkowe oświadczenie wyjaśniające dla zakładu pracy, następującej treści: „Oświadczeniem niniejszym oświadczamy, iż nasz program sprzedaży przewiduje w nazwie usługi tylko i wyłącznie „usługę turystyczną”, nie ma możliwości jej zmiany. Wszelkie dodatkowe informacje dla klientów, uprawniające do dofinansowania, są zawarte w „uwagach”. Inne zakłady pracy respektują takie zapisy w naszych fakturach, więc proszę przyjąć tę fakturę celem rozliczenia dofinansowania do wczasów.”. Powyższe oświadczenie zostało opatrzone pieczęcią i podpisane.

Dla zakładu pracy to wyjaśnienie i przedstawione oświadczenie nie było jednak wystarczające, ponieważ w tytule ww. faktury VAT nadal widnieje wpis „usługa turystyczna” a nie „wakacje”. Powołując się ponownie na treść interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, znak: ITPB1/415-356/07/IL zakład pracy Wnioskodawcy podtrzymuje swe poprzednie stanowisko, iż na podstawie faktury VAT, w której tytule widnieje nazwa „usługa turystyczna”, dofinansowanie z funduszu socjalnego wypoczynku małoletniego syna nie może być zwolnione z podatku dochodowego.

Dla potwierdzenia swego stanowiska Wnioskodawca powołuje się na informacje uzyskane telefonicznie, z których wynika że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakazuje uprawnionym biurom podróży wystawiania faktur z wyłączną nazwą w tytule „zimowisko”, „kolonie”, „wczasy”; może to być również „usługa turystyczna”. Przy czym najważniejsza jest specyfikacja faktury, która w przypadku Wnioskodawcy wyraźnie wskazuje na formę wypoczynku, jaką dziecko odbyło, kiedy, gdzie i jaką kwotę na to wydatkowano.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy, na podstawie wystawionej przez Biuro Podróży faktury - w której tytule widnieje zwrot „usługa turystyczna”, a w specyfikacji faktury (tj. rubryce „uwagi”) następujący opis „wypoczynek zorganizowany w formie w czasów w Egipcie (…) w terminie ... dla uczestnika (tutaj: imię i nazwisko syna Wnioskodawcy) – 3.350,00 zł” - zakład pracy (Politechnika) może udzielić Wnioskodawcy dopłaty do wypoczynku syna, z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zwolnionej od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, odmowa przyjęcia przez zakład pracy wystawionej faktury VAT za wczasy syna, zorganizowane przez Biuro Podróży oraz stwierdzenie, iż faktura ta nie daje podstaw do otrzymania dopłaty do wypoczynku syna z funduszu socjalnego, zwolnionej od podatku dochodowego, ponieważ w tytule usługi widnieje nazwa „usługa turystyczna”, a nie „wczasy” jest działaniem niewłaściwym i krzywdzącym.

W opinii Wnioskodawcy, wszystkie warunki art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - na podstawie których dopłata do wypoczynku syna z funduszu socjalnego może być zwolniona od podatku od osób fizycznych - zostały spełnione z poniższych powodów.

  1. Wypoczynek powinien być zorganizowany – Wnioskodawca wskazuje, iż w jego przypadku wypoczynek dla pięcioletniego syna został zorganizowany przez profesjonalne biuro podróży od początku wylotu samolotem z kraju, po transport do hotelu, dwutygodniowe zakwaterowanie i wyżywienie, transport z hotelu na lotnisko i przelot samolotem do kraju. Wszystko zorganizowało biuro podróży.
  2. Organizatorem wypoczynku musi być podmiot prowadzący działalność w tym zakresie – Wnioskodawca podkreśla, że Biuro Podróży jest podmiotem uprawnionym do prowadzenia działalności w formie wczasów polskich i zagranicznych, o czym świadczy posiadany numer KRS (stan na dzień 25 czerwca 2012 r.).
  3. Wypoczynek powinien przybrać określoną formę, np. wczasów – Wnioskodawca wskazuje, iż wypoczynek syna był zorganizowany w formie wczasów, o czym świadczy specyfikacja na wystawionej fakturze oraz stan faktyczny. Ze względu na swój wiek syn nie może uczestniczyć w innych formach wypoczynku organizowanego przez podmioty prowadzące działalność turystyczną.
  4. Dopłata powinna dotyczyć dzieci i młodzieży uczestniczącej w wypoczynku, które nie ukończyły 18-tego roku życia – syn Wnioskodawcy spełnia ten warunek.

Wnioskodawca - stwierdzając, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wprowadzała na swoje potrzeby definicji „usługi turystyczne” – przywołuje definicję legalną zawartą w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268), zgodnie z którym przez „usługi turystyczne” należy rozumieć usługi przewodnickie, usługi hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym.

W ocenie Wnioskodawcy, tegoroczny wypoczynek syna, zorganizowany w formie wczasów przez Biuro Podróży, znacznie przekracza zakres cytowanej wyżej definicji „usługi turystycznej”.

Reasumując, w opinii Wnioskodawcy - zgodnie z oświadczeniem Biura Podróży, stanowiącym wyjaśnienie do faktury - nazwa: „usługa turystyczna – Egipt” w tytule, jest tylko i wyłącznie edytorskim zapisem programu komputerowego, którego nie da się zmienić, a nie opisem świadczonej usługi, której dokładna specyfikacja zamieszczona jest na tejże samej fakturze VAT w rubryce „uwagi”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy określa źródła przychodów, gdzie między innymi w pkt 1 wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkowstwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów zostały wskazane jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku służbowego i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku służbowym lub stosunku pokrewnym.

Tak też jest w przypadku dofinansowania wypoczynku dziecka pracownika, bowiem to dofinansowanie przyznawane jest w związku z istniejącym stosunkiem służbowym pomiędzy pracodawcą a rodzicem dziecka, którego wypoczynek został dofinansowany. Zatem przychód z tego tytułu należy zaliczyć do źródła określonego w treści art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.


Z brzmienia ww. przepisu wynika, że dopłaty do wypoczynku podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  • wypoczynek powinien być zorganizowany,
  • organizatorem wypoczynku musi być podmiot prowadzący działalność w tym zakresie, czyli np. działalność gospodarczą w zakresie organizowania wypoczynku,
  • wypoczynek powinien przybrać formę: wczasów, kolonii, obozu lub zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych, leczniczo-opiekuńczych,
  • dopłata powinna dotyczyć dzieci i młodzieży uczestniczących w wypoczynku, które nie ukończyły 18-tego roku życia.

Obowiązek zorganizowania wypoczynku przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie oznacza, że zasadnicze znaczenie ma formalno-prawne umocowanie danego podmiotu do wykonywania czynności związanych z organizowaniem wypoczynku, określone w dokumentach stanowiących podstawę funkcjonowania danego podmiotu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w 2012 r. poniósł koszty wypoczynku swego małoletniego syna w kwocie 3.350,00 zł. Wypoczynek został zorganizowany w formie wczasów w Egipcie, w terminie 19.08-02.09.2012 r.

W bieżącym roku zakład pracy zakwestionował – wystawioną przez Biuro Podróży - fakturę VAT za wypoczynek zorganizowany w formie wczasów w Egipcie dla pięcioletniego syna Wnioskodawcy, ponieważ w nazwie usługi na fakturze VAT wystawionej przez Biuro Podróży widnieje wpis: „usługa turystyczna – Egipt”, a opis tej usługi zamieszczony jest dopiero poniżej w rubryce „uwagi”. Treść tego opisu to: „wypoczynek zorganizowany w formie wczasów w Egipcie (…) w terminie ... dla uczestnika (tutaj: imię i nazwisko syna Wnioskodawcy) – 3.350,00 zł”.

Zakład pracy zalecił, aby Wnioskodawca udał się do siedziby Biura Podróży i poprosił o zmianę wpisu „usługa turystyczna” na „wczasy”; co też Wnioskodawca uczynił dnia 11 września 2012 r. W Biurze Podróży V. wyjaśniono Wnioskodawcy, iż posiadany przez to Biuro program komputerowy sprzedaży przewiduje w nazwie „usługi” tylko i wyłącznie „usługę turystyczną” i nie ma możliwości jej zmiany. Natomiast wszelkie dodatkowe informacje o rodzaju usługi (jej opis szczegółowy) zawarte są w dalszej części faktury w rubryce „uwagi”. Biuro Podróży - jako załącznik do wystawionej na nazwisko Wnioskodawcy ww. faktury za wczasy syna - wystawiło dodatkowe oświadczenie wyjaśniające dla zakładu pracy, następującej treści: „Oświadczeniem niniejszym oświadczamy, iż nasz program sprzedaży przewiduje w nazwie usługi tylko i wyłącznie „usługę turystyczną”, nie ma możliwości jej zmiany. Wszelkie dodatkowe informacje dla klientów, uprawniające do dofinansowania, są zawarte w „uwagach”. Inne zakłady pracy respektują takie zapisy w naszych fakturach, więc proszę przyjąć tę fakturę celem rozliczenia dofinansowania do wczasów.”. Powyższe oświadczenie zostało opatrzone pieczęcią i podpisane.

Z treści cyt. art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wynika, że aby zastosować omawiane zwolnienie wypoczynek dziecka powinien przybrać jedną z czterech form, tj. wczasów, obozu, kolonii lub zimowiska i winien być zorganizowany przez uprawnione do tego podmioty.

W sytuacji przedstawionej we wniosku wypoczynek małoletniego dziecka Wnioskodawcy przybrał formę wczasów, co wynika zarówno z treści wystawionej przez Biuro Podróży faktury jak i z treści oświadczenia sporządzonego przez to Biuro Podróży. Wnioskodawca wskazał również, iż Biuro Podróży jest podmiotem uprawnionym do prowadzenia działalności w formie wczasów polskich i zagranicznych.

Niezbędnym do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest posiadanie dokumentu (faktury VAT, rachunku, dowodu wpłaty KP, przelewu bankowego), z którego będzie wynikało co najmniej: nazwa i adres podmiotu prowadzącego działalność w zakresie organizacji wypoczynku, na rzecz którego wpłata została dokonana (w razie wątpliwości należy zwrócić się z zapytaniem do usługodawcy, czy świadczy usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, lub czy zajmuje się statutowo tego typu działalnością), tytuł zapłaty (tj. zapłata za wczasy, kolonie, obóz lub zimowisko), imię i nazwisko dziecka korzystającego z zorganizowanej formy wypoczynku, imię i nazwisko osoby dokonującej zapłaty, kwotę i datę dokonania zapłaty), gdyż to na pracowniku (tutaj: Wnioskodawcy) ciąży obowiązek przedłożenia stosownych dowodów i udowodnienia prawa do zwolnienia.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca posiada stosowne dokumenty potwierdzające poniesienie wydatku z tytułu pobytu małoletniego syna na wczasach w Egipcie.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i powyższy stan prawny stwierdzić należy, iż w przedstawionej sprawie zostały spełnione przesłanki art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uprawniające do zastosowania zwolnienia z opodatkowania.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dołączono dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Odnosząc się do interpretacji indywidualnej na którą powołuje się pracodawca Wnioskodawcy wskazać należy, iż rozstrzygnięcie w niej zawarte nie jest wiążące dla tutejszego Organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osądzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj