Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-1049/09-2/JG
z 19 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-1049/09-2/JG
Data
2010.01.19


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
koszty dotacji
koszty uzyskania przychodów
usługi doradcze
wartość początkowa środków trwałych
wydatek


Istota interpretacji
Czy wydatki za sporządzenie wniosku o dofinansowanie inwestycji z programu w ramach działania 1.2 - Schemat l – (…) Regionalnego Programu Operacyjnego poniesione w procesie przygotowania projektu w celu uzyskania dofinansowania stanowią koszty uzyskania przychodu, czy też stanowić będą koszty zwiększające wartość początkową zakupionej maszyny drukarskiej?



Wniosek ORD-IN 676 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej wydatków, które zostaną poniesione przez Spółkę w związku z ubieganiem się o dofinansowanie inwestycji w ramach Działania 1.2 – Schemat I – (…) Regionalnego Programu Operacyjnego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • kwalifikacji podatkowej wydatków, które zostaną poniesione przez Spółkę w związku z ubieganiem się o dofinansowanie inwestycji w ramach Działania 1.2 – Schemat I – (…) Regionalnego Programu Operacyjnego,
  • możliwości zakwalifikowania wydatków poniesionych na wynagrodzenie firmy konsultingowej za przygotowanie dokumentów rozliczenia przyznanej dotacji i dokumentów niezbędnych do kontroli realizacji projektu do kosztów uzyskania przychodów oraz określenia momentu ich poniesienia.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca, będący osobą prawną, przygotowuje inwestycję polegającą na zakupie maszyny drukarskiej. Zrealizowanie planowanej inwestycji Spółka chce oprzeć o dofinansowanie w ramach Działania 1.2 – Schemat l – (…) Regionalnego Programu Operacyjnego.

Przygotowanie poprawnego, z punktu widzenia wymogów formalnych, wniosku o dofinansowanie oraz biznes planu inwestycji polegającej na zakupie maszyny drukarskiej, Wnioskodawca zamierza zlecić firmie konsultingowej. Firma konsultingowa, w ramach zawartej umowy poza przygotowaniem poprawnego wniosku o dofinansowanie i sporządzenie biznes planu realizowanej inwestycji, przygotuje i skompletuje dokumenty wymagane do podpisania umowy o dofinansowanie, przygotuje wniosek o płatność oraz sprawozdanie z realizacji projektu.


W ramach realizowanej umowy, firma konsultingowa wystawi trzy faktury:

  • pierwszą – po pozytywnej ocenie złożonego wniosku pod względem kryteriów formalnych,
  • drugą – po przyznaniu przez instytucję zarządzającą decyzji o dofinansowaniu projektu,
  • trzecią – za wykonanie usług, tj. złożenie wniosku o płatność w ramach projektu, przygotowanie dokumentów do rozliczenia przyznanej dotacji i przygotowanie dokumentacji niezbędnej na potrzeby kontroli realizacji projektu.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wydatki za sporządzenie wniosku o dofinansowanie inwestycji z Programu w ramach Działania 1.2 - Schemat l - (…) Regionalnego Programu Operacyjnego poniesione w procesie przygotowania projektu w celu uzyskania dofinansowania stanowią koszty uzyskania przychodu, czy też stanowić będą koszty zwiększające wartość początkową zakupionej maszyny drukarskiej...
  2. Czy wydatki poniesione na wynagrodzenie dla firmy konsultingowej za przygotowanie dokumentów rozliczenia przyznanej dotacji oraz dokumentów niezbędnych do kontroli realizacji projektu stanowić będą koszt uzyskania przychodu w momencie ich ponoszenia...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie pierwsze.


Wniosek Spółki w zakresie pytania drugiego został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 19 stycznia 2010 r. nr ILPB3/423-1049/09-3/JG.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na sporządzenie wniosku o dofinansowanie nie powinny być zaliczane do wydatków zwiększających wartość środka trwałego jakim jest maszyna drukarska, lecz wydatki te powinny stanowić koszt uzyskania przychodu w momencie jego poniesienia.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16.


Możliwość zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów uzależniona została od istnienia związków przyczynowo – skutkowych, tzn. poniesiony wydatek ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu.

Od 01 stycznia 2007 r. ustawodawca wprowadził podział kosztów na bezpośrednio i pośrednio związane z przychodem.

Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie związane jest z prowadzoną działalnością. Zdaniem Wnioskodawcy, koszty sporządzenia wniosku o dotację z Unii Europejskiej należy zakwalifikować do kosztów pośrednich związanych z prowadzoną działalnością.

Ponadto, stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z przychodów (dochodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z tym, iż u Wnioskodawcy, wydatki poniesione na sporządzenie wniosku o dofinansowanie sfinansowane zostaną z własnych środków obrotowych, tym samym nie zaistnieje przypadek, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy, a co za tym idzie wydatek ten będzie mógł stanowić koszt uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.


W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo – skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Przepisy ww. ustawy podatkowej dokonują podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednie (inne niż bezpośrednio związane z przychodami). Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z całokształtem prowadzonej działalności.

Wnioskodawca w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego wskazał, iż w związku z ubieganiem się o dofinansowanie inwestycji w ramach Działania 1.2 – Schemat I – (…) Regionalnego Programu Operacyjnego, poniesie On wydatki w ramach zawartej umowy z firmą konsultingową dotyczące przygotowania wymaganych dokumentów. Wnioskodawca dodał, że wydatki te sfinansowane zostaną z własnych środków obrotowych.

Zatem, jak słusznie wskazał Wnioskodawca, do przedmiotowych wydatków nie znajdzie zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Unormowanie to dotyczy bowiem wyłącznie wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

Odnosząc się natomiast do kwestii zaliczenia wartości wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z ubieganiem się o dofinansowanie inwestycji w ramach Działania 1.2 – Schemat I – (…) Regionalnego Programu Operacyjnego do wartości początkowej środka trwałego (maszyny drukarskiej), należy wskazać, iż zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2 – 14, w razie odpłatnego nabycia uważa się cenę ich nabycia.

Za cenę nabycia, stosownie do treści art. 16g ust. 3 ww. ustawy, uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Z treści cytowanych powyżej przepisów wynika, iż do wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zalicza się tylko wydatki ściśle związane z ich nabyciem. Natomiast przedmiotowe wydatki, jak wskazuje Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego, poniesione zostaną w celu pozyskania środków w ramach Działania 1.2 – Schemat I – (…) Regionalnego Programu Operacyjnego, którą Spółka przeznaczy na zakup maszyny drukarskiej.

Reasumując, w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki jakie będą ponoszone przez Spółkę w związku ze sporządzeniem wniosku o dofinansowanie inwestycji zakupu maszyny drukarskiej, będą stanowić dla Niej koszty podatkowe inne niż bezpośrednio związane z przychodem i nie będą zwiększały wartości początkowej środka trwałego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj