Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-1049/09-2/JG
Data
2010.01.19
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
dotacja
koszty dotacji
koszty uzyskania przychodów
usługi doradcze
wartość początkowa środków trwałych
wydatek
Istota interpretacji
Czy wydatki za sporządzenie wniosku o dofinansowanie inwestycji z programu w ramach działania 1.2 - Schemat l – (…) Regionalnego Programu Operacyjnego poniesione w procesie przygotowania projektu w celu uzyskania dofinansowania stanowią koszty uzyskania przychodu, czy też stanowić będą koszty zwiększające wartość początkową zakupionej maszyny drukarskiej?
Wniosek ORD-IN
676 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej wydatków, które zostaną poniesione przez Spółkę w związku z ubieganiem się o dofinansowanie inwestycji w ramach Działania 1.2 – Schemat I – (…) Regionalnego Programu Operacyjnego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
- kwalifikacji podatkowej wydatków, które zostaną poniesione przez Spółkę w związku z ubieganiem się o dofinansowanie inwestycji w ramach Działania 1.2 – Schemat I – (…) Regionalnego Programu Operacyjnego,
- możliwości zakwalifikowania wydatków poniesionych na wynagrodzenie firmy konsultingowej za przygotowanie dokumentów rozliczenia przyznanej dotacji i dokumentów niezbędnych do kontroli realizacji projektu do kosztów uzyskania przychodów oraz określenia momentu ich poniesienia.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.
Wnioskodawca, będący osobą prawną, przygotowuje inwestycję polegającą na zakupie maszyny drukarskiej. Zrealizowanie planowanej inwestycji Spółka chce oprzeć o dofinansowanie w ramach Działania 1.2 – Schemat l – (…) Regionalnego Programu Operacyjnego.
Przygotowanie poprawnego, z punktu widzenia wymogów formalnych, wniosku o dofinansowanie oraz biznes planu inwestycji polegającej na zakupie maszyny drukarskiej, Wnioskodawca zamierza zlecić firmie konsultingowej. Firma konsultingowa, w ramach zawartej umowy poza przygotowaniem poprawnego wniosku o dofinansowanie i sporządzenie biznes planu realizowanej inwestycji, przygotuje i skompletuje dokumenty wymagane do podpisania umowy o dofinansowanie, przygotuje wniosek o płatność oraz sprawozdanie z realizacji projektu. W ramach realizowanej umowy, firma konsultingowa wystawi trzy faktury:
- pierwszą – po pozytywnej ocenie złożonego wniosku pod względem kryteriów formalnych,
- drugą – po przyznaniu przez instytucję zarządzającą decyzji o dofinansowaniu projektu,
- trzecią – za wykonanie usług, tj. złożenie wniosku o płatność w ramach projektu, przygotowanie dokumentów do rozliczenia przyznanej dotacji i przygotowanie dokumentacji niezbędnej na potrzeby kontroli realizacji projektu.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy wydatki za sporządzenie wniosku o dofinansowanie inwestycji z Programu w ramach Działania 1.2 - Schemat l - (…) Regionalnego Programu Operacyjnego poniesione w procesie przygotowania projektu w celu uzyskania dofinansowania stanowią koszty uzyskania przychodu, czy też stanowić będą koszty zwiększające wartość początkową zakupionej maszyny drukarskiej...
- Czy wydatki poniesione na wynagrodzenie dla firmy konsultingowej za przygotowanie dokumentów rozliczenia przyznanej dotacji oraz dokumentów niezbędnych do kontroli realizacji projektu stanowić będą koszt uzyskania przychodu w momencie ich ponoszenia...
Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie pierwsze.
Wniosek Spółki w zakresie pytania drugiego został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 19 stycznia 2010 r. nr ILPB3/423-1049/09-3/JG.
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na sporządzenie wniosku o dofinansowanie nie powinny być zaliczane do wydatków zwiększających wartość środka trwałego jakim jest maszyna drukarska, lecz wydatki te powinny stanowić koszt uzyskania przychodu w momencie jego poniesienia.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16. Możliwość zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów uzależniona została od istnienia związków przyczynowo – skutkowych, tzn. poniesiony wydatek ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu.
Od 01 stycznia 2007 r. ustawodawca wprowadził podział kosztów na bezpośrednio i pośrednio związane z przychodem.
Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie związane jest z prowadzoną działalnością. Zdaniem Wnioskodawcy, koszty sporządzenia wniosku o dotację z Unii Europejskiej należy zakwalifikować do kosztów pośrednich związanych z prowadzoną działalnością.
Ponadto, stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z przychodów (dochodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W związku z tym, iż u Wnioskodawcy, wydatki poniesione na sporządzenie wniosku o dofinansowanie sfinansowane zostaną z własnych środków obrotowych, tym samym nie zaistnieje przypadek, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy, a co za tym idzie wydatek ten będzie mógł stanowić koszt uzyskania przychodów. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo – skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Przepisy ww. ustawy podatkowej dokonują podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednie (inne niż bezpośrednio związane z przychodami). Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z całokształtem prowadzonej działalności.
Wnioskodawca w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego wskazał, iż w związku z ubieganiem się o dofinansowanie inwestycji w ramach Działania 1.2 – Schemat I – (…) Regionalnego Programu Operacyjnego, poniesie On wydatki w ramach zawartej umowy z firmą konsultingową dotyczące przygotowania wymaganych dokumentów. Wnioskodawca dodał, że wydatki te sfinansowane zostaną z własnych środków obrotowych.
Zatem, jak słusznie wskazał Wnioskodawca, do przedmiotowych wydatków nie znajdzie zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Unormowanie to dotyczy bowiem wyłącznie wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).
Odnosząc się natomiast do kwestii zaliczenia wartości wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z ubieganiem się o dofinansowanie inwestycji w ramach Działania 1.2 – Schemat I – (…) Regionalnego Programu Operacyjnego do wartości początkowej środka trwałego (maszyny drukarskiej), należy wskazać, iż zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2 – 14, w razie odpłatnego nabycia uważa się cenę ich nabycia.
Za cenę nabycia, stosownie do treści art. 16g ust. 3 ww. ustawy, uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.
Z treści cytowanych powyżej przepisów wynika, iż do wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zalicza się tylko wydatki ściśle związane z ich nabyciem. Natomiast przedmiotowe wydatki, jak wskazuje Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego, poniesione zostaną w celu pozyskania środków w ramach Działania 1.2 – Schemat I – (…) Regionalnego Programu Operacyjnego, którą Spółka przeznaczy na zakup maszyny drukarskiej.
Reasumując, w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki jakie będą ponoszone przez Spółkę w związku ze sporządzeniem wniosku o dofinansowanie inwestycji zakupu maszyny drukarskiej, będą stanowić dla Niej koszty podatkowe inne niż bezpośrednio związane z przychodem i nie będą zwiększały wartości początkowej środka trwałego. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
|